Podvyživené financovanie SR diaľnic .. hm v ČR až 70 mld :-/

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod Andrej » 07. Dec 2007 23:08

Dialniciar napísal:Lenže to je 90 mld. CZK na celú infraštruktúru. Na diaľnice ide stále 1% HDP ČR, čo je asi 45 mld. CZK. :wink:

Vsak prave to, kym v CR sa do infrastruktury investuje komplexne, u nas okrem par km dialnic a 2-3 obchvatov ciest I. triedy + spomalujucej sa rekonstrukcie zeleznic sa nic ine nerobi :roll:
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Odoslaťod Dialniciar » 07. Dec 2007 23:57

Andrej napísal:
Dialniciar napísal:Lenže to je 90 mld. CZK na celú infraštruktúru. Na diaľnice ide stále 1% HDP ČR, čo je asi 45 mld. CZK. :wink:

Vsak prave to, kym v CR sa do infrastruktury investuje komplexne, u nas okrem par km dialnic a 2-3 obchvatov ciest I. triedy + spomalujucej sa rekonstrukcie zeleznic sa nic ine nerobi :roll:


Nuž ... my chceme euro. A to je proste fakt už dlhé roky. Lebo nebyť eura, Slovensku by nič nestálo zatnúť ešte 2% HDP a z toho 1% dať len na dopravu k tomu, čo je dnes a nebolo by to 30, ale 50 mld. SKK. :wink:

Obchvatov je viac ... :arrow:

1. Severný obchvat Trnavy.
2. Obchvat Galanty sa spustil.
3. Stále je nedokončený napr. obchvat Skalice.
4. II. etapa obchvat Holíča.

Maďarsko má rozostavaných asi 200 km diaľnic, Slovensko okolo 100 km. Problém je v tom, že to je pomalá výstavba, nie, že by bolo málo úsekov. A železnice, to je extra problém, ...

Problémy treba vedieť najprv správne pomenovať. :idea:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Andrej » 08. Dec 2007 00:04

Nemyslim si, ze kvoli euru ide tak malo na dopravu. Praveze penazi je v poslednych rokoch v rozpocte dost. Proste to stale nie je priorita. :roll:
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Odoslaťod Dialniciar » 09. Dec 2007 12:02

Andrej napísal:Nemyslim si, ze kvoli euru ide tak malo na dopravu. Praveze penazi je v poslednych rokoch v rozpocte dost. Proste to stale nie je priorita. :roll:


Andrej, v rozpočte nebude nikdy dosť ...
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Andrej » 09. Dec 2007 12:05

Dialniciar napísal:Andrej, v rozpočte nebude nikdy dosť ...

Ze nie? A 400 mld. z eurofondov nam nestaci? Alebo je problem dat rocne o 10-15 mld. Sk viac na dopravu? Kde je vola, tam su peniaze 8)
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Odoslaťod Dialniciar » 09. Dec 2007 12:06

Andrej napísal:
Dialniciar napísal:Andrej, v rozpočte nebude nikdy dosť ...

Ze nie? A 400 mld. z eurofondov nam nestaci? Alebo je problem dat rocne o 10-15 mld. Sk viac na dopravu? Kde je vola, tam su peniaze 8)


No nie. Rozpočet vždy bude mať málo, ... všade na svete. :wink:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 09. Dec 2007 12:08

400 mld. SKK je fajn suma.

Ale tu chýbajú diaľnice za 800 mld. SKK.
Cesty I. triedy a obchvaty a cestné tunely za 250 mld. SKK.
Želežničné koridory, elektrifikácia, stanice za 200 mld. SKK.

Kanalizácia, vodovodné siete súrne 150 mld. SKK.
Odpady, skládky, triedenie za 90 mld. SKK.

Energetika za 20 rokov 600 mld. SKK.

...
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Andrej » 09. Dec 2007 12:12

400 mld. len do r. 2013. Do toho spolufinancovanie a mas vyse 600 mld. Potom pride dalsie obdobie... Keby to bola priorita, nepresunula by sa znacna cast tohto balika pre dotacie polnohospodarom :wink:
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Odoslaťod Dialniciar » 09. Dec 2007 12:33

Andrej napísal:400 mld. len do r. 2013. Do toho spolufinancovanie a mas vyse 600 mld. Potom pride dalsie obdobie... Keby to bola priorita, nepresunula by sa znacna cast tohto balika pre dotacie polnohospodarom :wink:


Keby ... vždy bude nejaká prirorita. A tak bude peňazí málo - raz v dopreve, inokedy v hospodárstve, inokedy v školstve atď.

Keď Slovensko má rozpočet cca. 17% na HDP a sú vyspelé štáty, čo majú 25%, tak je jasné, že Slovensko nemôže dať 2,2% HDP na armádu, 5% na školstvo, 2% na dopravu, 6% na zdravotníctvo a na sociálne veci 4% HDP, lebo ostatné rezorty by mali 0
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 12. Jan 2008 20:38

ČR v r. 2008 chce dať na diaľnice, rýchlostné cesty a cesty I. triedy 55 mld. CZK. A my sme už neviem koľký rok zase hooodne pozadu aj po prepočtoch typu deleno dva.

PPP sa reálne rozbehne až v r. 2009, vláda na tento toho moc nepridala a SSC zase živorí ... :roll:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

financovanie

Odoslaťod stanog » 07. Máj 2008 15:19

Hlôavne ze vsade tvrdili ze za omeskanie stavieb mozu protesty obcianskych aktivistov - podla mna je to neschopnost nasich uradnikov dodat spravne podklady k cerpaniu Eurofondov. Aktivisti uz su rok ticho aj v Ziari nad Hronom aj v Povazskej ale peniaze nevedia v Bruseli vybavit dodnes.

BRATISLAVA 6. mája (SITA) - Financovanie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku z rozpočtu Európskej únie je problematické. Výstavba viacerých diaľničných úsekov, spolufinancovaných zo štátneho rozpočtu, nemá totiž zabezpečené finančné krytie z európskych prostriedkov.

A to napriek tomu, že ich výstavba už začala, alebo sa má začať v tomto roku. Vyplýva to z informácie o príprave, výstavbe a financovaní výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, ktorú vládny splnomocnenec pre urýchlenie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest a zároveň generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma predkladá na najbližšie zasadnutie vlády.

Zdroje z Kohézneho fondu Európskej únie sa NDS nepodarilo zabezpečiť na medzitým už začatú výstavbu druhého úseku diaľnice D1 Sverepec - Vrtižer. Chýbajú aj na výstavbu prvého úseku na uvedenej trase D1, hoci tá sa má začať v tomto roku.

"Na tom sa zatiaľ nič nezmenilo," konštatuje správa. Europeniaze však podľa Chomovej informácie chýbajú aj na realizovanú výstavbu prvej etapy a pripravovanú druhú etapu úseku R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie. Rovnako ako na plánované úseky D1 Jablonov - Studenec či Studenec - Behárovce.

Začiatok výstavby prvého úseku D1 Sverepec - Vrtižer môže podľa materiálu ohroziť zdĺhavý proces riešenia žiadosti o nenávratný finančný príspevok z Kohézneho fondu.

Európska komisia (EK) totiž opakovane poukazuje na nedostatky, aj keď na príprave podkladov NDS spolupracuje s ministerstvom dopravy a poradenskou firmou Jaspers. "EK zaregistrovala žiadosť o nenávratný finančný príspevok 20. decembra 2006. Niekoľkokrát žiadala o nápravu, naposledy listom z 19. marca 2008," uvádza sa ďalej v informácii splnomocnenca vlády pre diaľnice.

Chýbajúce zdroje na začatú výstavbu druhého úseku D1 Sverepec - Vrtižer NDS nateraz rieši formou preklenovacích úverov. Financovanie z EÚ pritom môže skomplikovať aj to, že na tejto stavbe zatiaľ NDS vykonáva len interný stavebný dozor.

Súťaž na externý stavebný dozor totiž musí opakovať kvôli rozhodnutiu Úradu pre verejné obstarávanie. Potrebný externý stavebný dozor však nie je ani na stavbách R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie, D3 Hričovské Podhradie - Žilina Strážov (bežia súťaže) ani R4 Svidník - preložka cesty.

Začatie stavby D1 Jablonov - Studenec v tomto roku ohrozuje predpokladané dodanie dokumentácie k stavebnému povoleniu až koncom roka 2008. Dodržanie termínu začiatku tejto stavby by bolo možné pri uplatnení postupu podľa tzv. žltého FIDIC-u (Medzinárodná federácia inžinierov pre poradenskú činnosť).

"Podmienky súťaže by boli upravené tak, aby zhotoviteľ stavby spracoval projekt pre stavebné povolenie vrátane inžinierskych činností, majetkovo-právneho usporiadania a vybavenia stavebného povolenia," predpokladá Chomova informácia.

Ministerstvo dopravy však upozorňuje, a potvrdil to aj rezort životného prostredia, že takto zadávané stavby bývajú spravidla predražené. Zvíťazí uchádzač s nízkym rozpočtom a v priebehu výstavby ho zdvojnásobí. NDS tvrdí, že je to otázka dôkladného zadefinovania podmienok zmluvy a dodržania pevnej ceny diela. Pri stavbe D1 Jablonov - Studenec je preto nevyhnutná kvalitná príprava vyhovujúcich podkladov.

Podľa rezortu dopravy je potrebné pripravovať projekty s vysokým podielom oprávnených nákladov. To je základ pre spolufinancovanie projektu v pomere 85 % EÚ a 15 % štátny rozpočet. Realita je pritom 65-75 % EÚ a 35-25 % štátny rozpočet, s čím má rezort financií pre tento rok problém.

http://ekonomika.sme.sk/c/3863164/Na-vy ... -z-EU.html
stanog
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 46
Založený: 29. Jan 2008 12:05
Bydlisko: Do Senca to mám na skok ale do/z Bratislavy často aj hodiny...

Odoslaťod Andrej » 18. Aug 2008 10:05

Mno, peniazky z eurofondov konecne zacnu tiect vo väcsej miere a vlada tak v podstate bez pohnutia prstom postavi viac dialnic.

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=10748

Zalostne je, ze vyse 2/3 zdrojov nam pridu z eurofondov a zo statneho rozpoctu ide na cesty smiesnych 10 mld. sk (D+RC+cesty). Obzvlast v case, ked najst dalsich 10-20 mld. Sk v statnom rozpocte nie je najmensi problem :roll:
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Odoslaťod devil » 18. Aug 2008 15:16

vyse 2/3 zdrojov nam pridu z eurofondov a zo statneho rozpoctu ide na cesty smiesnych 10 mld.


podla mna toto v clanku nie je.

pise sa len ze stat a eurofondy daju 20 mld. na D/RC a 3,3 mld. na c. I. triedy ze a akom pomere sa nepise, OP doprava je schvalenych 1,7 mld. Eur (bez spolufin.) co je 51 mld. SK. myslim ze budu rozlozene do 2013.

dalsia vec je ze odkial vie MF co budu robit mesta a obce.
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Odoslaťod Andrej » 18. Aug 2008 17:49

Hm, mas pravdu, zle som si to precital. Kazdopadne je to stale malo penazi pri takomto priaznivom rozpocte. Obzvlast pri meskani mnohych stavieb a vysokom naraste intenzit v kazdom regione Slovenska.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

bakalarska praca

Odoslaťod kemyna » 09. Mar 2009 00:29

Chcela by som vas poprosit, ci by ste mi nevedeli pomoct s mojou bakalarskou pracou, ktorej tema je financovanie vystavby dialnic. Nevedeli by ste mi poradit kde by som nasla informacie o tom kolko sa preinvestovalo na dialniciach od roku 2000 az do do teraz, v jednotlivych rokoch, jednotlivo za statny rozpocet, fondy, atd...uz to hladam dost dlho, ale neviem si rady :( popripade by to mohli byt info za dialnice spolu s rychlostnymi cestami. dakujem
kemyna
nováčik
 
Príspevky: 5
Založený: 09. Mar 2009 00:07

Financovanie vystavby dialnic

Odoslaťod kemyna » 09. Mar 2009 00:41

nazov tejto temy sa zhoduje s temou mojej bakalarskej prace. Tymto by som vas chcela poprosit o pomoc pri pisani tejto prace a velmi by ma potesila vasa pomoc.
Potrebovala by som najma informacie o preinvsetovanych financnych prostriedkoch od roku 2000, v jednotlivych rokoch a v jednotlivych polozkach, za statny rozpocet, za fondy, atd....alebo aspon keby ste mi odporucili stranky kde by som mohla nieco taketo najst. dakujem za snahu...
kemyna
nováčik
 
Príspevky: 5
Založený: 09. Mar 2009 00:07

Odoslaťod kemyna » 09. Mar 2009 00:52

popripade moj mail je kemyna@gmail.com
kemyna
nováčik
 
Príspevky: 5
Založený: 09. Mar 2009 00:07

Odoslaťod devil » 09. Mar 2009 09:45

skus na stranke vlady www.rokovanie.sk cez vyhladavanie. alebo napis ziadost o spristupnenie informacie, pokial to maju takto spracovane tak ti to musia poslat.
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Predchádzajúca

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 23 hostí.