Výdavky na stavbu dialnic

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod Andrej » 08. Apr 2007 19:31

Dialniciar napísal:No na to nemusíš mať iný názor. To proste nepustí. Ak rozostaviaš 400 km naraz (lebo horizont rozostavania v priebehu 2-3 rokov je prakticky naraz), tak to do 5 rokov dostaviaš. Technicky bez problémov a kapacity na to existovali, lebo vtedy sa neplánovalo stavať za 60 mld. SKK rôznych budov v BA, mimo toho bola vypustená D2 Sitiny, R3 atď. To malo prísť až po D1+R1+R3.
...
Ale SR by musela dávať v časoch vrcholiacej výstavby (desiatky tunelov, estakád, obchvatov miest, hornaté úseky) ročne cca. 35 mld. SKK (na dnešné ceny to je presne 70 mld. SKK). Nestavalo by sa nič iné, len D1+R1+D3. Určite by neostalo na Mochovce.

Ten moj iny nazor nemam z technickeho hladiska, ale pre ekonomicke a politicke, ale to tu uz rozvadzat nechcem...
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Odoslaťod Dialniciar » 08. Apr 2007 20:05

Andrej napísal:Ten moj iny nazor nemam z technickeho hladiska, ale pre ekonomicke a politicke, ale to tu uz rozvadzat nechcem...


Kľudne to rozveďme. Politicky nie je teda čo rozvádzať.

Ekonomicky sa mali použiť:

1. Vyššie úvery cez štátne banky. Reálne plnenie po nejakú hranicu. Priestor na zadlžovanie existoval.
2. Vyššie odvody zo štátnych firiem. Podľa mňa možné plnenie len za cenu zvýšenia energií pre obyvateľstvo a firmy.

Nebol by problém to financovať, ak by SR mierila do EÚ. To bola chyba, základná chyba, že Mečiar bol proti vstupu do EÚ ... logicky, pretože tá by ho "zviazala" v mnohých veciach. Ale faktom je, že Slovensko môže ešte 20 rokov dostávať 2x toľko, ako bude dávať a to je obrovská šanca. Nehovoriac o tom, že je stabilnejšia mena, lepšie podnikateľské prostredie pre investorov, čím sa prakticky zvyšujú dane. Atď.

Ja to tiež nechcem rozvádzať do detailov.

Ale určite sa dalo zariadiť, aby SR dávala aj po r. 1998 ročne na diaľnice 12-13 mld. SKK, dnes bez problémov by išlo 25-30 mld. SKK a boli by sme úplne niekde inde. Na 100% rozostavané úseky medzi ZA a RK a dostavaná R1 atď.

Nás v diaľniciach predbehli aj ČR, aj Maďarsko (2 najv. mestá už sú spojené), zostávame len pred Poľskom, ale pred tým ešte dlho budeme. Predbehli nás totálne aj Slovinci, Chorváti (viem, nie sú v EÚ), prakticky Srbi to majú slušne vybudované, Macedónci sú na tom dobre, Grécko stavia ako divé. Španielsko úplne zmenilo svoju tvár, podobne Portugalsko a vo veľkom začali aj všetky severské štáty a Írsko, ktoré dodnes diaľnice nepotrebovali a stavajú ich pre zlepšenie kvality jazdenia a pre možných nových investorov. V Holandsku sa "hrajú" s informačnými technológiami, v Nemecku zistili čo je to mýto, vo Francúzsku sa našli silné spoločnosti a 75% diaľnic spravujú diaľničné spoločnosti + stavebné firmy, ... my sme v diaľniciach na chvoste a keď si nedáme pozor, tak nás predbehne aj Poľsko, ktoré síce je obrovské, ale posledné roky plní svoje sľuby a intenzívne stavia a predsa len za oveľa nižšie ceny ako u nás a na nížine, úplne rovných plochách prakticky. O Rakúsku sa radšej nevyjadrujem, oni si splnia cieľ, v tomto roku otvoria diaľnicu a sila je, že majú naplánovanú aj druhú. Pri hraniciach na sever stavajú A5 na Brno a tá druhá k nám je nasmerovaná medzi Stupavu a Záhorskú Ves. Potom fakt už zostane len Ukrajina ... kde to ružovo s diaľnicami nevyzerá (to ani u nás pred 16 rokami).

Treba si povedať, čo treba stavať. Najbližších 10 rokov (3-4 roky zostávajúca príprava, 6-7 rokov následná výstavba) Ak chceme na D1 mať min. po KE, treba nám 100 mld. SKK na úplne novú výstavbu, 25 mld. SKK na rozšírenie+opravy a 15 mld. SKK na dostavbu chýbajúceho oplotenia, 1/2 profilov atď. Spolu 140 mld. SKK. Zrejme by bolo spravodlivé postaviť aj 1/2 profily na trase KE-MI, niekde aj plný profil, takže prirátajme ešte 25 mld. SKK. Dostaneme 165 mld. SKK. Dnes má význam toto rátať, pretože inflácia sa drží a musí držať na istej hladine.

Určite R1, 25 mld. SKK, podobne ako na D1, s opravou vozovky.

Nová hospodárska situácia je jasná, treba dostavať aj D3, min. po KNM na plný profil, odtiaľ na 1/2 profil. K tomu celú R5 a na 1/2 profil aj R6. Tým je región ZA vyriešený. Cena spolu: cca. 40 mld. SKK.

V rámci posilnenia hospodárstva je nevyhnutné postaviť na plný profil južná vetva R4, to je spolu 5 mld. SKK.

No a potom tu máme riešenie bodových závad, teda čisté 1/2 profily: na R2 sú to obchvaty TN, BN, PD, Handlovej, ZH, ZV v hodnote 13 mld. SKK, medzi ZV a KE treba aj pár súvislejších úsekov v hodnote 10 mld. SKK. Na R3 treba dopravne celú severnú trasu v hodnote 25 mld. SKK, niekde dostavať na plný profil. Na strednej vetve R3 netreba nič ďalších 10 rokov, na južnej obchvat Krupiny, za 1,5 mld. SKK. Na R4, na severnej vetve treba obchvat Prešova, Svidníka a hraničný úsek, spolu za 15 mld. SKK.

R7 by som úplne vypustil. To, čo treba, tak to v rámci južného Slovenska v tomto mieste postaviť úplne novú cestu I. triedy medzi DS-NZ, v rámci investícií SSC. Podobne ako Branisko nahnalo autá cez úsek z Krompách by sa tu videlo, koľko áut by tu začalo jazdiť a až by to bolo treba, tak by sa súvisle začala stavať celá R7 od BA.

Takže spolu to je na 10 rokov naozaj skresaná suma 299,5 mld. SKK. Tej 0,5 mld. SKK by som dal na nové strojné vybavenie NDS (dnešné).

Za 10 rokov 300 mld. SKK, teda ročne treba 30 mld. SKK.

Dnes sa dáva 20 mld. SKK, resp. nie je to problém vyčleniť. Neprestavia sa 3-5 mld. SKK (skúsenosti od r. 2005).

Z tých 300 mld. SKK nie je problém dať 100 mld. SKK z fondov EÚ. Roky 200-2013 sú v hodnote 50 mld. SKK na diaľnice, ďalšie programovacie obdobie sa to dá bez problémov dobehnúť. Ďalších 100 mld. SKK by bez problémov našiel štát, dnes dáva 6 mld. SKK, nemal by mať problém to dotiahnuť, hospodársky rast si to môže dovoliť úplne bez problémov. No a posledných 100 mld. SKK: diaľničné nálepky a čistý výnos mýta zabezpečí 23 mld. SKK, úvery NDS 25 mld. SKK (preto aj výnos mýta je nižší, aby bolo na splátky a jeho prevádzku) a PPP na D4, kde je výnos istý aj bez tieňového mýta za 25 rokov s právom výstavby nultého obchvatu. Chýba celkovo cca. 50 mld. SKK, no to je o vôli: buď PPP niekam na D1 alebo na R1, alebo viac eurofondov alebo viac zo štátneho rozpočtu alebo celkovo robiť reformy a namiesto rýchlejšieho znižovania deficitu skôr nové úvery na diaľnice, ide o 5 mld. SKK ročne, takže keby sa to inak nedalo a politici by neboli schopní sa dohodnúť, tak by sa muselo niečo škrtnúť, zrejme na by to išlo na R2-R3-R4, kde by sa na R3 nerobil súvislý úsek, na R2 o 1/2 menej obchvatov a na R4 by sa vynechal severný obchvat Prešova.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 08. Apr 2007 20:14

Bez PPP to na Slovensku nepôjde. Je tu obrovský investičný dlh. SR má spojené len 4 krajské mestá. To 5. bude snáď v r. 2010 a 6. zrejme v r. 2013, 7. s 8. v r. 2014-2015. O silnejšom prepojení jednotlivých regiónov pomocou RC ani nehovorím ...

PPP je dnes v ČR (prakticky je na D3), v Rakúsku (po problémoch, ale predsa), v Maďarsku (po problémoch aj naďalej, len mierne iná forma) a nabieha forma Chrovátska aj v Poľsku. O PPP sa dnes hovorí na Ukrajine.

Mimoriadne úspešne funguje v Írsku, Portugalsku, Veľkej Británii, Holandsku, Grécku, Španielsku, Portugalsku, Chorvátsku, Slovinsku, ... vidíte dobre, to by bol dlhý zoznam.

Sú tam riziká, no pre dnešnú vládu je tam hlavne slovo: "súkromný kapitál", pre menšie strany vo vláde zase: "cudzí kapitál" ...

A PPP, to je potenciál 100 mld. SKK. 10% chýbajúcich nákladov na dostavbu súčasnej celej diaľničnej siete. Možno až 200 mld. SKK, no potom by bola nižšia výstavba, resp. ročne by štát dával 7-8 mld. SKK na splátky, lebo v SR je málo úsekov, kde sú intenzity bez problémov 20 tis. áut za 24 hodín v priemere celoročne s max. stredne ťažkým terénom.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod mirkobb » 29. Máj 2008 09:05

Porovnanie nákladov na km výstavby diaľnice vo vybraných úsekoch viacerých štátov z pohľadu poľských novinárov.

No, Slovensko s najdrahšími cenami suverénne vedie.. :lol:

Obrázok
Obrázok používateľa
mirkobb
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 18. Máj 2005 13:11
Bydlisko: BB, Praha

Odoslaťod devil » 29. Máj 2008 10:23

neskutocne povrchna tabulka podla vybranych tahov.
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Odoslaťod B; » 29. Máj 2008 10:25

Trochu ucelove.

Ako mozu porovnat usek cca 15-20km Maribor-Sentilj s usekom BA-KE (vratene vsetkych tunelov)
Hlavne, ze Polsko je najlacnejsie
Obrázok používateľa
B;
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 29
Založený: 04. Feb 2005 10:55
Bydlisko: Doma :-) v EU

Odoslaťod pohodak » 29. Máj 2008 12:11

ako sa hovori - neverim statistike, ktoru si sam nesfalsujem :lol:
Everything that can be counted does not necessarily count; everything that counts cannot necessarily be counted.
pohodak
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 0
Založený: 20. Apr 2006 13:49
Bydlisko: PK

Odoslaťod Rio13.zm » 29. Máj 2008 13:12

ani sa necudujem, ze Poliaci maju tak nizske naklady, ked vidim ako tie cesty stavaju :D, namiesto kamena si daju piesok :D
Obrázok používateľa
Rio13.zm
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 908
Obrázky: 197
Založený: 27. Jan 2007 17:42
Bydlisko: Zlaté Moravce

Odoslaťod johhan » 29. Máj 2008 14:50

Nie je to také horúce ako páni novinári píšu ... v Poľsku sa ceny A-1 pohybujú od 14 mil eur/km ale netto :-)
.
Pri Wroclawi bude stáť 2 km úsek skoro 5 mld SKK
johhan
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 39
Založený: 03. Feb 2005 21:43

Odoslaťod Lionheart » 29. Máj 2008 15:00

Okrem toho netreba zabudat na dolezitu vec - vsetky tieto useky sa urcite nastavla v rovnakom case a teda cenova uroven bola rozna. Navyse cena prace je v roznych statoch ina. A v neposlednom rade je to otazka kurzu narodnej meny voci EUR. SIT bol voci EUR za posledne 2-3 takmer bez pohybu PLN, CZK ci SKK posilnili ... pochybujem ze novinari si dali pracu aby toto vsetko dokazali zohladnit ...
Lionheart
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 67
Založený: 10. Dec 2007 13:24
Bydlisko: Milky way

Odoslaťod mirkobb » 23. Apr 2010 06:45

Tak toto je typicky slovenské svinstvo, čo v tomto článku uvádza ten Zsolt Lukáč! :roll: Demagógia ako vyšitá podľa "***" predstáv, cudzie nechceme a svoje si nedáme", resp. ak nejaká švédska firma (ktorá je tu síce už etablovaná zopár rokov a zamestnáva slovenských ľudí, čiže neberie prácu slovenským pracovníkom ako on tvrdí) príde s ponukou lacnejšou než na akú je zvyknutý deformovaný slovenský stavebný trh, tak začína byť podozrivý a treba mu začať hádzať polená pod nohy!
Však čo na tom, že tu na Slovensku sme zvyknutí stavať predražené diaľnice, veď tým "iba podojíme štát a vrecká daňových poplatníkov" a zákazky sa ocitnú v tých "správnych rukách, že..? :lol: Je načase, že tu niekto začína stavať to čo bolo "postavené na hlavu konečne na nohy"! :wink:
Obrázok používateľa
mirkobb
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 18. Máj 2005 13:11
Bydlisko: BB, Praha

Re: Výdavky na stavbu dialnic

Odoslaťod devil » 23. Apr 2010 07:56

to je nasledok monopolu ktory tu vydrzal aj po 1990. si pamatam rozhovor po zmene vlady v 1998 kde vtedy odvolany sef ssc branil neslavne pozicky a prezentoval neuveritelne ekonomicke teorie hodne studenta strednej skoly tj statne zakazky dohodene domacim firmam tahaju ekonomiku vdaka ktorym mala byt dialnica hotova do 2005. pritom v inych postkomunistickych krajinach sa usadili zle cudzie firmy z nemecka, rakuska, francuzska atd...no z clanku pachol brutalny sovinizmus.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Výdavky na stavbu dialnic

Odoslaťod pohodak » 23. Apr 2010 10:17

kriste pane to niekto moze aj naozaj mysliet vazne? :roll:
Everything that can be counted does not necessarily count; everything that counts cannot necessarily be counted.
pohodak
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 0
Založený: 20. Apr 2006 13:49
Bydlisko: PK

Re: Výdavky na stavbu dialnic

Odoslaťod ELZ » 23. Apr 2010 12:46

Tazko povedat, chamtivost nema hranic. Potom je uz len otazka, ako sa to zaobali - zle zahranicne firmy => znarodnim, zdanim, zakazem zisk, podporim domacich podnikatelov ...
ELZ
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 968
Obrázky: 0
Založený: 13. Máj 2005 07:05

Re: Výdavky na stavbu dialnic

Odoslaťod JaNY » 23. Apr 2010 13:13

Firma ktora ma zakasky po celom svete, je nepriatelna pre NDS. To je absurdne. Na tom priklade je vidiet, ze na Slovensku to nefunguje ako inde na svete. A to je stred Europy, nie nejaka napr. Angola.
Obrázok používateľa
JaNY
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 37
Založený: 18. Jan 2010 02:41

Re: Výdavky na stavbu dialnic

Odoslaťod joe1024 » 23. Apr 2010 18:18

Angola to nie je len z isteho uhlu pohladu...
joe1024
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 855
Založený: 10. Jan 2008 12:40

Re: Výdavky na stavbu dialnic

Odoslaťod Dialniciar » 25. Apr 2010 15:14

Zrovna v Angole prebieha výstavba hlavných ciest a diaľnic v hodnote 7 mld. USD; realizuje sa tu Čína. Napr. úsek Soyo-Luanda dlhý 500 km sa už stavia na 2x3 pruhy, hoci je pravda, že pred touto komunikáciou tu bola len rozbahnená cesta.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Výdavky na stavbu dialnic

Odoslaťod mirkobb » 13. Nov 2010 11:58

Figeľ zatiaľ nechce lacné ponuky čínskych stavbárov na stavbu našich diaľnic. viewtopic.php?f=35&t=14513
Obrázok používateľa
mirkobb
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 18. Máj 2005 13:11
Bydlisko: BB, Praha

Re: Výdavky na stavbu dialnic

Odoslaťod Driver » 04. Jan 2011 19:31

http://www.transport.sk/spravy/cestna-infrastruktura/3330-v-cesku-sa-vyrazne-spomali-budovanie-dialnic.html

Minuly rok islo na stavbu dialnic v Česku 96miliard Kč (3,83 miliard eur) tento rok o 35miliard menej.

Skoro som spadol zo stoličky ked som to čital :lol:
Obrázok používateľa
Driver
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 497
Obrázky: 1287
Založený: 22. Dec 2009 21:01
Bydlisko: Desolate valley

Re: Výdavky na stavbu dialnic

Odoslaťod Tomas PO » 06. Jan 2011 22:52

a u nas islo kolko?
ta neznam ci ne hej
Obrázok používateľa
Tomas PO
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 975
Založený: 03. Okt 2006 23:43
Bydlisko: Presov

Re: Výdavky na stavbu dialnic

Odoslaťod Andrej » 06. Jan 2011 23:02

Cisto na vystavbu okolo 380 mil. €, necelych 10 mld. ceskych korun.

Tento rok ma ist okolo 700 mil. € a dalsie roky cez 1 mld. €. Samozrejme, len ak sa podari rozbehnut vsetky planovane stavby.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: Výdavky na stavbu dialnic

Odoslaťod vaclav » 07. Jan 2011 09:05

Driver napísal:http://www.transport.sk/spravy/cestna-infrastruktura/3330-v-cesku-sa-vyrazne-spomali-budovanie-dialnic.html

Minuly rok islo na stavbu dialnic v Česku 96miliard Kč (3,83 miliard eur) tento rok o 35miliard menej.

Skoro som spadol zo stoličky ked som to čital :lol:


a to tyto cisla jeste obsahuji cca 30mld na mandatorni vydaje, tedy 90-30=60mld do vystavby v 2010 oproti 60-30=30mld do vystavby letos, 50% propad
vaclav
diskutujúci
 
Príspevky: 161
Založený: 25. Aug 2010 09:16

Re: Výdavky na stavbu dialnic

Odoslaťod Andrej » 07. Jan 2011 10:15

Aj tak mi to pride v CR ako extremna suma vzhladom na dlzku otvorenych ciest - 52 km, napriek takym stavbam ako Prazsky okruh ci D8 cez Ceske stredohorie.

V SR vsak prideme do tej istej situacie - v najblizsich rokoch enormne investicie do dialnic a relativne maly pocet odovzdanych km - kvôli stavbam ako Visnove, Hubova-Ivachnova, Janovce-Jablonov. Hold, tak to dopadne, ak sa vsetky tazke useky donekonecna odkladaju... A k tomu este splatky za R1 a myto... :roll:
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: Výdavky na stavbu dialnic

Odoslaťod milosD » 07. Jan 2011 10:22

ja by som bol rad v tejto situacii... :D
milosD
diskutujúci
 
Príspevky: 200
Obrázky: 11
Založený: 28. Jan 2009 13:15

Re: Výdavky na stavbu dialnic

Odoslaťod Andrej » 07. Jan 2011 10:34

Enormny narast vydavkov vsak nie je vseliek, musi byt zabezpecena perfektna koordinacia stavieb, plynule financovanie. Vyhodou je uz pripravene stavebnictvo na rozsiahlu vystavbu a dostatok volnych kapacit, kedze mnohe sukromne projekty zatial stoja.
Silnou nevyhodou je, ze sa prakticky nic okrem R1 nestavia, obzvlast domace firmy stavaju len 5,2 km 1/2 profilu na D1. Preto by bolo najvhodnejsie co najskôr zacat aspon 2-3 väcsie stavby, aby ten nabeh nebol extremny.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 21 hostí.