Dopravné značenie (DZ)

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 08. Mar 2018 09:43

Vlados napísal:Mala by to byť posledná možnosť, no používa sa práve ako prvá a ešte k tomu častokrát podľa pootočeného kompasu. Poprad-Východ je na severe alebo Tornaľa-Východ tiež na severe :)

Kompasové prídomky nie sú žiadna novinka ani v československom systéme (Brno-Západ, -Centrum, D1/D2 Brno-Jih, Brno-Slatina, Brno-Východ), len na Slovensku nevznikla potreba ich používať, keďže diaľnice v SSR boli skôr raritou. V ére samostatnosti Slovenska sa začali kompasové prídomky používať až na R2 pri Tornali
https://www.google.sk/maps/@48.4003016, ... authuser=0
https://www.google.sk/maps/@48.4378285, ... authuser=0
a na D1 v Poprade. Neskôr na R1 a to práve kvôli početnosti križovatiek a potrebe ich odlíšenia.

Môžeme sa baviť o nevhodnosti ich zadefinovania, lebo aplikačná prax hovorí, že tí ktorí o tom rozhodujú asi nepoužívajú mozog. Áno Poprad-Východ a Tornaľa-Východ nie je správne, tak ako nie sú správne Senec-Východ, Sereď-Sever apod.

Vlados napísal:Niekoľko strán dozadu sme požadovali skrížené "hnáty" a expwy nás takmer ukameňoval.... je rozdiel ak značíme križovatku alebo cieľ, nové ZDZ to nerozlišuje.

Nikoho som nekameňoval, stále sa snažím len vysvetľovať. Tak ako StVO tu vysvetlil gramaticky ako by to malo byť správne aj s tým veľkým a malým písmenkom resp. zátvorkami - nechcel som nikdy ísť až do takejto podrobnosti. ALE smerové značenie má byť čo najjednoduchšie a najjasnejšie tak, aby ho pochopil vodič neznalý miestnych pomerov a hlavne má byť intuitívne. A preto má obsahovať len toľko informácii, koľko vodič na svoje rozhodovanie potrebuje - čiže nie veľa ale ani nie málo a čo najzrozumiteľnejšie. Ak by sme išli striktne aplikovať slovenskú gramatiku na dopravné značenie, tak tu máme svetové strany raz veľkým písmenom, raz malým písmenom potom niekde v zátvorkách - o čom som presvedčený, že je nežiadúci stav. Kto by to reálne dokázal rozlíšiť? Preto som apeloval na zásady informačného dizajnu a ich dodržiavania aj za cenu mierneho ohýbania pravidiel slovenského pravopisu.
BTW: Orientácia v priestore podľa svetových strán je jednou z najprirodzenejších orientačných schopností človeka od nepamäti, koniec koncov sa to učia deti na základných školách v 2. triede na Vlastivede.

Na diaľniciach rozlišujeme 2 typy križovatiek:

Uzol - skrížené hnáty
križovatka viacerých diaľnic, alebo diaľnice a cesty podobnej diaľnici. Väčšinou ide o križovatku diaľkových trás, alebo diaľnice a diaľničných privádzačov z veľkých miest. Názov by mal teda vystihovať polohu takejto križovatky z dostatočne známych lokalít aj pre cudzincov, čiže vodičov neznalých miestnych podmienok. ALE POZOR - názov tejto križovatky nie je určujúcim dopravným cieľom pre odbočenie, čiže sa nemusí objaviť v ďalšom smere jazdy (v ďalšej sekvencii značiek).

Prípojka - zobák
križovatka, ktorá pripája ostatnú cestnú sieť k diaľnici. U nás často-krát nazývaná výjazd, avšak nie je to presné, lebo križovatka môže mať aj viacero výjazdov na rôzne smery. Názov takejto križovatky by mal byť zároveň určujúcim dopravným cieľom t.j. cieľom dosiahnuteľným po odbočení z diaľnice. Čiže názov križovatky je zároveň CIEĽ, preto to netreba. Ak však takýto CIEĽ je určujúcim dopravným cieľom pre viac križovatiek v okolí, je potrebné tieto križovatky rozlíšiť buď kompasovým prídomkom alebo vhodným miestnym cieľom. Určite ideálnejší je miestny cieľ (Bratislava, Košice) tam kde to ide a má to význam, ale kde to nejde nám zostávajú už len kompasové prídomky. Kompasový prídomok je svojim spôsobom tak isto cieľ, pretože neoznačuje len križovatku (vlastné podstatné meno) a jej polohu od určujúceho dopravného cieľa, ale zároveň označuje aj časť obce, ktorú takáto prípojka obsluhuje (nevlastné podstatné meno). Preto stále hovorím, že názov križovatky - prípojky je zároveň aj cieľom, preto nie je k nemu potrebné pridávať zobák. Ako sa to vyberá popísal už StVO resp. nevydaná brožúrka.
BTW: Nevydaná (resp. sabotovaná) preto, lebo niekomu vyhovuje tento bordel a moc, ktorú v ňom má, a veselo si môže dávať Senec-Východ a iné blbosti...

Ďalšia problematika je či uvádzať kompasový prídomok aj v ďalšej sekvencii značiek na odbočení. Tu zase neexistuje nejaké striktné pravidlo, ale treba použiť mozog a rozmýšľať či to v danej situácii účelné je alebo nie.

Prípadová štúdia Žilina D1/D3 (Prevádzkový stav: tunel D3 PCh a tunely D1 Ovčiarsko a Višňové sú otvorené):
V prípade Žiliny nie je striktne potrebné uvádzať kompasový prídomok aj na odbočení. Ak idem od BA pred Uzlom D1/D3 by mali byť nasledovné ciele:
Priamy smer (D1): Prešov - Martin - Žilina-Juh
Odbočenie (D3): Katowice - Ostrava - Žilina-Západ

čiže vodič, ktorý smeruje do Žiliny sa má podľa toho do ktorej časti ZA smeruje rozhodnúť, z ktorej strany tam pôjde. Má na výber či na juh (od juhu D1) alebo na západ (zo západu D3). Ak sa rozhodne ísť západom, tak odbočí a hľadá svoj cieľ Žilina-Západ. Príde k ohláške so zobákom a jeho číslom a názvom Žilina-Západ. V priamom smere je uvedené Katowice - Ostrava - KNM, na odbočení Žilina - Terchová. Západ v tomto prípade už nie je potrebný, lebo je to už jediná možnosť ako sa do Žiliny dostať a nie je v tomto mieste potrebné rozlišovať určujúci dopravný cieľ.

Avšak sú prípady, kde to potrebné JE ako taký Senec alebo Nitra.

Vlados napísal:Dnes som bol na otočku v KE a na Mier som trafil aj bez toho zmätočného Košice-Sever... medzi tými "bodmi" sú skutočne 3 MÚK. (ani nechci vedieť koľko mi zobrazilo meranie na Soroške)

Ešte k tým hnátom na "Uzol Košice-Sever" - tie tam samozrejme sú, takže každému musí byť jasné, že ide o uzol. Ak nie treba pouvažovať nad tým, či tam nepridať aj to slovo Uzol ako v DE a AT, aby to bolo pre domácich vodičov ešte zrozumiteľnejšie.
35098

Opäť hovorím Vlados, ak si s tým nespokojný napíš podnet. Dá sa to riešiť. Vždy sa niečo pohne až keď napíšeš kompetetným podnet, najlepšie ak dáš do kópie príslušného ministra, vtedy máš záruku, že Ti niekto odpíše a možno sa s tým aj niečo bude robiť. Kompetentní totižto vedia o oveľa horších dopravných značkách a situáciách, ktoré bezprostredne ohrozujú bezpečnosť cestnej premávky a nerobia s tým vôbec NIČ, pokiaľ nepríde nejaký podnet.

...asi začnem písať podnety aj JA...
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Hank » 08. Mar 2018 10:01

StVO napísal:
Hank napísal:Tak to asi v tom Moerse maju aj dobry aj zly priklad :)
https://goo.gl/images/q2PNif

Toto je to trochu iný prípad: to totiž nie je križovatka Moers-Ost (taká vlastne ani neexistuje, viď prílohu), ale Duisburg-Rheinhausen a ten Moers-Ost je tam v tomto prípade v úlohe druhého cieľa („milý vodič, okrem Rheinhausen sa tadeto dostaneš aj do Moers, ak teda chceš ísť do východnej časti mesta; ak ale chceš do centra, pokračuj rovno“). Ak by sme takéto čosi riešili na Slovensku – čo ale neriešime, my máme hlavne problém s pomenovaním križovatiek, kde sa opakuje rovnaký určujúci dopravný cieľ a iného cieľa niet – tak je fakt, že z hľadiska pravopisu by ten východ musel byť písaný s malým písmenom. Pretože tu už by nešlo o pomenovanie niečoho konkrétneho, len o všeobecné označenie akejsi neurčitej "východnej časti mesta" a teda by nešlo o vlastné meno. A priznám sa, že za takýchto okolností mi k tomu v slovenčine nie celkom sedí tá hyphen konvencia. V slovenčine je pre doplňujúce informácie typické skôr použitie zátvoriek, teda niečo ako „Haluzovce (východ)“.

Hank napísal:Svetova strana by mala byt uplne posledna moznost.

Zaiste. Alebo prinajmenšom to určite nemá byť prvá voľba - vždy treba použiť mozog a zvážiť miestnu situáciu, čo je vhodné a čo nie. Plus dodám, že kompasový prídomok by sa mal prednostne používať pre uzly (čo hovorí aj Tebou spomínaná nevydaná publikácia, a nielen ona). Náš problém je ale v tom, že pomenovanie podľa miestnej časti je v praxi možné len v prípade väčších miest, a tých je na Slovensku možno desať. A áno, názvy trebárs Poprad-Letisko (chacha, zase vlastné meno!), Poprad-Tatry a Poprad-Spišská Sobota príp. Poprad-Matejovce by boli v pohode. V súčasnom značení je navyše sekvencia Poprad-čosi prerušená názvom Vysoké Tatry, ktorý je vcelku od veci (predstav si hlásenie, že D1 je uzatvorená v úseku Mengusovce – Vysoké Tatry). Keď však príde na Sence, Žarnovice či Tornale, tak niet podľa čoho pomenovať - napokon, tieto mestá majú veľkosť miestnych častí väčších miest. A u nás sa križovatky veselo stavajú tak, že okolo okresného mesta sú aj tri... to potom fakt nie je iná možnosť ako ten kompas.

Ešte sa pristavím pri pomenúvaní uzlov. V tom Nemecku je súčasťou názvu informácia, že ide o uzol. Je to samozrejme určitá redundancia, veď pred názvom sú nakreslené skrížené hnáty (na druhej strane, Nemci ešte rozlišujú Kreuz vs. Dreieck, takže u nich to zas tak celkom redundantné nie je), napriek tomu nemusí byť pomenovanie povedzme „Uzol Žilina“ namiesto len „Žilina“ tak celkom od veci, najmä ak sa na značení nachádzajú aj ďalšie žilinské ciele. A dvojnásobne užitočné by to bolo, ak je v názve uzla použitý kompasový prídomok, povedzme „Uzol Košice-Sever.“

A keď už som načal tému KE-Sever, tak musím povedať, že v tomto prípade ide o problém dosť umelý. Pretože, buď som Košičan alebo som Nekošičan. Pritom tým „Košičanom“ nemyslím len obyvateľa Košíc, ale kohokoľvek, kto je miestne znalý, lebo tam pravidelne jazdí. Ak som Nekošičan, tak ani neviem, že nejaký administratívny konštrukt menom Sever existuje; a ak to náhodou aj viem, tak mi je to putňa, lebo tam určite nemám namierené: ja totiž idem na Podhradovú, Čermeľ, Mier či Kalváriu resp. na ulicu čojaviem Hurbanovu alebo Komenského. V prípade, že idem opačným smerom, tak opúšťam mesto a čokoľvek s názvom Košice-etwas mi je ukradnuté a nemôže ma pomýliť. No a ak som Košičan, tak sa na tie smerové tabule aj tak nepozerám a jazdím popamäti. Takže niet nikoho, koho by to v praxi reálne trápilo.


No a sme doma... Male/velke pismeno. Poloha/ciel. A vysledkom je vyjazd Senec-Vychod, ktory je na sever od Senca, ale cielom je vychodna cast Senca. Rovnako ako Poprad-vychod.
Tak v Nitre alebo Pov. Bystrici nemoze byt problem s miestnymi nazvami. A ked sa uz tusim nasiel iny nazov pre Vlckovce sever, tak nemoze byt problem nikde.

Ale ved sucastou nazvu je slovo uzol, len na znacke to je vyjadrene iba symbolom, ale v hovorovej reci alebo v pisomnej podobe sa to musi vzdy uvadzat aj spolu s uzlom. Inak by to nikdy a nikde nedavalo zmysel. A to plati aj pri vyjazde Vysoke Tatry, nad ktorym si sa pozastavil. Jednoducho, ak to moze byt matuce alebo nejasne, tak sa to pouzije aj so slovom vyjazd/odpocivadlo/uzol. To uz musi vyplyvat z kontextu pouzitia.
Poloodborný portál najmä o dopravnom značení
http://www.ocestnejpremavke.sk
Obrázok používateľa
Hank
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 418
Obrázky: 20
Založený: 10. Nov 2016 19:18

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod sendvo » 08. Mar 2018 10:26

tu ma napada spomenut ako to maju vyriesene svedi - iba prve pismeno svetovej strany, centrum ako C v bielom ramceku ako miestny ciel

https://www.google.at/maps/@58.4387322, ... 6656?hl=de
https://freebitco.in/?r=41546130
Obrázok používateľa
sendvo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 505
Obrázky: 54
Založený: 24. Jan 2010 11:04
Bydlisko: Wien (A) / original Zilina

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 08. Mar 2018 12:16

Koľko ľudí, toľko názorov.

Ja by som asi dlho musel rozmýšľať, čo znamená C v bielom rámčeku, keby som to nevedel. Mne osobne sa páči zase označovanie centra mesta bodkou v kruhu:
https://goo.gl/maps/wFPsz4e9Xdq
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 08. Mar 2018 13:31

Hank napísal:No a sme doma... Male/velke pismeno. Poloha/ciel. A vysledkom je vyjazd Senec-Vychod, ktory je na sever od Senca, ale cielom je vychodna cast Senca. Rovnako ako Poprad-vychod.
Tak v Nitre alebo Pov. Bystrici nemoze byt problem s miestnymi nazvami. A ked sa uz tusim nasiel iny nazov pre Vlckovce sever, tak nemoze byt problem nikde.

Áno sme doma - tu je presne dôvod prečo som písal, že aj za cenu malého ohýbania PSP a kvôli dizajnu, čitateľnosti a jednoduchosti sme navrhli nerobiť medzi týmto žiadny rozdiel. A výsledok bol písať to veľkým. To, že nejaké sídliská resp. administratívne celky v slovenských mestách majú vytvorené názvy zo svetových strán nie je dôvod na to prečo by sa to malo rozlišovať. Vychádzali sme totiž z logického princípu, že ak nejaká miestna časť má názov podľa svetovej strany, tak vzhľadom na polohu centra tam aj leží. Ako Nemci, Rakúšania, Švajčiari a čo ja viem kto ešte rozlišujú medzi svetovou stranou a sídliskom s názvom svetovej strany, kde sa to píše tak isto všetko so začiatočným veľkým písmenom? Oni nepotrebujú mať medzi tým rozdiel, my áno. A keď sa písalo verzálkami v Grotesku, všetko bolo veľkým, riešil to niekto či je to miestny cieľ alebo LEN svetová strana? Zrazu to je neprekonateľný problém...

Nemôže byť problém s miestnymi názvami? Áno to by platilo v Nemecku, kde sú tie miestne ciele vo veľkých mestách aj vyznačené na DZ a hlavne zistiteľné z mapových podkladov. Tam totiž vodič vie, že ten cieľ dosiahol, nie ako u nás. Príde vodič do Bratislavy, kde má značku obec niekde v poli, alebo do Košíc a skončil - môže sa orientovať len podľa ulíc a navigačky.

Senec-Východ, leží na sever od Senca a aj sa dostaneme do Senca zo severu, to že sa zo severu dostanem aj do centra, na východ, západ, juh Senca, do Šamorína, Sládkovičova a čo ja vime kde ešte sú až následné súvislosti. Poprad je uhol pohľadu, lebo leží na severovýchode a primárne obsluhuje sever aj východ, čiže obidve možnosti sú správne. Sem by sa mi skôr hodil zdvojený názov križovatky Poprad/Kežmarok, tak ako pri Senci - Senec/Pezinok, čo je na západe bežné, ale to by bolo už na viacerých asi moc...

Ako dôkaz nepoužívania mozgu je na R1 križovatka Trnava-sever - toto je svetový unikát. Ak bol účel zdiskreditovania používania geografických prídomkov na DZ, tak sa to kompetentným podarilo dokonalo. Zlou aplikačnou praxou sa vytvoril odpor odbornej verejnosti na tomto fóre a možno aj vodičov na SK...

Schválne aké názvy by si dal križovatkám v Poprade, Považskej Bystrici apod. tak aby boli jasné a zároveň zistiteľné z mapových podkladov?

Aplikácia svetových strán v praxi v Nemecku na A8 Pforzheim - okresné mestečko s cca 120 tis. obyvateľmi a čuduj sa svete nemá pomenované križovatky podľa miestnych cieľov:
https://www.google.sk/maps/@48.9002037, ... authuser=0
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 08. Mar 2018 13:36

expwy napísal:Opäť hovorím Vlados, ak si s tým nespokojný napíš podnet. Dá sa to riešiť. Vždy sa niečo pohne až keď napíšeš kompetetným podnet, najlepšie ak dáš do kópie príslušného ministra, vtedy máš záruku, že Ti niekto odpíše a možno sa s tým aj niečo bude robiť. Kompetentní totižto vedia o oveľa horších dopravných značkách a situáciách, ktoré bezprostredne ohrozujú bezpečnosť cestnej premávky a nerobia s tým vôbec NIČ, pokiaľ nepríde nejaký podnet.

...asi začnem písať podnety aj JA...

S tými podnetmi som sa nechal zase uniesť, lebo je pravda, že práve kvôli tomu, že kompetentní sú zavalení takouto operatívou, nemajú často-krát čas a priestor riešiť koncepčné záležitosti akým sú legislatíva a metodika k cestnej premávke a dopravným značkám. Začarovaný kruh.
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 08. Mar 2018 13:56

Hank napísal:Nema vyznam sa o tom dohadovat, tou poznamkou, ze uz to zaviedli aj oni, som narazal na to, ze takto pred rokom si to (sposob parkovania na zvislej znacke) odmietal uplne (ved aj u nas - hoci vsetky tie parkovacie znacky su ako samostatne - to nie je nic ine, len dodatkova tabulka vlozena do hlavnej znacky). Teraz uz to pripustas, ale len na lavej strane, lebo to medzitym takto zaviedli. Mimochodom, budeme aj my cakat, kym to umoznia pouzivat aj na pravej strane alebo to mozeme zaviest hned? Ved ked je raz sposob statia nejasny, tak je hadam jedno, na ktorej strane je nejasny.

Toto som nikdy nepovedal, stále si myslím, že to je zbytočné. Vysvetlil som len prečo to zaviedli. A je iné niečo uvádzať NIEKEDY a NIEKDE na dodatkovej tabuľke, ako VŽDY a VŠADE a mať na to explicitne aj 3 značky rovno vo vyhláške...

Hank napísal:Zamietal si aj rozdielne max. rychlosti v jednotlivych pruhoch (doteraz si myslim, ze opravnene), v Nemecku to minuleho roku povolili a umoznili zaviest obmedzenia v jazdnych pruhoch na zaklade rozmerov a vahy, co u nas existuje uz dlho. Tak teraz co? Bud budeme od nich opisovat alebo sa u nich inspirovat. Ale opisovanim sa este nikto nic nenaucil.

Tak isto si myslím, že mať rôzne rýchlosti v pruhoch nie je vhodné.
Nikdy som nepovadal, že to treba nakomplet opísať, ale z toho nakomplet vychádzať a použil som aj číslo cca 90%, lebo naše právne predpisy k cestnej premávke vychádzajú z nemeckých, len za tie roky sa ich podarilo "zhorlepšiť".
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 08. Mar 2018 16:14

expwy napísal:Prípojka - zobák
križovatka, ktorá pripája ostatnú cestnú sieť k diaľnici. U nás často-krát nazývaná výjazd, avšak nie je to presné, lebo križovatka môže mať aj viacero výjazdov na rôzne smery. Názov takejto križovatky by mal byť zároveň určujúcim dopravným cieľom t.j. cieľom dosiahnuteľným po odbočení z diaľnice. Čiže názov križovatky je zároveň CIEĽ, preto to netreba.

Problémom je ak je rozdiela vzdialenosť ku križovatke a k cieľu... vodičovi nie je jasné k čomu platí uvedená vzdialenosť.

Označovanie našich križovatiek je skôr náhodné ako nejako premyslené. Skúsme iné miesto. R1: 12.km Sereď-Sever je na západ od Serede, 14.km Sládkovičovo je 8,5km od Sládkovičova čo tam potom že bližšie sú iné "dediny", 16.km Dolná Streda, 21.km Šintava pritom križovatka je pri obci Šoporňa, 23.km Šoporňa ktorá nemá exit do Šoporne a bližšia obec je Pata.

expwy napísal:
expwy napísal:Opäť hovorím Vlados, ak si s tým nespokojný napíš podnet. Dá sa to riešiť. Vždy sa niečo pohne až keď napíšeš kompetetným podnet, najlepšie ak dáš do kópie príslušného ministra, vtedy máš záruku, že Ti niekto odpíše a možno sa s tým aj niečo bude robiť. Kompetentní totižto vedia o oveľa horších dopravných značkách a situáciách, ktoré bezprostredne ohrozujú bezpečnosť cestnej premávky a nerobia s tým vôbec NIČ, pokiaľ nepríde nejaký podnet.

...asi začnem písať podnety aj JA...

S tými podnetmi som sa nechal zase uniesť, lebo je pravda, že práve kvôli tomu, že kompetentní sú zavalení takouto operatívou, nemajú často-krát čas a priestor riešiť koncepčné záležitosti akým sú legislatíva a metodika k cestnej premávke a dopravným značkám. Začarovaný kruh.

Nemusíš sa obávať, že budem písať podnety. Napísal som jeden a prístupom, presnejšie hádzanými polenani už pri samotnom podaní, som pochopil že vstupujem do rybníka a ruším kapre. Spracovanie podnetu si pinakala bratislava s bystricou. Odpoveď bola neurčitá a dosiahol NIČ. Rekonštruovaná cesta sa po pol roku začala rozpadávať a pokračuje to tak ďalšie roky. "Zachránilo" to obmedzenie rýchlosti, na ceste I. triedy a trase E58.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Hank » 09. Mar 2018 09:40

expwy napísal:Áno sme doma - tu je presne dôvod prečo som písal, že aj za cenu malého ohýbania PSP a kvôli dizajnu, čitateľnosti a jednoduchosti sme navrhli nerobiť medzi týmto žiadny rozdiel. A výsledok bol písať to veľkým. To, že nejaké sídliská resp. administratívne celky v slovenských mestách majú vytvorené názvy zo svetových strán nie je dôvod na to prečo by sa to malo rozlišovať. Vychádzali sme totiž z logického princípu, že ak nejaká miestna časť má názov podľa svetovej strany, tak vzhľadom na polohu centra tam aj leží. Ako Nemci, Rakúšania, Švajčiari a čo ja viem kto ešte rozlišujú medzi svetovou stranou a sídliskom s názvom svetovej strany, kde sa to píše tak isto všetko so začiatočným veľkým písmenom? Oni nepotrebujú mať medzi tým rozdiel, my áno. A keď sa písalo verzálkami v Grotesku, všetko bolo veľkým, riešil to niekto či je to miestny cieľ alebo LEN svetová strana? Zrazu to je neprekonateľný problém...


Myslim, ze StVO tu na priklade Moersu popisal ako to na smerovych znackach rozlisuju Nemci. Ze tak nerobia Rakusania je ich problem, pre mna su skoro na urovni CR z hladiska brania si prikladov v dopr. znaceni. Svajciarsko si najblizsie poriadne vsimnem.
Nie je to neprekonatelny problem, ale ked sa ide 4x (!) za 10 rokov kompletne menit smerove znacenie na dialniciach (pricom samozrejme 3x bolo povedane, ze tentokrat to uz je fakt naozaj dobre), chcem v tom mat uz konecne poriadne jasno, a to vratane takychto blbosti. O to viac, ak to doteraz nikoho netrapilo, pretoze doteraz ma netrapilo vela veci v znaceni, ktore som povazoval za samozrejme.

expwy napísal:Senec-Východ, leží na sever od Senca a aj sa dostaneme do Senca zo severu, to že sa zo severu dostanem aj do centra, na východ, západ, juh Senca, do Šamorína, Sládkovičova a čo ja vime kde ešte sú až následné súvislosti. Poprad je uhol pohľadu, lebo leží na severovýchode a primárne obsluhuje sever aj východ, čiže obidve možnosti sú správne. Sem by sa mi skôr hodil zdvojený názov križovatky Poprad/Kežmarok, tak ako pri Senci - Senec/Pezinok, čo je na západe bežné, ale to by bolo už na viacerých asi moc...


Ak je nazov vyjazdu odvodeny od urcujuceho ciela, tak urcujucim cielom tohto vyjazdu je vychodna cast Senca (oblast okolo jazier), pretoze na severe Senca je iba stvrt rodinnych domov bez relevantneho dopravneho vyznamu. Aspon tak by som ten nestastny -Vychod odovodnoval ja (aj ked je kludne mozne, ze len niekto drzal nahovno kompas nad projektom/mapou).
Ak je nazov vyjazdu odvodeny od polohy, tak neznamena urcujuci dopravny ciel a kedze to nie je rovnaka informacia pre vodica, ma sa to tak isto znacit?

expwy napísal:Schválne aké názvy by si dal križovatkám v Poprade, Považskej Bystrici apod. tak aby boli jasné a zároveň zistiteľné z mapových podkladov?


Podla urcujucich dopravnych cielov.
Poprad je okrem vychodu ok (Zapad je sidlisko) a namiesto vychodu by som dal napr. Spisska Sobota.
P. Bystricu nepoznam, ale mohlo by to byt napr.: Rozkvet, Centrum (Stred), Povazska Tepla.
Poloodborný portál najmä o dopravnom značení
http://www.ocestnejpremavke.sk
Obrázok používateľa
Hank
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 418
Obrázky: 20
Založený: 10. Nov 2016 19:18

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Hank » 09. Mar 2018 09:42

expwy napísal: A je iné niečo uvádzať NIEKEDY a NIEKDE na dodatkovej tabuľke, ako VŽDY a VŠADE a mať na to explicitne aj 3 značky rovno vo vyhláške..


Tak v tomto sa samozrejme zhodneme bez akejkolvek debaty.
Poloodborný portál najmä o dopravnom značení
http://www.ocestnejpremavke.sk
Obrázok používateľa
Hank
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 418
Obrázky: 20
Založený: 10. Nov 2016 19:18

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 19. Mar 2018 17:48

Hank napísal:No a sme doma... Male/velke pismeno. Poloha/ciel.

Myslím, že nejde o Poloha/cieľ, ale o Meno/nemeno, t. j. v konečnom dôsledku Konkrétne/nekonkrétne. Pri striktnom uplatnení pravopisných zásad platí, že názov (križovatky) = veľký Východ, orientačné rozlíšenie časti cieľa = malý východ a to ešte skôr v zátvorke ako za spojovníkom. Lenže, čo vyzerá dobre a správne takto na papieri - a čo je ok v súvislom jazykovom prejave - povedie v praxi akurát tak k ešte väčšiemu zmätku. Proste na dopravnom značení je to kontraproduktívne, DZ nie sú súvislý jazykový prejav. Ak by sme to takto uvádzali, tak na tých značkách bude pekný bordel, raz s veľkým písmenom, raz s malým, pričom tým akurát tak zneistíme vodiča, ktorý v tom sotva uvidí ľubovoľnú logiku, skôr si poklepe po čele, že to čo za blbca toto robil...? Koniec koncov, pozri si spomínaný senecký „východ,“ kde sa varianty s veľkým a malým písmenom striedajú hlava nehlava (a naozaj bez logiky, ale to je v zásade jedno). A žeby vodič mal čas premýšľať nad tým, že „Západ“ je sídlisko a „západ“ je svetová strana...to asi ťažko, hlavne ak o existencii toho sídliska ani netuší.

Preto je IMHO lepšie to mať písané jednotne, pričom z hľadiska rýchlosti čítania je samozrejme lepší veľký Východ ako malý východ, už len kvôli už spomenutému ťaviemu hrbu (samozrejme ale preferujem použiť ten spomínaný nemecký spôsob s prídomkom len v názve križovatky, pokiaľ je to možné). Mimochodom, neboli by sme zďaleka jediní. Nemám chuť teraz zisťovať a analyzovať ako to v ktorej krajine funguje, ale prinajmenšom v takej holandčine sa tiež podstatné mená nepíšu s veľkým písmenom a holandské pravidlá pre písanie názvov sú veľmi blízke slovenským. Napriek tomu, prídomky -Noord, -Oost, -Zuid a -West píšu na DZ s veľkým písmenom nielen na ohláške, ale aj v úlohe cieľa. To len ako príklad.

Keď už spomínaš tú polohu vs. cieľ, tak vytiahnem zase onú nevydanú publikáciu. Hneď na začiatku sú tam uvedené tri základné účely, na ktoré orientačné značenie slúži. Stručne povedané, kde som? čo je vôkol? kade mám ísť? Značenie by malo odpovedať na všetky tri tieto otázky, inak nie je plnohodnotné. V tomto kontexte, ciele je potrebné voliť tak, aby zároveň vypovedali o polohe. Inými slovami, ak je križovatka trebárs na juh od nejakého mesta, ale obsluhuje napríklad jeho západnú časť, tak ju nemožno nazvať kompasovým prídomkom, lebo to bude zmätočné (raz z hľadiska polohy, raz z hľadiska cieľa). Príkladom nám buď vyššie spomenutá AS Duisburg-Rheinhausen. Ona by sa teoreticky mohla volať aj Moers-Ost, podľa cieľa uvedeného na ďalších značkách, lenže takýto názov križovatky by mohol byť mätúci z hľadiska vyjadrenia polohy, preto radšej volili iný názov. Ono je to vlastne situácia dosť podobná s Poprad-Východ.

Hank napísal:A vysledkom je vyjazd Senec-Vychod, ktory je na sever od Senca, ale cielom je vychodna cast Senca.

Hank napísal:Ak je nazov vyjazdu odvodeny od urcujuceho ciela, tak urcujucim cielom tohto vyjazdu je vychodna cast Senca (oblast okolo jazier), pretoze na severe Senca je iba stvrt rodinnych domov bez relevantneho dopravneho vyznamu. Aspon tak by som ten nestastny -Vychod odovodnoval ja (aj ked je kludne mozne, ze len niekto drzal nahovno kompas nad projektom/mapou).

Obávam sa, že správna je tá hypotéza o pokazenom kompase na Račianskej. Zrejme vieš, ako sa robia situačné výkresy líniových stavieb, teda že nie sú orientované na sever, ale tak, aby sa na traktor vošiel čo najdlhší úsek. V tomto prípade bol ten výkres orientovaný približne SSZ. A niekomu potom „nepriestrelná“ logika povedala, že čo je vpravo, je východ.

Inak žeby bol sever Senca bez relevantného dopravného významu, to platilo možno pred pár rokmi, ale nie už dnes. A východná časť Senca je v tomto prípade plus mínus rovnako relevantná ako severná, keďže tie Senecké jazerá sa dajú vyjadriť ako samostatný cieľ - a vlastne aj sú na DZ explicitne vyznačené. Okrem toho, cesta do východnej časti vedie najprv cez severnú časť. Rovnako tak tú križovatku predsa nebudeme volať Centrum, hoci obsluhuje aj centrum Senca – nielen pri jazde od Trnavy, počas špičky aj od Bratislavy. Proste, ak už mám voliť kompasový prídomok, tak musí sedieť aj poloha, nielen cieľ. Navyše v tejto križovatke by podľa nemeckého vzoru názvom mohol byť Senec-Sever a cieľom mohol byť čisto Senec (a to v oboch smeroch).

Hank napísal:Rovnako ako Poprad-vychod.
Tak v Nitre alebo Pov. Bystrici nemoze byt problem s miestnymi nazvami. A ked sa uz tusim nasiel iny nazov pre Vlckovce sever, tak nemoze byt problem nikde.

Nájsť názov Križovany nad Dudváhom nie je v danom prípade až tak ťažké :) Horšie je to napríklad s tou Považskou Bystricou. Ako rozumne nazvať križovatku PB-sever? Dúfam, že nie Vrtižer... Možno ešte Považská Bystrica-Považská Teplá...čo je už pomaly taký kratší román. A ani navrhovaný Rozkvet pre južnú križovatku nie je práve ideálny, hlavne keď idem od Žiliny a na križovatke Centrum by ma DZ posielalo priamym smerom, aby som si nadišiel dobrých 7 km. Poprad sa dá riešiť, aj Nitra (Čermáň, Chrenová), až na križovatku NR-Západ, čo je ale de-facto uzol. Ale nie je veľa takých miest, kde sú miestne časti použiteľnými cieľmi.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 19. Mar 2018 17:56

Hank napísal:Ale ved sucastou nazvu je slovo uzol, len na znacke to je vyjadrene iba symbolom, ale v hovorovej reci alebo v pisomnej podobe sa to musi vzdy uvadzat aj spolu s uzlom. Inak by to nikdy a nikde nedavalo zmysel. A to plati aj pri vyjazde Vysoke Tatry, nad ktorym si sa pozastavil. Jednoducho, ak to moze byt matuce alebo nejasne, tak sa to pouzije aj so slovom vyjazd/odpocivadlo/uzol. To uz musi vyplyvat z kontextu pouzitia

Čiste teoreticky máš pravdu. Lenže skús toto vysvetliť počítaču (resp. Tvojej navigácii, ale to je tiež len počítač), aby sa naučil, kedy ma pri generovaní textu správy do dopravného spravodajstva pridať typ objektu a kedy nie, keď v databázach má zásadne napísané len to, čo je na značkách. Lebo uvádzať typ zakaždým nie je práve vhodné, hlavne keď sa typ "motorway junction" bude opakovať v 98% (alebo tak nejako) prípadov. Rovnako tak nemôžeš chcieť od moderátora, aby si tú správu zanalyzoval a podľa potreby ten typ doplnil – on nie je žiadny dopravný analytik, je tam len na to, aby odrecitoval, čo dostane do rúk.

Inak všimni si, že do hovorovej reči ani písanej podoby sa ten symbol uzla neprenáša, vníma sa len vizuálne. Každý povie zase len „križovatka Trnava,“ nie „uzol Trnava,“ takže sa to nijako nelíši od „križovatky Hlohovec,“ ktorá je bežným exitom (a to som si radšej odpustil polemiku, že z hľadiska pravidiel cestnej premávky to vlastne nie sú križovatky).

Hank napísal:Ze tak nerobia Rakusania je ich problem, pre mna su skoro na urovni CR z hladiska brania si prikladov v dopr. znaceni.

Uznávam, že Rakúšania sú dosť pankáči. Ale zase, porovnávať ich s Čechmi, to sa mi zdá už vcelku nespravodlivé 8)

Hank napísal:(...) rozdielne max. rychlosti v jednotlivych pruhoch (doteraz si myslim, ze opravnene), v Nemecku to minuleho roku povolili a umoznili zaviest obmedzenia v jazdnych pruhoch na zaklade rozmerov a vahy, (...)

Rozdielne maximálne rýchlosti v Nemecku boli už aj v minulosti, aj keď sa používali len výnimočne. Osobne si spomínam najmä na stúpanie na Elzer Berg. Neskôr to úplne vyhodili z VwV, ale bola v tom chybička krásy prinajmenšom preto, že sa tempolimit používa na PDZ. Teraz to vrátili, ale je to ďalej regulované ďalšími predpismi (RWVA, RWVZ, MARZ), ktoré použitie striktne obmedzujú.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 19. Mar 2018 17:59

sendvo napísal:tu ma napada spomenut ako to maju vyriesene svedi - iba prve pismeno svetovej strany, centrum ako C v bielom ramceku ako miestny ciel

https://www.google.at/maps/@58.4387322, ... 6656?hl=de

Švédi sú na to zvyknutí, takže im to asi moc nevadí. Ale pre cudzinca mi to príde dosť dezorientačné. Najmä keď na to existuje medzinárodne zrozumiteľný ISO piktogram (viď príspevok od Mira).
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 19. Mar 2018 18:05

Vlados napísal:Problémom je ak je rozdiela vzdialenosť ku križovatke a k cieľu... vodičovi nie je jasné k čomu platí uvedená vzdialenosť.

Ono je otázka, načo sa na IS 8 vôbec uvádza vzdialenosť k nasledujúcemu exitu. To sme odkukali od Rakúšanov. Donedávna (2009) sa to neuvádzalo a nespomínam si, že by to niekomu chýbalo. Proste nasledujúci exit je „o chvíľku“ a je jedno, či je to 5 alebo 10 km, navyše naň budeš včas upozornený ohláškou.

No a druhá vec je, že v praxi aj tak často krát nevieš, kam je uvedená vzdialenosť do obce, teda či do centra, alebo na okraj, alebo do nejakej náhodne zvolenej časti (viď križovatka Pečňa v BA), pričom môže ísť v prípade väčších miest o mnohokilometrové rozdiely. Toto nikoho netrápi? A už radšej ani nechcem riešiť prípady, keď po sebe idúce IS 8 vyzerajú asi tak, že k cieľu X je 28 km, o tri kilometre ďalej je to už len 22 km a o ďalších osem kilometrov už si tam... To radšej nech sa tieto značky nepoužívajú vôbec, než s takýmito zmätočnými informáciami.

Vlados napísal:Označovanie našich križovatiek je skôr náhodné ako nejako premyslené. Skúsme iné miesto. R1: 12.km Sereď-Sever je na západ od Serede, 14.km Sládkovičovo je 8,5km od Sládkovičova čo tam potom že bližšie sú iné "dediny", 16.km Dolná Streda, 21.km Šintava pritom križovatka je pri obci Šoporňa, 23.km Šoporňa ktorá nemá exit do Šoporne a bližšia obec je Pata.

Jasné, je v tom strašný bordel, obzvlášť na R1, to je chuťovka. A ten bordel je priamym dôsledkom toho, že na to neexistujú žiadne záväzné pravidlá. A čo je napísané vo vyhláške, je skôr na škodu ako na úžitok. Inak 8 km vzdialenosť sama o sebe nie je problém, je to skôr otázka kontextu: ak sa križovatka 8 km od Košíc volá podľa nich, je to OK, ak je 8 km od Sládkovičova, je to blbosť.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 19. Mar 2018 18:34

KN.SK napísal:
StVO napísal:•••
Bratislava
-Lamač
-Záhorská Bystrica

Hádanka: patrí hyphen aj za Bratislavu?
Hádam aj.

Práveže nie, je to chyták. Lebo tento druhý prípad už nie je rozdeľovaním slov... Pointa, na ktorú som chcel poukázať, je tá, že v skutočnosti ani ten prvý prípad - ktorý je už na prvý pohľad fakticky zhodný s prvým - tiež nemôže byť na dopravných značkách braný ako rozdeľovanie slov, a teda by mal byť správne písaný tiež bez spojovníka na konci prvého riadku. Rozdeľovanie slov je totiž doména typografickej úpravy súvislého textu a iba bezhlavé aplikovanie PSP ho môže priviesť na dopravné značky nezpoznajúce zarovnanie do bloku. PSP to síce priamo nespomínajú - predpokladajú však túto znalosť - ale o rozdeľovaní slov môže byť reč iba v prípade, kde plní takúto funkciu. A tou je a) zúženie príliš širokých medziznakových a medzislovných medzier v texte zarovnanom do bloku (=zlepšenie čitateľnosti), b) zníženie počtu riadkov v odseku (ak je to v danom prípade možné). Ani jedno z toho pre DZ neplatí: na DZ sa nezarovnáva do bloku a pokiaľ ide o IS značky, tak každý riadok je zároveň odsekom.

Problémom pri týchto pravopisných diskusiách je to, že v škole nás učili ich chápať ako Slovo Božie, absolútny zákon, ktorý platí vždy a všade a za jeho porušenie šup ho baňa do žiackej knižky. Lenže PSP sú v skutočnosti predpis veľmi pružný a pravidlá vysvetľujú najmä na obrovskom množstve príkladov, aby čitateľ získal - a toto slovo tri krát podčiarkujem - kontext.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 20. Mar 2018 23:18

StVO napísal:Ono je otázka, načo sa na IS 8 vôbec uvádza vzdialenosť k nasledujúcemu exitu.

Super. Tak šup šup všetko napraviť vrátane dotiahnutej grafiky (tá sa oproti prvým návrhom podstatne zlepšila).
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Hank » 21. Mar 2018 09:27

Myslim, ze jazykovedneho okienka uz by hadam aj stacilo. Cele, na co som chcel poukazat, je riziko doslovneho preberania cudzich predpisov. Niekto sice moze povazovat prisposobovanie pravidiel na miestne podmienky zhorlepsovanim, len skor je problem v osobach a vedomostiach tych, ktori to prisposobuju ako v samotnom principe prisposobovania.

Fakt netusim, ake pismena pisu v holandcine ani ako je to velmi pribuzny jazyk so slovencinou. Ukazal som niekolko prikladov z juhoslovanskych jazykov.

TORNALA JUH/VYCHOD sa uvadza iba na ohlaske, na ostatnych znackach je uz iba Tornala. Povazske a Banske Bystrice, Poprady a pod. maju nazov mesta velkymi pismenami a dodatky o svetovej strane malym (kde ako). Nitry a Senec ma vsetko rovnakym pismom. To je vysledok toho, co som uiz pisal - ze sa uz 3x menili smerove zancky a ideme ich menit 4x. Ostava ozaj len dufat, ze tentoraz uz poriadne.

Uzly sa v hovorovej reci nepouzivaju preto, lebo ich nikde nemame zavedene. Mame nejaky obrazok vo vyhlaske a to je tak vsetko. A ked sa bude ten symbol pouzivat na nezmysloch typu Stupava, Puchov alebo aj (predcasne) KE-Sever, tak to ani nikto sam od seba nepochopi. A ver mi, ze nikto z normalnych vodicov nepouziva "krizovatka" na oznacenie vyjazdov, hoci tak mame nazvanych 8 dialnicnych znaciek. Lebo presne ako pises - krizovatka to pre vodicov nie je, takistko ako nikto netusi, co je pripojka, stykova/priesecna krizovatka a pod. Chvalabohu, ze sme aspon upustili od okruznej krizovatky.
Poloodborný portál najmä o dopravnom značení
http://www.ocestnejpremavke.sk
Obrázok používateľa
Hank
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 418
Obrázky: 20
Založený: 10. Nov 2016 19:18

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Ike » 22. Mar 2018 12:03

U nás v rodine sa hovorí o výjazde. Križovatka (alebo skôr miesto, kde sa križujú diaľnice) sa používa skôr na označenie uzlu. Ale napr. nikoho som nepočul, že by o Púchove-Juh hovoril o križovatke. Je to výjazd.

Uvádzanie vzdialeností na najbližšiu križovatku mi nevadí, pretože je to imho celkom cenný údaj. Jednak je to pre mňa overenie, či idem správne a jednak túto informáciu využijem napríklad ak potrebujem operatívne opustiť diaľnicu.

Čo sa týka názvov výjazdov, tam by mala byť nejaká logika. Skôr by som preferoval, aby mali križovatky názov podľa lokality, kam sa dá najbližšie dostať a zároveň má veľký význam. Prídomky až v prípade, ak ide o väčšie mesto. A prídomky určite uvádzať vždy. Zároveň by križovatka nemala byť pomenovaná rovnako ako odpočívadlo, most alebo tunel.

Napr. D2 v BA v smere do mesta by som si vedel predstaviť takto:

- križovatka Bory (namiesto Lamač),
- križovatka Alexyho,
- odpočívadlo Dúbravka (namiesto Lamač),
- križovatka Lamač (namiesto Polianky),
- križovatka Mlynská dolina,
- uzol Pečňa (eventuálne incheba),

Len by sa to hlavne malo zjednotiť. Išiel som teraz po D1 po celej dĺžke. Nové značky jej svedčia, vyzerajú moderne a sú čitateľné. Ale nie sú vymenené všade. Žiaľ. A niektoré výjazdy majú viac názvov naraz. Prípadne staničenie je rôzne. Niektoré od BA, iné od Rokycian pri Prahe.
Ike
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 815
Obrázky: 66
Založený: 15. Mar 2006 22:01
Bydlisko: Bratislava

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vceliak » 22. Mar 2018 13:27

Možno som mimo, ale rozdiel medzi výjazdom (v zahraničí sa používa výraz: Exit ) a križovatkou je ten, že za hranicou križovatky končia platnosť značky obmedzujúce rýchlosť, možnosť predbiehania, zákaz zastavenia, státia a podobne. Koniec výjazdu - Exitu takúto vlastnosť nemá.
Vceliak
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 487
Založený: 20. Okt 2016 11:50

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod mireceq » 22. Mar 2018 16:03

Vceliak, vseobecne sa vie, ze aj vyjazd dialnice je krizovatkou, je to odovodnene napriklad tu: https://auto.sme.sk/c/5074612/co-vsetko-je-krizovatka.html
mireceq
diskutujúci
 
Príspevky: 188
Obrázky: 8
Založený: 30. Okt 2012 16:49

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Sentilj » 22. Mar 2018 17:35

V okolí Trnavského mýta v BA pribudli smerové značky s číslom cesty II/572 + orientačné značky s bielym podkladom s cieľmi CENTRUM, Autobusová stanica a pod. Samozrejme v GROTESKu, ale čo je viac grotesknejšie sú ciele - chápem že II/572 v priestore Šancová / Trnavská tvorí mestský okruh+privádzač k D1 cez Bajkalskú/Rožňavskú, ale toto je plesknutie do vody.
Napr. po križovaní s Bajkalskou sa Trnavská ul. II/572 podľa DZ mení na 61 aj keď je to peáž ak Freshmarketu.
Po ceste II/572 sa určite nedostanete do cieľov ktoré sú na tabuli na Šancovej pre Tr.Mýtom = Komárno/Brno/Budapešť/Viedeň. Použili dve značky IS18a nad sebou, ale podľa logiky sa mi tam viac pre tieto ciele hodí IS20a alebo IS17b s uvedením skutočných cieľom na II/572 (Most pB, Štvrtok nO, Dun.Streda) a potom zelený rámik pre D1/D2 Buda/Wien/Brno.
Sentilj
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 492
Obrázky: 165
Založený: 06. Jún 2010 10:38

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vceliak » 24. Mar 2018 19:44

mireceq napísal:Vceliak, vseobecne sa vie, ze aj vyjazd dialnice je krizovatkou, je to odovodnene napriklad tu: https://auto.sme.sk/c/5074612/co-vsetko-je-krizovatka.html

Vieme, že križovatka začína pri "zaoblení" cesty, ale otázka znie: Kde končí? Totižto "križovatka ukončuje platnosť niektorých dopravných značiek" , ale konkrétne, jej koniec, a nie začiatok! Považuje sa odbočovací pruh za ukončenie križovatky, ak uvedený jazdný pruh sa stáva pripájacím, čiže vlastne nekončí v mieste oddelenia? Takto sa môžme hrať na slovíčkarenie, nikam to nevedie, naša vyhláška je v tom nejednoznačna!
Vceliak
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 487
Založený: 20. Okt 2016 11:50

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Rio13.zm » 29. Mar 2018 23:11

pred ZM z NR je asi 7 novych hnedych-kulturnych tabul, celkovo v NR kraji sa s nimi roztrhlo vrece. niektore su tak male, ze sa to nestiha citat, ale je to v terne.
Obrázok používateľa
Rio13.zm
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 908
Obrázky: 197
Založený: 27. Jan 2007 17:42
Bydlisko: Zlaté Moravce

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod racto » 04. Apr 2018 16:48

ach jaj
Obrázok používateľa
racto
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 28
Založený: 22. Okt 2007 11:33
Bydlisko: Detva

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Rio13.zm » 04. Apr 2018 21:29

vyborne, uz aj tam :)
Obrázok používateľa
Rio13.zm
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 908
Obrázky: 197
Založený: 27. Jan 2007 17:42
Bydlisko: Zlaté Moravce

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 19 hostí.

cron