StVO napísal:MuelMI napísal:StVO napísal:Fakt neviem, čo je dobré na tom, keď na tabuľu narvú snáď 10 čísel cestných ťahov, ktoré ani nemám šancu prečítať, a ešte popri tom práve zanikne tá informácia, že je to ring... A s cieľmi na okruhu sa mimochodom dá dobre pracovať, nemusí tam byť vymenovaná polovica štátu a stále to môže poskytovať veľmi dobrú orientáciu. Len treba pri návrhu značenia použiť šedé bunky, čo býva dosť zásadná prekážka.
Ring je tam hore aj s pikrogramom zrozumiteľným pre asi všetkých logicky rozmýšľajú ich vodičov na svete. Navheje to úplne hore a ľudia majú tendenciu čítať texty zhora dole,čiže tá informácia im prvá udrie do očí.
A práveže nie, takto to nefunguje - a mimochodom, práve podľa vedomostí o spôsobe čítania ľahko spoznám, kto má aspoň základné skúsenosti s informačným dizajnom . Dopravné značky nie sú kniha a ľudia ich ako knihu ani nečítajú. Žiadne zhora nadol, zľava doprava, ba dokonca tie značky ani nečítajú celé, pokiaľ nemusia. Uvediem Ti iný príklad, ako ovplyvňuje dizajn spôsob čítania: keď vidíš v stánku Nový čas, čo Ti padne do očí ako prvé? Záhlavie, ktoré je hore? Nie, ani náhodou, prvý ťa upúta titulok. Ono je to totiž tak, že prvé čítaš to, čo z nejakého dôvodu upúta tvoju pozornosť - v prípade Nového času sú to dvojpalcové titulky, ale to je len jedna z mnohých možností. Keď sa vrátime k tamtej značke, tak pozornosť púta tá batéria čísel cestných ťahov, lebo je to niečo nezvyčajné a dosť výrazné. Následne sa v tom vodič stratí, lebo je toho priveľa, a ten ring mu dosť pravdepodobne unikne. Keď už to chceli riešiť bez cieľov, mali na tú tabuľu dať M0, vedľa veľký nápis gyűrű - ring a ešte piktogram letiska. Piktogram obchvatu tam potom ani dávať nemusia, slovu RING rozumie každý, kto má v zahraničí najazdených viac ako päť kilometrov.MuelMI napísal:Namiesto 10-tich ciest by si tam radšej chcel 10 cieľov?
Nenapísal som, že tam má byť 10 cieľov, ale že tam nemá byť 10 čísel. Obidve sú rovnaká hlúposť. Resp. tie čísla cestných ťahov hádam ešte väčšia, lebo po á, číslo má menšiu výpovednú hodnotu ako cieľ (a väčšina ľudí čísla ani nepozná, najmä keď príde na niečo iné ako diaľnica) a po bé, vyobrazenia cieľov textom sa aspoň výrazne odlišujú svojimi vizuálnymi charakteristikami, zatiaľ čo čísla ťahov sú vizuálne veľmi podobné - resp. tam máš tri skupiny rovnako vyzerajúcich grafických prvkov - a líšia sa akurát tak jedným číselkom vo vnútri vyfarbenej plochy.
Mimochodom, v logike značenia (navigácie) nie je podstatný rozdiel medzi obchvatom Budapešti a obchvatom Slovenska zvaným D1 - vlastne jediný rozdiel je v dĺžke. A predsa nikoho nenapadne v Bratislave vypísať na značky čísla všetkých križovaných diaľnic alebo všetky diaľkové ciele, ku ktorým sa po nich môžem dostať.MuelMI napísal:Keď tú návesť zopakujú aspoň 3krát, tak každý vodič má dostatočnú šancu zachytiť svoje číslo cesty. S cieľmi by to v tomto bolo komplikovanejšie.
Za predpokladu, že to číslo pozná... a k tomu opakovaniu tu už iný diskutujúci napísal veľmi výstižne.MuelMI napísal:Akým spôsobom chceš použiť šedé bunky? Môžeš mi to prosím vysvetliť?
Môžem. Keď totiž idem riešiť niečo, čo som ešte nikdy predtým nerobil - v tomto prípade navigáciu na obchvate či okruhu - tak nezačnem od boku páliť nápady, ale najprv si problematiku poriadne naštudujem. Je veľmi nepravdepodobné, že niekto predo už takýto problém neriešil, najmä v našich stredoeurópskych reáliách, kde sa omeškanie voči západným krajinám počíta v desaťročiach, je bezpochyby isté, že už daný problém riešilo iks ľudí predo mnou. Nebudem predsa vynachádzať koleso - po prvé je to zbytočná robota a po druhé, bez predchádzajúcich skúseností je 100% isté, že vyrobím koleso hranaté, deravé a ešte aj s osmičkou.
Takže sa pozriem, ako to kde riešili, vyhľadám si k tomu literatúru (no áno, jazyky, jazyky, jazyky - v angličtine sú zdroje skúpe na informácie, v slovenčine žiadne a v češtine hlúpe), pričom sa sústredím na tie riešenia, ku ktorým viem nájsť aj nejaké objektívne výsledky výskumu (čím som samozrejme redukoval zdroje na cca 5 krajín, ale tie stoja za to). Tiež sa snažím v prvom rade identifikovať nevýhody a nedostatky jednotlivých prístupov, až potom ich výhody; pri opačnom prístupe totiž hrozí, že začnem vnútorne preferovať niečo, čo sa neskôr ukáže ako veľká chyba. No a keď mám všetko naštudované a najmä to pochopím a rozumiem podstate, až vtedy sa pustím do návrhu. A v tom zase najprv zanalyzujem celkovú situáciu a potreby značenia, identifikujem veci, ktoré sa na prvý pohľad javia ako potrebné, ale v skutočnosti žiadnemu vodičovi nič relevantné neprinášajú (je kopec takýchto prípadov na značkách), identifikujem prípady presne opačné atď. a až potom spravím prvý návrh. Potom si dám pár dní pauzu, následne zapnem režim schiza a začnem si svoj vlastný návrh kritizovať, aký je strašne naprd. Na základe tejto sebakritiky spravím druhú verziu návrhu a opäť pauza a opäť schiza. No a týchto iterácií treba spáchať aspoň 10, potom to začína byť akceptovateľné.
Obsažný príspevok,len mám pocit,že miestami od témy. Vráťme sa teda k pointe- Ako by si tu značku riešil ty? Bez čísel ciest?
Podľa mňa by bolo vhodným kompromisom vypustenie E ciest a letiska,posunutie M0 ring-u a piktogramu nižšie a zväčšenie ich. A zachovanie čísel ciest. Aby vodiči vedeli,či idú dobrým "smerom" okruhu. A myslím si,že väčšina domácich pozná čísla diaľnic a významných ciest, takisto aj veľa cudzincov, hlavne keď idú na dlhšie trasy.
Takisto chcem zopakovať,že ten piktogram by sme mohli používať aj my, lebo na rozdiel od nášho okruhu je prehľadný a zrozumiteľný aj pre cudzincov. Rozsiahle využitie na D4, v ZA,KE,BB... Čiže tá značka má aj svetlé stránky.