Dopravné značenie (DZ)

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Dopravné značenie (DZ) šmykľavé "zebry"

Odoslaťod KN.SK » 31. Jan 2018 16:17

StVO napísal:••• No, hlavne, že sú podmáznuté červenou farbou - to asi preto, aby keď naprší a je tma, boli tie prechody horšie viditeľné. Čo je vec, na ktorú zatiaľ zjavne nikto kompetentný neprišiel, že ak je plocha komplet pokrytá farbou (ľubovoľnou), tak kontrast tých bielych stripov voči zbytku pomaľovanej plochy je zásadne nižší ako by bol ich kontrast voči samotnej nepomaľovanej vozovke, ktorá je jednak tmavšia, no najmä nemá hladký rovný povrch a teda aj to málo svetla, čo odráža, sa rozptýli. Za sucha a svetla to problém nie je, ale keď v noci zaprší, tak ani nevieš kedy, a máš pedestriána na kapote... •••
Týmto si mi nahral na smeč laika. A boli nepodmáznuté. Tu som https://www.google.sk/maps/@47.7479927, ... 312!8i6656 za miernej námrazy skoro ráno v zime dostal šmyk a šiel som na jedno koleno (už neviem na ktoré :? ), ako tak som sa celý nezrúbal, je tam mierny spád. Odvtedy sa za šmykľava vyhýbam bielym nevydretým a idem vedľa prechodu.
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Obrázok používateľa
KN.SK
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 679
Obrázky: 530
Založený: 08. Máj 2014 12:56

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod sendvo » 31. Jan 2018 18:02

sendvo
návštevník
 
Príspevky: 34
Obrázky: 3
Založený: 24. Jan 2010 12:04
Bydlisko: Wien / Oesterreich (original Zilina)

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod racto » 31. Jan 2018 18:16

Hank napísal:Zas doslova preberat nemecke predpisy nepovazujem za navjhodnejsie. Skor ich treba brat ako vychodisko na zmenu a prisposobit nasim pomerom a medzinarodnym standardom (a to brod nie je).

uplne súhlasím
tralala
Obrázok používateľa
racto
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 28
Založený: 22. Okt 2007 12:33
Bydlisko: Detva

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod racto » 31. Jan 2018 18:17

expwy napísal:Dávam do pozornosti novelu vyhlášky 9/2009
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy ... 9/20180201
Okrajovo sa týka aj 2 dopravných značiek.
:mrgreen:


Myslíš smerových a ktorých?
tralala
Obrázok používateľa
racto
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 28
Založený: 22. Okt 2007 12:33
Bydlisko: Detva

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod racto » 31. Jan 2018 18:22

Môj názor na chodcov je že mesto je pre ľudí, nie pre autá. Mne nevadí keď je v meste aj 50 prechodov, ja kľudne každému zastavím. Ak by sa rušili určite by to bolo zase len pre autičkarou plus. A samozrejme v správach by stále bolo že chodec nebol na prechode keď ho zrazilo.
Nie je pravda že vo všetkých krajinách je to tak že sú len sem tam, sú krajiny kde si vážia ľudí a vyrábajú naschvál prechody aby "vystrnadili auta".
Žiaľ v našej autičkárskej spoločnosti riešenie dopravy nie je možné niako inak len preferovať autá.
tralala
Obrázok používateľa
racto
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 28
Založený: 22. Okt 2007 12:33
Bydlisko: Detva

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 31. Jan 2018 18:28

sendvo napísal:ike prebil som? :D

o čo tu ide? všetky príklady sa mi zdajú OK až na ten "Lipšicov". aj ten "Lipšicov" bol v čase zriadenia OK, električky vtedy nemali prednosť. (vyšráfovné miesto čo vidno na streetview v skutčnosti je už úpne zodraté). nemali náhodu v BA a KE vygumovať všetky prechody cez el. trať? vyhláška mohla uvádzať kde je prechod cez trať má prednosť chodec a kde je vyznačený brod má prednosť električka. tí somári na Špitálskej pri obnove VDZ stretli zebru aj cez trať, takže zodpovední len zavádzajú chodcov.
moderátor devil mi zmazal príspevok: "zlý vtip je tunel pod Donovaly... to ale bystričan NIKDY nepochopí."
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 124
Založený: 20. Okt 2008 10:06
Bydlisko: BA, KE

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 01. Feb 2018 12:07

Tie žilinské priechody sú pre rybárov a psíčkárov, aby sa dostali k Váhu, sám som ich využíval, keď som tam býval ;-)
Miro
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 868
Obrázky: 2
Založený: 12. Jún 2005 20:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 01. Feb 2018 12:56

Hank napísal:Su staty, kde ziadne brody nemaju (Rakusko), kde maju priechody aj na svetelnych krizovatkach a pri odboceniach (Holandsko, Norsko), priechody z oboch stran zastavok a na hlavnych cestach (Svajciarsko) alebo priechody s ochrannymi ostrovcekmi (asi vsetky staty).

Zas doslova preberat nemecke predpisy nepovazujem za navjhodnejsie. Skor ich treba brat ako vychodisko na zmenu a prisposobit nasim pomerom a medzinarodnym standardom (a to brod nie je).


Čo sa týka nemeckých predpisov a ich preberania resp. inšpirovania sa. Sú svetová hospodárska veľmoc. Majú peniaze na vedu a výskum, majú dokonalý a prepracovaný systém právnych predpisov od zákonov, vyhlášok, smerníc, príručiek a neviem čoho všetkého. Prv než niečo zavedú, tak to x rokov skúšajú a skúmajú a majú hlavne aplikačnú prax. Sú nám geograficky aj kultúrne blízky.
Tak od koho sa učiť, ak nie od nich?

Brod sa stáva čoraz používanejším prostriedkom odlíšenia regulovaných miest na prechádzanie chodcov v medzinárodnom meradle a dá sa povedať, že brod sa postupne stáva medzinárodným štandardom. Brody na riadených križovatkách používajú resp. zavádzajú aj ďalšie štáty EU a dokonca aj v zámorí ako napr.: (My budeme zase poslední?)

Holandsko,
kde pred niekoľkými rokmi boli na riadených priechodoch zebry, ale upúšťajú od toho
https://www.google.sk/maps/@51.9843858, ... authuser=0
https://www.businessinsider.com.au/dutc ... ion-2017-2

Veľká Británia a Írsko
http://www.traffic-signal-design.com/pe ... lities.htm

Španielsko
https://www.google.sk/maps/@41.387933,2 ... authuser=0

Kanada a niektoré štáty USA
http://www.thepeterboroughexaminer.com/ ... edestrians
http://www.mto.gov.on.ca/english/safety ... y.shtml#q9

Austrália a Nový Zéland
https://www.nzta.govt.nz/walking-cyclin ... crossings/
apod.

a to že sú štáty, ktoré brody ešte nezaviedli, neznamená, že tak postupom času neurobia.

Brod v riadenej križovatke má celkom praktický a logický význam:
- nedáva chodcovi pocit, že tu je zebra, tak je to miesto, kde je kráľ, a nemôže očakávať, že ho niekto pustí, ale musí sa riadiť signálmi (úplne iný režim ako neriadený priechod - zebra)

- ak sú signály vypnuté nemení sa režim v križovatke, čiže z regulovaného brodu sa vypnutím svetelnej signalizácie nestáva priechod pre chodcov s povinnosťou umožniť chodcovi prejsť cez vozovku, čo ak by malo platiť, tak automaticky to kapacitne zabije každú jednu križovatku.

Niečo z ČR:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Místo_pro_přecházení
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 122
Založený: 08. Apr 2005 10:30

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 01. Feb 2018 13:17

racto napísal:Môj názor na chodcov je že mesto je pre ľudí, nie pre autá. Mne nevadí keď je v meste aj 50 prechodov, ja kľudne každému zastavím. Ak by sa rušili určite by to bolo zase len pre autičkarou plus. A samozrejme v správach by stále bolo že chodec nebol na prechode keď ho zrazilo.
Nie je pravda že vo všetkých krajinách je to tak že sú len sem tam, sú krajiny kde si vážia ľudí a vyrábajú naschvál prechody aby "vystrnadili auta".
Žiaľ v našej autičkárskej spoločnosti riešenie dopravy nie je možné niako inak len preferovať autá.

Áno plne súhlasím, že chodcom a cyklistom treba dať v mestách prioritu, ale na to slúžia iné regulačné prostriedky ako pešie zóny, cyklistické cesty, zóny 30/20, emisné zóny, zákazy vjazdu apod. a nie vymaľovať celé mesto zebrami. Navyše psychológiu človeka neoklameš. Zebra má byť miesto, kde je kráľom chodec. Ak bude takýchto kráľovstiev príliž veľa a bude to vodičov obťažovať, povedia si, že vozovka je pre zmenu kráľovstvo vodičov. Toto je tiež neželaný stav, ktorý tu máme teraz. Nikto nechce zvýhodnovať vodičov, práve naopak, ale musí to mať prijateľnú mieru. Dnes sú na Slovensku všetky priechody pre chodcov vlastne brody, ale len časť z nich môže dostať punc kráľovstva chodcov. Nie všetky. Nemôžme skočiť z jedného extrému do druhého extrému.
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 122
Založený: 08. Apr 2005 10:30

Dopravné značenie

Odoslaťod KN.SK » 01. Feb 2018 15:51

Tu ide i osobnostné vlastnosti. Takýmto je jedno, či je tam prechod, či brod → viewtopic.php?f=7&p=204643#p204643 .
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Obrázok používateľa
KN.SK
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 679
Obrázky: 530
Založený: 08. Máj 2014 12:56

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 01. Feb 2018 17:02

Hank napísal:Su staty, kde ziadne brody nemaju (Rakusko), kde maju priechody aj na svetelnych krizovatkach a pri odboceniach (Holandsko, Norsko), priechody z oboch stran zastavok a na hlavnych cestach (Svajciarsko) alebo priechody s ochrannymi ostrovcekmi (asi vsetky staty).

Zas doslova preberat nemecke predpisy nepovazujem za navjhodnejsie. Skor ich treba brat ako vychodisko na zmenu a prisposobit nasim pomerom a medzinarodnym standardom (a to brod nie je).

Dovolím si nesúhlasiť. Napríklad v tom Rakúsku už tiež nejaké brody majú, minulý rok FSV organizovala workshop k tejto problematike a je len otázkou času, kedy to prevezmú aj do StVO. V Holandsku či Španielsku už sú brody štandardom pre všetky nové alebo prerábané križovatky a riadené prechody. Okrajovo môžeme spomenúť ešte Britániu a Írsku, kde je zaujímavé to, že ak chcú urobiť prechod (t.j. "s prednosťou"), tak zebru namaľujú dovnútra brodu... Že to nie je vo Viedenskom dohovore? Nuž, ono tam nie je viac vecí, ale hlavne to má historickú súvislosť: brody sú totiž staršie ako prechody a v čase, keď dohovor vznikal, bola tendencia brody vyklčovať a nahradiť prechodmi. Čo sa rokmi ukázalo ako nie úplne najlepšia idea (Nemci sa brodov mimochodom nikdy nevzdali) a teraz je práve tendencia ich vrátiť späť, akurát teda v nadväznosti na riadenie svetlami.
Obrázok používateľa
StVO
diskutujúci
 
Príspevky: 235
Obrázky: 1
Založený: 12. Jan 2017 23:30
Bydlisko: Engerau

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 01. Feb 2018 17:03

KN.SK napísal:Týmto si mi nahral na smeč laika. A boli nepodmáznuté. Tu som https://www.google.sk/maps/@47.7479927, ... 312!8i6656 za miernej námrazy skoro ráno v zime dostal šmyk a šiel som na jedno koleno (už neviem na ktoré :? ), ako tak som sa celý nezrúbal, je tam mierny spád. Odvtedy sa za šmykľava vyhýbam bielym nevydretým a idem vedľa prechodu.

To je nevhodné technické riešenie... U nás keď sa začali podmaľovávať cyklopruhy, tak spočiatku bolo kvôli tomu vcelku dosť úrazov, kým niekoho napadlo, že povrch musí byť drsný, inak je to klzisko.
Obrázok používateľa
StVO
diskutujúci
 
Príspevky: 235
Obrázky: 1
Založený: 12. Jan 2017 23:30
Bydlisko: Engerau

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 01. Feb 2018 17:13

racto napísal:
expwy napísal:Dávam do pozornosti novelu vyhlášky 9/2009
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy ... 9/20180201
Okrajovo sa týka aj 2 dopravných značiek.

Myslíš smerových a ktorých?

IS 37a, IS 37b Magyár Országh Hviezdoslav :roll: Teraz sú na nerozoznanie od IS 36a, IS 36b (líšia sa len nekontrastným modrým prúžkom).

racto napísal:Môj názor na chodcov je že mesto je pre ľudí, nie pre autá.

No bacha. Tí ľudia azda nepôjdu z Trnávky do Dúbravky peši... takže autá/autobusy/električky atď. slovom vozidlá, k tomu mestu patria. Ak do nejakej časti mesta nepatria (napr. centrum), tak potom tam ale nemá byť ani vozovka a keď nie je vozovka, netreba ani priechody všakže. Lebo to máme tak, že vozovka je od slova voziť sa, chodník je od slova chodiť, takže každý si teoreticky ide po svojom, ale potrebujú sa niekde križovať. A tak ako to nemôžeš riešiť spôsobom "chodec pomodli sa a prebehni", tak to nemôžeš riešiť priechodom pri každej vŕbe. Ak by si zachoval to šialené množstvo priechodov, čo je teraz a súčasne aplikoval "prednosť" chodcov, tak sa stanú dve veci: buď skolabuje doprava na hlavných ťahoch alebo prudko stúpne počet mŕtvych chodcov. Alebo - a to najskôr - oboje dohromady.

racto napísal:Nie je pravda že vo všetkých krajinách je to tak že sú len sem tam, sú krajiny kde si vážia ľudí a vyrábajú naschvál prechody aby "vystrnadili auta".

No tak to prosím Ťa menuj konkrétne, že kde je to takto?? Lebo trebárs v takom Rakúsku či Nemecku je chodec cisár a kráľ, a pritom v celom Rakúsku je niekoľko krát menej priechodov ako na Slovensku (ba vlastne v celkom Nemecku)... V takej Viedni sa môžeš poflakovať po širšom centre celý deň bez toho, aby si natrafil na priechod s výnimkou svetlami riadeného prechodu cez hlavný ťah (a to samozrejme v križovatke).

racto napísal:Žiaľ v našej autičkárskej spoločnosti riešenie dopravy nie je možné niako inak len preferovať autá.

To nie je vec preferovania áut ale preferovania funkčnej dopravy.

Bolo by si dobré brať do úvahy jeden zásadný fakt, dôkladne ignorovaný československou dopravno-inžinierskou tradíciou, no ctený v krajinách, kde sa dopraváci venujú viac výskumu ako poverám: priveľa priechodov = priveľa mŕtvych.
Obrázok používateľa
StVO
diskutujúci
 
Príspevky: 235
Obrázky: 1
Založený: 12. Jan 2017 23:30
Bydlisko: Engerau

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 01. Feb 2018 17:19

Vlados napísal:
sendvo napísal:ike prebil som? :D

o čo tu ide? všetky príklady sa mi zdajú OK až na ten "Lipšicov". aj ten "Lipšicov" bol v čase zriadenia OK, električky vtedy nemali prednosť. (vyšráfovné miesto čo vidno na streetview v skutčnosti je už úpne zodraté). nemali náhodu v BA a KE vygumovať všetky prechody cez el. trať? vyhláška mohla uvádzať kde je prechod cez trať má prednosť chodec a kde je vyznačený brod má prednosť električka. tí somári na Špitálskej pri obnove VDZ stretli zebru aj cez trať, takže zodpovední len zavádzajú chodcov.

Nuž napríklad je problém v tom, keď je prechod na úseku s 90 km/h rýchlosťou. Prípadne rovno na rýchlostnej ceste (Košice, Ludvíkov Dvor). To bol bod číslo 1, čo písal vyššie expwy... O prechodoch cez 4, 6 alebo koľko pruhov už ani nehovoriac, no a cez električkovú trať, to je kravina king size. Tam nejde o to, že či niekde dáme prednosť električke a inde chodcovi, ale o to, že je to technický nezmysel, aby šalina brzdila pred chodcom. Nehľadiac na to, že legislatíva nemá čo rozprávať o "električkách", ale všeobecne o "koľajových vozidlách". Cez železničnú trať nikoho nenapadne namaľovať prechod, ale cez električkovú v pohode a bez váhania.
Obrázok používateľa
StVO
diskutujúci
 
Príspevky: 235
Obrázky: 1
Založený: 12. Jan 2017 23:30
Bydlisko: Engerau

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 01. Feb 2018 17:25

expwy, ponajprv díky za to zhrnutie vyššie.

expwy napísal:Navyše psychológiu človeka neoklameš. Zebra má byť miesto, kde je kráľom chodec. Ak bude takýchto kráľovstiev príliž veľa a bude to vodičov obťažovať, povedia si, že vozovka je pre zmenu kráľovstvo vodičov. Toto je tiež neželaný stav, ktorý tu máme teraz.

No a týmto si bacil kliniec po hlavičke. Aj keď formuloval by som to nie tak, že "si povedia", alebo "budú to vnímať tak". Lebo tento kompenzačný efekt (kuk dopravná psychológia) je nevedomý, nie je to vecou rozhodnutia sa, ale jednoducho sviňa mozog si to tak sám našepká.

Pridám ešte jeden kompenzačný efekt: čím je niečoho viac, tým to má nižšiu hodnotu. A naopak, čím je niečoho menej, tým to má hodnotu vyššiu. To je to isté ako so značkovými hájmi.
Obrázok používateľa
StVO
diskutujúci
 
Príspevky: 235
Obrázky: 1
Založený: 12. Jan 2017 23:30
Bydlisko: Engerau

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 01. Feb 2018 17:25

Hank napísal:alebo priechody s ochrannymi ostrovcekmi (asi vsetky staty).

Schutzinsel je v pohode, keď nie som prinútený tam ostať stáť a spoliehať sa na to, že mi nejaký vodič láskavo zastaví... V tom sú tieto ostrovčeky na Slovensku "ochranné" v úvodzovkách.
Obrázok používateľa
StVO
diskutujúci
 
Príspevky: 235
Obrázky: 1
Založený: 12. Jan 2017 23:30
Bydlisko: Engerau

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 01. Feb 2018 19:07

StVO napísal:
Vlados napísal:
sendvo napísal:ike prebil som? :D

o čo tu ide? všetky príklady sa mi zdajú OK až na ten "Lipšicov". aj ten "Lipšicov" bol v čase zriadenia OK, električky vtedy nemali prednosť. (vyšráfovné miesto čo vidno na streetview v skutčnosti je už úpne zodraté). nemali náhodu v BA a KE vygumovať všetky prechody cez el. trať? vyhláška mohla uvádzať kde je prechod cez trať má prednosť chodec a kde je vyznačený brod má prednosť električka. tí somári na Špitálskej pri obnove VDZ stretli zebru aj cez trať, takže zodpovední len zavádzajú chodcov.

Nuž napríklad je problém v tom, keď je prechod na úseku s 90 km/h rýchlosťou. Prípadne rovno na rýchlostnej ceste (Košice, Ludvíkov Dvor). To bol bod číslo 1, čo písal vyššie expwy... O prechodoch cez 4, 6 alebo koľko pruhov už ani nehovoriac, no a cez električkovú trať, to je kravina king size. Tam nejde o to, že či niekde dáme prednosť električke a inde chodcovi, ale o to, že je to technický nezmysel, aby šalina brzdila pred chodcom. Nehľadiac na to, že legislatíva nemá čo rozprávať o "električkách", ale všeobecne o "koľajových vozidlách". Cez železničnú trať nikoho nenapadne namaľovať prechod, ale cez električkovú v pohode a bez váhania.

príklady boli z Ružinova, kde je rýchlosť 50/50/40 km/h. možno som ten príspevok prehliadol.
moderátor devil mi zmazal príspevok: "zlý vtip je tunel pod Donovaly... to ale bystričan NIKDY nepochopí."
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 124
Založený: 20. Okt 2008 10:06
Bydlisko: BA, KE

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 01. Feb 2018 21:59

Vlados napísal:príklady boli z Ružinova, kde je rýchlosť 50/50/40 km/h. možno som ten príspevok prehliadol.

Tu nie je problém v rýchlosti ale tu je základný problém ten, že tieto priechody na celej Ružinovskej sú veľmi frekventované (spájajú Univerzitnú nemocnicu, polikliniku, park so zastávkami električiek a autobusov a 2 sídliskami), vedú cez frekventovanú cestu 2 jazdné pruhy a 1 BUS pruh.

Nefunguje dobre pri terajšej úprave cestnej premávky a nebude fungovať ani po tom, ak náhodou prejde "prednosť" na priechodoch. Toto je nádherný príklad ako sa to nemá robiť.
https://www.google.sk/maps/@48.1568897, ... authuser=0
Darmo je tam oranžový stroboskop, značky v citrónovom prevedení a na červeno zneviditeľnený priechod, keď pri súvislej jazde nemáte šancu tých chodcov vôbec vidieť a spozorovať. Najhoršie to je v strednom pruhu, kde keď si medzi autobusom a dodávkou alebo stačí aj medzi 2 SUV, si ako v tuneli, nič nevidíš a musíš prispôsobiť rýchlosť pomalšiemu z tých 2 vozidiel, aby si sa náhodou z nenazdajky nestretol s chodcom. Najhoršie to je ak v ľavom pruhu stojí kolóna vozidiel na odbočenie na Herliansku, musíš v strednom pruhu ísť doslova krokom, aby sa nestalo nešťastie. Pravý pruh je BUS-pruh so zastávkou. Tragikomické situácie nastávajú, keď rozbehnutý autobus vezúci niekoľko-násobne viac ľudí zastavuje v BUS pruhu pred priechodom, kde by mal mať preferenciu pred všetkými účastníkmi premávky.
Z pohľadu chodca je poriadny adrenalín prechádzať na týchto miestach cez vozovku a kolízne situácie sú tam na dennom poriadku.

Pri tak širokej vozovke a takej intenzite vozidiel a chodcov, tu môžu byť len svetelne riadené brody. Najlepšie ich riadenie spojiť s križovatkami Herlianska a križovatkou z parkoviska a pohotovosti UNB a Zimného štadióna Ružinov a presunúť zastávky tak, aby umožňovali bezpečný pohyb chodcov cez vozovku, koľajisko a nástup/výstup cestujúcich. Svetelné signály by bolo vhodné zosúladiť s príchodmi a odchodmi vozidiel verejnej dopravy (VVD). Na tento účel by bolo vhodné zaviesť nové semafory pre VVD, tie naše zastarané čočkové sovietskeho typu absolútne nevyhovujú pre účely takéhoto riadenia.

Signály pre vozidlá verejnej dopravy, ktoré možno synchronizovať so signálmi pre vozidlá a chodcov
38893

Dúfam, že projekt rekonštrukcie Ružinovskej radiály na takéto niečo myslel...
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 122
Založený: 08. Apr 2005 10:30

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 01. Feb 2018 22:12

Ďakujem za vysvetlenie. Tých prechodov je na Ružinskej celkom dosť... Skôr príde na rad Karloveská radiála a nej sú 2 riadené prechody pre chodcov. Ťažko povedať či na niečo také sa myslelo.
moderátor devil mi zmazal príspevok: "zlý vtip je tunel pod Donovaly... to ale bystričan NIKDY nepochopí."
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 124
Založený: 20. Okt 2008 10:06
Bydlisko: BA, KE

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Hank » 01. Feb 2018 23:28

expwy, v inspiracii sa zhodneme, ty (nielen tu) presadzujes doslovne citacie. To je sakra rozdiel. Nie vsetko, co si moze dovolit hospodarska velmoc, si mozeme dovolit my.
Na druhej strane, ako sme uz casto skonstatovali, nie vsetko, co si mozeme dovolit my (parametre dialnic, velkost a pocet znaciek, portale s premennymi znackami, atd.) si moze dovolit hospodarska velmoc :)

USA, UK a ostatne staty Commonwealthu fakt za priklad v dopravnom znaceni nedavaj, ked urcite dobre vies, ze ich system je uplne iny od europskeho kontinentalneho (ziadna hlavna cesta, ziadna prednost sprava, zlte kosostvorce, caste pouzivanie textu, atd.). Aj niektore z tvojich oblubenych veci ako zelene podfarbenie cyklopruhov alebo skolska zona boli inspirovane asi niekoho dovolenkou v tychto krajinach. Pravidelne sa objavuju navrhy na zavedenie zltych krizov v krizovatkach alebo pevneho bocneho odstupu pri predchadzani cyklistov prave s odvolavkou na USA a ostatne taketo staty. Takze priklady z tychto statov velmi neberiem.
https://en.wikipedia.org/wiki/Compariso ... ffic_signs
https://en.wikipedia.org/wiki/Compariso ... _countries

Na druhej strane, postupne zavadzanie brodov v inych statoch Europy je samozrejme argument, ktory beriem. Ja vychadzam z ich oficialnych predpisov, kde nic take nemaju, prave naopak - maju vyslovne riesene prednosti na priechodoch vo svetelnych krizovatkach, vyslovne riesene spravanie sa pri priechode cez viacero jazdnych pruhov alebo cez kolajisko.

Kardinalnym rozdielom je rozdiel v prednosti pre chodcov na priechode. Za nasich sucasnych pravidiel je zavadzanie brodov zbytocne a zmatocne, a to aj v riadenych krizovatkach.

Mimochodom, preco maju Nemci v § 26 ods. 1 StVO vynimku pre kolajove vozidla? Ked nemozu mat priechody cez kolajisko.
Hank
diskutujúci
 
Príspevky: 174
Obrázky: 2
Založený: 10. Nov 2016 20:18

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 02. Feb 2018 08:30

Hank napísal:expwy, v inspiracii sa zhodneme, ty (nielen tu) presadzujes doslovne citacie. To je sakra rozdiel. Nie vsetko, co si moze dovolit hospodarska velmoc, si mozeme dovolit my.

Áno máš pravdu v 90% prípadoch to tak je. Robím tak, ale z jediného dôvodu: Nepopustiť uzdu ľudovej tvorivosti. My Slováci máme totiž tendenciu veci "zhorlepšovať". Systémom ešte toto tu pridáme, toto tu odoberieme vznikajú často-krát nevhodné ustanovenia a argumenty typu "Ale toto tu musí byť, aby vodič vedel..." apod. Je to taká moja bezpečnostná poistka, aby sme to nezhorlepšovali.

Hank napísal:Na druhej strane, ako sme uz casto skonstatovali, nie vsetko, co si mozeme dovolit my (parametre dialnic, velkost a pocet znaciek, portale s premennymi znackami, atd.) si moze dovolit hospodarska velmoc :)

Áno presne tak to je :mrgreen:

Hank napísal:USA, UK a ostatne staty Commonwealthu fakt za priklad v dopravnom znaceni nedavaj, ked urcite dobre vies, ze ich system je uplne iny od europskeho kontinentalneho (ziadna hlavna cesta, ziadna prednost sprava, zlte kosostvorce, caste pouzivanie textu, atd.)..... Takze priklady z tychto statov velmi neberiem.

Áno značenie je úplne odlišné od európskeho/kontinentálneho systému, ale dal som to tu preto, lebo spôsob a princíp prechádzania cez vozovku by mal byť všade rovnaký.

Hank napísal:Na druhej strane, postupne zavadzanie brodov v inych statoch Europy je samozrejme argument, ktory beriem. Ja vychadzam z ich oficialnych predpisov, kde nic take nemaju, prave naopak - maju vyslovne riesene prednosti na priechodoch vo svetelnych krizovatkach, vyslovne riesene spravanie sa pri priechode cez viacero jazdnych pruhov alebo cez kolajisko.

A v tom je ten vtip, že ten brod ani nemajú v právnych predpisoch, lebo vlastne ani nemusia. Platia totiž všeobecné pravidlá pri prechádzaní cez cestu. Chodcovi nemusíš umožniť vstup na vozovku. Ak už na nej je, tak ho logicky nemôžeš ohroziť, tak ako aj pri odočovaní atď. Brod je v prípade svetelných signálov vyznačený len prerušovanou čiarou, ktorou sa chodcom vyznačuje miesto prechádzania.
Preto presadzujem nemecký systém, lebo je jednoduchý, blbuvzdorný a hlavne bezpečný. Takto nepotrebuješ vôbec riešiť nejaké špeciálne pravidlá pri priechode cez viacpruhové vozovky (o tom som ani nepočul) a o svetelných signáloch ani nehovorím. Svetelné signály rušia iba značky o prednosti v jazde, nie zebru. Mimochodom zelený signál Voľno nezbavuje vodiča dať prednosť chodcovi pri odbočovaní bez rozdielu či tam zebra je alebo nie. Tak načo tam vlastne je? A o priechode za križovatkou už ani nehovorím, tu je právne vákuum ako sviňa. Zelený signál Voľno totiž nesplnomocňuje vodiča prejsť bezhlavo križovatkou, iba mu hovorí že môže pokračovať v jazde za dodržania všeobecných pravidiel CP. Ak bude platiť prednosť na zebre, tak sa bude vzťahovať aj na toto miesto a vodiči by mali pred takýmto priechodom umožniť vojsť chodcom na vozovku. Tí budú pozerať ako bacil do lekárne, že čo ten vodič robí veď ja chodec mám červenú. Preto v riadených križovatkách je zebra logický nezmysel a robí len problémy. Áno dnes je to jedno, lebo tá zebra neznamená vôbec nič.

Hank napísal:Kardinalnym rozdielom je rozdiel v prednosti pre chodcov na priechode. Za nasich sucasnych pravidiel je zavadzanie brodov zbytocne a zmatocne, a to aj v riadenych krizovatkach.

Ale veď na Slovensku tie brody v tisícoch stále existujú v neriadených križovatkách a nevyznačujú sa, čo v princípe okrem riadených križovatiek ani netreba. Napr. tu, ešte aj so zníženým obrubníkom:
https://www.google.sk/maps/@48.1604752, ... authuser=0
https://www.google.sk/maps/@48.1625135, ... authuser=0

Nachádzajú sa v tých miestach, kde naši "inžinieri" nestihli ešte domaľovať zebry. Veď toto sa tu snažím celý čas povedať. Naše zebry sú vlastne brody a odrbávame chodcov na každom kroku. My sme vlastne zebru degradovali na obyčajný brod, ktorý ani netreba vyznačovať. Za našich súčasných pravidiel je jediný rozdiel v tom, že keď zrazíš chodca na zebre dostaneš vyššiu pokutu ako keď mimo neho.

Hank napísal:Mimochodom, preco maju Nemci v § 26 ods. 1 StVO vynimku pre kolajove vozidla? Ked nemozu mat priechody cez kolajisko.

Áno majú to tam ako poistku zo starých čias, kedy sa to ešte dalo takto riešiť. Ale od roku 1993 nesmieš priechod pre chodcov zriaďovať cez koľajisko električiek. A pochybujem, že dnes takéto miesto ešte v Nemecku existuje.

Treba to urobiť jednoducho. Zaviesť konečne do zákona povinnosť umožniť chodcovi vstup na priechod pre chodcov. Účinnosť tohto ustanovenia odložiť o 3 roky, a dovtedy vyzmizíkovať 3/4 priechodov z povrchu slovenského.
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 122
Založený: 08. Apr 2005 10:30

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 02. Feb 2018 14:06

Hank napísal:Kardinalnym rozdielom je rozdiel v prednosti pre chodcov na priechode. Za nasich sucasnych pravidiel je zavadzanie brodov zbytocne a zmatocne, a to aj v riadenych krizovatkach.

Dnes má na Slovensku prechod právne postavenie ekvivalentné brodu, takže za takýchto okolností by to naozaj nemalo zmysel riešiť. Ale celá táto diskusia vyplynula z deklarovaného úmyslu MV zaviesť "absolútnu prednosť" chodcov na prechodoch a čo s tým..

Hank napísal:Mimochodom, preco maju Nemci v § 26 ods. 1 StVO vynimku pre kolajove vozidla? Ked nemozu mat priechody cez kolajisko.

Historický artefakt a poistka pre každý prípad. Druhá vec je, že zákaz zriaďovania priechodov cez koľajisko ustanovuje správny predpis, nie vyhláška.

Keď už sme u tých expwyho prekladov z VwV. Ber prosím do úvahy, že Nemčúri majú najpokročilejší dopravný výskum tak z hľadiska finančného ako aj z hľadiska personálneho. A výsledky tohto výskumu sa pravidelne premietajú do ustanovení vyhlášky a hlavne vykonávacieho správneho predpisu k nej. Je preto veľmi dobré sledovať, čo v tom VwV píšu, lebo žiadna veta tam nie je len tak nič po nič, navyše správny predpis nie je nežiaduco spätne ovplyvňovaný judikatúrou, ako sa to občas stane pri tej vyhláške. Pritom VwV má svoju logiku, z ktorej si nemožno tak úplne vyberať len toto alebo tamto, jednotlivé ustanovenia v ňom majú vzájomné súvislosti a treba ich chápať v celkovom kontexte.

Mimochodom, keď mohli komunisti v roku 1953, za najdrsnejšieho totáča, prakticky skoro komplet prebrať vyhlášku od nemeckého imperialistického nepriateľa (dtto aj stavebnú normu), prečo by sme to sprosto nemohli urobiť dnes? 8)
Obrázok používateľa
StVO
diskutujúci
 
Príspevky: 235
Obrázky: 1
Založený: 12. Jan 2017 23:30
Bydlisko: Engerau

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 02. Feb 2018 15:50

a tomto hovorím absolútna prednosť chodcov :mrgreen:
Nemáte oprávnenie prezerať súbory priložené v tomto príspevku.
Obrázok používateľa
StVO
diskutujúci
 
Príspevky: 235
Obrázky: 1
Založený: 12. Jan 2017 23:30
Bydlisko: Engerau

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Ike » 02. Feb 2018 16:09

Hank napísal:expwy, v inspiracii sa zhodneme, ty (nielen tu) presadzujes doslovne citacie. To je sakra rozdiel. Nie vsetko, co si moze dovolit hospodarska velmoc, si mozeme dovolit my.
Na druhej strane, ako sme uz casto skonstatovali, nie vsetko, co si mozeme dovolit my (parametre dialnic, velkost a pocet znaciek, portale s premennymi znackami, atd.) si moze dovolit hospodarska velmoc :)

USA, UK a ostatne staty Commonwealthu fakt za priklad v dopravnom znaceni nedavaj, ked urcite dobre vies, ze ich system je uplne iny od europskeho kontinentalneho (ziadna hlavna cesta, ziadna prednost sprava, zlte kosostvorce, caste pouzivanie textu, atd.). Aj niektore z tvojich oblubenych veci ako zelene podfarbenie cyklopruhov alebo skolska zona boli inspirovane asi niekoho dovolenkou v tychto krajinach. Pravidelne sa objavuju navrhy na zavedenie zltych krizov v krizovatkach alebo pevneho bocneho odstupu pri predchadzani cyklistov prave s odvolavkou na USA a ostatne taketo staty. Takze priklady z tychto statov velmi neberiem.
https://en.wikipedia.org/wiki/Compariso ... ffic_signs
https://en.wikipedia.org/wiki/Compariso ... _countries

Na druhej strane, postupne zavadzanie brodov v inych statoch Europy je samozrejme argument, ktory beriem. Ja vychadzam z ich oficialnych predpisov, kde nic take nemaju, prave naopak - maju vyslovne riesene prednosti na priechodoch vo svetelnych krizovatkach, vyslovne riesene spravanie sa pri priechode cez viacero jazdnych pruhov alebo cez kolajisko.

Kardinalnym rozdielom je rozdiel v prednosti pre chodcov na priechode. Za nasich sucasnych pravidiel je zavadzanie brodov zbytocne a zmatocne, a to aj v riadenych krizovatkach.


Mimochodom, preco maju Nemci v § 26 ods. 1 StVO vynimku pre kolajove vozidla? Ked nemozu mat priechody cez kolajisko.


Pevný odstup od cyklistov je hlúposť, ktorá sa nedá nijakým spôsobom odsledovať. Nemám v očiach meter. Skôr by som to videl na paušálne správanie k cyklistom, t. j. vodič motorového vozidla musí byť špeciálne opatrení pri predchádzaní cyklistu

Apropo, čo máte proti žltým krížom. Nie je to americký vynález, sú aj v Európe. Nemusia byť všade, ale sú miesta, kde by sa hodili.
Ike
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 434
Obrázky: 20
Založený: 15. Mar 2006 23:01
Bydlisko: Bratislava

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Ike » 02. Feb 2018 16:16

expwy napísal:
Hank napísal:Kardinalnym rozdielom je rozdiel v prednosti pre chodcov na priechode. Za nasich sucasnych pravidiel je zavadzanie brodov zbytocne a zmatocne, a to aj v riadenych krizovatkach.

Ale veď na Slovensku tie brody v tisícoch stále existujú v neriadených križovatkách a nevyznačujú sa, čo v princípe okrem riadených križovatiek ani netreba. Napr. tu, ešte aj so zníženým obrubníkom:
https://www.google.sk/maps/@48.1604752, ... authuser=0
https://www.google.sk/maps/@48.1625135, ... authuser=0

Toto sú IMHO práve miesta, kde by chodec mal mať prednosť. A obávam sa, že na to, aby sme dávali paušálne chodcom idúcim s vozovkou prednosť pri odbočovaní vľavo/vpravo (hoci je to ošetrené právnych predpisoch) sme jednoducho nedozreli. Ani chodci ani vodiči.

Ike
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 434
Obrázky: 20
Založený: 15. Mar 2006 23:01
Bydlisko: Bratislava

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: pa3ck a 2 hostí.