Dopravné značenie (DZ)

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Peter_CA » 09. Máj 2018 06:49

IceFox napísal:Poliaci majú vo všeobecnosti "veľmi zaujímavé" značenie. Napr. Pozor zver s dodatkovou tabuľkou 50km :roll:

Napríklad ignorovanie Szczecina a namiesto neho podstatne menej dôležitý cieľ preto, že tam eSka končí.
Ešte lepšie je to na medzinárodných cestách, kde cez celú republiku značia nejakú dedinku iba preto, že je tam hranica (občas na úkor významnejších cieľov). Keď si predstavím, že u nás by po celej D1 bolo Vyšné Nemecké (pri Bratislave namiesto Košíc) :lol:
LKV reduce travel time by Slovakia
Der Güterverkehr verkürzt die Reisezeit der Slowakei
Peter_CA
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 814
Obrázky: 47
Založený: 12. Jún 2017 12:40

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Hank » 09. Máj 2018 08:12

Racto, fakt si tie svoje splechy do eteru nechaj pre seba a reaguj na tie otazky, co su ti kladene. Taketo tvoje reakcie akurat tak svedcia o komunikacnej a inteligencnej vybave. Ci kazdy, kto nie je zilinsky inzinier alebo policajny doktor je sebanominovany a nema co kecat do znaciek?
Poloodborný portál najmä o dopravnom značení
http://www.ocestnejpremavke.sk
Obrázok používateľa
Hank
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 418
Obrázky: 20
Založený: 10. Nov 2016 19:18

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod fh » 09. Máj 2018 10:52

racto napísal:Inak ta TP 100 je fajn. Vidno že to nerobilo par sebanominovaných ľudí ktorý si presadzuje len svoje. Napr tam pekne tam vidno používanie modrej subplochy. Možno preto sú tie ich lepšie čitateľné ako tie naše (s uuuuplne super písmom)


Trafený klinec po hlavičke :!: a aj nejaká trafená hus tu hneď podráždene na to zagágala :D
fh
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 06. Máj 2005 11:19

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod sendvo » 09. Máj 2018 12:19

tie nove znacky je asi najlepsie co sa na slovensku za par poslednych rokov udialo v oblasti dopravneho znacenia ale par ludi vzdy bude plakat za tymi starymi paskvilmi. to ze sa to obcas realizuje tak ako vidime na blatnom to uz je druha vec.

nedavno som absolvoval cestu z rakuska cez slovensko cesko polsko a musim povedat ze ceske znacky sa mi z europskych zdaju jedny z tych horsich. zle citatelne prilis uzke pismo, vsetko velkymi pismenami, nevhodne ciele, tie ich divne smerovniky... takisto nerozumiem tomu vyplakavaniu za subplochami. mne ako vodicovi je uplne u riti ci sa k cielu dostanem po ceste prvej triedy, dialnici alebo ci je to miestny ciel. viem nazov mesta kam sa chcem dostat a viac ma nezaujima.

pripada toto snad niekomu ako normalna znacka?
https://www.google.com/maps/@48.1269722 ... 312!8i6656

alebo tato perla
https://www.google.com/maps/@48.1307761 ... 312!8i6656
https://freebitco.in/?r=41546130
Obrázok používateľa
sendvo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 505
Obrázky: 54
Založený: 24. Jan 2010 11:04
Bydlisko: Wien (A) / original Zilina

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Ike » 10. Máj 2018 08:12

Subplochy majú svoj význam, ale ak je dopravná značka navrhnutá dobre, nie sú nevyhnutné. Napr. ja som bol v utorok v Györi a nemal som diaľničnú známku, teda som išiel po stare jedničke. Subplochy mi pomohli jednoznačne definovať, ktorou cestou ísť (hoci som to konfrontoval aj s označením cesty, keďže maďari mali kedysi diaľničné značky zelené a cestné modré - teraz opačne a na niektorých úsekoch boli ešte staré).

Ale zvrátenosti typu zelená plocha s bielym orámovaním, v ktorej je modrá sublplocha s bielym orámovaním, v ktorej je biela subplocha s čiernym orámovaním, v ktorej jej nečítateľný názov s mínuskami s kerningom 300 % a ešte napísaným písmom určeným na kníhtlač v predpotopných časoch, kedy bol pomaly jediný počítač na svete, naozaj neviem kto má potrebu obhajovať.

Minule som išiel po D1 a fakt som musel uznať, že tie značky sú konečne na úrovni. Samozrejme to platilo do doby, kým som nevidel zelené peklo na Blatnom.
Ike
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 815
Obrázky: 66
Založený: 15. Mar 2006 22:01
Bydlisko: Bratislava

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Ike » 10. Máj 2018 08:17

expwy napísal:
Ike napísal:Nie súhlas, ale od 20.5. ZÁVÄZNÉ STANOVISKO... pekne bez MPK... potichučky, potajomky... Pamätáš si vnútorné listy, ktoré k Vám od nás chodili v tejto veci. Stal sa presný opak.

Bolo to v normálnom legislatívnom procese a aj v MPK, ale ako nepriama novela cestného zákona v rámci II. dielu nového zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke 106/2018 Z.z.
Paradoxne zmenu chcelo samotné MDV SR a bolo tam pôvodne po prerokovaní. Policajti v tomto nič neiniciovali, iba dali zásadnú pripomienku, že s tým nesúhlasia a vznikol z toho tento paškvil. V princípe či je to súhlas alebo záväzné stanovisko je úplne jedno, na veci to nič nemení, bez policajného posvätenia a rozhodovania o veciach, do ktorých v civilizovaných krajinách nemajú čo hovoriť, nebude žiadne určenie. My sme aj naďalej jediný skanzen v Európe kde zákon o cestnej premávke resp. časť o pravidlách cestnej premávky a evidencii vozidiel je v kompetencii MV SR delegovaný na PPZ SR. A keďže polícia je silová zložka a polovojenská organizácia fungujúca na rozkazoch, tak tam sa iniciatíva a pokrok nenosia, ba naopak sú trestané. Robiť môžeš len to na čo máš príkaz.


Konzultovali sme to s kolegami od cestárov a buď nechceli, alebo nevedeli povedať, ako to bolo. Vraj ale chceli vplyv polície oslabiť zo "súhlasu" na "stanovisko", ale policajti si tam pretlačili "záväzné stanovisko". Žiaľ, za posledný mesiac sa dozvedám, aké katastrofy robia policajti, od zasahovania do dráh (napr. v Bratislave, kde rozhodujú o priechodoch pre chodcov na miestach mimo cestných komunikácií) po uzurpovanie si kompetencií v dopravonom plánovaní (kde razia názory, že dopravné upokojovanie iba v prípade smrteľnej nehody alebo, že zóna 30 nikdy). Máme povinnosti, máme stratégie, máme ciele, máme výkonnostné ukazovatele, chceme znižovať nehodovosť, ale polícia robí všetko pre to aby dopravné značenie bolo čo najzmätočnejšie.
Ike
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 815
Obrázky: 66
Založený: 15. Mar 2006 22:01
Bydlisko: Bratislava

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod KN.SK » 10. Máj 2018 11:57

Ike napísal:... , ale polícia robí všetko pre to, aby dopravné značenie bolo čo najzmätočnejšie.
V mútnej vode sa ľahšie, lepšie ryžuje.
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3839
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 10. Máj 2018 12:40

Hank napísal:
StVO napísal:A aká? Chýba tam akurát kontrastný prúžok, v tomto rozlíšení sa nevošiel...a na svetlom podklade nechýba :D

Nie je odsadena sipka smerom dole.

Šípka je odsadená výškovo, čo ju jasne vymedzuje voči šípkam smerom hore. Nejaké šírkové odsadenie a la vyhláška 9 je nanič, dostatočné by bolo možno tak v prípade, že by vzdialenosť bola aspoň 2-násobná oproti vzdialenosti medzi šípkami v tom istom smere. Takto je jasne vidieť dve hlavy šípok v smere hore.

Hank napísal:No a tu sa priznam, ze nerozumiem vasmu obhajovaniu tohto stavu. Lebo vlastne pises, ze pravne ta rychlost plati aj za krizovatkou, ale ked nie je zopakovana znacka, tak ma nemozu pokutovat. Koho mi asi tak pripomina splietanie pokutovania s platnostou znaciek?

No jasné :mrgreen: ale na rozdiel od oných pánov s veľkými hviezdami na lampasoch nehovorím o tom, ako prispôsobiť predpisy represii, lež o tom, že keď sú značky nezákonné, nemožno aplikovať represiu. Lebo (nielen) v Nemecku stav, keď za križovatkou chýba značka – či už opakujúca alebo naopak ukončujúca – je nezákonný. Aby som použil presné pojmy, je to rechtswidrig, na druhej strane ale nie nichtig (v 99,9% prípadov tam však značka je a vodičovi je teda vsjo jásno). Z čoho potom pre vodiča vyplýva...viď ďalej.

Hank napísal:Som zvedavy ako by sa ten sud v Dusseldorfe postavil k pripadu turistu, ktory nedodrzal obmedzenie rychlosti za krizovatkou, ak nebolo zopakovane.

Síce by záležalo aj od toho, čím by onen turista argumentoval, ale je prakticky isté, že by sa k nemu postavil rovnako ako k Nemcovi, predsa takáto úprava nie je žiadna nemecká špecialita, ale bežná vec. Takže – ak by to bolo krátko za križovatkou, pred ktorou bolo obmedzenie ustanovené, má dotyčný smolu, mal značku dodržať, tak povedal (nielen) OLG Hamm. Avšak, ak by značka nebola zopakovaná na dlhšom úseku, tak už je dotyčný z obliga a môže predpokladať, že ide o chybu v značení (chýbajúce ukončenie zákazu), tak zas povedal LG Bonn.

Ja chápem, že vychádzaš z istého výkladu Dohovoru, lenže to ustanovenie je obvykle chápané tak, že značka platí po križovatku a pokračovanie resp. opakovanie zákazu/príkazu za križovatkou je vecou národnej legislatívy. Tak, ako to platí v Nemecku, to pritom platí azda v polovici Európy, takže každý by s tým mal počítať. A v ďalších krajinách, ako napr. Chorvátsko, je z tohto princípu síce najvyššia dovolená rýchlosť vyňatá (iba pre túto jednu značku je explicitne stanovená povinnosť opakovania za križovatkou), ale pre taký zákaz predchádzania naďalej platí, že zákaz pokračuje aj za križovatkou až kým nie je explicitne zrušený. Všimni si ukončovanie týchto zákazov za križovatkami, keď tam pôjdeš niekedy na dovolenku.

Čo je ale najpodstatnejšie, je praktický rozdiel medzi oboma prístupmi:

  • ak má zákaz pokračovať aj za križovatkou, tak pri prístupe „križovatka ruší zákaz“ je tam znovu osadená značka; to isté však platí aj pri prístupe „križovatka neruší.“ Rozdiel je len v tom, že pri prístupe „križovatka ruší“ musí byť tá značka bezprostedne za križovatkou (lebo inak by tam vznikol úsek, kde ten – prípadne pozitívny – zákaz neplatí, viď moja skúsenosť popísaná v správe vyššie), čo je ale často nežiaduce, lebo ju vodič odbočujúci na tú cestu vôbec nemusí vidieť, najmä ak odbočoval doprava. Pri prístupe „križovatka neruší“ môžem tú značku posunúť na vhodnejšie miesto, nejakých tých plus mínus 100 metrov ďalej a všetko je jasné a jednoznačné.

  • ak zákaz nemá za križovatkou pokračovať, tak pri prístupe „križovatka ruší“ je tam holé nič. Vodič si má o.i. sám domyslieť, že vôbec ide o križovatku a sám identifikovať, kde presne zákaz končí (čo často nie je jednoduché, prípadne je to prakticky nemožné). Naopak pri prístupe „križovatka neruší“ je tam explicitne pichnutá značka ukončujúca zákaz, takže vodič jednak vie o skončení zákazu, jednak presne vidí, kde ten zákaz končí (a ako bonus aj vodič prichádzajúci na cestu v križovatke, dostane informáciu, že na tej ceste platilo nejaké obmedzenie). A ak za križovatkou nič nie je, tak to proste nebola križovatka (resp. vo veľmi výnimočných prípadoch je to vyššie spomínaná chyba v značení).

Hank napísal:
StVO napísal:Líniové obmedzenie neplatí po odbočení, iba v priamom priebehu štreky. Keďže z kruháča vždy odbočuješ (a dávaš blinker), tak je zrejmé, že za kruháčom obmedzenie už neplatí.

Na zaklade coho? Ake pravidlo (pravne) sa pri tom uplatnuje? Aj pri stykovej/priesecnej krizovatke so zakrivenou hlavnou cestou odbocujem a davam smerovku. Aj vtedy konci? A "streka" je vlastne iba hlavna cesta ci je to proste len akakolvek cesta v smere rovno? Ved aj taketo veci sa ako problematicke uvadzali v tych linkoch, co som postol.

OLD Munchen konštatoval, že objazd je samostatnou cestou, na ktorú vodič vchádza a z ktorej následne vychádza. Potom aj vjazdové a výjazdové rameno sú samostatné cesty – prípadne tá istá cesta, ale v opačnom smere jazdy – a tak líniový zákaz ustanovený pred vjazdom nemôže ani omylom platiť za výjazdom. A to isté platí vo všeobecnosti: ak odbočuješ, je to už iná cesta a teda líniový zákaz na nej nemôže pokračovať. Nezáleží na tom, či v danom konkrétnom prípade ide o zakrivenú prednosť, t.j. hlavná cesta odbočuje (StVO výslovne hovorí, že zakrivená prednosť je odbočenie na inú cestu a teda aj keď ideš „po hlavnej,“ musíš napr. dať prednosť chodcom prechádzajúcim cez cestu, na ktorú odbočuješ, priechod-nepriechod). Značka proste pre Teba platí, kým nezmeniš smer jazdy, čo je v zásade veľmi ľahko pochopiteľné pravidlo. A zónová značka platí, aj keď smer jazdy zmeníš.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 10. Máj 2018 12:44

Hank napísal:Nie, pisal si, ze sa to tak pise prevazne :) Teraz uz len, ze by sme neboli jedini. Trosku rozdiel :)

No, úplne na začiatku, keď som to Holandsko vytiahol, tak to bolo ako príklad so slovami, že neboli by sme jediní... to len aby sme sa vrátili ku koreňom :)

Hank napísal:Alebo to uz mozeme uzavriet, lebo v zasade je to aj tak jedno - aj v sucasnosti vyhlaska ako priklad uvadza svetove strany s velkym pismenom, takze nejaka polemika okolo toho je vlastne zbytocna.

Zaiste, ale ja sa práve tými zásadami z vyhlášky nechcem vôbec nahlas oháňať už len preto, že do nich stále rýpem, aký je to nelogický bordel a zmätok plný fatálnych chýb – že sa tam sem-tam omylom vyskytne niečo, s čím súhlasím, je len chyba v systéme. Navyše tam sú tie svetové strany napísané len k IS 1b a viem si živo predstaviť našich rýchlokvasených legislatívcov z Račianskej, ako dokážu argumentovať, že teda na IS 1a to nielenže neplatí, ale vlastne nikde inde nemožno kompasový prídomok ani použiť. Počul som už dosť neuveriteľných akožeargumentov tohto typu.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 10. Máj 2018 12:51

KN.SK napísal:
Rio13.zm napísal: https://www.dialnice.info/gallery/image ... e_id=39462
zda sa mi to, alebo ta Bratislava je mensim fontom ako ta vedlajsia tabula s Blatnym.
od rovnomernej vysky vsetkych tabul sa asi upustilo, co?
nemate niekto foto z celeho useku preznacenia?
Vyzerá to na optický klam (podľa mňa je to na 100 %), ktorý zapríčinili dve vedľa seba osadené tabule s výrazne rozdielnou plochou (ich výšky a šírky sú veľmi disproporčné a tým i nesúrodé). :roll:

Presne tak. Okrem nesúrodých rozmerov na to vplýva aj výrazne iné výškové odsadenie cieľových blokov (čo je nižšie, vnímaš ako väčšie). Tento príklad úplne názorne demonštruje jeden z dôvodov, prečo majú mať viaceré tabule na portáli rovnakú výšku... Tie dve tabule boli inak vyrobené v rôznych časoch, pričom tá pravá bola pôvodne navrhnutá ako krakorcová, a potom narvaté na jeden portál. Otázka znie, načo vôbec v takejto križovatke portál, keď tam stačí krakorec. A podotázka, prečo mám štyri šípky tam, kde sú tri pruhy (zase to drbli pred rozvinutie pruhov).

P.S. Druhý dôvod pre rovnakú výšku tabuľ je, že v skutočnosti je to jedna značka rozdelená na viac fyzických tabuľ, kde rozdelenie vyjadruje rozdelenie cieľových blokov, t.j. že ciele nemajú žiadny spoločný pruh – diera medzi tabuľami sa nachádza tam, kde nasleduje deliaci ostrovček... Keby bol na odbočení združený pruh, napr. rovnopravý (ako na predzvesti), bola by to jedna tabuľa.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ) ľahké odbočenie

Odoslaťod StVO » 10. Máj 2018 12:52

KN.SK napísal:(Asi) Zbytočná/nadbytočná otázka - neuvažovalo sa niekedy o zmene "piktogramu" lokomotívy vo vyobrazení na dopravnej značke A 26 (https://www.skvelaautoskola.sk/dopravna-znacka/a-26#znacka), a aj inde kde bol používaný ? Prišlo mi to na um, keď som si narýchlo prezeral nové české TP100 (http://www.pjpk.cz/viewFile.asp?file=5488). Mne to nevadí, ja som cestoval vlakmi ťahanými parnými rušňami.

Peter_CA napísal:Tak mi napadá: používa v Európe niekto okrem Nemcov iný piktogram ako parnú lokomotívu?

Chorváti majú na tej značke elektrický vláčik.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 10. Máj 2018 13:00

racto napísal:Ake čo stanovisko, môžete dať viacej informácií?
Ja osobne o ničom neviem, a nevedia o tom ani iný takže to išlo určite potajomky ako STN ako vymysel týchto značiek....

STN-ka bola v niekoľkých kolách pripomienkovania, verejného aj odborného. Všetci vo fachu vedeli, že sa pripravuje, navyše predtým vyšla aj TNI s tým, že STN sa pripravuje. Tak by ma zaujímalo, že keď toto je „potajomky,“ ako si predstavuješ „nepotajomky.“

A opakujem, stále čakám na odpoveď, že čo je teda podľa Teba zlé v STN pokiaľ ide cyklistov. Pindať, to všetci viete, argumenty ale žiadne.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 10. Máj 2018 13:07

racto napísal:Inak ta TP 100 je fajn. Vidno že to nerobilo par sebanominovaných ľudí ktorý si presadzuje len svoje. Napr tam pekne tam vidno používanie modrej subplochy.

No fasa. Akože dobre, Češi v posledných TP 100 vyčistili celkom dosť šejnovín, stále tam ale kopec nezmyslov zostalo (vieme, komu poďakovať). Ovšem Ty musíš zo všetkého vyzdvihnúť úplne emblematickú blbosť reprezentujúcu tie najhoršie československé tradície. Modrá subplocha na diaľnici, vzniknutá podľa logiky „keď je ceste zelená vložka, musí byť na diaľnici modrá.“ Fakt debilná logika ilustrujúca totálne nepochopenie významu farieb na dopravných značkách a aplikáciu samoúčelného inžinierskeho farbičkovania značiek, čo potom vyzerajú ako cirkus Humberto a informácie nimi podané sú ako súvetia Národného Kapitána.

Asi budem musieť niekedy spísať stručné pojednanie o účelnom použití farieb na dopravných značkách, lebo mám pocit, že vo všetkých jazykoch je to už dávno napísané iks krát, len v českoslovenčine nič nevyšlo. Čo by azda tak nevadilo, keby ľudia ovládali aj nejaký iný jazyk, všakáno.

Inak tá logika s modrou subplochou je asi taká, ako keď si fešáci prečítali v dohovore, že cestu možno označiť ako hlavnú len ak je na križovaných cestách značka Daj prednosť v jazde resp. stopka, tak si to „logicky vylepšili“ a do zásad napísali, že značku Daj prednosť možno umiestniť, len keď je na križovanej ceste značka hlavná cesta... Bože môj, Ty to vidíš, alebo si už nad nami palicu zlomil? A teraz major inžinier nemenovaný chce, keďže na každom vjazde na diaľnicu je narvatá značka Daj prednosť v jazde (chápe niekto, načo??????), dávať na diaľnice pred každý vjazd značku Hlavná cesta. Tešte sa ľudia moji, ešte sme nedosiahli dno, vždy sa dá ísť hlbšie!

racto napísal:Možno preto sú tie ich lepšie čitateľné ako tie naše (s uuuuplne super písmom)

Áno, obzvlášť skvele čitateľné sú tie modré subplochy. Keďže žerú miesto, tak v 4 prípadoch z 5 musia byť ciele uvedené v úzkom písme, čo čitateľnosti zaručene pomáha, však?

Inak ok, súhlasím, že DIN-ka je super písmo, aj keď ho Češi zbytočne zabíjajú používaním verzáliek. Ale dovolím si sprosto pripomenúť, že cca desaťročie dozadu, keď ho tu chceli niektorí, ako Ty vravíš „sebanominovaní“ ľudia presadiť, tak to „odborná verejnosť“ sfúkla zo stola. No tak máte teraz Tern, tak vám treba.

A okrem toho, si nekonzistentný. Kúsok vyššie píšeš vo vzťahu k Ternu čosi o „biznise s písmom,“ ale platiť za DIN Ti už zjavne nevadí.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 10. Máj 2018 13:08

Vlados napísal:
expwy napísal:v priamom smere chýba NItra...

namiesto Nitry by sme mali používať Zvolen. je to porovnateľný uzol ako Žilina, ktorá na ZDZ je.

Nitra je tam už sto rokov a podľa mňa oprávnene. Je to práveže cieľ aj uzol porovnateľný práve so Žilinou. Veľkosťou sú obe mestá cca rovnaké (delia sa zhruba o 4. a 5. priečku), občianskou vybavenosťou je na tom Nitra dokonca lepšie a len tesne zaostáva za bývalou trojicou krajských miest BA, KE, ZA. V Nitre sa oddeľuje premávka na Ponitrie a Levice (aj keď nie po diaľnici, ale to je jedno) a pre túto premávku je to referenčný medzicieľ. Navyše, cca polovicu premávky na D1 medzi Bratislavou a Trnavou tvorí priamo relácia Bratislava – Nitra.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 10. Máj 2018 13:12

fh napísal:
racto napísal:Inak ta TP 100 je fajn. Vidno že to nerobilo par sebanominovaných ľudí ktorý si presadzuje len svoje. Napr tam pekne tam vidno používanie modrej subplochy. Možno preto sú tie ich lepšie čitateľné ako tie naše (s uuuuplne super písmom)

Trafený klinec po hlavičke :!: a aj nejaká trafená hus tu hneď podráždene na to zagágala :D

Či to nebude tým, že tá trafená hus vyštudovala skutočnú školu a nie policajnú akadémiu...
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 10. Máj 2018 13:14

sendvo napísal:takisto nerozumiem tomu vyplakavaniu za subplochami. mne ako vodicovi je uplne u riti ci sa k cielu dostanem po ceste prvej triedy, dialnici alebo ci je to miestny ciel. viem nazov mesta kam sa chcem dostat a viac ma nezaujima.

Asi tak. Ešte si zabudol dopísať, že absolútna väčšina vodičov aj tak netuší, čo vlastne tá modrá vložka znamená. A hlavne, ani to tušiť nepotrebuje.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 10. Máj 2018 13:36

StVO napísal:
Vlados napísal:
expwy napísal:v priamom smere chýba NItra...

namiesto Nitry by sme mali používať Zvolen. je to porovnateľný uzol ako Žilina, ktorá na ZDZ je.

Nitra je tam už sto rokov a podľa mňa oprávnene. Je to práveže cieľ aj uzol porovnateľný práve so Žilinou. Veľkosťou sú obe mestá cca rovnaké (delia sa zhruba o 4. a 5. priečku), občianskou vybavenosťou je na tom Nitra dokonca lepšie a len tesne zaostáva za bývalou trojicou krajských miest BA, KE, ZA. V Nitre sa oddeľuje premávka na Ponitrie a Levice (aj keď nie po diaľnici, ale to je jedno) a pre túto premávku je to referenčný medzicieľ. Navyše, cca polovicu premávky na D1 medzi Bratislavou a Trnavou tvorí priamo relácia Bratislava – Nitra.

áno, je tam 100 rokov, ale nie je na "štvrtom" mieste. https://sk.wikipedia.org/wiki/Zoznam_miest_na_Slovensku
pri Trenčíne sa rozdeľuje premávka na Prievidzu a Moravu... je to porovnateľný medzicieľ ako Nitra :)
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 10. Máj 2018 14:32

Vlados,

tie čísla, na ktoré odkazuješ, nevyjadrujú skutočný počet obyvateľov v aglomerácii. Sú to trvalé pobyty, nie denne žijúci obyvatelia, navyše v zbastardenom administratívnom členení. Najlepšie to vidieť na Prešove, kde Ľubotice sú úplne integrálnou súčasťou mesta, ale papierovo nie. Koniec koncov, posuny v rámci tých čísel o 15% za 15 rokov hovoria samy za seba o ich výpovednej hodnote.

Nitra aj Žilina majú reálny počet obyvateľov cca 90 tisíc a v tomto ohľade sa zaraďujú za BA, KE a PO a pred BB. Čo sa týka dopravno-gravitačného rádia, tak rangy máš nasledovne (v rámci jedného rangu uvádzam abecedne):

1. Bratislava
2. Banská Bystrica, Košice, Nitra, Prešov, Žilina
3. Martin-Vrútky (aglomerácia), Poprad, Prievidza-Bojnice (aglomerácia), Trenčín, Trnava, Zvolen

Medzi Bratislavou a Nitrou máš priamo (bez tranzitu, iba čisto medzi týmito dvoma mestami) denne cez 25 tisíc vozidiel. To je najsilnejšia relácia na Slovensku.

Nepopieram, že Zvolen ako diaľkový cieľ na značky patrí. Ale až na R1. Aj tá Trnava je na D1 tak trochu navyše, ale budiž, tam sa uzlí D1/R1.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 10. Máj 2018 15:03

StVO, písal si poradie, tam som predpokladal veľkosti miest, nie aglomerácií. Nie som si istý či je vhodnejšie uvádzať významé mestá/aglomerácie alebo významné uzly. Je mi prd platné mať cieť Banská Bystrica, keď musím prechádzať cez Zvolen či Ružomberok.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Ike » 10. Máj 2018 16:28

StVO napísal:
Hank napísal:No a tu sa priznam, ze nerozumiem vasmu obhajovaniu tohto stavu. Lebo vlastne pises, ze pravne ta rychlost plati aj za krizovatkou, ale ked nie je zopakovana znacka, tak ma nemozu pokutovat. Koho mi asi tak pripomina splietanie pokutovania s platnostou znaciek?

No jasné :mrgreen: ale na rozdiel od oných pánov s veľkými hviezdami na lampasoch nehovorím o tom, ako prispôsobiť predpisy represii, lež o tom, že keď sú značky nezákonné, nemožno aplikovať represiu. Lebo (nielen) v Nemecku stav, keď za križovatkou chýba značka – či už opakujúca alebo naopak ukončujúca – je nezákonný. Aby som použil presné pojmy, je to rechtswidrig, na druhej strane ale nie nichtig (v 99,9% prípadov tam však značka je a vodičovi je teda vsjo jásno). Z čoho potom pre vodiča vyplýva...viď ďalej.


Ja nechcem rýpať. V tejto téme nie som doma. Ale z čisto vodičškého hľadiska: ak je na ceste s MPR 90 km/h osadená značka s MPR 70 km/h, ktorá má v zmysle národných pŕavnych predpisov platiť aj za križovatkou, pokiaľ nie je ukončená, ako ten človek, ktorý odbáča z vedľajšej cesty vie o tomto obmedzení a vie, že nemôže ísť 90?
Ike
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 815
Obrázky: 66
Založený: 15. Mar 2006 22:01
Bydlisko: Bratislava

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Ike » 10. Máj 2018 16:34

Vlados napísal:StVO, písal si poradie, tam som predpokladal veľkosti miest, nie aglomerácií. Nie som si istý či je vhodnejšie uvádzať významé mestá/aglomerácie alebo významné uzly. Je mi prd platné mať cieť Banská Bystrica, keď musím prechádzať cez Zvolen či Ružomberok.


Porovnávať dopravný význam a počet obyvateľov mi príde scestné. Napríklad Beluša, ktorá je iba vidiecka obec (hoci druhá najväčšia) má z hľadiska dopravného oveľa väčší význam, ako napríklad Liptovský Mikuláš. To isté platí aj o našej najtmavšej obci Kraľovany.

Systém, v ktorom majú malé obce dopravne veľký význam, mi príde zrozumiteľný. Používajú (a obce sú označené aj 200 km vopred) to Maďari (Hegyeshalom, Rajka, Röszke, Makó, Záhony), Srbi (Šid, Dimitrovgrad, Subotica), Gréci (Evzoni, Promahonas), Bulhari (Kalotina, Kulata) a ako vodič som s tým nemal žiadny problém.

Riadiť sa počtom obyvateľov mi príde zbytočné. A možnože v tom aj hľadať nejaký sotisfikovaný a prísny systém nemá zmysel. Nitra na D1 patrí, Zvolen a BB nie, to až na R1.
Ike
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 815
Obrázky: 66
Založený: 15. Mar 2006 22:01
Bydlisko: Bratislava

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 11. Máj 2018 13:27

Vlados napísal:StVO, písal si poradie, tam som predpokladal veľkosti miest, nie aglomerácií.

Tak to sa neporozumeli. Ja to beriem úplne automaticky tak, že ak sa bavím o doprave, tak s ničím iným ako so sídelnými útvarmi resp. celými aglomeráciami ani nemá zmysel pracovať. Administratívne členenie nie je podstatné a trvalé pobyty už vôbec nie.

Každopádne, dopravný význam – ktorá je daný dopravno-gravitačným rádiom – záleží primárne od toho, akým významným cieľom dopravy dané sídlo je, čo sa odvíja od jeho „občianskej vybavenosti“ (pracovné príležitosti, školy, zdravotná starostlivosť, obchody, služby, kultúra, priemysel atď.). To síce s počtom obyvateľov súvisí, ale nie nevyhnutne priamo úmerne. Sekundárne je význam daný aj tým, akým silným zdrojom dopravy to sídlo je, čo sa odvíja najmä od počtu obyvateľov a ich ekonomickej sily.

Dôležité však je, že sa nemôžeme baviť o – často umelom – administratívnom členení, ale o reálnych sídelných útvaroch aj s ich satelitmi, t.j. o aglomeráciách. Proste to nemá nič spoločné s tým, ako sú organizované miestne zastupiteľstvá a kde majú či nemajú vlastného starostu a či majú vlastný číselný kód na Štatistickom úrade. Ad príklad uvedený vyššie: keď idem do Ľubotíc, tak mi je šumafuk, či je to nejaká samostatná obec, ja proste idem do Prešova. Z dopravného hľadiska je to súčasť toho mesta, aj keď majú vlastného richtára. Je to presne to isté, ako keby som išiel na Sekčov, čo už je aj formálne súčasť toho Prešova a teda vlastného richtára nemá, ale pre mňa ako cestujúceho je to irelevantné. Podobne, trebárs Prievidza a Bojnice, napriek všetkým vzájomným animozitám, tvoria z dopravného hľadiska jeden cieľ, ktorý je významnejší ako keby šlo len o súčet významov oboch miest samostatne (ak by ležali iks kilometrov od seba).

Triedenie najvýznamnejších slovenských aglomerácií do cca ekvivalentných úrovní podľa tohto kľúča viď môj predchádzajúci príspevok.

Vlados napísal: Nie som si istý či je vhodnejšie uvádzať významé mestá/aglomerácie alebo významné uzly. Je mi prd platné mať cieť Banská Bystrica, keď musím prechádzať cez Zvolen či Ružomberok.

Vtip je v tom, že križovania (uzly) prirodzených koridorov sa typicky nachádzajú v blízkosti práve významných miest (historicky sa nachádzali priamo v nich). Lebo to už tak raz je, že mestá rástli a nadobúdali na význame najmä tam, kde sa križovali obchodné cesty. Samozrejme, výnimočne sa môže trebárs nejaká diaľnica rozvetvovať v úplnej diere, lebo terénne podmienky – lenže to sa potom ani veľmi nedá nazývať významným uzlom, ten vtedy obvykle leží niekde pred tým rozvetvením.

Na dopravných značkách na diaľkových ťahoch je dôležité používať ako hlavné ciele naozaj významné ciele, ideálne len z prvých dvoch úrovní dopravných centier (metropolitné oblasti a dopravné nadcentrá); ostatné len v odôvodnených prípadoch. Zároveň je dôležitá aj stabilita cieľov, t.j. nie je vhodné, aby sa hlavný diaľkový cieľ menil každých 30 minút jazdy, ideálne by som – ako tranzit – mal ísť podľa jedného cieľa tak 1 až 2 hodiny. Samozrejme, nie vždy sa to dá dodržať, ale ide o to, aby časté striedanie cieľov nebolo pravidlo. Preto nie je napr. na D1 vhodné používať na tento účel Trnavu a Trenčín, ale radšej Žilinu, ktorá reprezentuje podstatne dlhší úsek a zároveň je aj významnejšia (je o jeden level vyššie). Trnava a Trenčín sú potom použité ako diaľkové medziciele, t.j. druhé v poradí na značkách (vždy len ten bližší z nich). Čo sa týka smeru na R1, tak je treba si uvedomiť, že fakticky ide o ťah nie z Trnavy, ale z Bratislavy, ktorý medzi BA a TT vedie v kvázi peáži po D1 – preto na nej značíme Nitru, ktorá by inak na D1 nepatrila (a niekedy o 20 rokov tam ani nebude). Ako hlavný diaľkový cieľ prvého segmentu je Nitra podstatne významnejšia ako ten Zvolen, preto je ako cieľ vhodnejšia. Ak by totiž mal byť Zvolen uvedený, tak jedine spolu s Nitrou, lenže by to vzhľadom na tú peáž znamenalo už fakt priveľa cieľov na značkách (viac ako 3 diaľkové ciele je proste priveľa).
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 11. Máj 2018 13:36

Ike napísal:Ja nechcem rýpať. V tejto téme nie som doma. Ale z čisto vodičškého hľadiska: ak je na ceste s MPR 90 km/h osadená značka s MPR 70 km/h, ktorá má v zmysle národných pŕavnych predpisov platiť aj za križovatkou, pokiaľ nie je ukončená, ako ten človek, ktorý odbáča z vedľajšej cesty vie o tomto obmedzení a vie, že nemôže ísť 90?

Nerýpeš, logicky sa pýtaš :) Takže - ono aj v krajinách, kde „križovatka neruší,“ je povinnosť opakovania zákazu za križovatkou. Nie však kvôli priamo jazdiacim vodičom, ale práve kvôli tým, čo na ňu odbočujú. Prečítaj si detailne, čo som napísal v pôvodnom príspevku o praktických rozdieloch medzi oboma prístupmi.

Inak Tvoju otázku by bolo možné rozšíriť. Napríklad, ako má vodič vchádzajúci na cestu z gruntu vedieť, či a aké obmedzenia na tej ceste platia? Alebo ako má vodič, ktorý sa otočí, vedieť, či je v protismere obmedzenie rýchlosti alebo či sa tam smie parkovať...? Alebo keď niekto zaparkuje a neskôr do auta nasadne iný vodič, ako má vedieť, aké značky sú pred tým miestom, kde parkoval? Odpoveď znie, má to proste vedieť, jeho problém ako si to zistí. Lebo keby sme zachádzali do takýchto absurdít, tak by sme museli obmedzenia opakovať za každým pozemkom a vyznačovať aj protismerné obmedzenia a to by ešte len bolo peklo.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 11. Máj 2018 13:39

Ike napísal:Systém, v ktorom majú malé obce dopravne veľký význam, mi príde zrozumiteľný. Používajú (a obce sú označené aj 200 km vopred) to Maďari (Hegyeshalom, Rajka, Röszke, Makó, Záhony), Srbi (Šid, Dimitrovgrad, Subotica), Gréci (Evzoni, Promahonas), Bulhari (Kalotina, Kulata) a ako vodič som s tým nemal žiadny problém.

To je ešte dávny systém, v ktorom sa na medzinárodných trasách ako diaľkové ciele používali názvy hraničných priechodov. Čo vtedy aj malo vcelku zmysel, tie priechody boli dobre známe, človek na nich vždy strávil hodne času a každý, kto sa vydal na zahraničnú cestu, sakra dobre vedel, cez aké hraničné priechody pôjde. Ono aj v ČSSR by si kedysi bežne našiel ciele ako Rozvadov, Dolní Dvořiště či Medveďov, a to pekne ďaleko vo vnútrozemí. My sme od toho upustili už dávno a nahradili hraničné priechody významnými zahraničnými cieľmi, Maďari vlastne tiež, ale popri tých zahraničných cieľoch tak nejak zotrvačne stále uvádzajú aj tie hraničné priechody...

Mimochodom, Subotica nie je práve nejaká malá obec, je to cca ako Prešov :D
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 11. Máj 2018 13:40

StVO napísal:A teraz major inžinier nemenovaný chce, keďže na každom vjazde na diaľnicu je narvatá značka Daj prednosť v jazde (chápe niekto, načo??????), dávať na diaľnice pred každý vjazd značku Hlavná cesta.

Opravujem. Ako som sa dozvedel, dotyčný si to medzičasom rozmyslel, že by to bola fakt blbosť. Tak hádam ešte nie je všetko stratené.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 14 hostí.