Stránka 88 z 254

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 02. Jan 2019 10:23
od Čumil
Vcera vecer nejaky zlomyselny clovek aktivoval na zapadnej D1 (zacinalo to niekde medzi PB a TN smerom na juh) premenlive dopravne znacky - obmedzenie rychlosti na 100 a upozornenie na nebezpecenstvo smyku. Bolo to suvisle minimalne po Hornu Stredu. Uplne bezdovodne, bolo mrholenie az slaby dazd, teplota +5. Obcas mam pocit, ze v policajnom zbore posobi skupina saboterov, ktori chcu dokazat, ze PDZ je nezmysel.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 02. Jan 2019 15:15
od Vlados
policajné zložky si chceli užívať novoročnú službu, tak preventívne znížili rýchlosť aby nemuseli do terénu. snáď im nedopraješ v pracovnom čase so 100% príplatkom oddych? :roll:

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 02. Jan 2019 16:52
od fh
Nebolo to prvýkrát, tiež som to tam zažil že bolo nad nulou, trocha vlhko a už blikalo zníženie rýchlosti.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 02. Jan 2019 17:12
od IceFox
Okrem tunelov a mestských častí D1 pri Bratislave mi PDZ nedáva veľmi zmysel. Stačí vločka (alebo hocičo iné) ako ich pchajú všade na začiatok estakády.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 24. Jan 2019 16:02
od Hank
V pripomienkovom konani je novela zakona o cestnej premavke:
https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/SK/LP/2019/35.

Navrhovane zmeny, ktore maju pramy ci nepriamy vplyv na dopravne znacenie:
- upusta sa od pouzivania slovneho spojenia "miesto mimo cesty" a namiesto toho sa prikladmo uvadza, ze ide o pozemok leziaci vedla cesty, areal s obmedzenym pristupom, oploteny objekt, garaz, parkovisko, obratisko elektriciek a podobne miesta,
- povinne zipsovanie pri subeznej jazdy aj pri zbiehani jazdnych pruhov (nielen pred prekazkou),
- upravuje sa pravidlo o prednosti v jazde cez kruhovy objazd,
- cez vyhradeny pruh/elektrickovy pas uz nebude mozne predbiehat,
- vypustaju sa pevne dane rychlosti jazdy pred zeleznicnym priecestim,
- na dialniciach bude povinne vytvaranie zachranarskej ulicky,
- obnovuje sa institut cesty pre motorove vozidla (t. j. dopravna znacka obmedzujuca pristup na cestu, nijak nesuvisiaca so stavebno-technickou kategoriou cesty),
- obmedzuje sa parkovanie na chodnikoch (uz len pri okraji cesty, bez akehokolvek jazdenia po chodniku za ucelom zaparkovania a len vozidla do 3,5 t).

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 25. Jan 2019 08:25
od Rio13.zm
Som zvedavy, ako dopadne cela ta prerabka znacenia.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 25. Jan 2019 15:26
od Hank
Blizsie odovodnenia tychto zmien z dovodovej spravy:

1. Miesto mimo cesty
Po vzore z právnych úprav iných štátov sa navrhuje ustanovenia, v ktorých sa v súčasnosti používa právne neurčitý pojem „miesto mimo cesty“ preštylizovať tak, aby sa v nich používali len príkladné výpočty objektov, na ktoré sa majú dané pravidlá aplikovať. Formuláciou ide čiastočne o podobné vyjadrenie ako bolo uvedené v zákone č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách, ktorý však definoval pojem, ktorého názvoslovie (miesto mimo cesty) bolo v rozpore s obsahom (čerpacia stanica, parkovisko), pričom ani nešlo o definovanie pojmu (pojem neobsahoval vymedzenie žiadnych definičných znakov), ale de facto tiež len príkladným spôsobom vymenovával nejaké obslužné priestory alebo priestory s obmedzeným prístupom, pri vchádzaní z ktorých na cestu bol vodič povinný dať prednosť vozidlu idúcemu po ceste.

2. Zipsovanie
Pri súbežnej jazde sa zavádza striedavé radenie bez úpravy dopravnou značkou, aj pri znižovaní jazdných pruhov, nielen pri prekážke cestnej premávky v jednom jazdnom pruhu.

3. Kruhovy objazd
Navrhuje sa vhodnejším a presnejším spôsobom naformulovať znenie pravidla o prednosti v jazde na kruhovom objazde. Súčasné znenie nevystihuje podstatu pravidiel o prednosti v jazde na kruhovom objazde dostatočne jasne. V nadväznosti na znenie Dohovoru o cestnej premávke (Viedeň, 1968) a Dohovoru o cestných značkách a signáloch (Viedeň, 1968) sa ustanovuje, že vodič v kruhovom objazde, ktorý je označený príslušnou značkou Kruhový objazd spolu so značkou Daj prednosť v jazde! alebo Stoj, daj prednosť v jazde! má prednosť v jazde pred vodičmi vchádzajúcimi do kruhového objazdu. Pri kruhovom objazde, ktorý nebude označený takýmito značkami, sa bude uplatňovať prednosť sprava vyplývajúca z odseku 2. Nie je však možné v rámci jedného kruhového objazdu kombinovať rôzne prednosti v jazde na jednotlivých vjazdoch do objazdu ako by mohlo evokovať súčasné znenie odseku 5 a taktiež je každému vodičovi, ktorý vošiel do kruhového objazdu, známe akými značkami bol kruhový objazd označený a teda aká prednosť v jazde platí na celom kruhovom objazde.

4. Predbiehanie cez elektrickovy pas/vyhradeny pruh
Priestor električkového koľajového pásu v systéme cestnej premávky by mal byť využívaný inými vozidlami len v nevyhnutných prípadoch, preto sa navrhuje vypustiť možnosť vojsť na pás pri predchádzaní; vzhľadom na § 12 ods. 1 sa táto možnosť vypustí aj voči vyhradenému jazdnému pruhu.

5. Rychlost pred zel. priecestim
Navrhujú sa vypustiť pevne dané najvyššie dovolené rýchlosti v závislosti od vzdialenosti od železničného priecestia, keďže takéto nastavenie nepoznajú medzinárodné štandardy prechádzania cez železničné priecestie (čl. 19 Dohovoru o cestnej premávke) ani napríklad pravidlá cestnej premávky v Nemecku alebo Rakúsku. Je vhodnejšie regulovať rýchlosť na každom priecestí zvlášť s prihliadnutím na konkrétne parametre každého priecestia, resp. tam, kde to nie je opodstatnené, ponechať na danej ceste bežnú rýchlosť. Ustanovenia o zákaze vchádzania na železničné priecestie (§ 28) ostávajú nedotknuté.

6. Zachranarska ulicka
Ustanovenie sa navrhuje z dôvodu jednoznačného príkazu presného postupu správania sa vodičov, ktorí jazdia takou rýchlosťou, ktorá závisí od rýchlosti vozidiel idúcich pred nimi (súbežná jazda). Už v minulosti pri väčších dopravných nehodách na diaľnici sa ukázalo, že vodiči vytvárajú bez zákonného príkazu záchranársku uličku, ide teda len o zosúladenie reálneho stavu a právneho predpisu. Súčasne sa zakazuje zneužitie takto vytvorenej uličky pod hrozbou sankcie - zavádza sa ako porušenie pravidiel cestnej premávky spáchané závažným spôsobom, pričom je tu možnosť realizovať takéto porušenie aj prostredníctvom inštitútu objektívnej zodpovednosti držiteľa vozidla. Nevykonanie jazdného úkonu za účelom vytvorenia záchranárskej uličky už v čase vytvárania dopravnej kongescie – pri súbežnej jazde, je chápané ako menej závažný priestupok proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky; v prípade ak však takýmto úkonom znemožní prejazd vozidlu s právom prednostnej jazdy, sa takéto konanie už bude považovať za porušenie pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom.

7. Cesta pre motorove vozidla
Navrhuje sa upustiť od používania pojmu „rýchlostná cesta“ v pravidlách cestnej premávke, ktoré je zmätočné vo vzťahu k pojmu „rýchlostná cesta“ podľa cestného zákona (zákona č. 135/1961 Zb.). Pojem „cesta pre motorové vozidlá“ sa používal v našich právnych predpisoch o pravidlách cestnej premávke pred 1. februárom 2009 a vychádza z medzinárodných dohovorov, pričom sa tento pojem štandardne používa aj v ostatných štátoch. Cesta pre motorové vozidlá je v zmysle medzinárodných dohovorov cesta s obmedzeným prístupom označená príslušnou dopravnou značkou; neznamená však cestu s nejakými určenými technickými parametrami tak ako je to vnímané v kontexte „rýchlostnej cesty“ podľa cestného zákona. Označenie cesty ako cesty pre motorové vozidlá tak bude možné použiť napríklad na diaľnice a rýchlostné cesty vybudované v polovičnom profile, ale aj na cesty I. triedy, prípadne aj na iné cesty, ak kompetentné orgány usúdia, že je vhodné na danej ceste zamedziť premávke nemotorizovaným účastníkom cestnej premávky a zvláštnym motorovým vozidlám. Najvyššia dovolená rýchlosť na tejto ceste nebude ustanovená explicitne zákonom, bude vyplývať buď zo všeobecných ustanovení o rýchlosti (§ 16), resp. z dopravných značiek alebo zariadení.

8. Parkovanie na chodnikoch
Možnosť parkovania na chodníku pri ponechaní voľnej šírky 1,5 m sa v súčasnosti nesprávne a nelogicky vykladá ako možnosť jazdiť kdekoľvek po chodníku za účelom zaparkovania vozidla tam, kde ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m, pričom vodiči často prejdú po chodníku nemalú vzdialenosť. V zákone je pritom jednoznačne uvedený zákaz iným účastníkom cestnej premávky používať chodník; výnimka platí len pre zastavenie alebo státie vozidla, nie pre neobmedzenú premávku na chodníku.
Navrhuje sa preto upraviť znenie pravidla o parkovaní na chodníku tak, aby bolo jednoznačne uvedené, že parkovať na chodníku možno len na takom mieste, kde nebude dochádzať k jazde po chodníku, ale pôjde skutočne len o zaparkovanie na chodníku, ktorý je primknutý (susedí) s cestou. Je to z dôvodu posilnenia ochrany najzraniteľnejšieho účastníka cestnej premávky na chodníku, ktorý je budovaný a určený práve pre chodca (kde sa voľne pohybujú, hrajú deti). Zároveň z dôvodu, že chodník je zo stavebnotechnického hľadiska konštruovaný predovšetkým pre chôdzu osôb a nie pre státie vozidiel, navrhuje sa obmedziť možnosť parkovania na chodníku za uvedených podmienok vozidlám s celkovou hmotnosťou nad 3,5 t.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 25. Jan 2019 15:43
od Rio13.zm
Rozumné veci, až mi je divné, že niečo takéto sa môže spraviť aj u nás. Ako z iného sveta.

Ak budú ďalšie informácie, príhod.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 25. Jan 2019 15:57
od aquila
som zvedavy ci to preje, ale ak sa to podari, tak to bude velky pokrok vpred. skoda, ze bod 8 nezrusia uplne, teda sa vratime k civilizovanemu svetu. ale aspon nieco.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 27. Jan 2019 14:55
od lostrail
Zaujimalo by ma, ako bude mozne na dialnici kralov vytvorit zachannu ulicku bez toho, aby sa vozidla "nezomkli" len do dvoch pruhov, cim bude ten treti prakticky zbytocny. Ako institut je to urcite dobry napad, len bez existencie odstavneho pruhu a pri sucasnej sirke tych pruhov to bude prejazdne mozno pre doktora na motorke (mozno so sajdkou, kde bude mat vybavicku).
Tiez som zvedavy, ako bude definovana MPR pre tu cestu pre motorove vozidla, najma ak tak preklasifikuju niektore jednotky. Nie, ze by napr. z hladiska pristupu inych, najma pomalych vozidiel, nebolo dobre nieco take zaviest, no vznika tu aj moznost hocikedy bez problemov zaradit jednotku medzi spoplatnene useky aj pre OA, co sa urcite stretne s nevolou.
Mna napr. prekvapuje, ze predbiehanie cez elektrickovy pas, ci vyhradeny pruh bolo dovolene. Co znamena, ze vsetci ti arogantni zmrdi, co si to takto padili v rannej zapche napr. na nabrezi, vlastne nic neporusovali. To ustanovenie sa snad len kopirovalo od roku 1940 v nezmenenej podobe.
Bod 8 je asi najlepsi posun. Som totiz zvedavy, ako sa k tomu zachovaju aj obyvatelia miesta, kde byvam, kde z parkoviska na Donnerovej este zvyknu vybehnut na schodisko na Tilgnerke, pripadne okupuju cele to vydlazene namestie pod potravinami. Osobne si myslim, ze kym pred schody neosadia stlpiky, bude sa tam veselo parkovat dalej.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 27. Jan 2019 16:14
od IceFox
Ja som zvedavý na návrat "cesty pre motorové vozidlá". Hlavne ,či sa tá definícia bude reálne používať. Napr. Teraz sa celá I/11(B) nemôže tak označiť kvôli nejakým parametrom (napr. praktický neexistujúce pripájaky v Krásne atď). Po novom ,keď to nie je viazané tak môže byť teoreticky označená ako CpMV a teda teoreticky môže byť spoplatnená.
Ďalej som zvedavý na povolenú rýchlosť.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 27. Jan 2019 23:42
od Hank
Spoplatnit (pokial je rec o dialnicnej znamke pre osobne auta) mozno len dialnicu a rychlostnu cestu.

Ked nebude znacka o rychlosti, bude na ceste I. triedy oznacenej ako CMV platit 90 km/h.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 28. Jan 2019 07:26
od IceFox
Ako to by to však v takom prípade mal vedieť človek neznalý. Pointa je v tom ,že rovnako ako budú autíčkom označené polprofily diaľníc alebo R-ky, rovnako tak môže byť označená práve tá cesta I. triedy pre OA nespopatnená. Jedine že by pri každej značke CpMV pridať dodatkovú že nie je spoplatnená - lenže prečo označovať, že nie je spoplatnená, keď reálne by (tá cesta I. triedy) nemohla byť spoplatnená aj keby chceli. Neviem či som to vysvetlil zrozumiteľne.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 28. Jan 2019 09:28
od Miro
Prečo na CMV len 90? V ČR aj Maďarsku majú 110, prečo u nás inak?

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 28. Jan 2019 10:35
od Vlados
lebo to majú na smerovo rozdelných cestách.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 28. Jan 2019 20:38
od Hank
Co sa tyka spoplatnenia, vodic to bude vediet z vyznamu znacky. Z vyznamu znacky Dialnica je/bude okrem osobitnych pravidiel priamo vyplyvat aj spoplatnenie takej cesty. Z vyznamu znacky Cesta pre motorove vozidla budu vyplyvat len osobitne pravidla, ak sa bude chciet taka cesta spoplatnit, bude doplnena prislusnou znackou (rovnako len v opacnom garde ako ked sa chce oslobodit zo spoplatnenia dialnica).

Co sa tyka rychlosti, skusme si radsej brat priklad z Nemecka a Rakuska ako z Ceska a Madarska (nedajboze Polska). Max. rychlost ozaj nie je medzinarodne zauzivanym standardom tejto znacky.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 29. Jan 2019 14:54
od Rio13.zm
je to logicke, dialnice a rychlostne cesty sa budu oznacovat tabulou dialnica a budu spoplatnene a polprofilove D/R a teda niektore cesty 1.tr budu oznacovane ako CMV a budu bez poplatku.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 29. Jan 2019 15:09
od pa3ck
R1 bude označená ako diaľnica, aj keď nemá odstavný pruh?

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 29. Jan 2019 16:17
od Rio13.zm
To si myslim iba ja, ze sa budu aj R oznacovat tabulou dialnice, stale budu rychlostnymi cestami so slabsimi parametrami. A odkedy nemaju "stare" R-ky odstavny pruh? 1,5m je potom co?

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 29. Jan 2019 17:46
od Vlados
jedine kde R1 nemá odstavný pruh je v BB a motáci z BB by radi R1 ako hlavné prepojenie východ-západ a aj sever-juh... ešte by to nebolo ani dokončené a už by sa sťažovali aký má zlý vplyv R1 na prostredie v meste.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 29. Jan 2019 20:53
od Hank
pa3ck napísal:R1 bude označená ako diaľnica, aj keď nemá odstavný pruh?


Dnes je oznacena ako Rychlostna cesta, hoci na nej platia presne tie iste pravidla ako na dialnici.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 29. Jan 2019 20:55
od Hank
Rio13.zm napísal:To si myslim iba ja, ze sa budu aj R oznacovat tabulou dialnice, stale budu rychlostnymi cestami so slabsimi parametrami. A odkedy nemaju "stare" R-ky odstavny pruh? 1,5m je potom co?


Vyhlaska 9/2009 to vyslovne umoznuje uz par rokov a R2 okolo Detvy tak aj je znacena.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 29. Jan 2019 21:55
od Rio13.zm
tiez si myslim, ze plnohodnotne R by sa mali oznacovat tabulou dialnica, najlepsie so zelenym pozadim ;) a vsetko pol profilove, AUTICKOM a samozrejme uz robit rozdiel medzi dialnocou a cestou pre motorove vozidla, kde by CMV uz neboli spoplatnene pre osobaky, znacka by urcovala v useku najvyssiu povolenu rychlost, 90 automaticky, pripadne 100-110. ale tiez by som autickom oznacoval trebars stvorpruh medzi Novakmi a Prievidzou, pripadne niektore cesty vo vacsich mestach.

inak bod 2. suhlas, zipsovat automaticky a bez trapnej znacky, zbytocna, isto cesky vymysel a nase kopirovanie.
bod 3. kruhac, treba vytrhat znacenie hlavnych ciest, to je tiez iba nas vymysel. toto by sa malo aplikovat aj na velkych parkoviskach, kde ma platit pravidlo pravej ruky, pripadne prihodit daj prednost v jazde, ale zbytocne aj s hlavnou cestou.
bod 6. ulicka je fajn, malo sa to spravit uz davnejsie.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 30. Jan 2019 07:54
od milan_KM
Vzhľadom na fakt, že nové úseky R sa projektujú v parametri 24,5/100(120), čo je vlastne diaľničný parameter, by som zrušil pojem rýchlostná cesta úplne. Aj preto, že tam platia úplne rovnaké pravidlá ako na D a pre bežného človeka je rozdiel takmer nepostrehnuteľný. Veľmi by som uvítam reformu označovania ťahov ako prebehla nedávno v ČR - teda všetky R na D a značka cesta pre motorové vozidlá by tým pádom nadobudla jasný význam.

Dávnejšie tu bola podobná koncepcia preznačenia (aj keď totálne zbytočne prekombinovaná). Nevie niekto čo sa s tým ďalej dialo?

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 30. Jan 2019 09:50
od aquila
na ministerstve uz podla vsetkeho nezostalo moc ludi, ktori sa snazili pretlacit normalne zmeny, tak to zakapalo. tiez som za to, aby sa to zmenio ako v cechach ,kde vsetko uz su dialnice.