asdf napísal:A tá EN 12368 to je nejaká značka kvality?
Áno.
Celkom určite tak 100x viac ako naše prostonárodné normy, v ktorých chýbajú kľúčové technické parametre. Svetlá podľa EN 12368 je vidieť dokonca aj za blbých svetelných podmienok a la slnko na horizonte, odlesky, svetlý background a pod. Na rozdiel od toho, čo je na našich výstražníkoch.
A hlavne, pre koho sú tie svetlá určené? Pre fíru alebo pre vodiča? Nemali by teda takto náhodou spĺňať cestné normy?
asdf napísal:Dráha má svoju normatívu, predsalen ťažko v tej EN 12368 bude napr. biele svetlo, že áno.
Farba je ten najmenší problém, to po prvé a po po druhé máme trochromatické súradnice pre všetky signálne farby definované v ďalších EN. Inak nepoznám zbytočnejšiu vec ako biele svetlo na priecestí - pre vodiča z neho nevypláva vôbec nič pokiaľ ide o správanie, s výnimkou tej podivuhodnosti o dovolenej rýchlosti (naša miestna špecialitka).
asdf napísal:Naviac ruku na srdce, okrem AT/DE asi moc iných výstražníkov po Európe nebude navrhnutých v súlade s EN pre cestné svetlá.
Tak to by si bol prekvapený. Parametre tej EN-ky sú bežne citované v technických smerniciach. Nie samozrejme u nás.
asdf napísal:Nová TNŽ 34 2650 sa vraj píše, takže do toho roku 2029 sa na Slovensku výstražníkov AT/DE naozaj dočkáš. Tak si to potom nezabudni opripomienkovať, aby to tam bolo zapracované/odcitované.
2029? V podmienkach ŽSR scifi, veď 5 rokov trvá len kým pero chytia do ruky. Mimochodom, aktuálne tam o vizuálnych vlastnostiach svietidiel nie je ani slovo a dovolím si vysloviť dôvodnú pochybnosť, že sa tam čosi také zapracuje.
asdf napísal:Dávno? No to dávno je pár rokov a aj to skôr na väčších investičných akciách, predsalen dvojvláknová žiarovka stojí 3€, redundantné LED svetlo stojí v lepšom prípade 300€. Áno, vydrží o dosť dlhšie ale tiež to nie je tak jednoduché ako to popisuješ, nie je to o tom, že sa vypáli ľubovoľná štvrtina LED, ale sú tam nejaké dohľadové obvody, LED sú zapojené do vetiev a musí existovať dohľad aspoň X/Y vetiev (pričom sú závady jednej LED, ktoré so sebou "vezmú" celú vetvu) čo o.i. vyžaduje množstvo elektroniky okolo, ktorá tak, aspoň z drážnej skúsenosti, obmedzí život zariadenia viac, než samotné LEDky. Naviac pre plnohodnotné využitie to často vyžaduje zmenu použitej kabeláže, takže zasa zbohom nejaký lacný retrofit. Ostatne S&B a všetci výrobcovia majú výstražníky vzor AT/DE aj so žiarovkami. Vrátane bárs AltPro, ktoré to vyvíjalo pár rokov dozadu. Asi tretí svet... Ja som za LEDky, u nás to vyrábame, dokonca si kolegovia ako prví v ČR "trúfli" na to, že už výstražník so žiarovkami nebudú ponúkať vôbec. Ale či je to perspektíva hromadnej výmeny u PZS/PZZ na ŽSR?
Toto na dráhe milujem. Len čo niekto vymyslí niečo jednoduché, lacné a spoľahlivé, na dráhe zaručene vynájdu spôsob, ako to spraviť komplikované, drahé a v konečnom dôsledku menej spoľahlivé
Pretože inak nám techniky neznalým skús zrozumiteľne vysvetliť, že ak je to také strašne komplikované a drahé, prečo sa cestné SSZ menia za LED-kové hromadne už dlhé roky, pričom na každej jednej križovatke je násobne až rádovo viac lámp ako na ktoromkoľvek priecestí a ešte aj tých križovatiek je rádovo viac ako priecestí. A prosím vynechaj argument, že na dráhe musí byť vyššia bezpečnosť, to je hameršajse. Na cestné svetelné signalizačné zariadenia sú kladené sakra prísne bezpečnostné podmienky - akurát nie absurdne prísne, len také, aké je treba pre bezpečnú prevádzku.
Mimochodom, čo sa týka výmeny - už len rozdiel na spotrebe elektriny ju zaplatí.
asdf napísal:Ak máš podozrenie na nezákonné konanie, tým skôr korupciu/klientelizmus, oznám ho. Čím skôr tým asi lepšie, stav OČTK sa za Smeru asi zlepšovať tiež moc nebude.
Si rob srandu. Každopádne som tým chcel povedať, je ŽSR nakladajú peniaze vidlami, takže akékoľvek výhovorky typu "nemáme na to" sú naozaj len výhovorky.