Stránka 1 z 1

Ďalší pruh diaľnice z Bratislavy do Trnavy bude betónový

OdoslaťOdoslané: 01. Okt 2005 02:15
od aquila
BRATISLAVA - Na Slovensku budú pravdepodobne pribúdať úseky diaľnic s moderným betónovým povrchom. Podobný je v tuneloch Branisko, Horelica, bude v tuneli Sitina. Betónový povrch je menej hlučný, nehorľavý, pri daždi má lepšie protišmykové vlastnosti a vyššiu životnosť ako asfaltová cesta.

Betónový by mal byť napríklad ďalší jazdný pruh na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou, ktorý chcú v budúcnosti rozširovať.

Peter Gandl z Národnej diaľničnej spoločnosti hovorí, že na Slovensku sa množstvo betónových ciest pohybuje medzi jedným až dvoma percentami, v Európe medzi 40 až 60 percentami.

"Dnes majú betónové vozovky prakticky rovnaké vstupné náklady ako asfaltové a náklady na údržbu sú nižšie," tvrdí výkonný riaditeľ Zväzu výrobcov cementu a vápna Zoltán Demján. Ešte nedávno to nebola pravda.

Vlani v lete premiér Dzurinda pri návšteve cementárne v Rohožníku naznačil možnosť budovania betónových diaľnic. Vtedy zástupcovia cementárne vyčíslili, že cesty s betónovým povrchom sú drahšie. Minister dopravy Pavol Prokopovič hovoril, že nemá nič proti betónu, ale nevidel "vhodný čas na to, aby sme začali prioritne rozmýšľať o povrchu diaľnic, keď diaľnice ešte len začíname budovať".

Slovenská správa ciest o betónových diaľniciach pred rokom neuvažovala, jej nástupnícka Národná diaľničná spoločnosť o betóne uvažuje. (rf, tasr)




[1. 10. 2005]

http://www.sme.sk/c/2404626/Dalsi-pruh- ... redir.html