od Dialniciar » 19. Jan 2007 13:07
Najväčšie investície v Aténach boli od roku 1992 do r. 2003, kedy sa mesto pripravovalo na olympiádu. Preinvestovalo sa takmer 10 mld. EUR do dopravnej infraštruktúry v meste, kde dnes žije 40% Grékov (v r. 1992 to bolo 37%). Z toho cca. 4 mld. EUR stálo metro (na fotke sa nachádzajú koľaje, to je časť nad zemou, respektíve to je ľahké metro, ťažké je v centre) a 4 mld. EUR išli na rozšírenie diaľničnej siete, dokončenie diaľničného okruhu a na nové cesty pri prepojení obnoveného civilného letiska s centrom mesta a osobného prístavu s letiskom a centrom mesta. Spolu 1,5 mld. EUR smerovalo do spomínaného letiska a prístavu ako aj do rvýstavby parkovacích domov.
Rovnaká suma sa preinvestovala do výstavby športovísk a zaistenie bezpečnosti, športoviská a športová dedinka (ubytovanie pre 20 000 športovcov a ich tímy - neskôr rozdelené do sociálneho bývania a domy na bývanie) si vyžiadali 6 mld. EUR a investície do novej výbavy polície a armády si vyžiadali 1 mld. EUR. Samotný priebeh olympiády si vyžiadal 1 mld. EUR.
V r. 2005 nastal v Aténach pokles stavebnej produkcie o takmer 1/5, v r. 2006 sa podľa prvých údajov zvýšila o cca. 8%.
Olympijské hry stáli celkovo vo vtedajších prepočtoch Grécko takmer 9% HDP, investície sa čiastočne vrátili okamžite a dnes sa už vrátili úplne.