Stránka 4 z 6

Re: bezpecnost tunelov

OdoslaťOdoslané: 25. Jún 2009 07:34
od slniecqo
Dialniciar napísal:
zlata napísal:... bezpecnost cestnej premavky udava aj vysku standartu dopravy v krajine ...


zlata,

v tomto nesúhlasím. Bezpečnosť cestnej premávky je v štátoch ako Francúzsko, Nemecko, Švajčiarsko, ... na veľmi vysokej úrovni. Oproti takým ako sú krajiny V4 či Rusko, Chorvátsko, Slovinsko, ČR, ...

Avšak, to nič nemení na situácii, že na Slovensku v tuneli Branisko je špičková technológia. Že v ČR v tuneli Valík alebo Panenská je inštalovaná špeciálna technológia. Alebo aj že v Chorvátsku či Slovinsku sa stavajú nové tunely na tej najlepšej úrovni a nešetrí sa na tom.

Problémom však je, že aj nové tunely vo F, D, I sú super, ale staré bezpečné nie sú, jednoducho nie sú ... problémom je, že prestavať a postaviť nové rúry je neuveriteľne nákladné, no s bezpečnosťou cestnej premávky to nemá nič spoločné v rámci štátu ako celku, pretože doprava je v týchto štátoch na veľmi vysokej úrovni, aj správanie sa ľudí pri dodržiavaní DZ/poslúchnutia polície, ... výchovy na školách.

Proste, mať 2-3 tunely v krajine (zo 4 tunelov) na vysokej technologickej úrovni je pekné, no nič to nemení na obraze krajiny, pretože nové tunely sa tak stavajú, práve po tých tragédiách, ktoré boli.

Ale mať 1-2 tunely zo 100 na veľmi dobrej úrovni, to zase nič nehovorí o krajine ako celku a jej doprave, pretože tie tunely tam sú 10-tky rokov. ... :wink:




Podľa európskej smernice z 2004 o minimálnych bezpečnostných požiadavkach je písané aj o tom, že staré tunely v ktorých nie je možné urobiť úpravu na 100 percent je nutné urobiť dodatočné alternatívne bezpečnostné opatrenia, ktoré musia byť schválené EU. Od roku 2004 predpokladám, že k týmto úpravám už muselo dôjsť. Nedá sa to porovnať s novootvoreným tunelom, kde podľa tejto smernice musí byť už štandardne samostatne vetraná úniková štôlňa s viacerými priečnymi prepojeniami vzhľadom na dĺžku tunela, s vchodmi do tejto štôlne, ktorých vzdialenosť nesmie byť väčšia ako 500 m, ale ak EU alternatívy schválila, urobila tak na základe rizikovej analýzy, ktorú je nutné vypracovať v prípade ak sa tunel nejakou svojou vlastnosťou odkláňa od štandardu (napr. obojsmerné rúry, veľký podiel nákladnej dopravy a pod.).

Dôležité je, aby sa pri výstavbe nových tunelov čo najviac investovalo do systému rýchlej detekcie akejkoľvek kritickej situácie. Všetci vieme, že rozhodujú sekundy a tiež ľahký prístup bezpečnostných zložiek (najlepšie a hoci drahé riešenie je úniková štôlňa prejazdná vozidlami bezpečnostných zložiek..).

Najdôležitejším faktorom je však ten ľudský. Keď bol otvorený tunel Sitina, hneď prvých pár prípadov potvrdilo, že ľudia absolútne nerešpektujú pravidlá správania sa v tuneli. Zastaviť auto s bežiacim motorom bez toho aby mal človek na vozidle poruchu sa nesmie. Ďalšou vecou je že ľudia ani netušia na čo sú každých pár metrov stojany tiesňového volania. Keď už človek v tom tuneli zastaví, má ohlasovaciu povinnosť na dispečing, lebo dispečeri ho na kamere vidia, ale nevedia, akú pomoc majú poslať... zbytočný výjazd je drahý... uzavretie tunela kvôli takémuto človeku skomplikuje dopravu.... takže pokiaľ sa ľudia nenaučia disciplinovane správať na ceste žiadny tunel nebude dostatočne bezpečný napriek tomu, že tam budú inštalované najmodernejšie technológie.

OdoslaťOdoslané: 25. Jún 2009 20:00
od Dialniciar
No, u nás je len málo tunelov na cestách dlhších ako 500 m, ktoré by neboli zmodernizované na nové smernice. Ale čo viem, tak niektoré cestné a diaľničné tunely v niektorých štátoch EÚ ešte nespĺňajú novú smernicu - lebo na to jednoducho nemajú prostriedky. Skôr sa snažia dostavať druhé tunelové rúry maximálne moderné. A dobudovávajú sa únikové štôlne.

OdoslaťOdoslané: 29. Jún 2009 15:30
od Tomas PO
U nas je celkovo malo tunelov. kolko cih vlastn je okrem Braniska, Sitiny, a Horelice?

OdoslaťOdoslané: 29. Jún 2009 15:42
od Dialniciar
Tomas PO napísal:U nas je celkovo malo tunelov. kolko cih vlastn je okrem Braniska, Sitiny, a Horelice?
No tunelov je niekoľko desiatok, ale podiel na tom majú železničné ... aj vo výstavbe: Branisko, Horelica, Sitina, Bôrik, Lučivná a jediný cestný - Stratená.

OdoslaťOdoslané: 29. Jún 2009 15:45
od Tomas PO
Dialniciar napísal:
Tomas PO napísal:U nas je celkovo malo tunelov. kolko cih vlastn je okrem Braniska, Sitiny, a Horelice?
No tunelov je niekoľko desiatok, ale podiel na tom majú železničné ... aj vo výstavbe: Branisko, Horelica, Sitina, Bôrik, Lučivná a jediný cestný - Stratená.

Zeleznicnych je mnoho, ale pozeram, ze cestny je okrem mnou spomenutych, iba jeden... Borik je rozostavany a Lucivna defacto nie je tunel.

OdoslaťOdoslané: 29. Jún 2009 15:53
od Dialniciar
No cestný je iba jeden jediný - Stratená; viď sekcia CS ( témy tunely, horské priechody).

Re: Nebezpečnosť tunelov, nehody, požiare

OdoslaťOdoslané: 22. Dec 2010 15:11
od Andrej
Velmi pekny clanok k bezpecnosti tunelov s prehladom sirky vozovky v nasich dialnicnych tuneloch
viewtopic.php?f=35&t=14757
http://www.asb.sk/inzinierske-stavby/do ... -4578.html (s obrazkami)

Jasne vidno, ze projektovanie sirky nema u nas jasnu koncepciu, a potom napr. pretazena Sitina ma sirku 7,5 m a omnoho dlhsie a prazdnejsie tunely na D1 budu mat 8,0 m.

Re: Nebezpečnosť tunelov, nehody, požiare

OdoslaťOdoslané: 15. Mar 2012 08:54
od devil
viewtopic.php?f=35&t=16856

...vidim ze "nevhodna" sprava sa tu ignorovala. takze v tomto tunely je (dufam ze uz nie dlho) povolena 100 km/h. pri tejto sprave vyznieva argument kolko zivotov by hypoteticky zachranilo visnove dost bizarne.

Re: Nebezpečnosť tunelov, nehody, požiare

OdoslaťOdoslané: 15. Mar 2012 09:11
od Andrej
Skus to precitat cele predtym, nez zacnes kritizovat vsetky tunely :-)

existujú tri hypotézy: technický problém súvisiaci s autobusom, nevoľnosť vodiča alebo ľudská chyba

Re: Nebezpečnosť tunelov, nehody, požiare

OdoslaťOdoslané: 15. Mar 2012 09:36
od Ondra O.K.
Strasna tragedie.

Co je spis zjevne je spatna konstrukce takoveho bezpecnostniho vyklenku - stejne jsou i napr. v Branisku ci Boriku, tedy ze konci kolmou stenou. Vhodnejsi by urcite bylo mit vjezd i vyjezd z vyklenku sikmy - usnadnil by je vjezd i vyjezd - a zabranilo takovym fatalnim nasledkum.

Pocitam ze by to pochopitelne melo zasadni vliv na konstrukci takoveho tunelu a navazujich rour. Mate nekdo nazor proc se to tak nedela?

Re: Nebezpečnosť tunelov, nehody, požiare

OdoslaťOdoslané: 15. Mar 2012 10:09
od DrX
jednoznačne, čím menej tunelov, tým menej takýchto a ešte škaredších nešťastí.

Re: Nebezpečnosť tunelov, nehody, požiare

OdoslaťOdoslané: 15. Mar 2012 10:17
od drobec
Andrej, rychlost nemusela byt pricina.. osobne som tiez za vyssiu rychlost v tuneloch ale je naozaj otazne ci by pri 80tke neboli nasledky mensie (aj keby "len" o jeden ludsky zivot)

Re: Nebezpečnosť tunelov, nehody, požiare

OdoslaťOdoslané: 15. Mar 2012 14:32
od ELZ
DrX napísal:jednoznačne, čím menej tunelov, tým menej takýchto a ešte škaredších nešťastí.


A to co sa stalo nasim dovolenkarom v Chorvatsku? Kedze sa to stalo na dialnici z toho vyvodime ze cim menej dialnic tym lepsie? ...

Re: Nebezpečnosť tunelov, nehody, požiare

OdoslaťOdoslané: 15. Mar 2012 15:19
od devil
existujú tri hypotézy: technický problém súvisiaci s autobusom, nevoľnosť vodiča alebo ľudská chyba


ani taketo problemy/chyby nemusia mat take nasledky ked sa udeju mimo tunela.

ELZ, kolko % dialnic tvoria tunely, inac povedane aka je pravdepodobnost nehody na stovkach km dialnice oproti tunelu 2,5 km. (?) resp. keby npr. BA-TT isla kompletne v tunely tak kolko z tych nehod kde boli inac len rozbite plechy ci auta mimo cesty koncilo tragicky (auto ako pingpongova lopticka odrazajuca sa od steny....)

Re: Nebezpečnosť tunelov, nehody, požiare

OdoslaťOdoslané: 15. Mar 2012 16:16
od Bager3
Radšej ako nad bezpečnosťou tunelov by sa mali zamyslieť nad Autobusmi a ich bezpečnosťou.

Re: Nebezpečnosť tunelov, nehody, požiare

OdoslaťOdoslané: 15. Mar 2012 18:10
od i15
ELZ napísal:
A to co sa stalo nasim dovolenkarom v Chorvatsku? Kedze sa to stalo na dialnici z toho vyvodime ze cim menej dialnic tym lepsie? ...


Presne ma napadla paralela s nehodou slovenskeho autobusu z roku 2008. Boli to velmi podobne nehody: indispozicia vodica, naraz v plnej rychlosti do masivenho kusu betonu, vela mrtvych. Cize nejde az tak o bezpecnost tunelov, ako bezpecnost dialkovych autobusov a ochranu pred narazom do nebezpecnych objektov pri ceste.

Re: Nebezpečnosť tunelov, nehody, požiare

OdoslaťOdoslané: 15. Mar 2012 19:03
od Andrej
Inac k tym statistikam - rocne zahynie na Strecne v priemere niekolko ludi - myslim, ze aj ked budeme mat postavene vsetky tunely na dialnicnej sieti, nebude v nich tolko umrti ako je dnes na Strecne, alebo ak chcete, tak aj na Soroske.

Re: Nebezpečnosť tunelov, nehody, požiare

OdoslaťOdoslané: 16. Mar 2012 08:17
od devil
i15, pozri si vcerajsie TV spravy, ten autobus sa skutocne odrazal od jednej steny k ***..

Re: Nebezpečnosť tunelov, nehody, požiare

OdoslaťOdoslané: 17. Mar 2012 09:01
od LubosG
Ondra O.K. napísal:Co je spis zjevne je spatna konstrukce takoveho bezpecnostniho vyklenku - stejne jsou i napr. v Branisku ci Boriku, tedy ze konci kolmou stenou. Vhodnejsi by urcite bylo mit vjezd i vyjezd z vyklenku sikmy - usnadnil by je vjezd i vyjezd - a zabranilo takovym fatalnim nasledkum.

Pocitam ze by to pochopitelne melo zasadni vliv na konstrukci takoveho tunelu a navazujich rour. Mate nekdo nazor proc se to tak nedela?


Tiež by ma zaujímalo, prečo nie sú tie bezpečnostné a odstavné výklenky budované iným spôsobom, tak ako Ondra O.K. píše, s akýmsi "šikmým nájazdom i výjazdom", samozrejme by boli tie výklenky očosi dlhšie a možno drahšie, no ale bezpečnosť, obzvlášť v tuneli, kde v prípade problému, nehody fakt nie je kam uhnúť v tej 80, 100 km/h rýchlosti, by mala byť prvoradá a neustále zvyšovaná, nie??

P.S. Možno po tej nehode sa niečo zmení v tomto (v rámci EU), ako tomu bolo myslím v prípade nejakej nehody v tuneli v Alpách, kde "úradoval" požiar a následne sa zvýšili nároky na protipožiarnu bezpečnosť, a potom, ktovie či by sa dali prebudovať aj už postavené tunely a ich výklenky, keďže tunel je objekt veľmi špecifický, obzvlášť jeho stavebná časť.

Re: Nebezpečnosť tunelov, nehody, požiare

OdoslaťOdoslané: 18. Mar 2012 22:09
od Pacho
Možno by stačilo šikovne navrhnúť neaké zvodidla s vhodne umiestnenými deformačnými zónami. Ono podobná nehoda sa už stala aj v Bôriku, no nie s takými fatalnými následkami., Ono človek keď vojde do tunela, ten doslova "uspáva".

Re: Nebezpečnosť tunelov, nehody, požiare

OdoslaťOdoslané: 30. Mar 2012 15:10
od duro_z_dediny

Re: Nebezpečnosť tunelov, nehody, požiare

OdoslaťOdoslané: 02. Apr 2012 14:18
od peterle
K rekonštrukcii odstavných zálivov v tuneloch.

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?f=35&t=16929

Re: Nebezpečnosť tunelov, nehody, požiare

OdoslaťOdoslané: 27. Sep 2012 09:10
od Tomas PO
viewtopic.php?f=35&t=17418&view=unread#unread

NDS naplánovala osadenie zvodidiel do tunela na základe šetrenia, ktoré malo preveriť bezpečnosť v diaľničných tuneloch na Slovensku. Spoločnosť štúdiu realizovala v súvislosti s nedávnou dopravnou nehodou belgického autobusu v jednom zo švajčiarskych tunelov. "Táto štúdia v rámci svojich záverov deklarovala, že núdzové zálivy v rámci diaľničných tunelov na Slovensku sú v súlade s našimi aj európskymi predpismi," informoval dnes prevádzkový riaditeľ NDS Štefan Török.

Ďalšie bezpečnostné opatrenia nie je podľa Töröka potrebné realizovať v dvoch z troch diaľničných slovenských tunelov, v ktorých sa nachádzajú núdzové zálivy. Ide o tunel Bôrik a Branisko. Montáž oceľových zvodidiel v tuneli Sitina sa budú realizovať počas 1. štvrťroku 2013.


nechapem, preco nie ja na Boriku a Branisku. ved tam je rovnaky problem so zalivmi

Re: Nebezpečnosť tunelov, nehody, požiare

OdoslaťOdoslané: 01. Okt 2012 15:52
od peterle
Práve pre to "šetrenie" :D

Re: Nebezpečnosť tunelov, nehody, požiare

OdoslaťOdoslané: 01. Okt 2012 21:42
od Tomas PO
na tlacovke NDS dokonca povedala, ze na Branisku by to bolo kontraproduktivne...