D1 tunel Branisko

sekcia venovaná tunelom a príslušným stavbám

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod Ondra O.K. » 04. Okt 2006 17:05

Jarda napísal:Ano. Branisko funguje (pokud je v provozu) zatím víceméně jen jako kvalitnější propojení Spiše se Šarišem. Pro investory ale bude mít význam až jako součást kompletní D1 BA - KE.


Nojo, ale z meho kratkozrakeho hlediska - kdyz se po sedmi hodinach cestovani z Prahy pred pulnoci dostaneme k Branisku, meli byste videt muj rozzareny usmev...Branisko=uz jsme v podstate u Presova a doma...

Jinak jiste mate pravdu ze investice to zatim asi neprineslo, protoze zas tak casto tam kamion nepotkam (i ve dne). Ale vim z vypraveni jak to byvalo s kamiony v zime vrchem pres kopec :)

Verim ze az se dostavi dalnice k Vazci (i treba s mensi mezerou-podivejte jak leta (ne)fungovala D11 z Hradce Kralove) tak hned investori zmerci - aha, kraj s dalnici, levna a schopna pracovni sila, spousta mista...sup tam...uz aby si okresy/kraje zacaly chystat mista na prumyslove parky...vsak docela nedavno oznameni o investici u Levoce (http://www.dialnice.info/viewtopic.php? ... t=dzurinda) :arrow: bude dalnice, bude investor...
Obrázok používateľa
Ondra O.K.
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 573
Obrázky: 112
Založený: 28. Aug 2006 14:58

Odoslaťod Dialniciar » 04. Okt 2006 18:02

ok79 napísal:
Jarda napísal:Ano. Branisko funguje (pokud je v provozu) zatím víceméně jen jako kvalitnější propojení Spiše se Šarišem. Pro investory ale bude mít význam až jako součást kompletní D1 BA - KE.


Nojo, ale z meho kratkozrakeho hlediska - kdyz se po sedmi hodinach cestovani z Prahy pred pulnoci dostaneme k Branisku, meli byste videt muj rozzareny usmev...Branisko=uz jsme v podstate u Presova a doma...

Jinak jiste mate pravdu ze investice to zatim asi neprineslo, protoze zas tak casto tam kamion nepotkam (i ve dne). Ale vim z vypraveni jak to byvalo s kamiony v zime vrchem pres kopec :)

Verim ze az se dostavi dalnice k Vazci (i treba s mensi mezerou-podivejte jak leta (ne)fungovala D11 z Hradce Kralove) tak hned investori zmerci - aha, kraj s dalnici, levna a schopna pracovni sila, spousta mista...sup tam...uz aby si okresy/kraje zacaly chystat mista na prumyslove parky...vsak docela nedavno oznameni o investici u Levoce (http://www.dialnice.info/viewtopic.php? ... t=dzurinda) :arrow: bude dalnice, bude investor...


Tak z tej investície pri Levoči asi nebude nič, nejak to nie je finančne kryté. Investor síce povedal presnú banku, tam ale o tejto investícii nikto nič nevedel.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

... pár detailov ...

Odoslaťod Dialniciar » 05. Okt 2006 13:01

Tunel Branisko v záverečnej fáze výstavby

Ing. Miloslav Frankovský
ASB 01/2003

Cestné tunely získali v poslednom období rozporuplnú povesť. Ich jednoznačný prínos z hľadiska dopravnej ekonomiky, dlhodobo sprevádzaný priaznivými štatistickými údajmi o bezpečnosti premávky, bol v očiach verejnosti spochybnený. Zvyšujúce sa dopravné zaťaženie alpských tunelov so značným podielom ťažkej nákladnej dopravy, zastarávanie ich stavebného i technologického vybavenia a pravdepodobne aj zníženie pozornosti venovanej ich prevádzke spôsobili v priebehu krátkeho času rad katastrofických požiarov s veľkým počtom obetí. Čierna séria začala v tuneli Mont Blanc, pokračovala v tuneli Tauern a zatiaľ skončila tunelom St. Gotthard. Tieto katastrofy postihli takmer všetky z európskych tunelárskych veľmocí, v dôsledku čoho sa diskusie o zmenách štandardov bezpečnostného vybavenia posunuli z lokálnych na európsku úroveň.

Začiatkom novej éry slovenského podzemného staviteľstva sa stalo obdobie po roku 1993. Po niekoľkých desaťročiach útlmu sa novou príležitosťou stalo rozšírenie diaľničnej siete. Prvým tunelom, ktorý sa začal v rámci programu výstavby diaľnic budovať, sa stal tunel Branisko. Ten by sa zároveň mal stať prvým diaľničným tunelom uvedeným do prevádzky. Vzhľadom na dĺžku, ktorá ho radí do prvej päťdesiatky európskych cestných tunelov, ide o jedinečné dielo s veľkými nárokmi z hľadiska stavebnej časti, ako aj prevádzkového technologického vybavenia.

Tunel Branisko je súčasťou stavby úseku diaľnice D1 Beharovce – Branisko, nachádzajúceho sa na východnom Slovensku, približne na polceste medzi Levočou a Prešovom. Branisko je viac ako 20 km dlhý horský hrebeň s nadmorskou výškou medzi 950 až 1300 m n. m., situovaný v severo-južnom smere, kolmo na trasu diaľničného ťahu. Súčasný horský prechod štátnej cesty I/18, s veľmi zlými jazdnými podmienkami v zimnom období, bude nahradí tunel dlhý približne 5 km.
Posúdenie kapacity komunikácie v tuneli na prognózovaný vývoj dopravy dovolilo predpokladať, že obdobie, počas ktorého bude pravá tunelová rúra prevádzkovaná obojsmerne, bude dlhé. Vzhľadom na vysokú nákladovú náročnosť sa zvolilo riešenie s výstavbou jednej tunelovej rúry s obojsmernou premávkou. Výstavba druhej tunelovej rúry by mala nasledovať po vyčerpaní kapacity prvej rúry, k čomu by nemalo dôjsť skôr ako v horizonte pätnásť až dvadsať rokov.

Celková dopravná dĺžka tunela je 4975 m, pričom trasa tunela má tvar pretiahnutého písmena “S” s dvoma smerovými oblúkmi v blízkosti portálov. Niveleta diaľnice stúpa v smere od Levoče v sklone 1,2 % a lomí sa až v blízkosti východného portálu. Dopravný priestor v tuneli je určený priechodným prierezom so šírkou vozovky 7,5 m medzi obrubníkmi, prejazdnou výškou 4,5 m a služobnými chodníkmi šírky 1 m po oboch stranách vozovky.

Obojsmerná premávka sa odrazila aj v návrhu stavebno-bezpečnostných úprav. V tuneli je situovaných šesť núdzových zálivov dĺžky 40 m, ktoré slúžia na odstavenie vozidla v prípade poruchy vozidla.

Ďalšími prvkami sú núdzové výklenky s SOS skriňami, umiestnené vo vzájomnej vzdialenosti 240 m na pravej strane tunela a protipožiarne výklenky s hydrantami na ľavej strane vo vzájomnej vzdialenosti 120 m. Rozhodujúcu úlohu v koncepcií prevádzkovej bezpečnosti majú únikové cesty. Tie tvorí paralelna úniková štôlňa spojená s tunelovou rúrou 13 priečnymi chodbami vo vzájomnej vzdialenosti približne 360 m.

Výstavba tunela začala de fakto razením prieskumnej štôlne v osi severnej tunelovej rúry na jar 1996. Už v tom istom roku pokračovala prípravnými prácami, ktoré umožnili už v nasledujúcom roku začať s razením vlastného tunela, pravej tunelovej rúry.

Práce na razení tunela začali v apríli 1997 od oboch portálov. Tunel Branisko sa projektovo riešil a vzápätí i budovaný podľa princípov tzv. Novej rakúskej tunelárskej metódy (NRTM). Základným princípom tejto metódy je okamžité vystrojovanie výrubu tenkostenným primárnym ostením. Konštrukčnými prvkami primárneho ostenia sú striekaný betón vystužený oceľovou mrežovinou, kotvy a oceľové skruže. Tenkostenné ostenie pod vplyvom horninového tlaku deformuje a umožní i deformáciu časti horninového masívu a zmenu napätostného stavu v okolí výrubu. NRTM ako jednu z hlavných súčastí predpokladá systém permanentných geotechnických meraní, správna interpretácia ktorých je nástrojom operatívneho riadenia postupov razenia a vystrojenia výrubu. Pri razení tunela Branisko sa uplatnil systém geotechnických meraní, ktorý tvoria deformácií výrubu geodetickými metódami, deformácií masívu extenzometrami a merania napätia v primárnom ostení. Projektové riešenie umožnilo operatívnu modifikáciu vystrojovacích prvkov, reagujúcu na skutočné správanie sa horninového masívu a krátkodobú geotechnickú prognózu. Dôsledne uplatňovaný systém geotechnického riadenia stavby spolu so skúsenosťami, snahou a flexibilitou dodávateľských firiem umožnili dosahovať postupy umožňujúce skrátenie pôvodne predpokladaného času razenia, keď sa slávnostná prerážka uskutočnila v máji roku 1999.

Po prerazení tunela bola dočasná nosná konštrukcia tunela doplnená celoplošným izolačným systémom a definitívnym (sekundárnym) ostením. Koncepcia návrhu konštrukcie sekundárneho ostenia vychádza z predpokladov plného prenesenia zaťaženia od horninového masívu, po postupnej degradácií prvkov dočasného vystrojenia, ktoré tvoria primárne ostenie.

Vzhľadom na priaznivé horninové podmienky sa sekundárne ostenie zo železobetónu navrhlo len do priportálových úsekov a núdzových zálivov, čo činí cca 12 % dĺžky tunela. Zostávajúcich 88 % tunela má sekundárne ostenie z jednoduchého betónu.

Sekundárne ostenie sa betónovalo do pojazdného oceľového debnenia, debniaceho voza dĺžky 10 m. Debniaci voz sa pohyboval po koľajovej dráhe umiestnenej na základových pásoch pod oporami sekundárneho ostenia. Po postavení debniaceho voza do požadovanej polohy sa ukotvil do otvorov v základových pásoch, čím sa zabezpečil prenos horizontálnych síl v debnení od čerstvého betónu. Betón sa čerpal potrubím za debnenie a hutnil príložnými vibrátormi, tvoriacimi integrálnu súčasť debniaceho voza.

V istom časovom odstupe za hornou klenbou sa betónovala doska medzistropu z vystuženého monolitického betónu, uložená na konzolách na sekundárnom ostení. Funkciou medzistropu je vytvorenie vzduchotechnického kanála s požadovanou plochou, ktorým sa po dĺžke tunela distribuje čistý vzduch, resp. v prípade požiaru odsávaný dym a splodiny požiaru. Na zabezpečenie uvedených funkcií sú v medzistrope v pravidelných vzdialenostiach vynechané otvory, do ktorých sú zabudované žalúziové klapky.

Po vybudovaní definitívnych nosných konštrukciách tunela nasledovali chodníky s káblovými trasami a vozovka. Požiadavka dlhodobej trvanlivosti spolu s vlastnosťami výhodnými z požiarneho hľadiska boli dôvodom návrhu konštrukcie vozovky s cementobetónovým krytom. Išlo o prvé použitie tejto technológie na diaľničnej stavbe v Slovenskej republike, navyše v náročných a stiesnených podmienkach tunelovej rúry.

Prevádzkové objekty tunela

Rozhodujúcou pre celkové stavebné riešenie tunela Branisko je koncepcia prevádzkového vetrania. Navrhol sa a realizoval polopriečny systém vetrania s prívodom čistého vzduchu cez portálové objekty a odsávaním znečisteného vzduchu približne v strede tunela. Na tento účel sa vybudovala vetracia šachta s hĺbkou približne 120 m svetlého priemeru 7 m, spojená s tunelom kavernou dopravno-vetracieho prepojenia. V prieniku šachty a povrchu územia je vybudovaný výdušný objekt, v ktorom sú umiestnené dva odsávacie ventilátory a energetické zariadenia. Jeho súčasťou je komín s výškou 26 m, zabezpečujúci dostatočný rozptyl škodlivín.

Na oboch vjazdoch do tunela sú vybudované prevádzkové portálové objekty. Ich dispozičné a konštrukčné riešenie plne vychádzalo z potrieb prevádzkovej technológie, ktorá sa v nich nainštaluje. Objekty slúžia umiestneniu ventilátorov pre prívod vzduchu, rozvodní vysokého a nízkeho napätia, trafostaníc a záložného dispečingu. Architektonické riešenie portálových objektov reflektuje aj ich ďalšie funkcie, a to najmä nasávanie čistého vzduchu pre potreby prevádzkového vetrania a tiež zabezpečenie bezpečného vjazdu a výjazdu z tunela. Vzhľadom na špecifické geologické podmienky a etapizáciu výstavby je na východnom portáli vybudovaná aj časť budúcej severnej tunelovej rúry. Zasypaním časti objektu je zabezpečené stabilitné riešenie svahov nad portálovým objektom, ktoré sa stavebnými prácami narušili.

Veľký význam z hľadiska požiarnej bezpečnosti má zabezpečenie požiarnej vody pre zásah hasičskej jednotky. Hlavný zdroj požiarnej vody, vodojem pri výdušnom objekte, dopĺňa vodojem pri západnom portáli ako záložný zdroj. Potrubie požiarneho vodovodu je uložené v severnom chodníku tunela a vo výklenkoch je situovaných 41 tunelových hydrantov.

Technologické vybavenie

S istou nadsádzkou by sme mohli moderný cestný tunel označiť za priemyselnú stavbu, úlohou ktorej je bezpečné a rýchle prenesenie vozidla z jednej strany horského masívu na druhú. Technická i ekonomická náročnosť technologického vybavenia vysoko prevyšuje mieru obvyklú pre diaľničné úseky vo voľnej trase a odlišuje cestný tunel od ostatných dopravných stavieb.

Prevádzkové technologické vybavenie tunela Branisko zahŕňa súbor funkcií, ktoré zabezpečujú bezpečnú a ekonomickú prevádzku tunela. Patria k nemu vetranie, osvetlenie, riadenie dopravy, bezpečnostné a komunikačné vybavenie, napájanie elektrickou energiou a protipožiarne vybavenie. Koordinované riadenie všetkých zariadení vo väzbe na dopravu v tuneli bude zabezpečovať centrálny riadiaci systém.

Rozhodujúcou súčasťou prevádzkového systému tunela je polopriečne vetranie, determinujúce stavebné riešenie a zároveň tvoriace hlavnú časť energetickej spotreby stavby. Okrem ventilátorov na oboch portáloch, ktoré vháňajú vzduch do vetracieho kanálu nad dopravným priestorom sú vo výdušnom objekte nad šachtou umiestnené dva ventilátory na odsávanie znečisteného vzduchu. Pre bežnú prevádzku vetracieho systému sú určujúce jednak povolené koncentrácie škodlivín a priezračnosť v tunelovej rúre, jednak predikcia dopravného prúdu. V prípade požiaru v tuneli sa horúci vzduch, dym a spaliny koncentrujú odsávajú niekoľkými žaluziovými klapkami v medzistrope.

Na identifikáciu nehody, požiaru alebo inej mimoriadnej udalosti v tuneli bude slúžiť celý rad zariadení. Systém elektrickej požiarnej signalizácie umožní s vysokou presnosťou identifikovať miesto požiaru. Kamerový dohľad uzatvoreného televízneho okruhu bude snímať každý meter dĺžky tunela a zobrazí ho na obrazovkách vo velíne. Skrine SOS v tuneli každých 240 m, budú slúžiť na hlasovú komunikáciu s dispečermi. Zároveň bude celá dĺžka tunela pokrytá signálom oboch mobilných komunikátorov.

Na riadenie dopravy sú v tuneli umiestnené premenlivé dopravné značky a svetelné návestidlá. Možnosti komunikácie s pasažiermi vozidiel v tuneli bude vylepšovať kontinuálny anténny kábel, ktorý zabezpečuje okrem mobilného signálu aj príjem dvoch rozhlasových staníc.

Ak som začal tento príspevok v mierne negatívnom tóne, je načase zopakovať starú múdrosť, že všetko zlé je na niečo dobré. Katastrofické požiare v alpských tuneloch prinútili inštitúcie zodpovedné za výstavbu a prevádzku tunelov prehodnotiť existujúce štandardy bezpečnosti. Ustanovila sa medzinárodná expertná komisia, ktorá po viacmesačnej práci vydala katalóg odporúčaní. Väčšina krajín zmenila svoje národné smernice a sprísnila najmä časti týkajúce sa požiarnej bezpečnosti. Dôsledkom je síce zvýšenie nákladovej náročnosti, ale zároveň zvýšenie aktívnej i pasívnej bezpečnosti premávky v tuneloch.

Stavba tunela Branisko, projektovo pripravovaná v období pred požiarmi, musela na tieto udalosti reagovať. Zmeny týkajúce sa najmä technologického vybavenia sa zapracovali do projektového riešenia vo vysokom štádiu rozostavanosti stavby, čoho negatívnym dôsledkom čoho je nárast nákladov, ako aj časový sklz v uvedení tunela do prevádzky. Jednoznačne pozitívnym je však fakt, že celkové riešenie prevádzkovej bezpečnosti tunela Branisko sa posunulo na kvalitatívne vyššiu úroveň, aká sa požadovala v čase začiatku výstavby.

Pretože veľmi častou príčinou nehôd je nekorektné správanie sa užívateľov komunikácie v tuneli, zostáva prioritnou úlohou štátnych orgánov, polície ako aj budúceho prevádzkovateľa, aby spolu s odborníkmi pripravili širokú verejnosť na všetky aspekty premávky v tuneli. Informačná kampaň, vzdelávanie a výcvik vodičov, preskúšavanie vodičov ťažkých nákladných vozidiel môžu tvoriť časť opatrení na posilnenie bezpečnosti premávky nielen v tuneli Branisko, ale aj ďalších slovenských diaľničných tuneloch.

ASB 01/2003
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod johhan » 09. Okt 2006 21:35

No vyzerá to zaujímavo ... okolo Braniska začína byť veselo.
johhan
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 39
Založený: 03. Feb 2005 21:43

Odoslaťod aquila » 09. Okt 2006 22:07

ani si nemyslim, to je skor take bububu. max to hodia na hydrostav, ktory je tak ci tak pod drnom.

vsak zmluvy o branisku "podpisoval" ak si dobre pamatam mikolaj (ako vtedajsi riaditel SSC) t.j. terajsi minister skolstva .. a ak sa to bude vysetrovat, tak to bude riesit NKU, na cele ktoreho stoji jasovsky, ktory bol v tej dobe minister dopravy .. cize pochybujem, ze nieco poriesia 8)

aj ked je fakt, ze gro financovania islo za dzurindu. neviem co je na tom pravdy, ale k branisku, ze bolo az nejakych 120 dodatkov.

viem ze len dodatocne dovybavenie ventilacie a dalsej techniky stalo vyse miliardy navyse uz nad X krat schvaleny rozpocet.

ale celkovo si myslim, ze branisko je snad najhorsie zvladnuty projekt resp usek celej vystavby dialnic na slovensku vobec.
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Nieco o vozovke v tuneli

Odoslaťod Koksolam » 23. Okt 2006 19:26

Pekne citanie o technologii vystavby vozovky a nielen o tom na http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=5360
Obrázok používateľa
Koksolam
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 821
Obrázky: 2
Založený: 05. Dec 2005 01:43

Nové fotky

Odoslaťod Ondra O.K. » 22. Nov 2006 09:22

Přidal jsem nové fotky tohoto úseku a tunelu na http://www.dialnice.info/album_cat.php?cat_id=33
Foceno 19.11.
Obrázok používateľa
Ondra O.K.
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 573
Obrázky: 112
Založený: 28. Aug 2006 14:58

Odoslaťod Dialniciar » 20. Dec 2006 13:06

aquila napísal:ale celkovo si myslim, ze branisko je snad najhorsie zvladnuty projekt resp usek celej vystavby dialnic na slovensku vobec.


Problémy ešte len prídu. :evil:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod konstrukt » 11. Jan 2007 21:50

Dialniciar napísal:
aquila napísal:ale celkovo si myslim, ze branisko je snad najhorsie zvladnuty projekt resp usek celej vystavby dialnic na slovensku vobec.


A kto za to môže? Naša bývalá skvelá vláda !!!
Obrázok používateľa
konstrukt
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 255
Založený: 28. Dec 2006 23:23
Bydlisko: BRATISLAVA

Odoslaťod Lenny » 11. Jan 2007 22:25

Mate někdo informace jak to dopadlo s ucpanou drenáží?
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 22:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod konstrukt » 11. Jan 2007 22:27

Lenny napísal:Mate někdo informace jak to dopadlo s ucpanou drenáží?
Nijak, je to tak ako to bolo.
Obrázok používateľa
konstrukt
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 255
Založený: 28. Dec 2006 23:23
Bydlisko: BRATISLAVA

Odoslaťod Lenny » 11. Jan 2007 22:36

Nějaký plán co s tím budou dělat asi není, že?
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 22:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod konstrukt » 11. Jan 2007 23:03

Lenny napísal:Nějaký plán co s tím budou dělat asi není, že?
Možno v ďalekej budúcnosti. :lol:
Obrázok používateľa
konstrukt
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 255
Založený: 28. Dec 2006 23:23
Bydlisko: BRATISLAVA

Odoslaťod Lenny » 11. Jan 2007 23:06

doprastavak napísal: Možno v ďalekej budúcnosti. :lol:


To není zrovna dobré řešení, aby se to pak výrazně neprodražilo.
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 22:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod konstrukt » 11. Jan 2007 23:19

Lenny napísal:
doprastavak napísal: Možno v ďalekej budúcnosti. :lol:


To není zrovna dobré řešení, aby se to pak výrazně neprodražilo.
No, to je už otázka na správcu tunela-NDS,a.s.
Obrázok používateľa
konstrukt
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 255
Založený: 28. Dec 2006 23:23
Bydlisko: BRATISLAVA

Odoslaťod Dialniciar » 12. Jan 2007 20:20

Lenny napísal:
doprastavak napísal: Možno v ďalekej budúcnosti. :lol:


To není zrovna dobré řešení, aby se to pak výrazně neprodražilo.


Celý tunel už je predražený, takže aj akékoľvek opravy ho už len predražujú. Je síce v záruke atď., ale niektoré firmy medzičasom skrachovali a záruka je úplne na nič.

Tunel patrí medzi päť najbezpečnejších v Európe z hľadiska technológií, dĺžky, vybavenia, záchranných zložiek, ale že sa rozpadáva, to už sa radšej nehodnotí - zbúrať a postaviť nový a poriadne hneď na 2 tubusy s únikovou štôlňou. Lebo teraz napríklad nevyhovuje vetranie atď. Ale škoda hovoriť.

NDS si nemôže teraz tunel na dlhšie zatvárať, kým sa nepostavia ďalšie km od Tatier po hranice s Ukrajinou.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Honda » 28. Jan 2007 15:00

Tunel Branisko je spackaná stavba. Nekvalitne postavená a výrazne predražená. Je to prvý dialničný tunel v SR. Ale bude to prvý tunel ktorý sa bude musieť fakt výrazne opraviť. A napríklad vetranie vyvoláva tlak na dostavbu druhého tubusu lebo nie je dnes 100% funkčné a napríklad pri ešte väčšej premávke by sa muselo doslova vymeniť.

Tunel bol ocenený z hladiska technológii ktoré sú v ňom, že je bezpečný, monitorovaný a má aj záchranné stredisko a toto aj sú opodstatnené náklady. Ale spravilo to možno 5% predraženia. Ďalších 10% sa dalo vysvetliť tým že stavba sa stavala dlhšie.

Ja si myslím že sa nemala začínať tak skoro. Viem, že to bola stavba významná pre východné Slovensko a že paralelná cesta je na tom dosť zle ale nemala sa začínať takáto stavba keď na ňu nebolo dosť peňazí a hlavne sa mal zadať medzinárodný tender a mala to stavať nejaká nadnárodná firma čo má skúsenosti s cestnými tunelmi.
Canada forever ...
Honda
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 569
Obrázky: 57
Založený: 23. Jan 2007 18:52

Odoslaťod magnus » 28. Jan 2007 17:38

Honda, Dialniciar: to su velmi silne slova a bol by som na Vasom mieste opatrny v ich pouzivani. Viete vsetky detaily o vystavbe, prevadzke a terajsom stave?!
magnus
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 271
Založený: 11. Apr 2005 07:12
Bydlisko: Jasenica / Žilina

Odoslaťod konstrukt » 28. Jan 2007 17:40

magnus napísal:Honda, Dialniciar: to su velmi silne slova a bol by som na Vasom mieste opatrny v ich pouzivani. Viete vsetky detaily o vystavbe, prevadzke a terajsom stave?!
No ale je to pravda, ten tunel skutočne je sfušovaný a budú s ním len samé problémy a kompetentné osoby zúčastnené na tejto stavbe o tom určite vedia, ale čušia.
Odbor dopravné staviteľstvo
Obrázok používateľa
konstrukt
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 255
Založený: 28. Dec 2006 23:23
Bydlisko: BRATISLAVA

Odoslaťod Honda » 28. Jan 2007 18:59

magnus napísal:Honda, Dialniciar: to su velmi silne slova a bol by som na Vasom mieste opatrny v ich pouzivani. Viete vsetky detaily o vystavbe, prevadzke a terajsom stave?!


Nie sú to silné slová, je to realita. Ty poznáš presný stav :?: Ja samozrejme nie, ale čo sú potom tieto slová:

Slovo č.21/2006
O SPOLOČNOSTI / Ľubomír Vážny

Komentár

Tunel Branisko – vizitka Dzurindovej vlády


Diaľničný cestný tunel Branisko bol znovu uzavretý, tentokrát na desať dní. Vlani bol tento tunel uzavretý 26-krát. Čo je ešte horšie, na vozovke sa objavujú trhliny a drenážne potrubie, ktoré má odvádzať vodu hromadiacu sa pod cestou, je zväčša nefunkčné. Švajčiarsky podnikateľ Hanspeter Nay, ktorý sa zúčastnil na príprave technológie pre Branisko, povedal: „Primárnymi na celej veci boli len peniaze, tunel Branisko bol iba v pozadí. Nikoho nezaujímalo, či bude hotový, alebo nie. Išlo o získanie zákaziek a inkasovanie peňazí.“ V kontexte týchto skutočností sa ukazujú ako relevantné aj informácie zo správy SIS o podozrení na nejasné financovanie výstavby tohto tunela.
Pravdepodobné tunelovanie tunela, ktorého dôsledkom je jeho častá nefunkčnosť, je jedným zo škandalóznych vyvrcholení osemročného riadenia rezortu dopravy ministrami z SDKÚ. Ide o tú stranu, ktorej predstavitelia radi poúčajú iných o kompetentnosti. Séria ministrov dopravy od neslávne známeho Gabriela Palacku cez „vláčikára“ Jozefa Macejka až po súčasného odborníka na všetko Pavla Prokopoviča však svedčí o všetkom možnom, len nie o odbornosti nominantov SDKÚ. Na ich vrub ide výrazne spomalená a nekoncepčná výstavba cestnej infraštruktúry so všetkými jej negatívnym dosahmi, ako aj spomalenie rastu zamestnanosti v oblasti výstavby a prehlbujúce sa zaostávanie ekonomicky slabších regiónov. SDKÚ nesie zodpovednosť aj za mnohoročné zaostávanie Slovenska v oblasti informatizácie, ktoré súvisí vo veľkej miere s dodnes nepreverenou a pre štát zlou privatizáciou Slovenských telekomunikácií.
Nakoniec tu máme v týchto dňoch aj fiasko výstavby tunela Branisko ako vernú vizitku štýlu a obsahu vládnutia pravicovej vlády Mikuláša Dzurindu. Tunel bol za obrovské mnohomiliardové, často premrštené náklady vystavaný nekvalitne, čo sa s odstupom niekoľkých rokov ukazuje čoraz jasnejšie a častejšie. Popritom sa na jeho výstavbe zrejme neoprávnene obohatili aj rôzne skupiny a jednotlivci, čo konštatovala aj Slovenská informačná služba.
S náležitou dávkou irónie by sa dalo na adresu tunela Branisko skonštatovať, že SDKÚ ani nemala odvahu ho naštartovať, pretože výstavba tunela bola spustená už v roku 1996, no ani dnes ho nevie správne doladiť. Dôsledky cítia vodiči doslova každý deň.

Autor je poslanec NR SR a tieňový minister
dopravy za stranu SMER-SD

http://www.noveslovo.sk/clanok.asp?id=14146

Správa SIS hovorí o tunelovaní a pán Vážny čo je minister dopravy dnes mal asi ešte silnejšie slová. A to nie sp silné slová. To je proste slovenská realita. Staval si ten tunel keď ho ideš teraz brániť ?
Canada forever ...
Honda
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 569
Obrázky: 57
Založený: 23. Jan 2007 18:52

Odoslaťod magnus » 29. Jan 2007 20:42

Hlavne treba povedat konkretne, ktore veci su sfusovane, kto za to nesie zodpovednost a kto ma v ramci reklamacii opravit. to poprve. podruhe, netreba verit vsetkemu co sa v mediach nafukne. Samozrejme su tam nedorobky a niektore veci vyslevene odfalknute, ale povazovat cely tunel za sfusovany, to sa mi zda trochu silne kafe. Zhodou okolnosti sedim v kancelarii s clovekom, ktory prezil Branisko od prieskumu az po odovzdanie a urcite verim viac jeho verzii a podlozenym informaciam, ako tomu, co sa mihne v nasich senzaciechtivich mediach.
magnus
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 271
Založený: 11. Apr 2005 07:12
Bydlisko: Jasenica / Žilina

Odoslaťod Honda » 29. Jan 2007 20:49

magnus napísal:..Samozrejme su tam nedorobky a niektore veci vyslevene odfalknute..


ďakujeme
Canada forever ...
Honda
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 569
Obrázky: 57
Založený: 23. Jan 2007 18:52

Odoslaťod aquila » 29. Jan 2007 21:13

keby vazny a smer chce, davno mozu zriadti vysetrovaciu komisiu, a nechat to poriadne vysetrit .. tak ako mohol nechat dzurinda vysetrit meciarove tunelovanie ... je to o tom istom. vsetci sa aj tak poznaju ...
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod Honda » 29. Jan 2007 21:26

aquila napísal:keby vazny a smer chce, davno mozu zriadti vysetrovaciu komisiu, a nechat to poriadne vysetrit .. tak ako mohol nechat dzurinda vysetrit meciarove tunelovanie ... je to o tom istom. vsetci sa aj tak poznaju ...


Presne tak. A vinníci skrachovali. Takže to zostane finančne na štáte. Takže sa len potvrdzuje že tunel je predražený a ešte aj nekvalitne postavený.
Canada forever ...
Honda
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 569
Obrázky: 57
Založený: 23. Jan 2007 18:52

Odoslaťod konstrukt » 01. Feb 2007 22:13

Honda napísal:
aquila napísal:keby vazny a smer chce, davno mozu zriadti vysetrovaciu komisiu, a nechat to poriadne vysetrit .. tak ako mohol nechat dzurinda vysetrit meciarove tunelovanie ... je to o tom istom. vsetci sa aj tak poznaju ...


Presne tak. A vinníci skrachovali. Takže to zostane finančne na štáte. Takže sa len potvrdzuje že tunel je predražený a ešte aj nekvalitne postavený.
Keď sa na túto tému pozriem zblízka, tak vinníci ako Hydrostav a Váhostav fungujú, ale vďaka tunelovaniu a nedodržiavania technologii nechali skrachovať svoje firmy a založili nové ako Hydrotranzit,a.s. a Váhostav-Sk,a.s.
Odbor dopravné staviteľstvo
Obrázok používateľa
konstrukt
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 255
Založený: 28. Dec 2006 23:23
Bydlisko: BRATISLAVA

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Tunely

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 21 hostí.