D5 Praha - Plzeň - Německo

všeobecní diskuze o dálnicích v ČR

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod Jarda » 21. Sep 2006 20:48

Ze serveru ŘSD si můžete stáhnout publikaci o D5: http://www.rsd.cz/rsd/rsd.nsf/0/6AF6A58 ... ile/D5.pdf

Dne 30.9.06 od 10.00 do 16.00 bude na dokončované střední části obchvatu Plzně "den otevřených dveří".
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 12:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod Jarda » 22. Sep 2006 22:08

Zde si můžete stáhnout plakát na "den otevřených dveří" u tunelu Valík: http://www.rsd.cz/rsd/rsd.nsf/0/3f38068 ... C3%ADk.pdf
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 12:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod mapman » 30. Sep 2006 17:02

Tak dnes proběhnul den otevřených dveří na Valíku, sérii 72 fotek z akce vám nabízím na následujícím odkazu: http://mapspace.ma.ohost.de/

Jinak budu vděčný když vyberete tři nejzajímavější a napíšete mi sem jejich poslendí trojčíslí, abych si mohl udělat statistiku.

Enjoy ;)
mapman
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 647
Obrázky: 74
Založený: 24. Feb 2005 14:40
Bydlisko: CZ 170 00

Odoslaťod Ondra O.K. » 30. Sep 2006 18:19

mapman napísal:Tak dnes proběhnul den otevřených dveří na Valíku, sérii 72 fotek z akce vám nabízím na následujícím odkazu: http://mapspace.ma.ohost.de/

Jinak budu vděčný když vyberete tři nejzajímavější a napíšete mi sem jejich poslendí trojčíslí, abych si mohl udělat statistiku.

Enjoy ;)


Nevite nekdo co je tohle za znacku?
http://mapspace.ma.ohost.de/D5_Valik/sl ... 00295.html
Ma to byt oznaceni zacatku svodidel nebo co? A pro je tam "svicka"? :) Nebo jakoze bude tunel? 8)

Diky
Obrázok používateľa
Ondra O.K.
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 570
Obrázky: 112
Založený: 28. Aug 2006 15:58

Odoslaťod mapman » 30. Sep 2006 19:32

Jedine co vim je to že je pod tím kanál ale víc jsem na místě nevykoumal...
mapman
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 647
Obrázky: 74
Založený: 24. Feb 2005 14:40
Bydlisko: CZ 170 00

Odoslaťod Lermik » 01. Okt 2006 20:02

ta značka se vyskytuje i na D11 a tam u ní bylo ještě číslo 5
Lermik
diskutujúci
 
Príspevky: 172
Obrázky: 2
Založený: 23. Sep 2005 19:50
Bydlisko: Praha

Odoslaťod Jarda » 01. Okt 2006 20:53

mapman napísal:Jedine co vim je to že je pod tím kanál ale víc jsem na místě nevykoumal...

Když je tam kanál, tak bych si tipnul, že je to označení místa, kde se má při prohlídkách kontrolovat stav středového odvodnění dálnice.
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 12:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod Jarda » 02. Okt 2006 09:29

V tunelu Valík má být ve zkušebním provozu rychlost omezena na 80 km/h ( viz: http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=5090 ). Vzhledem k uspořádání tunelu by po vyhodnocení rizik na základě zkušebního provozu přicházelo v úvahu zvýšení rychlosti (ČSN 73 7507 umožňuje pro tunely s odstavnými pruhy stanovit na základě vyhodnocení rizik max. rychlost až 120 km/h).
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 12:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod Branco » 02. Okt 2006 09:52

Nuž, v piatok to bude naozaj významná udalosť. Z Prahy, Brna.... ale aj z Bratislavy sa bude môcť kompletne napojiť na súvislú diaľnicu do SRN, ale aj do Francúzska, Beneluxu apod. A komfort sa ešte zvýši v roku 2008 dostavbou poslednej časti nemeckej A6.
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 02:54

Odoslaťod mapman » 02. Okt 2006 10:00

No z Brna ešte nie ;) Chýba stále kus okruhu a preto sú na Jižní spojce stále zácpy kamiónov aj osobákov...

Až bude rakúska A6 a Sitina, tak bude mať brno napojenie na diaľničnú sieť skor cez Slovensko ako cez Prahu ;)))))))
mapman
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 647
Obrázky: 74
Založený: 24. Feb 2005 14:40
Bydlisko: CZ 170 00

Odoslaťod Branco » 02. Okt 2006 10:09

No, z Brna nie celkom, ale...nie diaľnica, ale myslím rýchlostka spája predsa D1 a D5 pri Prahe, takže z Brna po diaľnici okrem úseku RC pri Prahe.
A iste, z Blavy budeme mať napojenie aj na Viedeň, ešte trinásť mesiacov :wink: , mohli by to otvoriť aj skôr...
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 02:54

Odoslaťod Jarda » 02. Okt 2006 10:38

R1 mezi D1 a D5 je na začátku výstavby, nejdříve bude zprovozněna koncem r. 2009. Pak už bude mít Bratislava souvislé dálniční spojení na západ kolem Vídně i kolem Prahy.
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 12:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod B; » 02. Okt 2006 10:52

Spojenie cez Madarsko sa nerata?
Je to sice pol profil, ale dialnice , nie?
( ja som osobne tadial este nikdy nesiel)
Obrázok používateľa
B;
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 29
Založený: 04. Feb 2005 11:55
Bydlisko: Doma :-) v EU

Odoslaťod mapman » 02. Okt 2006 10:55

No... Ja by som to nazval termínom železničným: je to trochu velká úvrať na cestu do EU ;)
mapman
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 647
Obrázky: 74
Založený: 24. Feb 2005 14:40
Bydlisko: CZ 170 00

Odoslaťod Lenny » 03. Okt 2006 15:40

Tak poslední stavba má vydané rozhodnutí, které umožňuje předčasné používání v provozu. Doufám, že jsem to dobře zformuloval. :D

http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/50A5087 ... 445608.doc

http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/A9CBE21 ... 445607.doc
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 23:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

D5 dokončena

Odoslaťod mapman » 06. Okt 2006 12:36

D5 je kompletní, viz odkaz:
http://www.dialnice.info/viewtopic.php?p=29223#29223

Text z www.novinky.cz:

Údaje o dálnici D5

délka dálnice:151 km

maximální nadmořská výška: 601 m.n.m na 139. kilometru

minimální nadmořská výška: 230 m.n.m na 20. kilometru.

začátek stavby: 1977

poslední úsek zprovozněn: 6.10.2006

Dálnice je součástí mezinárodního tahu E50 z Francie na Ukrajinu. Součástí dálnice je první otevřený dálniční tunel v ČR Valík.
Historie výstavby dálnice D5

Stavba 151 kilometrů dálnice D5 začala už v roce 1982, kdy bylo dokončeno prvních šest kilometrů mezi Prahou a Rudnou. Celkem 68 kilometrů do Ejpovic bylo hotovo v roce 1995. O dva roky později se řidičům otevřela část Plzeň-Rozvadov o délce 63 kilometrů. V prosinci 2003 byl kompletně zprovozněn 8,5kilometrový úsek Útušice-Sulkov a koncem září 2004 stejně dlouhá část od Ejpovic do Černic. Dne 6. října byl otevřen poslední úsek dálnice D5, 3,5km dlouhý plzeňský obchvat.
mapman
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 647
Obrázky: 74
Založený: 24. Feb 2005 14:40
Bydlisko: CZ 170 00

Re: D5 dokončena

Odoslaťod Lenny » 06. Okt 2006 13:20

mapman napísal:začátek stavby: 1977


Stavba 151 kilometrů dálnice D5 začala už v roce 1982, kdy bylo dokončeno prvních šest kilometrů mezi Prahou a Rudnou.


Tady je rozpor. Výstavba začala v roce 1977 a první úsek byl zprovozněn v roce 1982.
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 23:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod mapman » 06. Okt 2006 13:21

No já to nepsal... Ale za tím ale je napsáno kdy byla dokončena...
mapman
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 647
Obrázky: 74
Založený: 24. Feb 2005 14:40
Bydlisko: CZ 170 00

Odoslaťod Lenny » 06. Okt 2006 15:29

Pravdivě članek o vývoji přípravy obchvatu :

Obchvat Plzně je hotový, hrdinové chybějí

Plzeň se dočkala. Má hotový dálniční obchvat. A stát má autostrádu z Prahy až na Západ. Pěkné. Jenomže dálnice kolem Plzně mohla být dávno. Zdržela se snad o deset let. Proč? Protože obchvat nebyl jen kus silnice. Byl to případ s velkým P. Z hlediska činnosti veřejné správy jeden z nejtrapnějších. Zpoždění bylo důsledkem sporů o trasu, chyb úředníků a manévrů znesvářených stran, politiků. Podle verdiktu Pithartovy vlády z roku 1991 měla silnice protnout jižní okraj Plzně. Ale místní se ozvali, nechtěli na ni koukat. Tak radnice rozhodla, že autostrádu vytlačí k sousedům. Klausova vláda v roce 1994 na prodloužení trasy kývla. Politicky vlivná Plzeň tím horký brambor hodila přespolním. Ti se bránili a přišli jim na pomoc ekologičtí aktivisté. Odstartovala válka.

Zastánci delší trasy souboj často vykládali jako střet se zaslepenými ochránci přírody. Prohlašovali: „Ekoteroristé blokují stavbu.“ Takhle černobílé to však nikdy nebylo. Šlo hlavně o spor veliké obce s obcemi malými. A pokud jde o blokování, co jiného udělali plzeňští konšelé a ministři, když se postavili proti původní trase? V polovině devadesátých let se rozběhlo razítkování, které mělo delší trasu posvětit. Jenomže úředníci dělali chyby. Především proto pak odpůrci delší trasy v roce 1997 vyhráli u vrchního soudu. Až dodatečně se dělal posudek vlivů stavby na životní prostředí. Výsledek zněl: Kratší trasa je lepší. To se zastáncům delší trasy vůbec nehodilo do krámu. Trvali na svém, ač někteří paradoxně připouštěli, že kratší trasa je výhodnější i z dopravního hlediska. Proč ji nechtěli? „Na změnu není čas,“ zněl univerzální argument. Koncem devadesátých let dávali lidé v průzkumech přednost kratší trase a větší ochraně přírody. Politici a úředníci už na to nebrali ohledy. Z obchvatu se v západních Čechách stalo politické téma číslo jedna. Všechny strany přísahaly: Rychle obchvat dostavíme.

A znovu se muselo k vrchnímu soudu. V táboře bojovníků za delší trasu si předtím dali záležet, aby bylo slyšet: „Plzeň dusí kamiony! Rozhoduje rychlost!“ I blokáda silnice přes město se proto pořádala. Možná to zabralo. V březnu 2001 soud druhou žalobu odpůrců delší trasy zamítl. Bylo rozhodnuto. Politikům to nestačilo. Vymysleli zákon o obchvatu Plzně. Měl stavbu urychlit, ale vůbec ničemu nepomohl. Byla to jenom hloupá demonstrace, že se o cosi snaží.

Obchvat Plzně je hotový. Je to ta lepší trasa? Jisté je jen, že je delší a dražší. Kdo vyhrál? Komu po obrovském zpoždění stavby pověsit na krk věnec? O neúspěšné není v dálniční historii nouze. I lidí, kteří na zdržení dopláceli, je požehnaně. A hrdinové? Jako by tu chyběli.

O autorovi| JAROSLAV NEDVĚD, redaktor MF DNES

Autor: JAROSLAV NEDVĚD
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 23:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod bobikboobika » 30. Okt 2006 13:26

Zajímavý článek, jen po jeho přečtení mám pocit, že má až příliš mnoho společného s obchvatem Frýdku-Místku na R48. Nevíte Lenny v čem byl geologický problém postavit severní variantu, když dneska stavíme v Ustí D8, v Ostravě D1 na poddolovaném území?
bobikboobika
diskutujúci
 
Príspevky: 70
Obrázky: 36
Založený: 13. Sep 2006 09:03
Bydlisko: ČR

Odoslaťod Lenny » 30. Okt 2006 19:04

bobikboobika napísal:Zajímavý článek, jen po jeho přečtení mám pocit, že má až příliš mnoho společného s obchvatem Frýdku-Místku na R48. Nevíte Lenny v čem byl geologický problém postavit severní variantu, když dneska stavíme v Ustí D8, v Ostravě D1 na poddolovaném území?


Severní se měl stavět z důvodů vojensko-strategických, jižní zase lépe dopravně obslouží navazující silnice I/20, I/26 a I/27.
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 23:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod bobikboobika » 31. Okt 2006 14:54

Lenny napísal:
bobikboobika napísal:Zajímavý článek, jen po jeho přečtení mám pocit, že má až příliš mnoho společného s obchvatem Frýdku-Místku na R48. Nevíte Lenny v čem byl geologický problém postavit severní variantu, když dneska stavíme v Ustí D8, v Ostravě D1 na poddolovaném území?


Severní se měl stavět z důvodů vojensko-strategických, jižní zase lépe dopravně obslouží navazující silnice I/20, I/26 a I/27.


Moje chyba, spatně jsem specifikoval otázku, měl jsem na mysli severní obchvat Frýdku-Místku, tehdy, když se o něm rozhodovalo, jestli severní, nebo jižní , tak bývalý starosta bydlel v Lískovci poblíž trasy a údajně se do toho hodně vkládal, nevím co je na tom pravdy, každopádně dnes je to prý zdůvodňováno nevhodnými geologickými podmínkami, což mi právě vrtá hlavou ve srovnání s D8 a D1 na poddolovaném území...
bobikboobika
diskutujúci
 
Príspevky: 70
Obrázky: 36
Založený: 13. Sep 2006 09:03
Bydlisko: ČR

Odoslaťod Jarda » 02. Jan 2007 23:01

Pozor :!: Obchvat Plzně je od 1.1.2007 zpoplatněn :!:
viz též: http://www.dialnice.info/viewtopic.php?p=33722#33722
(Naproti tomu obchvat Berouna je bez známky, el. mýtem ovšem zpoplatněn je.)
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 12:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod Honda » 30. Jan 2007 15:11

Tunel Valík

datum: 26. 1. 2007
médium: Materiály pro stavbu, Jiří Svoboda, Václav Švarc

Tunel Valík je nejen nejvýznamnější stavbou na 3,5km úseku dálnice D5 mezi Černicemi a Útušicemi (stavba 0510/IB, km 76,510-79,980), ale i prvním zprovozněným tunelem na dálniční síti ČR. Jeho otevřením se v říjnu 2006 zároveň uzavřela výstavba poslední části obchvatu Plzně.

Tunel byl spolu s obchvatem Plzně důvodem dlouhodobých protestů ze strany ekologických aktivistů. Konečné technické řešení je výsledkem kompromisních jednání všech zainteresovaných stran, kdy byly především minimalizovány trvalé zábory pozemků. Tunel splňuje všechny požadavky příslušných českých předpisů (např. TP 98/2004 - technologické vybavení tunelů pozemních komunikací) na technologické, dopravní a bezpečnostní vybavení a je zařazen s ohledem na plánovanou intenzitu dopravy 18 125 vozidel za den v jednom směru do nejvyšší kategorie TA. Tunel (stejně jako dálnice D5) je rovněž součástí transevropské silniční sítě; nevztahuje se však na něj směrnice EP a Rady č. 2004/54/ES, o minimálních bezpečnostních požadavcích na tunely transevropské silniční sítě.

Inženýrsko-geologické poměry v trase tunelu

Vrch Valík je pokryt svahovými čtvrtohorními sedimenty o mocnosti 0,5-2,0 m. Vlastní ražba je vedena ve slabě metamorfovaných proterozoických břidlicích. Břidlice jsou zvětralé, přičemž silné zvětrání se pohybuje v hloubkách od 3 do 20 m v celé délce tunelu. S předstihem byl prostřednictvím ražené průzkumné štoly (délka 438 m) v období od března 2002 do října 2003 realizován akciovou společností Metrostav podrobný geologický průzkum.

Konstrukce tunelu

Tunel Valík je dálniční tunel tvořený dvěma tunelovými troubami o šířce 11,5 m (mezi obrubníky), výšce 8,2 m a délce 390 m (severní tunelová trouba) a 380 m (jižní tunelová trouba). Ražená část každé trouby činí 330 m a plocha výrubu je 164 m2. Obě trouby mají po dvou jízdních pruzích šířky 3,75 m a jeden odstavný pruh šířky 3,25 m. Chodníky jsou široké min. 0,85 m. Průjezdný profil činí 5,2 m. V mimořádných případech lze tunelem dopravovat i náklad vysoký 5,35 m.
Z důvodu požadavku ekologů ohledně minimalizace trvalých záborů příportálových pozemků bylo zvoleno unikátní technické řešení umístění tunelových trub bez mezihorninového pilíře těsně vedle sebe se společným středovým železobetonovým pilířem. Toto řešení však přineslo řadu technických obtíží především v průběhu razicích prací.
Postup výstavby a ražeb Staveniště pro výstavbu tunelu bylo předáno zhotoviteli, firmě Metrostav, a. s., v září 2003. Ražby započaly v návaznosti na přípravné práce v březnu 2004 a byly prováděny novou rakouskou tunelovací metodou v nepříznivých geotechnických podmínkách. Vycházelo se přitom ze zásady, že nejprve se vybuduje primární ostění celého tunelu včetně středního pilíře a následně, po provedení neuzavřené mezilehlé izolace (systém „deštník“), se bude realizovat sekundární (definitivní) ostění. Základní členění výrubu bylo vertikální, v menším rozsahu pak horizontální (dílčí výruby).
Primární ostění je složeno ze stříkaného betonu, příhradových oblouků, sítí a svorníků. Izolace proti vodě je svedena do bočních odvodňovacích drenáží ve dně tunelu, pro každou troubu samostatně. Definitivní ostění je železobetonové monolitické a bylo betonováno za pomoci posuvné ocelové formy. Staticky a technologicky nejsložitější konstrukcí je železobetonový středový pilíř mezi oběma tunely, který přenáší celé zatížení horninového masivu. S ohledem na nízké nadloží a šířku obou tunelů není totiž vytvořena přirozená horninová klenba. Pilíř byl vybudován ve středním tunelu, který byl realizován jako první (03-07/2004). Méně kvalitní část horninového prostředí v oblasti nad i pod středním pilířem byla zesílena svorníky a mikropilotami a následně ještě proinjektována cementovou směsí. Pilíř navíc sloužil jako opěra pro primární ostění při ražbách tunelových trub, které byly vedeny dovrchně z tzv. rozvadovského portálu s max. podélným sklonem 4 %. Statický výpočet povoloval odstup obou hlavních čeleb od 10 do max. 30 m. Ražby byly vedeny převážně bez použití trhacích prací mechanickým rozpojováním, jen výjimečně s omezeným použitím trhavin. Jižní tunelová trouba byla realizována v říjnu 2004 až dubnu 2005 a severní v listopadu 2004 až květnu 2005.

Geotechnický monitoring (GTM)

Stavba byla prováděna podle principů observační metody, při níž se základní návrh konstrukce průběžně posuzuje a může se měnit v průběhu výstavby. V rámci GTM byly sledovány vybrané parametry chování všech dotčených konstrukcí z hlediska dosažení varovných a limitních hodnot či trendů. V případě odchylky od požadovaných trendů či překročení varovných nebo limitních hodnot byl zaslán signál, na jehož základě bylo operativně použito projekčně předem připravené řešení.

Technologické vybavení a bezpečnost

Tunel Valík odpovídá z hlediska technologického vybavení a bezpečnosti přísným normám a standardům jak českým, tak evropským. Z českých předpisů se jedná především o TP 98/2004 -technologické vybavení tunelů pozemních komunikací. Na tunel se sice nevztahuje směrnice EP a Rady č. 2004/54/ES, o minimálních bezpečnostních požadavcích na tunely transevropské silniční sítě, protože jeho délka nepřesahuje 500 m, přesto jeho technologické vybavení splňuje požadavky i této normy.
Tunel je vybaven dopravním a technologickým zařízením, které umožňuje řídit dopravu a technologii pro všechny varianty provozu tunelu prakticky automaticky. Je např. vybaven automaticky řízeným větráním, monitorovacím zařízením, SOS skříněmi, kamerovým dohledem, vážením vozidel, měřením rychlosti, informačním systémem dopravy či příjezdovými komunikacemi pro vozidla integrovaného záchranného systému (IZS). V květnu 2006 byl v tunelu proveden unikátní zkušební požár, který ověřil jeho požární bezpečnost, a v září 2006 zde proběhlo cvičení složek IZS.
Pro provoz, správu a údržbu tunelu byla zpracována provozní dokumentace, kterou tvoří soubor dokumentů, jenž upravuje organizaci, vztahy a činnosti v rámci jeho provozování. Provoz v tunelu Valík je řízen Policií ČR z dispečinku ve Svojkovicích. Tunelové zařízení udržuje a případně modernizuje provozovatel, který také poskytuje servis Policii ČR.


http://www.metrostav.cz/cz/aktuality/ak ... il?id=1468
Canada forever ...
Honda
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 569
Obrázky: 57
Založený: 23. Jan 2007 19:52

Odoslaťod Jarda » 30. Jan 2007 15:48

Středoevropskou raritou je, že tubusy jsou vyraženy pro plnou šířku vozovky 11,5 m, tedy včetně ostavného pruhu, který se v tunelech obvykle vypouští. Tato šířka umožňuje případné budoucí rozšíření obchvatu Plzně na 3+3 bez nutnosti větších úprav tunelu.
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 12:03
Bydlisko: ČR, Praha

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Dálnice v ČR

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.