Jurislav napísal:Tam je na 20700km2 vyse 5,5mil. obyvatelov...to je vyse dvojnasobna hustota obyvatelstva oproti SR. Takze to je kludne realne.
Len aby ste sa zle nepochopili, tak 6 pruhove, to su 3+3.
To už medzičasom nie je pravda. Izraelská populácia sa zväčšuje priemerne o 2% posledné roky a patrí zároveň k najmladším na svete.
V 2007 tu nežilo 5,5 ale 7 mil. obyvateľov.
No a v
2023 tu žije 9,8 mil. obyv. Na území Izraela samozrejme. Projekcie, ktoré majú, tak idú k 15 mil. v 2050.
Z toho 3/4 sú Židia, zvyšok Arabi, kreťania. Stále to je približne takto zastúpené. A je to len Izrael. Gaza je extra. Medzi Gazou a Izraelom sú len jedno až dve pásma bariér a hraničný priechod. Z Egypta tam ide ďalší. (aj v Gaze žilo v 2007 len 1,5 a dnes tam je 2,3 mil. ľudí), takto sa dá rozpísať Západný Breh (v skutočnosti ešte slovko Jordánu - od rieky Jordán, potom na východe je Jordánsko). Tu sa Izrael o niečo kompetenčne stará ale aj tam stavia tzv. osady etc. Anglicky je to West Bank a žije tam ďalšieho 2,5 mil. ľudí. V Gaze vládne Hamas, v ZBJ potom Fatah. ZBJ má ekonomické výhody z Izraela. (podľa vývoja intenzity teroru)
To územie tých
20 tis. km2 (22 aj s Golanami) je v skutočnosti z 1/2 neobývané. Na 1/4 nie je nič, len vojenské základne, cvičebné priestory, výcvikové areály Mossadu, hraničné pásma a masívne ploty, check-pointy s cestami. Takže drvivá väčšina ľudí žije
v Gush Dan - to je tzv. konurbácia s 4,5 mil. ľuďmi (súčasťou je Tel Aviv). V jeruzaleme žije ďalší 1 milión. Ale tam niektoré mestá sa za 10 rokov zväčšili 4x - tak intenzívne sa tam stavia. Ale musí sa, keď tam 200 tisíc ľudí ročne pribudne a ďalší starnú a potrebujú bývať. Podiel mladých je naozaj vysoký. Napriek tomuto faktoru tam HDP rastie aj v prepočte na obyvateľa. Inflácia je dnes okolo 5%, stále pomaly rastie, ale toto je práve maximálna. Keď my sme mali vyše 10%, oni mali 2,5. Vláda tam dodnes diktuje cenu palív, aj elektrickej energie.
Izrael je krajina, ktorá nemá len dobrú armádu alebo tajnú službu, ale aj
najlepšie technológie na odsoľovanie. Až 1/2 vody pochádza z odsoľovacích zariadení. A až 90% odpadovej vody opakovane recyklujú a znovu používajú.
Izrael tiež od vzniku v ´48
zväčšil plochu pre poľnohospodárstvo, z 300 km2 na 1900 km2. Čiže na 1/10. A pri mnohých videách z krajiny je to aj vidieť, že pribúdajú políčka. Plus asi 1% plochy je v púšti - skleníky a pokusné farmárstvo. Farmárstvo a
ochrana stromov - pri výstavbe sa stromy špeciálne vyberajú a presádzajú. Až 30% zhynie, ale zvyšok to ustojí. Tak moch pre nich odrastené stromy znamenajú. A potom kultúrne pamiatky. Buď sa preložia alebo sa musí preprojektovať dopravná alebo iná výstavba. Ale naozaj vedia premiestniť aj staré technické pamiatky.
To,
čo sa tam stavia, tak to sa dá sledovať na weboch:
https://www.transisrael.co.il/kanál Dudyho Colena:
https://www.youtube.com/@DudyCoheninak je s tým aj problém, sledujú geografickú polohu pre pripojenie - a blokujú to takže sa stránky nezobrazia alebo to vyhodí chybu, Izrael je stále dosť "uzatvorený štát"
Majú štyri druhy ciest. Národné, regionálne a lokálne a miestne komunikácie a prvé tri druhy môžu byť diaľnicami. Delí sa to ciferným číslovaním a farebným odlíšením.

Za asi 10 rokov postavili 3 000 km ciest. (
22 tisíc km základných ciest (my máme 18 tisíc a je nás polovica), z toho je polovica medzimestských) Ani tak už nestavajú nejak nové, ale skôr rozširujú tie súčasné. Pomedzi ne prepletajú železnice. A vznikajú tak
obrovské mimoúrovňové križovatky - už ich majú vyše 150. Naozaj obrovské s tunelo-mostnými sekciami do nebies kvôli železniciam. Izrael sa dlho vyhýbal výškovej dopravnej infraštruktúre v obavách o existenciu pri vojne. To sa zmenilo spolu s dominanciou v regióne. (letecká. kybernetická, PVO)
Okrem toho stavajú
obrovské P+R parkoviská, napojené práve na uzly. Dtto pre autobusy - aj na alternatívny pohon.
A v
realizácii je aj metro. A to aj metro
v Tel Avive aj v Jeruzaleme. Na severe v Haife zase stavajú do Nazarethu rýchloelektričku. ľahké / ťažké metro..
Tie
dopravné investície sú ročne v asi 10 miliardách USD, z toho cesty a diaľnice majú menšinu, asi 1/5. Dominuje to metro a železnice: výstavba VRT a elektrifikácia, pridávanie tratí. A odstraňovanie úrovňových priecestí. S týmto objemom investícii začali pred dvoma rokmi a majú trvať do 2040.

Sú to približne 2% HDP. V skutočnosti dávajú na dopravu asi 2,5% (Golany, Západný Breh, arabské mestá v Izraeli), ale to nespadá pod dopravu.
Taký ten typický obrázok z Tel Avivu: tam je diaľnica, železnica, a vodný kanál. Teraz tam pridávajú trať a pretne to metro.
Ayalon Highway (
https://www.ayalonhw.co.il/ ) - tepna po ktorej prejde najviac áut za deň. Keď som tam bol naposledy, hovorili 3/4 mega za deň.
Ja som tam bol viackrát, je to fascinujúce ako fungujú. Aj turisticky aj výcvikom, takže trocha aj tá púšť v Negeve a už to nie je len púšť. Je tam "živo" - ťažba nerastných surovín v obrovských baniach, farmárske vedecká centrá a úplne na juhu turizmus, takže tam ide aj cesta. Niektoré cesty aj keď sú verejné, tak sú pod patroláciou armády. Aby vás nenapadlo odbočiť. Niekde sa nesmie ani schádzať ...
Do všetkého tam má
hlavné slovo akási Národná rada pre plánovanie, v ktorej sú zastúpené odnože kmeňov. Takže jeden politik tam za 20 rokov vymení aj 7 ministerstiev.
A IDF. Armáda sama o sebe ovláda asi 26 (alebo 24) % územia. Stavebná uzávera, doslova. Hlavne Negev ale aj iné časti štátu. V Negevskej púšti existuje kompletne celý model "Malá Gaza" - mini výcvikové stredisko simulácia palestínskych ulíc. A aj záložné veliteľstvo štátu, a dosť základní. Nič z toho nie je viditeľné z cesty - je to "za kameňmi" tak, že to nevidno.
Rozsah diaľnic, skutočných diaľnic, ktoré spájajú Tel Aviv s Jeruzalemom alebo idú po pobreží alebo číslo 6 severo - južná je asi
1250 km.
Regionálne diaľnice a tzv. dualizované cesty - obchvaty, kde sú mimoúrovňové aj úrovňové križovatky, tak tých je asi
2000 km.
Cieľ je niekde na 6000 km. Do roku 2040. Z toho ale drvivá väčšina je v trasách existujúcich.
Skoro celá administratíva je elektronizovaná.
Pokuty sa nemusia nutne hradiť na mieste -
počkajú na letisko.
Nad cestami bdia drony. A
nespočet kamier monitoruje celú krajinu, vďaka čomu rozpoznajú človeka / značku pri teroristickom útoku a dokážu veľmi rýchlo reagovať.
Nedá sa tam jazdiť v mestách moc rýchlo, naopak celý Tel Aviv trpí na nekonečné kolóny. MHD je preplnená, preto je východiskom metro.
Polícia najviac trestá porušovanie viditeľných nariadení - úsekovo: rýchlosti, zákazy predchádzania / parkovania / zastavenia. Buď to súvisí s bezpečnosťou premávky alebo bezpečnosťou krajiny. Všade sa musia vytočiť obrnené vozidlá alebo sa postavíte pred kameru. Tým pádom do pár minút je tam policajná hliadka. A oni stíhajú zosnímať vám tvár a neustále vás snímajú kde ste. Nemajú tendenciu riešiť odťah, ale aby ste to preparkovali. (s pokutou)
Čo sa elektromobility týka, tak vedie Tesla a čínské automobilky. Nedávno objavili veľké ložiská plynu - z toho sa vyrába elektrická energia. A ešte plyn vyvážajú. (napríklad v Gaze je jediná elektráreň na plyn). Elektromobilita je podporovaná a začína byť preferovaná v nákupoch. Parkovanie je tam drahé - naozaj v najväčších mestách je luxus vlastniť vozidlo.
Izrael má
veľký prístav v meste Haifa. Stavia aj druhý. Haifa je predaná Číne, tá tam rozvíja kontajnerový priestor. Ale majú v Haife aj veľkú námornú základňu. Haifa má luxusné dopravné napojenie a aj projekt PPP Carmelské tunely. Kedysi sa Izrael hral výslovne na ziskové PPP. A len s bankami.
Dnes majú
model PPP nastavený inak. Štát porieši pozemky a spol. A koncesionár niečo postaví a odvádza štátu väčšinu príjmov. Alebo štát odvádza nejaké % z vybraného mýta. Metro je na kombinácii tohoto modelu podľa liniek. Súkromný kapitál je v Izraeli skoro všade cítiť. Model PPP majú v zdravotníctve aj armáde, väzniciach aj polícii. (v budovách)
Majú veľmi prísny zákon o terorizme. Páchateľ alebo jeho rodina (ak pacháteľ zomrie) sú automaticky vinní, že nenahlásili podozrivé aktivity a v drvivej väčšine prípadov súd rozhodne o zbúraní domu. Bývanie je v Izraeli extrémne drahé aj nákladné - vláda podporuje dotované bývanie pre mladé rodiny. Ale podľa možností na severe a na juhu.
Veľký ousourcing služieb. Napríklad aj dopravná politika: všetko v cestách a verejnej doprave prepojenej na cesty riadi asi 400 špičkových štátom platených inžinierov. Všetky práce vykonáva súkromný sektor. Na tej národnej úrovni aj údržbu.
Samosprávu naštudovanú nemám, ale samosprávy majú významný príjem z daní, ale aj kompetencie. Doprava či obrana ale spadajú pod najvyššie úrady.
Rýchlosť na diaľniciach bola zvýšená na 110, na mnohých je 100 km/h.
Celý ten systém značenia prechádza zmenami. Z mapy je ale všetko prehľadne pomenované. Čísla a písmená sa prideľujú podľa toho či ide o horizontálne alebo vertikálne vedenia. Bývanie sa stavia "kruhovo" kvôli smerom vetra, ale aj v nejakej praktičnosti pri obrane územia. Je to pekne viditeľné na mapách.