Europa - Norsko - Norway

všeobecná diskusia o diaľniciach a RK vo svete (okrem EÚ)

Moderátor: Moderátori

Europa - Norsko - Norway

Odoslaťod Adaios » 06. Nov 2005 12:46

Oficialne stranky o norskej dialnicnej sieti:

Statens vegvesen: http://www.vegvesen.no/
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 21:36

Pridavam bonus - Norsko - 1. projekt PPP v tejto krajine

Odoslaťod Adaios » 06. Nov 2005 12:52

Chapem, ze po norsky asi nevie kazdy z nas (ja urcite nie :lol: ) a tak som si dovolil trochu viac konkretne po anglicky s niekolkymi links:

Projekt PPP v Norsku (jeden z troch):

PPP Project E39 Klett-Bårdshaug:

The first PPP-road in Norway is now opened:

http://www.vegvesen.no/SVVvedlegg/OPS_E39_EN,0.pdf

Malokto realne klikne len tak na stranku o ktorej vopred vie, ze jej nerozumie a potom musi hladat a hladat. Tak som to trochu zlahcil, uz je to len na vas. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 21:36

Odoslaťod Branco » 02. Mar 2006 10:55

Vo fotogalérii sú zábery z nórskych diaľníc:

Premávka na E6 Oslo-hranica so Švédskom (Goteborg):
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=934

Novootvorený úsek na E39 (sever Nórska) Klett - Bardshaug:
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=936

Panoramatické zábery:

Oslo-Lillehammer:
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=935

Sever Nórska:
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=930

Záber, na ktorom je zaujímavé ohraničenie diaľnice za odstavovacím pruhom:
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=937

Diaľničné križovania:
U nás bývajú rovné /pravouhlé/ nadjazdy, v Nórsku sa stavajú aj oblúkovité:
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=932

Obdočovací pruh je spočiatku mierne rozšírený, časté sú kruhové objazdy pri diaľničných križovatkách:
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=931

Tunely (V Nórsku je ich podstatne viac):
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=933
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 02:54

Odoslaťod Adaios » 03. Mar 2006 21:31

Norsko ma dnes cca. 4,5 mil. obyvatelov. Je to krasna krajina s krasnou prirodou a je to velmi vyspela krajina. A bohata krajina. Zelezna ruda, zemny plyn a hlavne ropa - najvacsi vyvozca ropy z celej Europy (okrem Ruska) a 3. najvacsi vyvozca ropy na svete (po zaratani firiem z Norska), 1. je Saudska Arabia, 2. je Rusko.

Norsko dokaze stale vsetko bez problemov financovat, planovat a riadit. Aj ked klesaju zasoby ropy a zemneho plynu v Norsku a Severnom mori tak Nori investuju v Rusku a inych statoch sveta.

Pisem o rope pretoze Norsko ma jeden fond ktory existuje cca. 50 rokov a Norsko do neho vklada takmer vsetky zisky z predaja ropy. A dalej tieto peniaze investuje do dlhopisov a akci roznych firiem. Dnes je hodnota tohoto fondu cca. 200 mld. USD. V r. 2003 boli uvahy ze to je suma cca. 100 mld. norskych korun - Norsko tuto spravu o 200 mld. USD zverejnili 1. krat v histori. A su to peniaze pre dalsie generacie.

Z ropy sa ale financuju aj infrastrukturalne projekty. Norsko nie je clenom EU pre fakt ze nevyhovovali kvoty v rybolove. Podobne je na tom aj Island - neobmedzena energia a rybolov. Norsko je najhornatejsi stat Europy, 2. je Albansko a 3. je Grecko. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 21:36

Odoslaťod Branco » 09. Máj 2006 13:55

Pridávam ešte dve linky - obe v angličtine:

http://www.autopass.no/om_autopass/english.stm - informácie o platených úsekoch nórskych diaľníc a ciest - väčšina platených úsekov má elektronický výber mýta a

http://www.visveg.no/norguide - podrobný nórsky routenplanner
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 02:54

Odoslaťod Dialniciar » 28. Máj 2006 15:36

Tu je odkaz na webkamery z cestnej siete v Nórsku. :arrow:

http://www.jvb.no/jvbcam.htm
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod Branco » 19. Sep 2006 16:32

Najdlhší cestný tunel na svete je nórsky Laerdal s dĺžkou 21km.

Informácie v angličtine sú na linke:
http://www.bergen-guide.com/538.htm
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 02:54

Odoslaťod Branco » 04. Dec 2006 11:15

Nórksa E69 prechádza popri Severnom mori až k severnému polárnemu kruhu - Nordkap. Jej dĺžka je niekoľko tisíc kilometrov.
Tu je niekoľko záberov :) :arrow:

http://home.jtan.com/~ptunner/roads/norway/e69/
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 02:54

Odoslaťod Dialniciar » 04. Dec 2006 11:23

Branco napísal:Nórksa E69 prechádza popri Severnom mori až k severnému polárnemu kruhu - Nordkap. Jej dĺžka je niekoľko tisíc kilometrov.
Tu je niekoľko záberov :) :arrow:

http://home.jtan.com/~ptunner/roads/norway/e69/


To sú losy alebo soby :?: :roll:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod Branco » 04. Dec 2006 11:31

Myslím, že losy, ale nie som si istý.

Inak, je v Kanade cez Severozápadné teritóriá, prípadne do Yukonu súvislý cestný úsek z juhu krajiny?
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 02:54

Odoslaťod expwy » 04. Dec 2006 12:22

Branco napísal:Myslím, že losy, ale nie som si istý.

Inak, je v Kanade cez Severozápadné teritóriá, prípadne do Yukonu súvislý cestný úsek z juhu krajiny?

Áno sú tam priame cestné spojenia:
Do Yukonu je napojenie na Britskú Columbiu (BC) (2) a Aljašku (2)
Do SZ teritórii je priame spojenie z BC (1) a aj z Alberty (1)
Jedine teritórium Nunavut nemá priame cestné spojenie na zvyšok Kanady.
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 122
Založený: 08. Apr 2005 10:30

Odoslaťod Dialniciar » 04. Dec 2006 12:29

MH napísal:Jedine teritórium Nunavut nemá priame cestné spojenie na zvyšok Kanady.


Ide o nové teritórium a prísne zákony k životnému prostrediu.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod Jarda » 04. Dec 2006 12:45

Dialniciar napísal:
Branco napísal:Nórksa E69 prechádza popri Severnom mori až k severnému polárnemu kruhu - Nordkap. Jej dĺžka je niekoľko tisíc kilometrov.
Tu je niekoľko záberov :) :arrow:

http://home.jtan.com/~ptunner/roads/norway/e69/


To sú losy alebo soby :?: :roll:


Podle mého to jsou jeleni cariboo (obývající v Kanadě a na Aljašse podobné biotopy jako evropští sobi).
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 12:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod wazari » 04. Dec 2006 17:53

Jarda napísal:
Dialniciar napísal:
Branco napísal:Nórksa E69 prechádza popri Severnom mori až k severnému polárnemu kruhu - Nordkap. Jej dĺžka je niekoľko tisíc kilometrov.
Tu je niekoľko záberov :) :arrow:

http://home.jtan.com/~ptunner/roads/norway/e69/


To sú losy alebo soby :?: :roll:


Podle mého to jsou jeleni cariboo (obývající v Kanadě a na Aljašse podobné biotopy jako evropští sobi).


hm, su to sobi

predpokladam, ze cariboo v Europe volne neziju
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 17:12

Odoslaťod wazari » 04. Dec 2006 17:54

wazari napísal:
hm, su to sobi

predpokladam, ze cariboo v Europe volne neziju


losy maju siroke parohy, par som ich v Norsku videl
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 17:12

Stavebníctvo a cestná doprava v Nórsku za rok 2005

Odoslaťod Dialniciar » 14. Dec 2006 12:31

Stavebníctvo:

V průběhu roku 2005 byla zahájena výstavba 31 608 nových domů určených k bydlení. Současně bylo v tomto roce dokončeno 28 853 domů, jejichž výstavba byla zahájena v minulých létech. Ve srovnání s rokem 2004 to znamená nárůst ve výši 5,4% v počtu zahájených domů a cca 22% v počtu domů dokončených.

Stavebnictví je svým charakterem v rámci ekonomiky země na rozhraní mezi službami a sekundárním sektorem tvorby HDP, kde je statisticky evidováno. Podle posledních publikovaných údajů vyvíjelo stavební aktivity 37 055 stavebních firem, ve kterých bylo zaměstnáno více než 140 000 pracovníků. Podíl tohoto sektoru na tvorbě HDP byl 4,0%.

Doprava:

Geografické podmínky země předurčují osídlení, průmysl i s nimi spojenou specifiku dopravní sítě. Železniční síť (podle posledních publikovaných údajů celková délka 4 077 km, z toho 2 518 km elektrifikováno) je limitována podmínkami - nesmírně rozlehlá země s nízkou hustotou obyvatelstva a průmyslu, obtížně prostupný terén, vysoké náklady na tunelářské práce, vysoké provozní náklady.

Rozvinuta je letecká doprava a to jak tuzemská, kde tři letecké společnosti kompenzují rozlehlost země a častou nesjízdnost některých silnic v zimě, tak mezinárodní, kde Norsko je jedním z hlavních podílníků společné letecké společnosti skandinávských zemí SAS. Civilních letišť je v zemi více než 100, z toho cca 65 se zpevněnou přistávací dráhou. V letecké dopravě je zaměstnáno více než 15 000 osob.

Silniční síť se v posledních letech intenzivně modernizuje s respektem k životnímu prostředí a k potřebám dopravy. Země má cca přes 300 km silnic dálničního typu (v okolí hlavního města resp. velkých měst), což je dáno nízkou hustotou obyvatel a tím i provozu. V horských oblastech, zejména na západním pobřeží, jsou velkoryse budovány nové silniční a podmořské tunely zpřístupňující oblasti vnitrozemí a největší ostrovy. Celková délka silniční sítě je 92 513 km, z toho více než 66 000 km se zpevněným povrchem (více než 18 200 mostů).

Norsko má historicky jednu z největších obchodních námořních flotil (5. největší velmoc), která měla podle posledních publikovaných údajů k disposici cca 1 600 lodí s tonáží větší než 35 milionů GT.

Zdroj: http://www.businessinfo.cz/files/2005/s ... ko1106.doc
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod Jurislav » 05. Máj 2007 14:29

Nórsko má max. povolenú rýchlosť na diaľnici 90, na ceste pre motorové vozidlá 90, mimo mesta 80, v obci 50. Šoférovať môžete s 0,2 promile alkoholu v krvi.
Obrázok používateľa
Jurislav
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2
Založený: 16. Dec 2006 15:15
Bydlisko: I/18 km 353,748; asi 50m odtiaľ

Diaľničný program v hlavnom meste Oslo

Odoslaťod Branco » 18. Máj 2007 19:55

Infraštruktúrny program pre Oslo je vykonávaný na základe tzv. Oslo pakketu 2, ktorého realizácia sa začala v roku 2002 a bude ukončená v roku 2012. Jedná sa ale skôr o autobusovú a železničnú dopravu. Hlavné ťahy z Osla na západ a východ boli ukončené prevažne v rokoch 1986-1991, v rámci projektu Oslo pakket 1.

http://www.oslopakke2.no/template=forside;/

V Osle sa ale v rámci diaľničného programu buduje napr. podmorský tunel pod úplne novou štvrťou Bjorkvika:

http://www.vegvesen.no/region_ost/prosjekter/bjorvika/images/Oversiktsbilde_mHotspots.gif

Alebo opravy a montáž technického vybavenia do starších tunelov, napr. Fýestningstunel, ktorý bol dostavaný v roku 1990:

http://www.vegvesen.no/servlet/Satellite?blobcol=urlpdf&blobheader=application%2Fpdf&blobkey=id&blobtable=SVVvedlegg&blobwhere=1174979509152&ssbinary=true

alebo Slottsparktunnel:
http://www.vegvesen.no/region_ost/prosjekter/slottsparktunnelen/hovedside.stm

prípadne Larentunel /1200m/, alebo Akertunel /320 m/:
http://www.vegvesen.no/region_ost/prosjekter/nyulven_sinsen/index.stm

Oslo má tri diaľničné okruhy Ring1, Ring2 a Ring3. Pre lepšiu orientáciu je tu mapa hlavných ťahov v meste:
http://www.supertravelnet.com/map/index.php?serviceno=62&taps=&country=229_5090_7
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 02:54

Odoslaťod Branco » 08. Sep 2007 08:55

Rozsiahle zábery z nórskych ciest, diaľníc, mostov, tunelov a vôbec z celého Nórska sú na tejto linke: :arrow: :)

http://nexus.fizyka.amu.edu.pl/digital/2007-07..Norwegia/

No a podľa údajov z témy o nórskych diaľniciach majú títo Severania približne 270 km diaľníc a 60 km dvojpruhových rýchlostných ciest. V roku 2010 by sa sieť diaľníc mala rozšíriť o ďalších približne 90 km, v roku 2015 o ca. 200 km.
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 02:54

E6 Oslo-Svinesundsbro

Odoslaťod Branco » 23. Nov 2007 22:26

Jeden z dôležitých komunikačných ťahov v Nórsku je E6. E6 je z Osla k švédskym hraniciam čiastočne štvorpurhová, čiastočne dvojpruhová, či trojpruhová. Na dvojpruhových úsekoch sú ale prakticky všetky križovatky mimoúrovňové a je potrebné len dostavať druhý pruh, aby komunikácia s 10-17000 vozidiel za 24 hodín dostala potrebné diaľničné parametre. E6 od Osla pokračuje ďalej na Lillehammer až na sever. V tomto príspevku sa venujem jedným z najvyťaženejších úsekov nórskej E6, úseku od Osla k mostu Svinesundsbro /hranice so Švédskom/. Dĺžka E6 od Svinesundsbro do Osla je 200 km.

Územiami nórskych krajov nasledovne:
· Akershus: 113,8 km
· Oslo: 24,3 km
· Østfold: 63 km
Mapa celého 200km úseku.

Spolu 63 km diaľnice cez kraj Østfold od švédskych hraníc po hranice kraja Akershus je rozdelených na 7 úsekov:

Most Svinesund /Svinesundbro/ Prejazd cez most je spoplatnený, mýto činí 20 nórskych korún za osobné auto a 100 za nákjladné auto nad 3,5 tony. V roku 2005 bol odovzdaný ako súčasť diaľnice E6 Oslo-Goteborg. Nahradil, resp. doplnil starý most, ktorý kapacitne už dávno nepostačoval.

Ďalšie úseky v kraji Østfold sú nasledovné:
Svineskogen-Arum, plán odovzdania 2008, foto z výstavby:

Arum-Alvin, vo výstavbe, plán odovzdania 2008
Alvin-Åsgård, vo výstavbe, plán odovzdania 2008
Foto z výstavby, resp. fotomontáže:

Odovzdané úseky:

Åsgård – Halmstad – 4pruhová diaľnica, odovzdaná v roku 2004
Halmstad – Patterød – 4pruhová diaľnica, odovzdaná v roku 2004
Patterød - hranica Akershus - 4pruhová diaľnica, odovzdaná v roku 2003


V Akerhuse E6 pokračuje ďalšími úsekmi:
Gardermoen-Biri 110 km /dvojpruhová, resp. trojpruhová RC s parametrami diaľnice, výstavba, resp. plán dobudovania na 4pruh/,

Dvoj, resp. trojpruhové úseky:

Hovinmoen-Dal
Minnesund-Skaberud
Skaberud-Kolomen

Śtvorpruhové úseky /pri hranici s krajom hlavného mesta Oslo/:
Dal-Minnesund
Kolomen-Moelv štvorpruh 43 km:
Moelv-Biri


Úsek Skaberud-Kolomen je vo výstavbe, odovzdanie 1.11. 2009:

Najnáročnejšie úseky /vo výstavbe/ na E6 Oslo-Svinesundsbru sú úseky Vinterbro a most Sanesund.
:arrow:
Úsek Vinterbro, vrátane tunela s dĺžkou 3,6 km, je vo výstavbe, začiatok výstavby v septembri tohto roku, plánované odovzdanie 09.09.2009.

:arrow: 1528m dlhý most Sanesund, postavený v sedemdesiatych rokoch. V roku 2005 sa ale začala výstvaba nového diaľničného mosta Sanesund s plánovaným ukončením v roku 2008.


Pripájam ešte jedno zaujímavé provnanie. Po otvorení starého mosta Svinesund v roku 1946 ním prešlo 6 300 vozidiel za rok. Teraz novým mostom prechádza každodenne 15 000 vozidiel každý deň.
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 02:54

PPP v Nórsku, otváranie nových úsekov

Odoslaťod Branco » 23. Feb 2008 01:22

Nórsko začiatkom februára otvorilo nový úsek na E18 Kopstadt-Guli. Je to pokračovanie E18 južne od Osla. E18 vedie z Osla, resp. z hraníc zo Švédskom pozdĺž pobrežia Severného mora sa postupne prebudováva na diaľnicu/RC. Na nórskom území končí v Kristianstade, kde je jej pokračovaním E39. Nachádza sa tu aj jeden z najdlhších nórskych mostov Drammenbru.

Z minuloročných nových úsekov je najvýznamnejšie pevné prepojenie súostrvia Lofoty s nórskou pevninou v dĺžke 80 km.
Mapy, vizualizácie sú na linke: :arrow:
http://www.vegprosjekt.info/lofast/lofast.html

Prdávam ešte článok o PPP projektoch v Nórsku:

Třetí tendr na projekt PPP.

Norská vláda hodlá investovat do roku 2011 do rozvoje dálniční sítě významné finanční prostředky. Vypsala již třetí výběrové řízení na projekt výstavby dálničního úseku formou PPP (spolupráce veřejného a soukromého sektoru). Má hodnotu 250 milionů eur.

Již první dva projekty PPP patří mezi nejefektivnější v Evropě. První se týká úseku dálnice mezi Alesundem a Kristiansundem (hodnota díla je 140 milionů eur), soukromý investor má závazek provozovat a udržovat celý úsek po dobu 25 let po dokončení. Druhá smlouva o výstavbě dálnice má hodnotu 125 milionů eur (Lyngdal - Flekkefjord).

S norským ředitelstvím silnic spolupracovala na projektech PPP mezinárodní poradenská společnost Ernst & Young. PPP model je definován v uzavřených smlouvách tak, že každé konkrétní riziko nese ta smluvní strana, která je schopna je nejlépe zvládnout. V norském modelu např. koncesionář nemá kvůli odlehlosti některých oblastí na starosti výběr mýtného.

Soukromá společnost podílející se na PPP projektu bude podle norského modelu dostávat ročně určitou částku, jejíž výše se bude odvíjet od řady předem daných kritérií. Úhrada pro koncesionáře zahrnuje jak státní subvenci, tak finance získané z mýtného. Podle statistik se posuzuje např. bezpečnost komunikace a srovnává s jinými v Norsku. Úhrada se zvyšuje v případě, že hustota dopravy je výrazně vyšší než původní předpoklad.

DOBU VÝSTAVBY dálničního úseku se díky modelu PPP podařilo zkrátit ze čtyř let na dva a půl roku. Stát navíc nemusel soukromému dodavateli před uvedením do provozu nic platit. Zájem investorů o účast na projektech PPP v Norsku byl velký, zadavatel i jeho poradce věnovali velkou pozornost i jeho marketingové prezentaci. Koncese byly přiděleny na dobu 23 let.


Zdroj: Economia - Ekonom
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 02:54

V sobotu Nóri otvorili najhlbší tunel na svete

Odoslaťod Branco » 25. Feb 2008 01:40

Najhlbším tunelom je odteraz Eiksundtunnel, prebiehajúci 287m pod morskou hladinou, prekonal tak rovnako nórsky rekord tunelu pri Bergene s hĺbkou 264m. Nový 8 km tunel je súčasťou 14km prepojenia, celkové náklady boli 122 miliónov Euro. Nachádza sa v kraji Møre og Romsdal a je súčaťou E39. A pravdepodobne tento rekord nebude mať dlhé trvanie, pretože v príprave je výstavba ďalšieho tunela, ktorý bude prebiehať v hĺbke viac ako 300m pod hladinou mora.
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 02:54

Odoslaťod patriot » 03. Sep 2008 17:08

Mal som tú česť byť posledný týždeň v Nórsku. Tak len doplním pár informácií, aké tu ešte nie sú. :arrow:

Nórsko má dosť málo diaľnic. Je to pár 100 km, aj keď vo výstavbe je okolo 140 km, ale aj to sa skôr jedná o prestavbu viacpruhových ciest. Viacpruhových ciest je dosť vo väčších mestách a v okolí Osla. Na diaľniciach sa aj tak jazdí väčšinou len 90 km/h, málokde je povolených 100-120 km/h, pravidelne je umiestnená informácia o úseku, kde sa aj meria. Existujú záchytné miesta, kde sa vážia kamióny, ale aj autobusy a kde sa kontroluje technický stav osobných áut. Ak je podozrenie na zlý technický stav, polícia vám zhrabne doklady a zakáže jazdu autom ďalej, potom už sa dá auto len odtiahnuť do servisu.

Značná časť ciest má pri sebe dopravné značky informujúce o tom, že v zimnom období sú úseky uzatvorené. Týka sa to hlavne ciest horšej kategórie a na sever od Osla. Vždy je tam aj dodatok s textom, že prečo ... napr. pre sťaženú údržbu, pre nebezpečenstvo zrútenia lavín a skalných útesov. Na cestách existuje prakticky skoro pri každej križovatke buď kruhový objazd, alebo MÚK alebo odbáčací pruh, ak tak nie je, tak obojstranne existujú značky informujúce o blízkej križovatke a nad cestou býva výstraha v podobe svetelnej signalizácie.

Domáci mi povedali, že veľa ciest a chodníkov v Osle je vyhrievaných, takže v zime je jednoduchšia údržba a zjazdnosť ciest.

Prakticky všetky cesty, ktoré som videl, aj do tých najzapadnutejších dediniek majú asfalt a dovolím si povedať, že veľkej kvality. Čo som videl je aj cestný vlak, veľmi dlhá súprava rôznych áut, ktorá frézovala vozovku a hneď za tým pokladala nový koberec a v priebehu 2 dní úsek o dĺžke cca. 20 km bol úplne nový. A takýchto opravovacích sústav som videl viac, pričom sú vo vlastníctve štátu. Stav vozoviek je veľmi dobrý a aj pri tej najmenšej nerovnosti je vopred značka a znížená rýchlosť, ale sú to také nerovnosti, ktorým sa u nás ani nikto nevenuje.

Na diaľniciach sa platí mýto. To sa ale platí aj vo vybraných tuneloch na normálnych cestách, platí sa aj za dlhšie mosty a platí sa aj za vjazdy do centier miest ako Oslo, kde konkrétne tá cena bola 30 nórskych korún pre autá do 3,5t, do najužšieho centra 45 nórskych korún.

Pri parkovaní platí zásada, že sa nemá stáť v strede križovatky v tvare T, ak nie je inak upravené, treba na križovatke vykonať STOP, lebo ako hlavná cesta je označená vždy, takže zásada pravej ruky v uličkách neplatí, ak nie je inak spravené, dávate prednosť, je to dosť chaos, keď sa nevie komu presne. Ďalej platí zásada, že sa má parkovať min. 2 metre od hydrantu, inak hrozí odtiahnutie vozidla a masná pokuta (4.250 nórskych korún). Inak vôbec za nesprávne parkovanie sa pokuta pod 800 nórskych korún nedostane.

Povolená rýchlosť v obci je 50 km/h, mimo obce 80 km/h, na diaľnici 90 km/h. Všetko je upravené značkami a tak aj v obciach je často až 30 km/h, iba na hlavných ťahoch je 70 km/h, mimo obce je bežne 60-70 km/h a na diaľnici ako som povedal, býva niekde aj 110 km/h. V pruhu pre pomalé vozidlá je 50 km/h.

V Nórsku sa nejazdí rýchlo a prednosť majú chodci. A to platí hlavne v obciach, že treba byť na maximum ohľaduplný voči iným účastníkom cestnej premávky. Množstvo ciest a hlavných ťahov je monitorovaných kamerami a existuje aj úsekové meranie.
patriot
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 256
Založený: 19. Máj 2008 21:52

Odoslaťod Thomas » 03. Sep 2008 21:56

vyhřívané chodníky a silnice - to se mi nechce věřit. Spíš tam moc nemrzne díky Golfskému proudu.
Thomas
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 27
Založený: 20. Dec 2007 20:42
Bydlisko: Brno

Odoslaťod patriot » 03. Sep 2008 21:59

Thomas napísal:vyhřívané chodníky a silnice - to se mi nechce věřit. Spíš tam moc nemrzne díky Golfskému proudu.


ja som bol tiež prekvapený, ale:

97% elektrickej energie sa vyrobí z vodných elektrární (politika dotácií v r. 1960-1990 pomohla budovať veľké hydroelektrárne)
3% sa vyrobia z plynových elektrární

Nóri spotrebujú len asi 11% z celkovej vyrobenej elektrickej energie. :idea: :idea:
patriot
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 256
Založený: 19. Máj 2008 21:52

Ďalšia

Naspäť na Diaľnice a RK vo svete

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.

cron