Stavebné spoločnosti všeobecne

sekcia venovaná stavebným a projekčným firmám ako aj mechanizmom a technike využívanej pri stavbách, respektíve údržbe diaľničnej a cestnej siete.

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod Adaios » 13. Dec 2005 19:21

SR pripravuje novy zakon o verejnom obstaravani, tak uvidime co vsetko sa realne zmeni v praktickom zivote. Tyka sa to aj NDS, a.s. :arrow:

Trochu menej hmly vo verejnom obstarávaní - http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2239

Konkretne:

Príkladom, keď boli uchádzači diskriminovaní požiadavkou na nich, môže byť získanie úveru vo výške desať miliárd korún pre Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS). Tá od bánk vyžadovala dlhodobý lokálny rating na slovenskú korunu. Taký však nemajú ani všetky banky pôsobiace na Slovensku. NDS tak v podstate zo súťaže vylúčila všetky zahraničné finančné domy, ktoré by si nenašli slovenských partnerov.

Do tendra na diaľničný úver sa nakoniec prihlásil jeden uchádzač – konzorcium ôsmich bánk. To napokon aj vyhralo. Jeho podmienky na poskytnutie úveru štátnej firme sa napokon výrazne priblížili podmienkam, ktoré má pri úverovaní vláda, aj keď k súťaži fakticky nedošlo.
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Adaios » 23. Dec 2005 15:15

Stavebnictvo bude rast tento rok o 12% v realnom vyjadreni. Je to najviac za poslednych 6 rokov. Ukazuju sa hlavne investicie do dopravnej infrastruktury a investicie z EU cez fondy. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2379
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Adaios » 03. Jan 2006 11:28

Este na zaciatku r. 2005 NDS, a.s. bola hrda na to, ze stavebne firmy mozu upravit ceny po 3 mesiacoch o inflaciu - dovod na znizenie ceny dialnice. Dnesny vyvoj je moznost upravy o 30 mesiacov ... :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2467
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Leonidas » 09. Jan 2006 18:13

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2515

Tohle je dalším důkazem toho, jak si to představuje SR a jestli to tak i bude, tak to nebude dobrý signál v směre ven. :arrow:

"Výstavba diaľnic po novom láka na Slovensko väčšinu relevantných európskych i svetových hráčov, ktorí doteraz malý trh prehliadali. Či sa popri nich presadia aj domáci lídri, bude závisieť od toho, ako Národná diaľničná spoločnosť stanoví tendrové podmienky.

Ak medzi ne vsunie nevyhnutnosť skúsenosti s prevádzkovaním PPP diaľnice, slovenskí stavbári budú potrebovať zahraničného partnera. Tak či onak, diaľnice budú budovať predovšetkým domáce firmy.

Či už ako partneri v konzorciu alebo, pravdepodobnejšie, ako subdodávatelia zahraničných producentov. Pre tých by totiž bolo nerentabilné „nosiť“ z domovskej krajiny stroje a pracovnú silu." :arrow:

"Tak či onak, diaľnice budú budovať predovšetkým domáce firmy."

A to je slovenské ekonomické médium.
Leonidas
diskutujúci
 
Príspevky: 71
Založený: 26. Okt 2005 12:21

Odoslaťod Leonidas » 09. Jan 2006 18:16

A hlavne Skanska a Strabag vůbec SR nepřehlíželi a ani nepřehlížejí. Ani Francouzi ne a Španěli i řeci projevili záujem taky.

Ale to je zase jenom taková připomínka, která nic neznamená. Někdy přemýšlím jaký má tohle vůbec význam - asi takový že teď se mám kde "uvolnit" a dát najevo názor. I když se tím nic nezmění.

Slovenské dálnice nebudou tak brzo levnější. Ale důležité je jestli je to důležitý nebo ne pro vládu a lidi.
Leonidas
diskutujúci
 
Príspevky: 71
Založený: 26. Okt 2005 12:21

Odoslaťod Leonidas » 09. Jan 2006 18:17

V předcházejícím příspěvku mám chybu: Slovo "řek" je Řek. :lol:
Leonidas
diskutujúci
 
Príspevky: 71
Založený: 26. Okt 2005 12:21

Moj nator

Odoslaťod Adaios » 09. Jan 2006 21:00

Niekde som cital vyjadrenie jedneho cloveka, ze SR mala jedno velke stastie ze pred r. 1998 stavali na Slovensku dialnice len slovenske firmy a ze v Rumunsku, Polsku, CR atd. je to inak.

Tak to je pravda: Ale tiez je pravda, ze SR ma najdrahsie dialnice v EU, pretoze jednoducho slovenske firmy nemaju 10-15 mld. SKK na vystavbu useku, modernizaciu svojej firmy, ... atd. a tak ked taky stav bol, tak sa to muselo "trpiet" a ked to stat dovolil firmam, tak sa to naucila aj samosprava (aj ked az pocas dalsje vlady), ktora chcela stavat stadiony atd. ako vyvolane investicie a teraz je SR v 3. stadiu - uz aj ludia zistili, ze sa da na tomto procese vyborne zarobit a predavaju svoje pozemky za velke peniaze, ... ale chyba je niekde inde:

Je to stat, ktory nastavuje system a podmienky. Pre bod 1. stacilo otvorit trh, pre bod 2. stacilo jasne stanovit system a pre bod 3. ten system podporit aj v praxi cez vyvlastnenie.

Teraz je tu obdobie, kedy SR robi uz nesystemove kroky, ked zavadza nemenost cien na 30 mesiacov atd. a je to kritizovane aj EU, aj stavbarmi - a aj domacimi stavbarmi a to uz je niekde ale zase chyba.

Ohladom PPP - na Slovensku to bude zaujimave, su tu pozorovane zasahy do trasovania, roznych variantov a uz aj do dalsich oblasti.

Namiesto toho aby sa zlepsil samotny system a sposob priebehu tendrov atd. tak sa stale riesia len ciastkove problemy a to nie je systematicke.

SR ma drahe dialnice. Realne drahe. Neda sa to porovnat s inymi statmi ale je iste ze slovenske dialnice drahe su. Nastava predrazovanie uplne pravidelne a len z viny zleho systemu - priame predrazenie, most Apollo, D1 VC - PM v BA, D1 Ladce-Sverepec, D2 s tunelom Sitina, az po nepriame predrazenie, D1 Mengusovce-Janovce, R4 juzna vetva pre odkladanie vystavby, R1 18 km usek, ... a az po nekomentovatelny proces na D3 atd.

SR ma drahe dialnice, lebo v SR sa zije aj draho. Inflacia bola rocne 8-12% niekolko rokov po sebe. Nestavalo sa realne 4 roky - a to znamenalo predrazenie vsetkych rozostavanych usekov ako aj drahe obnovenie vystavby dialnic, krach niektorych firiem a stagnacia ostatnych atd. Aspon vtedy sa mohol menit system - ale nic sa nedialo.

SR ma drahe dialnice, lebo nedokaze ovplyvnit ani svetove ceny ropy, ocele atd. - a to este viac zasiahlo do cien.

Stavat 1 km dialnice za 500 mil. SKK je neuveritelne vysoka cena pre stat, ktory setri uplne vsade. A to este sa nerobia prepocty idealne, len sa stanovi, za kolko sa postavi 1 km v horach (tunely, estakady), za kolko v stredne tazkych podmienkach (... to je uplne absurdna definicia ...) a za kolko na nizine a protim spravne by bolo spravit takyto priemer: Kolko km sa postavi spolu na horach atd. a az toto potom dalej matematicky upravit. Ale to by bola realne este vacsia suma.

Zbytocne pisat dalej, lebo tomu aj tak skoro nikto nerozumie a nie je tu ani spatna vazba. Stacilo. Zatial. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Re: Moj nator

Odoslaťod Andrej » 10. Jan 2006 00:31

Adoas napísal:Zbytocne pisat dalej, lebo tomu aj tak skoro nikto nerozumie a nie je tu ani spatna vazba. Stacilo. Zatial. :wink:


Adoas, naopak, ak mozes, tak pokracuj v pisani...
Tento tvoj clanok by sa hodil niekde zverejnit, do novin, ci inych medii :P
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Moj nazor

Odoslaťod Adaios » 11. Jan 2006 16:46

Andrej napísal:
Adoas napísal:Zbytocne pisat dalej, lebo tomu aj tak skoro nikto nerozumie a nie je tu ani spatna vazba. Stacilo. Zatial. :wink:


Adoas, naopak, ak mozes, tak pokracuj v pisani...
Tento tvoj clanok by sa hodil niekde zverejnit, do novin, ci inych medii :P


Pokoj na forume. 8)

OK. Dokoncim svoju myslienku.

PPP na Slovensku moze velmi pomahat hlavne v tychto oblastiach. Bude sa stavat efektivne a hospodarne, plynule a relativne bez vacsich problemov.

PPP moze byt na Slovensku stavane domacimi firmami. To ano. Doprastav sa asi spoji s niekym inym ako je Strabag ale mozno nie. Ja predpokladam, ze tu pojde kazda firma nech je akokolvek velka spolu v konzorciu s nejakou domacou firmou. Moze sa prihlasit aj niekto iny - ale ten asi nevyhra. Zalezi od toho co bude SR chciet.

Opravnene sa bude stavat velmi narocny usek - najtazsi ktory sa vobec na Slovensku stavat bude za cely vyvoj SR. Preto aj cena bude vacsia. A ked to bude stavat PPP tak to na tom bude chciet aj zarobit a ta doba 30 rokov je tak akurat. Je to ale aj doba kedy bude treba viac investovat do oprav a to uz bude riesit sam stat. A vtedy oceni to ked PPP postavi o nieco drahsiu dialnicu ale s CB krytom. A ten ziadna firma zatial nema. Len sa poiziciava. Ak by bola zaruka stavat rocne 50 km CB krytu na dialniciach a cestach tak uz je potrebna takato investicia. Ale o tomto je konzorcium - jedna firma vyhra, jedna doda techniku, dalsia peniaze a dalsia bude cely proces sledovat a pomahat roznymi poradenskymi a pravnymi sluzbami. A taketo konzorcium potom dokaze hlavne cenovo konkurovat.

Napisat ale ze to budu stavat hlavne domace firmy je mylna info. Stavat mozno ciastocne ano ale nie celkovo vzhladom napriklad na aktualne rozmiestnenie ich prac na Slovensku v oblasti vystavby dialnic. A financne na to ziadna firma mat nebude. Takze zisk pojde niekam inam nez na Slovensku ze by mal zostat. Nezostane.

Pri PPP nie je cas na zmenu legislativy a na dohadovanie cien. PPP bude stavat prehladne, bude udrziavat dialnicu usporne a efektivne. A bude chciet dosiahnut zisk. A bude mat vacsie naklady pri brani si uveru nez stat. A uver potrebny bude. Lebo ziadna firma nebude chciet dat zo svojich hotovostnych penazi niekam na Slovensko 500 mil. EURO co su stavebne naklady. A teda k tejto sume bude potrebne ratat uver/y. Nebudu sa ale platit 33 rokov (koncesia 30 rokov, 3 roky vystavba) uroky - po dostavbe dialnice ak bude stat platit tak prave silne konzorcium splati uver skor presnejsie nebude mat uver na taku dlhu dobu - moze sa stat ze SR by chcela ustupit ale na to bude zmluva a potom vysoke pokuty a penale za rozne nedodrzanie zmluv (a uz sa to zacina clenit a delit co vsetko sa moze stat a este sa ani nezacalo priamo stavat). Naspat - miera narastu ceny budu teda uroky pre uver pre sukromnu firmu (vzdy ma stat mensie uroky). A stale nie je produkovany zisk. Stat zisk nepotrebuje, PPP ale ano. A dalej, bude nejake myto ale je dokazane ze to by PPP (koncesionar, P3) musel mat na Slovensku tu dialnicu 50 rokov a to je neprijatelne takze SR bude doplacat nejaku sumu priamo hned po dostavbe. A stale nie je P3 v zisku. A este su dalsie naklady - opravy a udrzba. Tu je velmi vela veci v servisnej zaruke a napriklad CB kryt ziadne opravy 10-20 rokov nepotrebuje. Potom ano, ale mensie. A stat sa o opravy nestara tak ako by to bolo potrebne (to je snad jasne) ale PPP sa bude musiet starat (zalezi podla zmluvy ale treba verit ze to bude ta lepsia zmluva) idealne a teda stale nie je zisk tvoreny. Myto priamo na dialnici bude musiet byt prijatelne.

Takze preto je PPP pri dialniciach zlozity proces - na to jednoducho samotna firma alebo skupina nema ani dost penazi ani skusenosti ani garancie ani ludi ani techniku atd. a pri prvom probleme by nastal mozno aj "krach" celeho projektu a to vie aj stat a preto su narocne podmienky. Ale to je potom ista cena naviac. Nakoniec, stat chce PPP lebo to sam postavit nedokaze. V tomto pripade hlavne financne. Ani NDS by na to nestacila so svojim uverom 10-15 mld. SKK. A technicky uz vobec nie. A prenajat technologiu je nemozne za rentabilnost a vyhodnost pre stat.

Takze preto sa hovori ze PPP postavi usek dialnice o 130-250% viac nez keby to staval samotny stat. Toto je statistika a prax z celeho sveta. A neda sa povedat ze napriklad 200% je lepsich nez 250% lebo zalezi pri podmienkach atd.

Toto je inak prispevok (pri ktorom som zabudol na vsetky starosti aj na problemy na forume) ktory by mozno mohol byt preradeny aj do PPP. Lebo sa to tyka aj stavebnych firiem aj PPP.

A samozrejme - ja som stale strucny. Ak ma niekto nejake otazky, pytajte sa, mozeme diskutovat. Lebo PPP sa blizi a forum je vyhoda vediet viac skor - hlavne v statoch kde info sa len pomaly siria. Uz davno mala byt nejaka medialna kampan a diskusie priamo niekde na skolach s odbornikmi atd. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Re: Moj nator

Odoslaťod Adaios » 11. Jan 2006 16:48

Andrej napísal:Tento tvoj clanok by sa hodil niekde zverejnit, do novin, ci inych medii :P


Je uverejneny tu. To staci.

Nakoniec je vela veci o ktorych sa pise aj na zaklade roznych diskusi a forumov. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Dialniciar » 12. Jan 2006 19:50

Protimonopolný úrad dal pokutu stavebným spoločnostiam, ktoré preložili ponuku pri tendri na úsek Mengusovce-Jánovce na diaľnici D1 ešte pred niekoľkými rokmi pre kartelovú dohodu. Pokuta je takmer 1,5 mld. SKK a je to najvyššia udelená ponuka v histórii tohto úradu. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2533

...

A vývoj pokračuje: Skanska nesúhlasí s pokutou Protimonopolného úradu SR :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2542
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Adaios » 17. Jan 2006 18:25

Pokuta: Z hladiska financnych moznosti, budu sudy, to bude cas a ak aj firmy budu platit tak de facto bez problemov, pretoze Strabag je "kolos", podobne Skanska a aj Doprastav je dnes DDM Group, ... horsie to moze byt s mensimi firmami - ale tie maju zase aj male pokuty.

Horsie je, ze tie stredne velke firmy budu potrebovat investovat do strojov a technologi - lebo trh v SR bude (snad) rast a tieto firmy si tu budu chciet udrzat "monopol v ponuke" aj nadalej. Ponuka = zoznam stavebnych firiem na trhu.

A hlavne - budu si firmy davat vacsi pozor na system lebo toto je len podcenenie situacie podla mna. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Adaios » 23. Jan 2006 00:25

Velmi dobry clanok k danym problemom ohladom useku Mengusovce-Janovce, aj ohladom pokuty. Podrobne rozpisane problemy. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2640
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Adaios » 07. Feb 2006 18:15

Pokuta sa vyvija dalej:

Proti pokute PMÚ 1,5 mld. Sk sa odvolali všetky stavebné firmy. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2789

O pokute pre stavebné firmy rozhodne Rada PMÚ. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2795
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Adaios » 23. Feb 2006 17:04

Zväz stavebných podnikateľov očakáva aj v roku 2006 rast stavebnej produkcie. Hlavne oblasti su dopravna infrastruktura a az potom je to ostatne ako obchodne centra alebo investicie do starych panelovych bytov. Dopravnu infrastrukturu zaplati viac EU, 1. krat aj PPP ale aj domace zdroje. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2951

Doplnenie - rok 2005 bol oproti r. 2004 lepsi o takmer 15% co sa stavebnej produkcie tyka. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Adaios » 01. Mar 2006 16:04

Na Slovensku chýbajú stavební odborníci. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=3026

V clanku je nepresnost, rast r. 2005 oproti r. 2004 nebol najsilnejsi od r. 1989, pretoze neprekonal rast r. 1997/98 z r. 1996/97. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Adaios » 02. Mar 2006 16:17

Indikátor dôvery v stavebníctve SR klesol vo februári na mínus 11 p.b. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=3042

Aj napriek rastu stavebnictva v SR v r. 2005 o cca. 15% nie je rok 2006 dostatocne pozitivnym a nalada klesla. :idea:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Lenny » 02. Mar 2006 19:06

Hodnota stavebních zakázek loni klesla o deset procent v ČR :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?p=19109#19109
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 22:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod Adaios » 02. Mar 2006 19:21

Lenny napísal:Hodnota stavebních zakázek loni klesla o deset procent v ČR :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?p=19109#19109


Cesky stavebny trh je ale este stale silny a zaujimavy, rastie pocet zakaziek - tym aj pocet pracovnikov ale bude slabnut tento sektor po r. 2010. Uz zostanu len "ostatky" v cestnej infrastrukture - uz to nebude BOOM - presnejsie aj keby sa stavalo za tie iste hodnoty - tak uz to nebude rast, skor bude hodnota klesat presne ako je to aj v tomto clanku. A skor sa budu realizovat megaprojekty ale tie zase odcerpaju pocet zakaziek ... infrastruktura sa zlepsuje kazdym rokom, hospodarstvo rastie, ... stavebnictvo je zaujimave stale, aj ked nebude rast o vysoke hodnoty, tak bude zaujimave. ... Za 20 rokov dojde BOOM v rekonstrukcnych pracach. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Adaios » 07. Mar 2006 20:49

Stavebná produkcia v roku 2006 vzrastie o 12 až 15 %. Hlavny narast sposobi vystavba dialnic, ktora narastie oproti r. 2005 o cca. 61%. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=3106

A r. 2005 bol silnejsi oproti r. 2004 o 63%. A PPP v r. 2007 a dalsie velke investicie na D1, R1 a R2 a R4 atd. sposobia zrejme znovu rast vacsi ako 50%.
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Adaios » 22. Mar 2006 10:21

Stavebným firmám zachutili byty. Významnejší slovenskí hráči sa chcú presadiť medzi developermi. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=3218

Prichadzaju zmeny. Vyznamne stavebne firmy v SR aj ked maju stabilny rast na priemyselnej a dopravnej vystavbe tak chcu aj rast v bytovej vystavbe. :arrow:

Doprastav :arrow: Prečo sa o to stavbári nepokúsili skôr? „Nikdy nie je neskoro,“ hovorí generálny riaditeľ najväčšej domácej stavebnej firmy Doprastav Bratislava Dušan Mráz. Paradoxne je to práve tento podnik, ktorý sa spomedzi najsilnejšieho slovenského kvinteta do pozície developera presúva medzi poslednými. Doprastav mal všetky podmienky, aby sa v tejto oblasti presadil skôr. Jeho dcérskou firmou je Metrostav Praha, ktorý patrí medzi päť najväčších rezidenčných developerov v susednej Českej republike.

Dušan Mráz: Bývanie má prioritu, ale potenciál vidíme aj v priemyselnom segmente.

„Venovali sme sa rastu firmy v corebiznise,“ dôvodí D. Mráz. Vo firme sa začali rozhliadať po nových príležitostiach koncom predminulého roku.

Presvedčila ich zaujímavá výnosnosť. Inšpiráciu si zobrali práve od českej dcéry, ktorá stavia hlavne byty. „Bývanie má prioritu, ale potenciál vidíme aj v priemyselnom segmente,“ hovorí D. Mráz.

Dnes má špecializovaná divízia k dispozícii vyše tridsať hektárov pozemkov, na ktorých môže začať stavať. Štartuje bytovým projektom na nitrianskom sídlisku Klokočina, pokračovať bude polyfunkčným objektom s prevahou bytov v Bratislave a rodinnými domami v Senci. O dva roky by sa developerská činnosť mala podieľať na celkových výkonoch spoločnosti ôsmimi percentami.

ZIPP :arrow: Slovenská dvojka Zipp je v odpovediach na otázky o budúcnosti v tejto oblasti opatrná. „Bude to závisieť predovšetkým od rozhodnutia nášho rakúskeho majiteľa, koncernu Strabag,“ vysvetľuje riaditeľka odboru realít Zippu Jana Varinská.

Z domácej stavebnej špičky je v tomto biznise najdlhšie. Prvý bytový dom vo vlastnej réžii dokončil Zipp pred piatimi rokmi.

„Donútili nás k tomu okolnosti,“ spomína J. Varinská. Dvojicu rezidenčných projektov, ktoré pôvodne stavali ako generálny dodávateľ, dokončili po krachu pôvodného developera. Rozostavané projekty prevzala firma ako kompenzáciu za nevyplatené dlžoby.

Vlani pribudol Zippu do portfólia aj polyfunkčný dom na Tomášikovej ulici v Bratislave a takmer sedemdesiat bytov v centre Popradu. Tento rok ich doplnia ďalšie rezidenčné projekty v hlavnom meste a Nitre.

„Corebiznisom ostáva stavebná činnosť,“ prízvukuje J. Varinská. Ako developer sa Zipp zatiaľ sústredí na bytové domy, z ktorých len malú časť tvoria kancelárske a obchodné priestory.

O iných segmentoch zatiaľ neuvažuje. Hoci ako stavebná firma je Zipp najsilnejší práve pri výstavbe priemyselných objektov, podstatnou mierou sa podieľal napríklad na výstavbe automobilky PSA Peugeot Citroën.

Sibamac :arrow: Ani bratislavský Sibamac, štvrtý najvýkonnejší stavebný producent na Slovensku, nie je v developerskej brandži úplný nováčik. Špecializovanú dcéru Sibareal založil pred troma rokmi, no doteraz sa viac rozhliadal.

Momentálne má v ponuke tri vlastné projekty, z ktorých najväčší je ten v Svätom Jure, s chytľavým názvom Jurský park. Ide o novú štvrť s niekoľkými stovkami bytov v rodinných i bytových domoch.

Skanska :arrow: Pre slovenskú Skansku bolo otázkou času, kedy sa do developmentu pustí. Silnú divíziu má jej materský koncern, ktorý sa po českej skúsenosti rozhodol vyťažiť maximum zo stavebného boomu aj pod Tatrami. Úspešne.

Prvá fáza rezidenčnej štvrte Viladomy Devín, ktorú propagovali tváre hokejistov z NHL, je vypredaná. Aj napriek protestom ochranárov a časti Devínčanov.

Tým premiérový slovenský počin spoločnosti s ručením obmedzeným Skanska Development príliš nevonia. Počet obyvateľov v malej mestskej časti, nad ktorou sa čnie jeden zo symbolov slovenskej histórie, sa po dokončení všetkých 381 bytov devínskych Viladomov zvýši zhruba štvornásobne.

... a este ovela viac ...

Trh sa meni. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Adaios » 22. Mar 2006 12:23

Este by som rad doplnil ze cesky a stavebny trh ovladaju 2 vyznamne skupiny firiem :arrow:

DDM Group a Skanska

Tieto 2 zoskupenia sa striedaju na vrcholnych poziciach v ramci oboch krajin. Jasny je len slovensky trh pretoze tu "vladne" Doprastav ako jasna najvacsia stavebna firma podla takych ukazovatelov ako je pocet zamestnancov, trzby atd. Cesky stavebny trh je zlozitejsi pretoze sa tu neda porovnat len Skanska v CR a Metrostav - musia sa porovnavat cele skupiny kam Metrostav patri a kam patri len ceska Skanska a tymto sposobom sa potom neda presne urcit ktora skupina je silnejsia.

Ale tymto je jasne ze tieto 2 skupiny ovladaju na celom ceskom aj slovenskom stavebnom trhu viac ako 50% trhu. A je pozitivne ze jedna z tychto skupin je stale v "domacich rukach". To uz v mnohych statoch takto neexistuje.
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Lenny » 22. Mar 2006 16:07

Další významné spolěčnosti jsou Strabag, SSŽ a ŽS Brno.

Strabag loni koupil přes Walter Bau Dálniční stavby Praha, které se specializují na pokladku cementobetonových povrchů. Získal letos velkou zakázku na Pražském okruhu.

SSŽ vlastní francouzská skupina VINCI a sama skupina vlastní ODS-DSO, která mají velmi silnou pozici na Ostravsku. SSŽ realizují především stavby na D8, D11 a D47.

ŽS Brno patří španělskému koncernu OHL. Specializují se na stavby železnic.

Tyto tři firmy + Skanska a DDM ovládají český stavební trh.
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 22:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod Adaios » 22. Mar 2006 16:19

Lenny napísal:Další významné spolěčnosti jsou Strabag, SSŽ a ŽS Brno.

Strabag loni koupil přes Walter Bau Dálniční stavby Praha, které se specializují na pokladku cementobetonových povrchů. Získal letos velkou zakázku na Pražském okruhu.

SSŽ vlastní francouzská skupina VINCI a sama skupina vlastní ODS-DSO, která mají velmi silnou pozici na Ostravsku. SSŽ realizují především stavby na D8, D11 a D47.

ŽS Brno patří španělskému koncernu OHL. Specializují se na stavby železnic.

Tyto tři firmy + Skanska a DDM ovládají český stavební trh.


Ja netvrdim ze nie su vyznamne a ze netvoria stavebny trh v CR.

Ale je to presne naopak - DDM Group a Skanska ovladaju cesky stavebny trh. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Stavebne giganty a vplyv na stavebnictvo v SR - moj pohlad

Odoslaťod Adaios » 02. Apr 2006 12:47

V SR existuju viacere stavebne spolocnosti ktore su v zastupeni svetovych lidrov ako aj reprezentuju slovensky stavebny trh. Cez take ukazovatele ako su trzby, zisky, pocet zamestnancov, pocet zakaziek, ...

Jednoznacne treba zacat spolocnostou Doprastav, a.s. Bratislava. Je to najvacsia stavebna spolocnost v SR ktora zamestnava stabilne viac ako 3 000 zamestnancov a stavia v priemere cca. 60% km dialnicnej siete ktora sa postavi za 1 rok v priemere na 10 rokov. Tato spolocnost je zatial stale v rukach slovenskych vlastnikov. A dokonca v r. 2000 tato firma v casoch stagnacie stavebnictva v SR kupila najvacsiu stavebnu spolocnost v CR - Metrostav, a.s. Praha. A to za peniaze ako aj za predaj vlastnych akcii firmy. A naviac Metrostav, a.s. Praha kupoval v tej dobe spolocnost Subterra, a.s. a Doprastav, a.s. Bratislava vytvoril este jednu spolocnost s nazvom Doas, a.s. ktora ovlada vacsinovy podiel akcii spolocnosti Doprastav, a.s. Bratislava a tieto 3 hlavne firmy (Doas + Doprastav + Metrostav) zaclenili akcionari do skupiny s nazvom DDM Group. Tu je jasne ze uz vsetky spolocnosti ktore boli dcerskymi firmami tychto 3 firiem velkych ako Subterra a vsetkych ktore su mensie ako Subterra uz sa zaradili do skupiny. Tato skupina potom v r. 2004 dosiahla na cesko-slovenskom stavebnom trhu obrat v cisle 1 mld. EUR. Treba ale uviest ze spolocnost Metrostav, a.s. ma na tomto podiel viac ako 1/3. Celkovo skupina zamestnava priamo cca. 10 000 zamestnancov a dava pracu celu radu dodavatelskych firiem. Skupina je skutocnym odbornikom na vystavbu dialnic - aj dialnice, aj tunely, aj mosty. Rozsiruje sa vsak aj do vystavby bytov, priemyselnych parkov, ekologickych projektov, ... ale dominantny zostava zaujem na dopravnej infrastrukture ako su dialnice, zeleznice. Vplyv SR - CR.

Ako dalsia vyznamna stavebna firma v SR je spolocnost Skanska, ktora kupila Banske Stavby Prievidza a ktora v SR spolupracuje aj s ceskou pobockou Skanska. Skanska je svedska stavebna spolocnost ktora je v prvej desiatke najvacsich stavebnych firiem na svete - priamo zamestnava cca. 60 000 ludi. Pouziva tie najlepsie technologie, tie najlepsie postupy ake su dosiahnutelne na trhoch v CR a v SR - co v SR Doprastav nema - podla stavu nakladnych aut a dalsej stavebnej techniky je vidiet ze by to chcelo vyraznu modernizaciu ale na druhu stranu Doprastav ovlada stale trh. Trh rastie ale Doprastav si udrziava podiely. Skanska vyrazne investovala a uz dnes stavia v hlavnom meste SR, na Orave atd. - trzby rastu rocne viac ako o 100%, zisky mierne klesaju pre vysoke investicie. Podiel stupa. Hlavna stavebna oblast - tunely. Ale okrem toho hlavne vystavba tunelov slovenskej technlogie na svete - Finsko, Spojene Arabske Emiraty, ...

Stavebnych firiem je samozrejme vela - Inzinierske stavby, a.s. Kosice, Strabag (+Zipp), Vahostav-SK, ...

Ale kde su dalsie firmy? Kde su take firmy ako OHL, Dragados a dalsie zname firmy posobiace cez PPP? Preco neprichadzaju na slovensky stavebny trh? A preco neprichadzaju na cesky stavebny trh? Treba povedat ze cesky stavebny trh je stabilny a dobre rozlozeny - to znamena ze tu nie je firma ani zoskupenie ktore by malo viac ako 50% podiel na vystavbe dialnicnej siete, je tu cca. po 20-40% niekolko hlavnych firiem. Trh uz rast vyrazne nebude, takze to tak aj zostane.

V SR ale trh rastu bude. Rastie rocne o 60%, bude mozno este o 40-50%. Pride PPP a narastie aj o 80%. - ale co to konkretne znamena pre trh? Budu nizsie ceny ktore su dnes v SR jednoznacne vacsie nez by mali byt? Pride zlepsenie kvality - pouzivanie CB krytov, lepsi system uplatnenia kombinacie estakada+tunel nez len dlhy tunel? Treba uviest ze DDM Group a Skanska hraju hlavnu rolu na slovenskom stavebnom trhu v oblasti vystavby dialnicnej infrastruktury - aj ked tu su zastupene aj ceske stavebne firmy, francuzske a ine tak hlavny podiel v vyske cca. 2/3 maju len 2 zoskupenia - slovensko-ceske firmy cez DDM Group a Skanska.

Dokonca sa objavuju aj nove spolocnosti. Ako bolo uvedene tak J&P Avax prejavil zaujem stavat v SR dialnicny usek po Tatrami co sa mu nakoniec nepodarilo ale SR to stalo peniaze a cas - a nakoniec aj tak nebudu stavat lidri trhu ale v globalnej predstave svajciarska stavebna spolocnost a treba tiez doplnit ze keby aj vyhrala firma J&P Avax tak by nestavala ona - ale jej partneri v SR/CR. Co to znamena? Neskusenost. J&P Avax naopak je firma ktora zase casto pouziva metodu zralok - nasadi nizku cenu, kvalitne parametre a ocakava min. zisk ktory by ale stacil na presadenie sa na trhu - ale je to prilis velke riziko pre lidrov a tito "zasiahli" - ale to J&P Avax ako "zralok" ocakaval a riesil to skor ako to dany stat mohol ocakavat. A tak nevyhrali lidri trhu ale J&P Avax a Svajciari (Marti-AG). Spolupraca ktora sa nedala ocakavat priniesla zisk firmam ktore na slovenskom stavebnom trhu mali minimalne zastupenie.

Ale podme dalej - do historie. Krach stavebnej spolocnosti Vahostav a Hydrostav. Znizenie stavebnych indexov v stavebnictve od 40 renomovanych agentur pre region V4-centrum. Preco? Zhorsenie o 20-40% a za 12 mesiacov az na kriticke nizke hodnoty. ... Zmrazenie vystavby dialnicnej siete, bytovej siete, krach vela investorov-tovarni, min. rozvoj priemyselnych parkov, prepad zivotnej uroven ktory sposbil nestavanie hypermarketov ako v CR/Madarsku/PL, ... jednoducho kriza. ... Nebol tu na vine svetovy stavebny trh ze stupali ceny a zhorsovali sa praktiky za vykony stavebnych sluzieb? Prepad cien nastal pocas obdobia znizenych indexov a to az o 200%. Narast cien ocele bol o 125%, narast cien stavebnych materialov bol o 80%, narast cien nafty bol o 60% - stavebny sektor. Tak preco prepad az o 200% pri vystavbe dialnicnej infrastruktury? Hlavne ked sa nestavala respektive stavala sa vyrazne pomalsie. Nastupili a rozsirili sa praktiky ktore neboli nikde v susednych krajinach a ktore este odcerpavali peniaze z vladnych penazi na infrastrukturu. Volalo sa to vyvolane investicie ktore boli presadzovane samospravou ale na druhu stranu neboli blokovane ani statom ani vplyvnymi hracmi na trhu - ... a teraz po r. 2005 prichadzaju aj problemy s vykupom pozemkov. Zase v takom rozsahu ktory nie je nikde v okolitych statoch a ceny za dialnice dosiahli rekord 500 mil. SKK na 1 km aj to len pri predpoklade preratania cien na 1 km v horach na 1 km na nizninach na 1 km niekde v strede. Inak pri preratani toho co sa stavia realne - by to bola suma na 600 mil. SKK na 1 km pri prepocte na Nemecko je to vacsie cislo o 200% - a to je uz predrazenie potom o 400% - od r. znizenia indexov - po zaratani nakladov nutnych na modernizaciu a stabilizaciu trhov je to rast o 290%. A to v Nemecku su vacsie ceny nafty, platov, ... vacsia cena prace aj lepsia a drahsia technologia. A v Nemecku tiez skrachovala firma Walter Bau ktora zamestnavala priamo cca. 10 000 ludi. Takze su to porovnatelne trhy. Ale z hladiska cien su neporovnatelne - SR je draha krajina kde ale stavebne firmy nemaju vacsi zisk ako v inych statoch a to aj napriek nizkej danovej sustave. Takze je jasne co ovplyvnuje stavebny trh. A preto tu nemozu byt vo velkom zastupeni firmy ako Dragados a OHL ktore stavaju inym sposobom v cenovej realite - stavaju v Polsku a "doma". Krach Hydrostavu a Vahostavu takisto nebol poznamenany len nestavanim infrastruktury ale tiez tunelovanim firiem ako aj statu. Tunel Branisko to dokazuje. A to mal byt Hydrostav a Doprastav a Vahostav vlajkove lode statu v stavebnom priemysel. Dnes zostali len druha a tretia aj ta s inym nazvom.

Napriek tomu bolo ocakavatelne ze stavebny índex ako aj reting krajiny sa zlepsi a zvysi - nie preto ze by to chcela miestna vlada alebo preto ze by to chceli zahranicne firmy typu "zralok" - ale preto ze SR dlhodobo odkladala vystavbu najnarocnejsich dialnicnych usekov a to su tunely a narocne estakady - a toto su hodnoty presahujuce priamo 5 mld. EUR a celkovo chyba dopravna infrastruktura SR je v EU. Preto zmena indexov, preto zmena k lepsiemu a aj preto pre miestnu vladu nepochopitelne zlacnenie ceny za I. usek na dialnici pod Tatrami - ale uz vyhrala Svajciarska firma "zralokovym" sposobom - a klesli aj ceny niektorych oblasti takze sa bude dat stavat lacnejsie. Aj stat je motivovany setrit v oblastich vyvolane investicie a vykupo pozemkov - kde setrit nebude ale bude tu lepsi zakon o vyvlastneni.

Slovensky stavebny trh rastie - druhy najvacsi rast v zdravej ekonomike v histori SR v r. 2005. A bude rast aj nadalej pretoze SR bude cerpat cca. 0,5 mld. EUR na vystavbu z EU rocne. A prijmy SR stupaju viac o 0,5 mld. EUR rocne a prichadza PPP ktore zdvihne za 10 rokov investicie o 2,5 mld. EUR. A to su vsetko bonusy k uz takym sumam ako statny rozpocet na dialnice, byvanie, ekologiu, regionalny rozvoj ako je NDS, a.s. ktora si berie uvery a bude mat vysoke zisky z mytneho systemu (ktory tiez je lakadlom sam o sebe) atd. Ale zostava jedno - SR uz nesmie spravit take chyby ako v r. 1998/99 kedy stavebny trh v SR stagnoval a prepadol sa do cervenych cisiel. Kazda ekonomika, kazde hospodarstvo je zalozene na silnom stavebnom sektore (co neznamena ze musi byt aj silny medzirocny rast) a to tak v USA ako v Japonsku ale aj v EU - ako aj v dalsich krajinach na svete.
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Stavebné a projektové firmy + Stavebné a údržbové stroje

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 9 hostí.