IDS ŽSK - Integrovaný dopravný systém ZA kraja

sekcia venovaná železniciam

Moderátor: Moderátori

IDS ŽSK - Integrovaný dopravný systém ZA kraja

Odoslaťod EmBe » 19. Júl 2018 19:55

Oznámenie o strategickom dokumente "Stratégia tvorby a budovania integrovaného dopravného systému v ŽSK":
http://www.enviroportal.sk/sk/eia/detai ... a-integrov
Ako výsledok implementácie strategického dokumentu „Stratégia tvorby a budovania Integrovaného dopravného systému v ŽSK“ bola založená obchodná spoločnosť Integrovaná doprava Žilinského kraja, s.r.o. Spoločníkmi spoločnosti sú:

-Žilinský samosprávny kraj, 65% podiel
-Mesto Žilina, 35 % podiel

Spoločnosť bola zapísaná do obchodného registra od 15.9.2017. Spoločnosť je financovaná z rozpočtu Žilinského samosprávneho kraja a mesta Žilina.
Schválený podnikateľský a finančný plán spoločnosti pre rok 2018:

Hlavné ciele pre rok 2018 sú:


-Zabezpečiť personálne obsadenie „Organizátora“
-Zabezpečiť technické vybavenie „Organizátora“
-Vytvoriť základné legislatívne dokumenty

-Príprava podmienok pre realizáciu pilotného projektu:
-pripraviť pilot v oblasti tarifných a prepravných podmienok na realizáciu v zmysle rozvojovej stratégie IDS,
-spracovanie a uplatnenie modelu pre deľbu prepravných tržieb,
-formulácia kvalitatívnych a technických štandardov ponúkaných služieb v oblasti verejnej dopravy na pilotnom území,
-definovanie, správa a garancia technicko-prevádzkových štandardov pre odbavovacie a predajné zariadenia v rámci verejnej osobnej dopravy v IDS.

Rozvojová stratégia IDŽK:
Prípravná etapa – založenie a vybudovanie koordinátora
I. etapa - zahŕňa územie - Horné Považie + Kysuce
II. etapa - zahŕňa územie – Turiec
III. etapa - zahŕňa územie – Liptov
IV. etapa - zahŕňa územie – Orava
V. etapa - zahŕňa napojenie IDS ŽSK na IDS TSK do jedného funkčného regiónu

I. etapa by sa mala uskutočniť do konca roka 2019 so zmenou GVD a každá ďalšia s približne ročným rozostupom.

Bližšia špecifikácia I. etapy:
I. etapa - zahŕňa územie - Horné Považie + Kysuce /pilotný projekt/

Prvá etapa bude rozdelená na tri podetapy:
A. Prevádzková a tarifná integrácia:
• Hlavnou kostrou bude železničný traťový úsek Žilina – Čadca
• Zapojenie vybraných liniek verejnej autobusovej dopravy
• Zapojenie MHD Žilina
• Zapojenie MHD Čadca
B. Prevádzková a tarifná integrácia:
• Hlavnou kostrou bude železničný traťový úsek Žilina – Rajec
• Zapojenie vybraných liniek verejnej autobusovej dopravy
C. Prevádzková a tarifná integrácia :
• Zapojenie zatiaľ nezaintegrovaných úsekov železníc na území Horného Považia
• ostatné linky verejnej autobusovej dopravy v oblasti Horného Považia
• železničné trate zaústené do uzla Čadca (Čadca - Makov, Čadca - Skalité)
• ostatné linky verejnej autobusovej dopravy v oblasti Kysúc
Obrázok používateľa
EmBe
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 688
Obrázky: 776
Založený: 24. Jan 2010 21:33
Bydlisko: ZA/ZV

Re: IDS ŽSK - Integrovaný dopravný systém ŽSK

Odoslaťod EmBe » 19. Júl 2018 20:38

Pilotný projekt - Návrh dopravného riešenia
V predmetnej oblasti pilotného projektu sa pomocou využitia nástrojov IDS sleduje predovšetkým:
-Možnosť tarifnej väzby medzi železničnou dopravou a MHD v Žiline (príp. v Čadci)
-Možnosť tarifnej i dopravnej väzby medzi regionálnou autobusovou dopravou a železničnou dopravou tam, kde možno dosiahnuť efekt zrýchlenia dopravy alebo tam, kde je to so zreteľom na menší dopyt možné a nedôjde k významnejšiemu zhoršeniu dopravy.

Zrýchlenie dopravy je v rámci pilotného projektu možné v zásade len v úseku Čadca – Žilina, a to prevedením vybratých prepravných relácií z regionálnej autobusovej na železničnú dopravu s využitím modernizovaného úseku Krásno nad Kysucou – Žilina.

Na prestup možno využiť tieto prestupné body:
• Čadca – železničná stanica a priľahlá autobusová stanica, aktuálny stav nie je príliš uspokojivý, ale pre uvedený zámer použiteľný
• Krásno nad Kysucou – železničná stanica a nevyhovujúca autobusová zastávka s obratiskom, aktuálny stav je nevyhovujúci, ale možno ho nepríliš nákladnými úpravami prispôsobiť
• Kysucké Nové Mesto - železničná stanica a priľahlá autobusová stanica, aktuálny stav je uspokojivý, pre uvedený zámer bez ďalších zásahov použiteľný

Na trati Žilina – Rajec možno využiť tieto prestupné body:
• Rajec - železničná stanica a priľahlá autobusová stanica, aktuálny stav nie je príliš uspokojivý, ale pre uvedený zámer použiteľný
• Rajecké Teplice - železničná stanica a priľahlá autobusová stanica, aktuálny stav je uspokojivý, pre uvedený zámer bez ďalších zásahov použiteľný


Koncepcia dopravného riešenia – železničná doprava
Na trati Žilina – Čadca sa predpokladá zachovanie súčasného hodinového intervalu osobných vlakov, vrátane zachovania časov ich príjazdov a odjazdov v železničnej stanici Žilina z dôvodov prípojových väzieb. Nasadením vhodných súprav na túto reláciu by bolo možné pri súčasnom stave infraštruktúry skrátiť jazdný čas medzi oboma mestami až o 3 minúty. Vlaky však jazdia predovšetkým v čase špičky dostatočne vyťažené (pozri analytickú časť projektu) a prevedenie ďalších cestujúcich zo súčasných autobusových liniek či osobných automobilov teda už nie je takmer možné. Tento systém by bolo vhodné aspoň v čase dopravnej špičky doplniť hodinovým taktom zrýchlenýchvlakov, ktoré by premávali v kombinácií s osobnými vlakmi a medzi Žilinou a Čadcou by zastavovali len na staniciach Kysucké Nové Mesto, Krásno nad Kysucou a Čadca mesto. Pri nasadení vhodných súprav by tak došlo ku skráteniu času jazdy medzi Žilinou a Čadcou až o 11 minút oproti dnešnému stavu. K týmto vlakom by mohli byť vedené vybraté autobusové spoje, dnes vedené až do Žiliny.
V budúcnosti (nad rámec riešeného pilotného projektu) by mohli tieto vlaky pokračovať ďalej do Skalitého, resp. Zwardone už ako zastavujúce, čím by sa zvýšila atraktivita spojenia i z tejto oblasti do Žiliny. Bolo by však nutné znížiť pobyt vlakov v stanici Čadca na minimum.
Na trati Žilina – Rajec je už dnes kapacita trate takmer vyčerpaná. Možnosti zlepšenia možno vidieť len v nasadení vhodných jednotiek s dobrou akceleračnou schopnosťou a s vyššou kapacitou, vo zvýšení pravidelnosti intervalov medzi spojmi a v odstránení vyčkávania v nácestných staniciach z dôvodu križovania vozidiel.

Návrh číslovania železničných liniek IDS ŽSK
Železničné linky zapojené do IDS ŽSK budú číslované bez ohľadu na trate, po ktorých sú vedené písmenom S a číslom linky (pre osobné vlaky), resp. písmenom R a číslom linky (pre zrýchlené vlaky). Hlavné, chrbticové trasy sú označené jednocifernými číslami (napr. S2), odbočné, resp. nadväzné trasy zas číslami dvojcifernými, pričom na mieste desiatok je číslo chrbticovej trasy (napr. S21, S22, …)
V rámci pilotného projektu (Etapa I.A a I.B) sa zavádzajú nasledujúce linky:
S2 Žilina – Čadca (– Zwadroń)
R2 Žilina – Čadca (– Zwadroń)
S4 Žilina – Rajec

Cieľový stav predpokladá nasledujúce linkové vedenia:
• S1 Žilina – Predmier (– Púchov)
• S2 Žilina – Čadca – Skalité-Serafínov (– Zwadroń)
• R2 Žilina – Čadca – Skalité-Serafínov (– Zwadroń)
o S21 Čadca – Makov
o S22 Čadca – Svrčinovec zast. (– Mosty u Jablunkova (Mosty koło Jabłonkowa)
• S3 Žilina – Vrútky – Kraľovany – Ružomberok – Liptovský Mikuláš – Važec (– Poprad-Tatry)
• S4 Žilina – Rajec
• S5 Vrútky – Martin – Turčianske Teplice – Horná Štubňa – Turček (– Zvolen)
• R5 Žilina – Vrútky – Martin – Turčianske Teplice (– Banská Bystrica – Zvolen)
o S51 Horná Štubňa – Sklené pri Handlovej (– Prievidza)
• S6 Kraľovany – Dolný Kubín – Trstená
Koncepcia dopravného riešenia – autobusová doprava
V súvislosti so zavedením hore uvedených opatrení v železničnej doprave sa môže pristúpiť aj k úpravám autobusových liniek.
• V prvom rade by malo dôjsť k eliminácii autobusových liniek v relácii Čadca – Žilina, ktoré budú nahradené železničnou dopravou, predovšetkým novými zrýchlenými vlakmi s významne kratším časom jazdy.
• Ďalej je možné skrátiť alebo pretrasovať vybraté spoje autobusových liniek tak, aby nadväzovali na vlaky (osobné i zrýchlené) v staniciach Čadca (mimo pilotný projekt), Krásno nad Kysucou (zo smerov Oščadnica a obcí Bystrickej doliny), Kysucké Nové Mesto (zo smerov Povina, Nesluša, Lopušné Pažite) v smeroch do Žiliny i do Čadce. Pri skracovaní spojov však stále platí pravidlo, že by prepravný čas medzi zdrojovou a cieľovou zastávkou (i po započítaní času na prestup) nemal byť vyšší, než je dnešný prepravný čas priamou autobusovou linkou.
Obrázok používateľa
EmBe
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 688
Obrázky: 776
Založený: 24. Jan 2010 21:33
Bydlisko: ZA/ZV

Re: IDS ŽSK - Integrovaný dopravný systém ŽSK

Odoslaťod IceFox » 19. Júl 2018 21:43

Vyzerá to bombovo. Už mi len chýba zavedenie nejakého jednotného systému pre preukazy - aby som jednou kartou vedel ísť zo SAD na vlak a na MHD ZA (MHD CA a KNM je SADka). Ale na úvod by stačilo eliminovať hlúposti ako príchod vlaku do CA o 10:25 a odchod autobusu na napr. Zákopčie o 10:25 (pretože 5-10 minút navyše by niekoho zabilo) a ešte by zabezpečiť pripojnosť pri meškaní 5 minút (ale iba v prípade ak v tú hodinu nejde makovska strela alebo bus ide tam ,kde vlak nechodí)
EDIT: Pozrel som dokumenty a len mi zišlo na um ,že tie horné Kysuce by mohli od CA do Makova označiť celú ako pásmo 200 alebo od Čadce až po Makov urobiť pásmo 208. Ale len nápad...
S devilom sa nediskutuje. Nemá to zmysel. Aj keby človek použil xyz argumentov a všetky tvrdenia mu vyvrátil, tak bude robiť takú argumentačnú akrobaciu, že diskusia sa zvrhne do úplných nezmyslov. Len, aby nemusel priznať, že nemá pravdu.
-okorec 2k17
Obrázok používateľa
IceFox
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 340
Obrázky: 2
Založený: 09. Máj 2017 16:14
Bydlisko: CA

Re: IDS ŽSK - Integrovaný dopravný systém ŽSK

Odoslaťod Peter_CA » 20. Júl 2018 17:20

IceFox: S tými autobusmi je to jednoduché. Cestovný poriadok na nový grafikon sa totiž tvorí tak, že súčasný sa nemení - iba žeby sa niekto z obcí ozval. Čert vzal nejaké zmeny vlakov.

od Čadce až po Makov urobiť pásmo 208

Ale no tak :lol:
Tarifne okopírovali ODIS aj s chlpami (len si tipnem, že typicky po slovensky bude cestovné drahšie :lol: ), takže predstava o tom, ako to bude vyzerať je pomerne jasná.

• Čadca – železničná stanica a priľahlá autobusová stanica, aktuálny stav nie je príliš uspokojivý, ale pre uvedený zámer použiteľný

Zaujímavý spôsob, ako povedať "je to hanba mesta a cestujúci sa tam po zotmení boja chodiť" :x
Peter_CA
diskutujúci
 
Príspevky: 141
Obrázky: 2
Založený: 12. Jún 2017 13:40

Re: IDS ŽSK - Integrovaný dopravný systém ŽSK

Odoslaťod IceFox » 20. Júl 2018 23:40

Peter_CA napísal:
• Čadca – železničná stanica a priľahlá autobusová stanica, aktuálny stav nie je príliš uspokojivý, ale pre uvedený zámer použiteľný

Zaujímavý spôsob, ako povedať "je to hanba mesta a cestujúci sa tam po zotmení boja chodiť" :x

Alebo stanica ,kde teplo nikdy nebude (lebo lenivé ŽSR nie je schopné urobiť normálny strop ale radšej nechá unikát teplo hore :roll:) alebo stanica (autobusová) kde po daždi vznikne Dunaj + bažina keď ideš zo smeru žel. stanica na autobusové nástupište. Nehovoriac o tom ,že by si stanica (aj autobusová aj železničná) zaslúžila kompletnú prerábku. Fakt strach a hrôza tade ísť.
Inak čítal som tie dokumenty. Ako navrhnuté je to dobré ale chýbajú mi tam detaily (resp. je to všetko označené ako "nadrámec rozpočtu") a ako sa hovorí - detaily robia dielo.
A samozrejme sú tam aj perličky akože zavedenie jednotného systému (resp. jednej karty na všetko) vyžaduje pri niektorých nové prístroje, zvýšené náklady a bla bla bla pritom napr. ISIC funguje aj v SAD ,aj v ZSSK ,aj v ZA MHD... Asi je ISIC čarovná karta keď aj bez toho funguje všade :lol: Keď sa chce...
S devilom sa nediskutuje. Nemá to zmysel. Aj keby človek použil xyz argumentov a všetky tvrdenia mu vyvrátil, tak bude robiť takú argumentačnú akrobaciu, že diskusia sa zvrhne do úplných nezmyslov. Len, aby nemusel priznať, že nemá pravdu.
-okorec 2k17
Obrázok používateľa
IceFox
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 340
Obrázky: 2
Založený: 09. Máj 2017 16:14
Bydlisko: CA

Re: IDS ŽSK - Integrovaný dopravný systém ŽSK

Odoslaťod jarino » 21. Júl 2018 00:31

V SAD-ke ani nie, niekedy systém ani nerozpozná, či je karta platná a pritom platí. Kúpa lístka asi tiež nefunguje, čo som videl pár pokusov si cez ňu kúpiť lístok. Vo vlaku pri bezplatnom bývali s tým problémy. V počiatkoch bezplatnej bol preferovaný preukaz ZSSK -> zrejme napr. pri mesačníkoch, kde na preukaze máš napísanú trasu, na ktorú Ti bezplatný mesačník môžu vydať.
V ZA MHD funguje, ale tým je to jedno, kľudne aj na kartu SAD ZA, pričom na rozdiel od SAD-ky karta má platnosť neobmedzenú. V SADke myslím kedysi platila iba 4 roky a potom si zákazník musel zaobstarať novú kartu. Teraz ako to je netuším, SADky pravidelne nepoužívam.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 876
Založený: 12. Sep 2011 13:49

Re: IDS ŽSK - Integrovaný dopravný systém ŽSK

Odoslaťod cvlxm » 21. Júl 2018 09:47

IceFox napísal:pritom napr. ISIC funguje aj v SAD ,aj v ZSSK ,aj v ZA MHD... Asi je ISIC čarovná karta keď aj bez toho funguje všade :lol: Keď sa chce...

Ak sa nemýlim, tak ISIC funguje ako viacero kariet v jednej, takže kartu stále treba aktivovať zvlášť pre každého dopravcu, sú oddelené elektronické peňaženky atď.
cvlxm
nováčik
 
Príspevky: 4
Založený: 05. Apr 2018 16:26

Re: IDS ŽSK - Integrovaný dopravný systém ŽSK

Odoslaťod EmBe » 22. Júl 2018 11:34

cvlxm napísal:Ak sa nemýlim, tak ISIC funguje ako viacero kariet v jednej, takže kartu stále treba aktivovať zvlášť pre každého dopravcu, sú oddelené elektronické peňaženky atď.

Zrejme uz netreba a na ISIC cestuju u vsetkych 10 dopravcov bez problemov:

https://nasadoprava.sk/cestujuci-v-auto ... dopravcov/
Do projektu je v súčasnosti zapojených desať autobusových spoločností združených v ZAD – SAD Dunajská Streda, SAD Trenčín, SAD Prievidza, SAD Žilina, SAD Poprad, BUS Karpaty Stará Ľubovňa, SAD Prešov, eurobus Košice, SAD Humenné a Arriva Michalovce, ako aj tri mestské podniky – Dopravný podnik mesta Košice, Dopravný podnik mesta Prešov a Mestská dopravná spoločnosť Považská Bystrica.
Rovnocennou alternatívou dopravnej peňaženky na karte dopravcu môže byť aj preukaz, resp. karta, študenta a žiaka vydaná školou.

Stretol som sa aj s tym, ze kredit zo SAD Zilina nacitalo u SAD Zvolen a to v projekte SAD ZV nie je ani zapojena.
Obrázok používateľa
EmBe
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 688
Obrázky: 776
Založený: 24. Jan 2010 21:33
Bydlisko: ZA/ZV

Re: IDS ŽSK - Integrovaný dopravný systém ŽSK

Odoslaťod EmBe » 23. Júl 2018 22:05

Uvažovaný takt železničnej dopravy v IDS ŽSK I.etapa - pilotný projekt:
Trať Žilina - Rajec:
-ranná špička (5-8 hod) = 0,5 hod
-doobedné sedlo (8-13 hod) = 1 hod
-poobedná špička (13-18 hod) = 1 hod
-poobedné sedlo (18-21 hod) = 2 hod
-víkend: 2 hod

Trať Žilina - Čadca:
-ranná špička (5-8 hod) = 0,5 hod
-doobedné sedlo (8-13 hod) = 1 hod
-poobedná špička (13-18 hod) = 0,5 hod
-poobedné sedlo (18-21 hod) = 1 hod
-víkend: 1 hod
Obrázok používateľa
EmBe
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 688
Obrázky: 776
Založený: 24. Jan 2010 21:33
Bydlisko: ZA/ZV

Re: IDS ŽSK - Integrovaný dopravný systém ŽSK

Odoslaťod EmBe » 31. Aug 2018 00:00

viewtopic.php?f=35&t=23666
RÝCHLE RIEŠENIE KOLABUJÚCEJ DOPRAVY NA KYSUCIACH

"Náš tím dopravných expertov navrhol zahustenie vlakov na trati medzi Čadcou a Žilinou tak, aby v čase špičiek jazdili vlaky každú polhodinu. V tejto chvíli by to znamenalo pridanie šiestich párov vlakov. "

Takže už sa hovorí nahlas o taktoch, ktoré som spomenul o príspevok vyššie.

Mimochodom, znovu sa intenzívnejšie hovorí o obnovení služby v dopravni Konská pri Rajci na trati Žilina - Rajec (je to aj podmienka polhodinového taktu o ktorom som písal, aby sa vlaky vykrižovali)
Obrázok používateľa
EmBe
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 688
Obrázky: 776
Založený: 24. Jan 2010 21:33
Bydlisko: ZA/ZV

Re: IDS ŽSK - Integrovaný dopravný systém ŽSK

Odoslaťod Peter_CA » 31. Aug 2018 07:50

Bez nárastu potreby súprav by sa dala zaceliť aj dopoludňajšia diera ďalej do Skalitého. Buď využiť súpravy, ktoré hodinu stoja v Čadci - pokiaľ nebudú mať prestoj 10 minút v každom smere, tak to stihnú s prstom v nose. Alebo bagetu, ktoré momentálne stojí od 8:20 do 12:40 v Čadci pri nástupišti.

Lenže to vyzerá, že zo ŽSK neboli za Čadcou ani prstom na mape, takže tu tlačiť nebudú.
Peter_CA
diskutujúci
 
Príspevky: 141
Obrázky: 2
Založený: 12. Jún 2017 13:40


Naspäť na Železničná infraštruktúra

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.