Počty cestujúcich i tržby klesajú, náklady rastú
Trenčianske Teplice – Medzi Trenčianskou Teplou a Trenčianskymi Teplicami premáva po úzkorozchodnej jednokoľajovej trati električka už bezmála sto rokov. Niekoľkokrát jej už hrozilo zrušenie, ale po dôkladnej rekonštrukcii trate pred šiestimi rokmi premáva naďalej. Kedysi chodila aj v 20-minútových intervaloch, postupne spojov ubúdalo. Posledná úprava grafikónu z 28. mája ubrala dva ranné spoje.
Ako uvádza Miloš Čikovský riaditeľ odboru komunikácie prevádzkovateľa električky, Železničnej spoločnosti SR, „vyťaženosť prvého ranného vlaku s odchodom z Trenčianskej Teplej o 4:37 h, bola veľmi nízka až nulová. Ďalší zrušený vlak odchádzal z Trenčianskych Teplíc o 4:57 a cestovalo ním maximálne do 10 cestujúcich, z toho bola väčšina železničiarov do práce. Prevádzka oboch zrušených vlakov bola vysoko neekonomická.“ Podľa rušňovodiča Róberta Ševčíka električkou cestujú najmä domáci, zriedkavo ju využívajú kúpeľní hostia. A práve existencia kúpeľov a ich úsilie o zabezpečenie dopravného spojenia od Považskej železnice do kúpeľov boli dôvody vybudovania úzkorozchodnej trate z Trenčianskej Teplej do Teplíc. Električky sa veľmi rýchlo stala, začiatkom minulého storočia, atrakciou pre kúpele. „Dovtedy sa kúpeľní hostia dopravovali kočmi, ťahanými koňmi. Po vybudovaní trate sa električka stala nevyhnutnou pre lepšiu klientelu. Nepatrilo sa, aby noblesné dámy chodili v kočoch,“ hovorí bývalý riaditeľ Slovenských kúpeľov Juraj Čelko. Aj keď sú odchody zo stanice v Trenčianskej Teplej prepojené s príchodmi rýchlikov, električku v súčasnosti využívajú kúpelní hostia stále v menšom počte. „Pre klientov chodíme k vlakom a s našimi autami,“ vysvetľuje Čelko. „Mnohí prichádzajú cez cestovné agentúry a z letiska ich priamo pred hotel dovezie autobus. Domáci klienti taktiež prichádzajú vlastnými autami. Stáva sa to už takmer pravidlom,“ hovorí Čelko. „Tento trend nastal cca pred 15 rokmi. Zistili sme, že nám zrazu nestačili parkovacie plochy.“ Pri malom počte prepravených osôb sú tržby nízke. Električke tak hrozí, že sa nedočká svojej storočnice. Ako uvádza Miloš Čikovský ročné náklady na prevádzkovanie Trenčianskej elektrickej železnice sú 10 miliónov korún. „Železničná spoločnosť vyhodnocuje vyťaženie jednotlivých vlakov. U slabo obsadených vlakov prijíma rôzne opatrenia, ako zníženie počtu vozňov vo vlaku, presun vlaku do vhodnejšej časovej polohy, obmedzenie jeho jazdy, prípadne jeho úplné zrušenie.“ Ako dodáva, v prípade Trenčianskej elektrickej železnice spoločnosť uvažuje o viacerých riešeniach, napríklad o prevádzkovaní električky iba počas letnej sezóny. Jedným z variantov je však aj jej úplné zrušenie električiek na tejto trati.
Trať úzkokoľajnej trate v roku 2000 zrekonštruovali za takmer 20 miliónov korún. Podľa Železničnej spoločnosti sú nutné už ďalšie financie na opravy remízy, budov, trate i koľajových vozidiel v objeme štyroch miliónov korún. Ako pripomína Čikovský, budúcnosť električky bude závisieť aj od postoja krajskej samosprávy, i miest Trenčianske Teplice a Trenčianska Teplá. Ako sa k problematike vyjadril primátor Trenčianskych Teplíc Štefan Bartek, mesto má naďalej záujem, aby električka do Teplíc jazdila. „Jednak je to technická pamiatka a čo je praktickejšie, zabezpečuje nám dopravu v rámci mikroregiónu Teplička. Podľa primátora má mesto aj záujem prispieť na sanáciu straty Železničnej spoločnosti. „Mohli by sme nejakú čiastku uvoľniť z prostriedkov získaných z kúpeľného a ubytovacieho poplatku, alebo by sme klientom kúpeľov poskytli akúsi permanentku na jazdu električkou.“ Ako však upozornil Bartek, všetko je v štádiu návrhu a bude záležať od rozhodnutia mestského zastupiteľstva.
Ľuboslava Sedláková, [14. 6. 2006]
Zdroj:
http://www.regionalnenoviny.sk/c/276376 ... rastu.html
Môj názor: Typické plytvanie, najprv 20 mil. Sk a potom zrušiť trať.