len nástrel k tomuto bodu, ak to už bolo tak schválené, tak občas je v tejto krajine náročný ten proces: zásah do dokumentácie, zmena projektu a nanovo schváliť, že by sa tým výrazne odložila realizácia, takže sa často pristúpi v praxi k niečomu, aj keď je to zbytočné, ale čo je proste v projekte, nikto to nezmenil po tender ... a tak sa to stavia, aj keď to neodpovedá už často ani dobe, ešte keď sa to čerpá s fondami, tak sa do toho ani myslím 5 rokov nesmie nikto rýpať (na regio úrovni tak vznikajú dosť komplikácie, niekto si presadil obyčajné námestie za 1,5 mil. ale že za 10 rokov sa zmenili potreby - no napríklad zmena polohy vianočného stromu a ozvučenia lebo sa premiestnilo pódium a teraz nejaká skrinka s reguláciou zariadení - nie, žiadne zmeny, lebo by ste vracali financie, až "po" a tiež to už nechali "tak" a len potom provizórium nejakej dočasnej atrapy a to je len názorný príklad s akým sa stretávam a tiež to popiera úplne zásadu hospodárenia ale takto to Brusel nastavil a my máme taký leg. proces, že vieme, že to nestihneme upraviť a keďže všetko čo robíme sa naozaj robí na podklade starších projektov - alebo čo je horšie, nový projekt ale na starých podkladoch z doby, ktorá už neodpovedá (nové bytovky, investor etc.), tak my nevieme docieliť často ani požadovaný efekt a pritom aké peniaze a to ešte zaklincujem, príde sa v reáli na zmeny pre nezaznamenanie nejakých sietí a tak sa ešte do toho rýpe a upravuje a pritom fakt zbytočne)
to sú tie tzv. vnútorné procesy, ktoré nevidno, ak sa v tom človek nepohybuje a bežný občan potom len krúti hlavou, ale inak sme spokojní, fondy preplatia väčšinu, každý sa zahojil a ide sa ďalej
osobne neverím ani tomu, že ak by sa aj zajtra išiel stavať kanál, že tu všetko je už pre neho predchystané, istotne nie je, čiže by sa nanovo rýpalo aj v tomto kvôli tomu a preto je samozrejme logické, že ak niečo staviam a niečo iné postavím za polstoročie (aj to možno), tak teraz na to nebudem pamätať, lebo aj tak to čo postavím teraz, tak budem musieť prerobiť ... dalo by sa ušetriť na uzle, ale to by sa dala ušetriť miliarda po celej krajine, ale my aj tak nestíhame prečerpať tie zdroje a ako jedni z mála sme si predĺžili ceny el. energie ale tým sme len udržali spotrebu bez obmedzení a ukrátili o investície na hosp. rast a ten nebude naozaj generovaný predraženiami - niečoho, čo nevieme ani využiť a to je na tom to zlé, ja občas ľutujem že som sa sem vrátil, lebo je to tu ešte horšie, než to tu bolo, no ale to je môj problém ... horšie sú na tom tí ktorí toto vidia, nerozumejú tomu, len sa divia ale nemajú na výber
pritom ak by sa len 50 mil. eur ušetrilo na zbytočne preprojektovaných stavbách D/R/železníc v ZA kraji, tak sa táto suma mohla použiť na opravy všetkých havarijných mostov v tom istom kraji a nie len na jedničkách ... to je ten ďalší paradox, základná sieť rozsypaná a megalománia pokračuje;
ale tak je to nastavené ... ja osobne neviem posúdiť mieru nastavenia - či tá sféra úradníkov na MDV, SSC, NDS, ŽSR je nasiaknutá zo stavebnej lobby, ktorá im diktuje aké majú dávať návrhy a postupy a "pomáha" im vypracovať tendrové dokumentácie etc. - takto ďaleko sa bezp. zložky nedostali, keď sa tu riešia len horné ryby ale z iných krajín ktoré sú ďaleko bohatšie, než je Slovensko, sú tie vnútorné postupy ďaleko jednoduchšie a tie úrady ďaleko transparentnejšie informujú a o pomaly každej zmene a nie ako tu ... lebo tak sa má pristupovať k peniazom od daňových poplatníkov, to štát je tu pre všetkých a nie naopak, ale občas tento dojem kto vlastne pre koho pracuje, úradník pre krajinu alebo pre firmu, naozaj vzniká, ale nateraz len dojem (nie sú kapacity naozaj preveriť tieto súvislosti) - tomu potom odpovedá to skvostné pravidlo o neinformovaní a ešte sa musia aj zhotovitelia zaviazať že nebudú informovať ... to je obraz, ktorý nie je k videniu :O diktátorské režimy sa chvália budovaním, západ sa chváli priehľadne čo robí, my sme uprostred a tu sa buduje ale vlastne sa nevie ani čo sa buduje ani sa nevie za koľko (na konci dňa) a ani sa nevie kedy to napokon bude - a to sa nezmení jedným stavebným zákonom, ani úpravou zopár ďalších, ani novým ministrom, lebo to sú zakorenené pravidlá, postupy a inštitúcie v celej hierarchii
To by musel prísť niekto, kto by zrušil a rozpustil polovicu systému a nanovo to zbudoval. Čiže 3 roky chaosu, zastavenia všetkého ... a potom ale nanovo, ukážkovo a inak. Lebo prečo Poliaci alebo Španieli tendrujú jeden a my dva až tri roky a prečo väčšina stavia za 1/3 ceny, než my? Lebo ... Ale na takú zmenu nemá a nebude mať žiadna strana dosť % a tie, ktoré by aj mali, tak to nebude v ich záujme.
Takže, hold,
stavia sa na 100Y povodne, stavia sa na kanály, ktoré nikdy nebudú a bude sa v tom pokračovať aj naďalej. A ešte sa
k tomu pridávajú nové hlukové normy, neskôr sa pridajú náveterné (prachové) etc. To je slovenská chyba, že vlastne tu
nič nestojí v zmysle celej základnej kostry. Čiže my to nové musíme stavať po novom so všetkým. Tí, čo majú "staré" diaľnice, hoc z 2000-2010, tak by mali domontovať, dobudovať, ale ak nedobudujú tak čo sa stane? Ten Brusel im tie stavby odoberie? Alebo dostanú symbolické pokuty pár mil. eur? Taký je
rozdiel medzi nami a susedmi a tento rozdiel sa bude prehlbovať.
Na záver, my sa sústredíme na dokončenie tej kostry. Aj diaľnice, aj železnice.
Ak chce Slovensko do toho demokratického sveta patriť. V opačnom prípade budeme obídený, len o tom musí ten Západ vedieť. (
bola by to komplikácia, lebo A aj CH majú svoje neutrality, mohli by zmariť aj obyčajnú prepravu po pozemných komunikáciách - preto je taký ultra záujem tu viesť hybridné vojny, preto tu má(la - niečo bolo znížené) Moskva 700+ akože diplomatov, preto je tu taký boj o všetko, lebo výhľadovo o desať či dvadsať rokov by sme sa mohli rozhodnúť aj my k nejakej neutralite (ani okamžité vystúpenie z aliancie by neznamenalo bez sankcií okamžité zrušenie všetkých záväzkov) a neskôr nenápadnej spolupráci zase na východ, čo by dosť to Pobaltie oklieštilo. To je dnes závislé na Nemecku, UK, ktoré tam sú najbližšie po zemi a mori, ale USA majú silnú pozíciu okrem Nemecka hlavne na Balkáne - a
logicky potrebujú aj naše mini územie na to S-J spojenie, keby raz bolo potrebné demonštrovať silu. Lebo len o to ide, o nekonečné odstrašovanie. Takže my síce S-J sme malí, ale dosť geograficky dôležitý.
A to sú tie súvislosti, akurát, že my moc nepridávame na pokojnom spánku. Ani jeden ten S-J nie je hotový a ani jeden nebude hotový do 2030. (a samozrejme ani Maďarsko nie je 100% ale predsa len stále nebola spochybnená účasť v aliancii a tie US-H vzťahy sú na vhej úrovni než naše).
Kto by netušil, tak taká dobrá novo budovaná bašta USA je Rumunsko. Preto Ford, preto most Braila na dosah Ukrajiny, preto nové mosty z Rumunska do Moldavska, preto veľká základňa USA, lebo na dosah je Krym, UA. Kúsok ďalej GR, TR, AL, všetko pomerne slušní spojenci. Tam je sila USA, JV Európy. Tu sú skôr len obranné formácie pre východnú hranicu únie a aliancie. Odrezateľnejšie je Pobaltie, než my. Takže sa tá východná hranica musí prepojiť po zemi. Poliaci sami o sebe budujú armádu, ale je nevyhnutné si spočítať množstvá.
Ten uzol má strategický význam pre SR, nielen dopravného charakteru, takže
nebolo vhodné a rozumné oddialiť jeho realizáciu - v opačnom garde - pre pár vyhodených mil. eur na objekty, ktoré nepotrebujeme, ale už tam sú zapracované predsa neprídeme o celú investíciu.
(lebo takto my tu premýšľame, ja sa s tým stretávam skoro denne)
Keďže je to celé tak ako to je, že nevieme čerpať a ešte by sme ten problém prehĺbili, tak je ťažko určiť či je toto správny alebo nesprávny prístup. (nielen ten uzol) To už si musí vyhodnotiť každý čitateľ. Kritizovať ide oboje možnosti a tu v tejto krajine sa kritizuje denno denne úplne všetko ... občas je potrebné si položiť možnosti na misku váh, lebo vždy sa dá všetko urobiť inak a možno lepšie (aj v zahraničí), ale neškodí sa novým veciam potešiť bez ďalšej dávky kritiky, aké to mohlo byť iné a lepšie.