ŽSR - Nové trate

sekcia venovaná železniciam

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod i15 » 07. Jan 2010 18:23

Rimavska Sobota ani nelezi na hlavnej trase, roznavska stanica je pomerne daleko od mesta a stanice v Detve a Moldave su tiez pomerne od cesty. Jedine mesto medzi ZV a KE, ktore ma prijatelne dostupnu zeleznicu, je Lucenec.
Obrázok používateľa
i15
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 827
Založený: 21. Jan 2007 21:49
Bydlisko: Košice

Odoslaťod DrX » 07. Jan 2010 19:29

Zopakujem, čo som tu už niekedy napísal:
viem si predstaviť, že 3-vozňový biznis vlak so zastávkami Prešov-Košice-Zvolen-Bratislava by sa uživil. Ak by nestál nikde inde, a celý čas šiel maximálnou rýchlosťou, už len PO-KE-BA zastávkami by obsluhoval priamo aspoň 700tis ľudí (+ZV/BA takmer priamo ďalších 100tis), a okrem mnohých iných prínosov by mohol byť aj konkurentom lietadlám.

Inak ale, na trati KE-ZV-BA je veľa čo zlepšovať. Napr. navrhnúť nové kusy tej trate tak, aby by prechádzali NR a RS by podľa mňa malo byť aspoň takou prioritou ako stavať severný koridor.
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 08. Feb 2005 20:45
Bydlisko: KE

Odoslaťod jano.z » 07. Jan 2010 19:38

DrX: Čo by biznis klientela povedala na (občas dokonca dvojnásobnú) akciu "autobuuuuuuuuuuuuuus"*, ktorá by ich stretla cestou?

* alias výluka s náhradnou autobusovou dopravou?
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod DrX » 07. Jan 2010 19:41

asi nerozumiem. ale nevadí. jedno je isté Praha-Ostrava takto dlho fičala, a teraz sa tam uživia aj frndolína. inak ale viem, že na slovensku je realita virtuálna. takže no problem :-)

PS: v tom mojom prispevku malo byť +ZV/BB
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 08. Feb 2005 20:45
Bydlisko: KE

Odoslaťod mino » 07. Jan 2010 19:47

Jano tym asi myslel ze tam byvaju caste vyluky s nahradnou autobusovou dopravou, asi kvoli tomu ze je to jednokolajka...Takze rychla dialkova doprava vylucena asi...
mino
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 615
Obrázky: 44
Založený: 02. Nov 2007 12:50
Bydlisko: LM/BA

Odoslaťod jano.z » 08. Jan 2010 21:13

mino: Presne tak. Menežérom by sa asi nepáčilo, keby museli 2x prestupovať z vlaku do autobusu a potom najlepšie do nejakej náhradnej súpravy z extra plesnivých rezervných béčiek z posilákov ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod DrX » 09. Jan 2010 13:08

sorry, ale toto je najhlupsi argument, aky som zatial pocul. to akoze tvrdite, ze na tej trati su vyluky tak caste, ze by sa skor stavalo, ze by ten vlak nemohol prejst nez ze by mohol? o tom VELMI silne pochybujem. mozete mi dat odkaz na statistikku, ktora nieco take ukazuje? mne sa skor zda, ze ked sa teraz na severe robi ten koridor, je perspektiva, ze tam budu este najblizsich 20 rokov useky s vylukami. takze takyto argument by sa skor hodil tam!

vo vseobecnosti ale, samozrejme, ak by bola na vlaku s biznis standardom vyluka, tak nahradou by bol bus na urovni - kludne aj po dialnici Ke-BP-BA. Ako sme tu uz spominali, CD zaviedli bus Praha-Norimberg, a urcite to nie je taky odpad, ako byva nahradna doprava na SK.
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 08. Feb 2005 20:45
Bydlisko: KE

Odoslaťod i15 » 09. Jan 2010 14:27

Juzny rychlik so zastavkami PO-KE-ZV-BA by sa neuzivil. Koho by vozil? KE-BA je bezkonkurencne najlepsie severom. Trasa PO-BA by sice bola bez prestupu, ale stale dlhsia, ako s prestupom v Kysaku na ICcko. Na vozenie Zvolencanov do Bratislavy netreba vlak, ktory sa predtym 3 hodiny bez zastavky trepe z Kosic, lepsi je vlak premavajuci po trase BB-BA. A vazby medzi presovsko-kosickou a bystricko-zvolenskou oblastou nie su az take velke, aby juzny rychlik dokazali uzivit.
Obrázok používateľa
i15
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 827
Založený: 21. Jan 2007 21:49
Bydlisko: Košice

Odoslaťod jano.z » 09. Jan 2010 14:42

DrX: Ale na severnom koridore tá výluka znamená prinajhoršom meškanie. Tu na mnohých jednokoľajných úsekoch znamená prestup do autobusu a potom do náhradnej súpravy. Po oddelení správcu infraštruktúry už nebolo motivácie na plánovanie výluk v súbehoch a v rámci znižovania nákladov sa zrušili aj posledné predtým prebiehajúce nočné výluky. Na južnom ťahu bývajú výluky s NAD tak 90 dní do roka. Navyše sú tam úseky, na ktoré sa plánovali generálky, čo spôsobí odstavenie vybraného úseku až na mesiac. A keď budem za "biznis vlak" robiť skoro tretinu roka NAD-BUS, to už to môžem nechať autobusovým dopravcom celé ... Tak ako OBB radšej zrušili taktové IC vlaky Linz - Selzthal, keď za ne museli velice často vyťahovať IC-Busy a nechali snáď jeden pár ráno a jeden večer, inak s prestupom v Selzthal a tranzit jazdí výhradne Postbus.
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Pacho » 09. Jan 2010 15:47

http://cp.atlas.sk/draha/?p=MSUzNDY1NiU ... Q1MDg5MDU-

toto si myslím, nie je zlé, za necelých 5h v BA. A keby bol koridor so 160-tkou tak by mohol pomaly konkurovať aj lietadlu. (autobus sa nechytá, a OA asi tiež ťažko, keď si ktomu zoberieme to pohodlie....)
Pacho
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 64
Založený: 09. Máj 2006 08:19
Bydlisko: Lipt. Mikulas

Odoslaťod DrX » 09. Jan 2010 16:03

Ja zas nevidim dovod, preco by v koridore PO-KE-ZV/BB-NR-BA nemalo byt slusne spojenie, ked tento koridor je jasne komplementarny k severnemu (tj zlepsovanie severneho koridoru spojeniu tychto regionov nepomaha).

Pacho: ak by sa na 160 prebudoval juh, s tym, ze trasovanie by sa upravilo napr tak, aby kopirovalo rychlostnu cestu R1+R2, zrazu by sa KE-BA dalo robit za menej ako 2.5 hod. Je mi ale celkom jasne, za na SK sa to za dnesnej madarskym stihomamom trpiacej generacie nestane... Priority su holt inde.

jano.z: sorry, ale tieto argumenty su podla mna druhu "ked sa nechce, tak dovod preco sa neda sa vzdy najde". Ak skutocne 90 dni v roku sa niekde na trase KE-ZV-BA nahradza vlak busom, tak aj teraz pri rychlikoch/zrych.vlakoch je to absolutne konkurencne neschopny balast, a vsetci radsej nastupia do busu a odvezu sa suvislo. takze spravit napravu toho by mal byt prvorady projekt kazdeho, kto chce aby sa po juznej trati jazdilo. a nie pouzivat to ako dovod, preco tam nedat vlaky vyssieho standardu...
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 08. Feb 2005 20:45
Bydlisko: KE

Odoslaťod Dialniciar » 09. Jan 2010 16:12

Južná trať ... to je nejaký nový plán blizsienaokolo.com ? Hahahaha :)
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

rýchlik

Odoslaťod Pacho » 09. Jan 2010 17:21

DrX s tým cestovným poriadkom, som nechcel navodiť zasa "madarsú kartu" (dnesnej madarskym stihomamom trpiacej generacie nestane), ale som skôr chcel naznačiť, že postupným a niekoľkoročným upravovaním tratí sa daju tie časy skracovať. Tuná zasa narážame na problé, že slovensko nepotrebuje prepojiť KE-BA, ale obslúžiť celý región, Z KE do BA maš možnosť ísť OA BUS R ale aj lietadlom, ale napríklad z LM isť lietadlo je hlúposť, najprv cestovať do PP..... Tak si myslím, že tento rýchlik je veľmi dobý. Nechem zasa rýpať, ale skús napísať aký tovar sa vozí južným smerom? fakt neviem. Nie som odborník, ale myslím si , že ten sever ďaleko viac obslúži aj nákladnu dopravu.

Stavať južný železničný rýchlokoridor, len preto, aby sa niekto odviezol z KE do BA za 2,5 hodín, nie že by to bol moc veľký luxus, ale SR si to v súčasnosti jednoducho nemôže dovoliť.

Čiste teoreticky, keby sa juhom potiahla širokorozchodná až do W, možna zavedú aj rýchliky, ktoré pôjdu po nej za 2,5 hod
Pacho
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 64
Založený: 09. Máj 2006 08:19
Bydlisko: Lipt. Mikulas

Re: rýchlik

Odoslaťod DrX » 09. Jan 2010 17:37

Pacho napísal:DrX s tým cestovným poriadkom, som nechcel navodiť zasa "madarsú kartu" (dnesnej madarskym stihomamom trpiacej generacie nestane), ale som skôr chcel naznačiť, že postupným a niekoľkoročným upravovaním tratí sa daju tie časy skracovať. Tuná zasa narážame na problé, že slovensko nepotrebuje prepojiť KE-BA, ale obslúžiť celý región, Z KE do BA maš možnosť ísť OA BUS R ale aj lietadlom, ale napríklad z LM isť lietadlo je hlúposť, najprv cestovať do PP..... Tak si myslím, že tento rýchlik je veľmi dobý. Nechem zasa rýpať, ale skús napísať aký tovar sa vozí južným smerom? fakt neviem. Nie som odborník, ale myslím si , že ten sever ďaleko viac obslúži aj nákladnu dopravu.

Stavať južný železničný rýchlokoridor, len preto, aby sa niekto odviezol z KE do BA za 2,5 hodín, nie že by to bol moc veľký luxus, ale SR si to v súčasnosti jednoducho nemôže dovoliť.

Čiste teoreticky, keby sa juhom potiahla širokorozchodná až do W, možna zavedú aj rýchliky, ktoré pôjdu po nej za 2,5 hod


No, a este mi vysvetli, na zaklade akej spravodlivosti LM ma mat taketo napojenie na BA aj KE, ale PO, NR, ZV alebo RS nie, a sme doma.

Co sa tyka nakladnej dopravy, ziaden tranzit V-Z nase zeleznice nepouziva, a hlavne prudy su pokial viem BA-ZA-sever a KE-ZA sever. Ale, aj tu je zas dovodom len to, ze poriadne spojenie KE-BA nie je nasou prioritou. Tranzit vychod-zapad europy je obrovsky, akurat, ze slovensko obchadza cez M a PL (co pri bezkonkurencne najhorsich cenach nasej dopravnej cesty je len logicke).
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 08. Feb 2005 20:45
Bydlisko: KE

Odoslaťod i15 » 09. Jan 2010 18:02

Ono samozrejme ze juzny koridor modernizovat treba. Nove trate do Nitry a Rimavskej Soboty by okrem vyssej rychlosti trasu aj skratili a postupne by vlaky premavajuce medzi PO a BA juhom mohli dosahovat porovnatelne casy, ako tie severne.
Obrázok používateľa
i15
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 827
Založený: 21. Jan 2007 21:49
Bydlisko: Košice

Odoslaťod jano.z » 09. Jan 2010 18:32

DrX: Praveze pri beznych rychlikoch je to (pokial sa nejedna o piatky a nedele, coz je chvalabohu minimum, cez vikend a v piatok sa nastastie ZSR vylukovat moc nechce pokial nemusia) podla mna este bez problemov stravitelne. Ostatne tuna nie je problem NAD pre vyluky v tyzdni napr. rychliky Brno - Olomouc na 61% trasy (Brno - Vyskov - Nezamyslice) a rychliky Brno - Bohumin na 40% trasy (Brno - Vyskov - Nezamyslice - Kojetin), kde sa s vyhodou vyuzije poloprazdna D1 (meskania nie su az tak velke, vacsinou sa v Nezamyslicich cas prichodu bezzastavkovymi autobusmi dokonca hoc dost naostro stiha). V piatok a v nedelu je potom zeleznica schopna pobrat "stahovanie naroda". Ale riesit na takejto relacii biznis klientelu viac ako voznom prvej triedy by asi nenapadlo ani tych najotrlejsich marketingarov CD ...

A toho tranzitu cez SR nikdy vela nebolo a vela by nebolo ani keby sa Cargo predalo Rakusanom. Tam v casoch najvacsieho rozmachu chodili asi 2 vlaky denne, ale dost to zaviselo na UZ, ako sa darilo.

Pacho: Rychliky na SRT by boli najvacsia hovadina aka by sa mohla urobit, kedze by totalne stali jej priepustnost a vyrazne by zvysili naklady na udrzbu trate.
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Re: rýchlik

Odoslaťod Pacho » 09. Jan 2010 18:45

No, a este mi vysvetli, na zaklade akej spravodlivosti LM ma mat taketo napojenie na BA aj KE, ale PO, NR, ZV alebo RS nie, a sme doma.

nejdem plemizovať, o prúdoch nákladnej dopravy, lebo pravdupovediac nemám o nej žiadnu predstavu. No len nepochopí, a skús mi to vysvetliť, prečo naši otcovia, a praotcovia, začali staviat Košicko-Bohumínsku železnicu, keď už vtedy to mohli postaviť na rovine juhom?? a ako hlupáci stavali tunely, mosty cez ten zbytočný sever?

jano.z s tou SRT to bola len taká úvaha, samozrejme v dnešnej dobe absolútne nerálna. :D
Pacho
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 64
Založený: 09. Máj 2006 08:19
Bydlisko: Lipt. Mikulas

Odoslaťod Dialniciar » 09. Jan 2010 19:16

Južný koridor bude mať širokorozchodnú ...
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Re: rýchlik

Odoslaťod DrX » 09. Jan 2010 20:11

Pacho napísal:nejdem plemizovať, o prúdoch nákladnej dopravy, lebo pravdupovediac nemám o nej žiadnu predstavu. No len nepochopí, a skús mi to vysvetliť, prečo naši otcovia, a praotcovia, začali staviat Košicko-Bohumínsku železnicu, keď už vtedy to mohli postaviť na rovine juhom?? a ako hlupáci stavali tunely, mosty cez ten zbytočný sever?


No asi preto, ze uz davno mali postavenu rakusko-uhorsku spojnicu Kosice-Budapest-Vieden(Bratislava), a postupne im doslo, ze by nebolo od veci ak by boli Horne uhry napojene na Bohumin. Pre nic ine...

Proste, boli sme sucastou ineho statneho utvaru.

Tiez sa mi to tu uz ale nechce viac rozoberat.
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 08. Feb 2005 20:45
Bydlisko: KE

Odoslaťod Dialniciar » 09. Jan 2010 21:50

A teraz sme súčasťou skrachovaného Maďarska, všakže ? :)
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod jano.z » 10. Jan 2010 00:00

DrX: Problémom je, že tá trať horom a dolom je paralelne kúsok dole je Nýregyipálya. Takže do TEN nám schválili len trať horom a robí sa trať horom. Hotovo.

Inak z pohľadu tých výluk ma strašne fascinujú MÁV. EC a IC vlaky idúce za Budapešť na juh a juhozápad tam jazdia pol dlhých dlhočizných kusoch (stovky km) jednokoľajných tratí, napr. z Budapešti až do Kelebie, na Maďarsko-Srbských hraniciach. Alebo trate na juhozápad od Székesfehérváru. Pritom sa am nepoužívajú náhradné súpravy ale pri výlukách sa vo veľkom zavádzajú odklony (a náhradné súpravy potom idú len po obchádzanej trati). Pri ceste vlakom do Maďarska sa treba maďarskej čaty opýtať kam vás ten vlak vlastne dovezie ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod DrX » 10. Jan 2010 19:40

jano.z: dik za vysvetlenia. Po pravde, to co si tam pisal o percentach pri Brne ci Olomouci som vobec nepochopil. A co je "Nýregyipálya" to nevie ani google. Takze vela som z toho neziskal. Ale dovolim si pochybovat, ze bola EU proti tomu, aby bol nas zeleznicny koridor blizko madarskeho. Tieto veci boli jasne plne v nasej statnej rezii, a ak by sme my chceli aby tam bol, tak by tam bol. Takze sa trapne neskryvajme - SK chcelo sever, tak ma sever. Totiz, ak by EU take veci vadili, tak urcite by nesuhlasili, aby sme my budovali podradny dialnicny koridor D1+D3 hned vedla hlavneho moravskeho, vsakano...

A tiez silne pochybujem, ze ak by sme my poziadali o EU peniaze na zeleznice mimo koridoru (napr. napojenie NR alebo RS), ze by bol kohezny fond proti. Tie peniaze su prave na vyrovnavane regionalnych rozdielov. Len Slovensko ich ponima nejak presne naopak (napr. BA fnuka, preco nemozu ist niektore peniaze im. Vsak tak velmi potrebuju...)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 08. Feb 2005 20:45
Bydlisko: KE

Odoslaťod jano.z » 10. Jan 2010 21:23

DrX: Tie percenta boli o tom, ze pri vyluke obcas chodi na tolko percentach trasy vlaku autobus ... Nyregyipalya je zeleznicny koridor Budapest - Nyregyihaza.

Nemiesaj NR a RS. Kym NR je naozaj skor o "blbosti" pohlavarov zeleznic, riesenie kvalitneho zeleznicneho spojenia pre RS a okolie by bolo dnes aj v najblizsich rokoch vyhadzovanim penazi do vetra. Ak sa ma potiahnut tento region, treba to spojenie nejak rozumne navrhnut, ale najprv ta dotiahnut dialnicu/rychlocestu, tak aby nekolidovala s pripadnym buducim zeleznicnym spojenim a potom az sa region chytu zacat riesit zeleznicu krz integrovnau dopravu a TKD.
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Andrej » 11. Jan 2010 10:20

Modernizacia juzneho tahu by bola rovnaka hovadina ako SRT. Nakladna doprava by sa sem zo severu aj tak nepresunula a osobna doprava by vzrastla mozno o 20-30%.

Jediny usek, ktory ma opodstatnenie modernizovat (resp. postavit takmer novu trat vzhladom na mnozstvo oblukov 60-80km/h), je trat Palarikovo-Levice-Zvolen.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 17:57

Odoslaťod mino » 11. Jan 2010 13:25

k dileme sver vs. juh by som len dodal v prospech severu:

-existujuca kosicko-bohuminska zeleznica (preto historicky vynechany Presov)
-vytazeny nakladny koridor (dodavky US Steel z Ostravska po logickej linii) + nejaky ten tranzit z Ukrajiny
-koncentracia vacsich miest na Spisi, Liptove, Povazi, obsluha Oravy (urcite vacsia koncentracia obyvatelstva ako na juhu)
-obsluha po BA najvyznamnejsich regionov cestovneho ruchu Slovenska (Liptov, Tatry...), svedci napr. aj stupajuca popularita "autovlakov" Praha-Poprad, priame spojenia lozkami vyuzivaju napr. lyziari z Ukrajiny a Ruska (priame spojenie severneho Slovenska s Kijevom, Moskvou)
mino
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 615
Obrázky: 44
Založený: 02. Nov 2007 12:50
Bydlisko: LM/BA

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Železničná infraštruktúra

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.