Dobre casy pre elektrifikaciu. Uvidime, co rozbehnu...
viewtopic.php?f=35&t=25322Minulý týždeň sa na verejnosť dostal návrh plánu obnovy, ktorý sme v decembri poslali Európskej komisii. Minister financií Eduard Heger (OĽaNO) reagoval tým, že to je len pracovná verzia a mnohé veci sa už odvtedy zmenili, aj čo sa týka podmienok zo strany Európskej únie. Čo sa teda zmenilo?
Máme nový text európskeho nariadenia z decembra. Sú v ňom mnohé novinky, ktoré sa týkajú napríklad biodiverzity, rodovej rovnosti či piliera sociálnych práv. Toto sú veci, ktoré v predchádzajúcej časti nefigurovali a musíme ich reflektovať v novom návrhu. Zároveň sa zmenili aj koeficienty, ktoré veľmi vplývajú na to, aké opatrenia vieme zahrnúť do časti „zelená ekonomika" tak, aby sme splnili cieľ – 37 percent na boj proti klimatickým zmenám. To, čo únia pokladá za naozaj „zelené” je zúžené len na veci týkajúce sa klímy. Zmeny koeficientov tak majú priamy vplyv na komponenty, ktoré sme do tejto časti pôvodne zaradili. Nad niektorými časťami v pôvodnom návrhu sa budeme musieť znovu zamyslieť.
Napríklad nad ktorými?
Nad železnicami. Z vecí, ktoré máme v súvislosti s nimi v pláne teraz, sa za 100-percentne zelené pokladajú len TENT-T koridory a elektrifikácia. Na základe predchádzajúcich informácií sme plánovali modernizáciu železničných tratí aj mimo TENT-T.
Neplánovala sa aj výmena vozňov?
Áno. Po novom však na to, aby sme ich mohli pokladať za 100-percentne zelené, musia byť elektrické.
Bude sa teda meniť aj alokácia peňazí do jednotlivých oblastí?
Určite. Plnenie zeleného kritéria bude totiž pre nás jedno z najťažších. Ide až o 37 percent všetkých zdrojov, podmienky sa stále menia a sprísňujú. Bude preto treba meniť aj jednotlivé komponenty. Rátame aj s pridaním jedného, ktorý bude priamo reflektovať požiadavku biodiverzity. Pracovne ho zatiaľ nazývame „Adaptácia na zmenu klímy”.