ŽSR - elektrifikácia tratí

sekcia venovaná železniciam

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod Lenny » 19. Sep 2005 22:59

Rozdíl mezi severní a jižní trasou je ten, že tato železnice byla využivána pro spojení Ostravska se SSSR. Po této trase směřovala velká většina nákladu z SSSR. 60-70.letech, kdy kapacita trati nepostačovala, hledali se možnosti, jak trati odlehčit, proto se začal budovat tzv. 2. tah, ale nedokončil. Velké plus severní trasy je, že je elektrizovana, dvojkolejná, vybavena automatickým zabezpečovacím zařízení, větší povolené rychlosti 80-120. Oproti jihu, které je jednokolejna, motorové trakce, se zastaralým zabezpečovacím zařízení a max ryhlosti do 100 km/h. Elektrifikací by se rychlost zvýšila, ale ne víc než na 120 km/h v některých úsecích.
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 23:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod Antimander » 20. Sep 2005 18:16

Lenny napísal:Elektrifikací by se rychlost zvýšila, ale ne víc než na 120 km/h v některých úsecích.


Lenny,

hlavne elektrifikácia tratí je robená pre ŽP a dokazuje to vyspelosť krajiny.

Ty píšeš o problémoch južnej trate, ... ja o nich viem a preto aj hovorím, že južná trať je výrazne finančne poddimenzovaná. Severná je modernizovaná, južná nie je ani zelektrifikovaná, ... prehlbujú sa rozdiely už aj na železniciach. :wink:
Obrázok používateľa
Antimander
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 425
Obrázky: 5
Založený: 02. Aug 2005 14:46

Odoslaťod Lenny » 20. Sep 2005 21:24

Vim, nevyhuvojící prostorová průchodnost, malé možné zatížení na nápravu atd. Na severu se stavělo, na jihu nic.
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 23:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod Caesar » 29. Sep 2005 19:33

Tak toto je dobrá téma. Ale problém je jasný.

Železnice majú málo peňazí a je nutná modernizácia severného koridoru, na ostatné jednoducho nezostáva dosť peňazí. Ešte by som to aj upresnil. Buď modernizácia severného s pomocou EÚ alebo nič. To je veľmi zlý výber pri zadĺžených železniciach a pravicovej vláde.

Nakoniec aj KIA je "zachránená", že tam je náhradná varianta dopravy namiesto diaľnice D1. 8)
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 15:03
Bydlisko:

Odoslaťod Adaios » 14. Okt 2005 23:17

Na Slovensku je to velky problem a to uzna kazdy, kto je zelezniciar, ze nemate elektrifikovane a zdvojkolajnene hlavne trate, to je chyba.

A je to o to smutnejsie, ze vas premier bol nielen minister dopravy, ale ze je zelezniciar. :roll:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 21:36

Odoslaťod B; » 17. Mar 2006 13:48

Citam, ze idu elektrifikovat trat DNV-Marchegg.
Je to nejak casovo zosuladene s rakuskou stranou?
Inak to nema velky zmysel...
Obrázok používateľa
B;
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 29
Založený: 04. Feb 2005 11:55
Bydlisko: Doma :-) v EU

Odoslaťod jano.z » 17. Mar 2006 14:02

Ma to zmysel v tom, ze nasi to budu moct chodit az do MCG (elektrizacna sustava ma byt 25 kV/50 Hz) a ak sa ma nejaky vlak prepriahat tak sa to bude robit na rakuskom uzemi a kilometre budu plynut nam a nie OBB ... tam ide o vyrovnavku kilometrov, specialne do rakuska je v tom znacny bordel, kedze rakusanom cargo v podstate nema ako vyrovnavat vykony (ono sa to zda ze kusok, ale za rok to su stovky/tisice km ...) za ZSSK v kope sa jazdilo cez Marchegg az na Wien - Kledering nasimi dizlami, len tie teraz dostala Spolocnost a Cargo utrelo, tak si pritlacili na ZSR nech im tam natiahne tie draty (a dohodli s OBB, ze ako prejde tak si elektrifikaciu Marcheggu zaplatia oni /OBB/ (uz s vyhladom na prepinatelne napatie rakuske/nase napatie) v ramci priprav na reko tejto trate. Vysledkom bude, ze Cargo si bude moct chodit s laminatom az do Marcheggu a brat odtial vlaky (a opacnym protipolom bude Kitsee + Petrzalka, kde bude cez ranice vozit OBB).
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod B; » 17. Mar 2006 14:04

Vrely vdak, plus este jeden za expresnu odpoved.
Este otazocka: co je laminat?
Obrázok používateľa
B;
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 29
Založený: 04. Feb 2005 11:55
Bydlisko: Doma :-) v EU

Odoslaťod jano.z » 17. Mar 2006 14:12

No je to prezyvka pre hnacie kolajove vozidla rady 240 (velmi hojne pouzivane na juhu na nakladnych vlakoch), vzniklo to podla skrine, ktora je kompletne (teda nie len predok a zadok) vyrobena zo sklolaminatu (svetovy unikat).
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Adaios » 17. Mar 2006 20:00

JoHnZ napísal:No je to prezyvka pre hnacie kolajove vozidla rady 240 (velmi hojne pouzivane na juhu na nakladnych vlakoch), vzniklo to podla skrine, ktora je kompletne (teda nie len predok a zadok) vyrobena zo sklolaminatu (svetovy unikat).


Na juhu :?:

Europy alebo SR :?:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 21:36

Odoslaťod jano.z » 17. Mar 2006 22:34

Skoro by sa dalo povedat, ze aj aj :) bavime sa o Slovenskych zelezniciach. Je vsak pravdou, ze technicky zhodne (enem plechove) stroje premavaju v Bulharsku, Srbsku a Chorvatsku.
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Lenny » 26. Apr 2006 18:19

Podle dlouhodobého plánu jehož první návrh byl v roce 1987, kdy byla zpracována studie, se uvažuje o sjednocení trakčích soustav na Slovensku. Měla by být zachována střídavá soustava a stejnosměrná soustava by měla být zrušena.

Dle rozhodnutí GŘ ŽSR ze dne 30.11.2005 se bude trakční soustava měnit postupně jak budou postupovat modernizační práce na V. koridoru.
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 23:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod johhan » 26. Apr 2006 22:54

Lenny napísal:Podle dlouhodobého plánu jehož první návrh byl v roce 1987, kdy byla zpracována studie, se uvažuje o sjednocení trakčích soustav na Slovensku. Měla by být zachována střídavá soustava a stejnosměrná soustava by měla být zrušena.

Dle rozhodnutí GŘ ŽSR ze dne 30.11.2005 se bude trakční soustava měnit postupně jak budou postupovat modernizační práce na V. koridoru.


Štúdia bola spracovaná pre celé Československo. Prvé štúdie sú datované do roku 1963 - kedy sa uvažovalo že sa všetky rozostavané úseky na DC preelektrifikujú už na AC a komplet sa zmení existujúce DC na AC. Nakoniec sa rozhodlo že sa rozostavané úseky na DC dostavajú ( usúdili že je neefektívne meniť nedávno elektrifikované úseky ) a bude sa elektrifikovať už len AC a tým že Škoda Plzeň dostala úlohu vyvinúť dvojsystémové hnacie vozidlá a pri generálnej rekonštrukcii ( cca o 50 rokov ) tratí DC trakcie sa táto bude meniť na AC.

ŽSR toto ide robiť pri rekonštrukcii koridoru - gro DC trakcie leží na koridore takže to má význam.

ČD má pol tratí na DC v koridore a polku nie. Tam už tá efektivita by bola otázna.
johhan
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 39
Založený: 03. Feb 2005 22:43

Odoslaťod Lenny » 27. Apr 2006 14:41

johhan napísal:Štúdia bola spracovaná pre celé Československo. Prvé štúdie sú datované do roku 1963 - kedy sa uvažovalo že sa všetky rozostavané úseky na DC preelektrifikujú už na AC a komplet sa zmení existujúce DC na AC. Nakoniec sa rozhodlo že sa rozostavané úseky na DC dostavajú ( usúdili že je neefektívne meniť nedávno elektrifikované úseky ) a bude sa elektrifikovať už len AC a tým že Škoda Plzeň dostala úlohu vyvinúť dvojsystémové hnacie vozidlá a pri generálnej rekonštrukcii ( cca o 50 rokov ) tratí DC trakcie sa táto bude meniť na AC.

ŽSR toto ide robiť pri rekonštrukcii koridoru - gro DC trakcie leží na koridore takže to má význam.

ČD má pol tratí na DC v koridore a polku nie. Tam už tá efektivita by bola otázna.


Docela by mě zaímal postup v případě že by se začaly modernizovat úseky i od Košic.
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 23:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod jano.z » 27. Apr 2006 22:05

Postup má byť nasledovný:

Pri rekonštrukcii koridoru sa bude dávať zapletaný drát na 25 kV s tým, že sa ňom zníži prúdová zaťažiteľnosť, čo bude zrejme znamenať zriadenie dočasných meniarní (žiadny problem, ŽSR disponujú príslušnými zariadeniami, ktoré sú na vagónoch, dajú sa presúvať a ak je niekde na okolí rozvod 25 kV alebo 110 kV nie je problém dočasne zriadiť), takisto pri súčasných meniarňach sa vykoná iba nevyhnutná údržba a bude sa veriť a dúfať, že to tie 40 ročné ortuťové usmerňovače zvládnu ... potom sa zbudujú nové napájacie stanice a jednoho krásneho dňa sa šťukne gombíkom ... a žiadna jednosmerná mašina si tam potom ani neškrtne ...

... pre ZSSK to nebude až taká ťažká strata, nakoľko väčšina rušňov rýdzo 3 kV sú rušne zo záveru II. generácie Škoda, ktoré sú pomerne slušne unifikované a tak by za cenu pod 20 miliónov Sk bola možná ich prestavba ...

... ale takto sa stane polka parku rušňov ZSSK CARGO zo dňa na deň bezcenná a CARGO bude musieť kúpiť nové rušne (na pokrytie súčasnej potreby by pre CARGO "zo dňa na deň" vyvstala potreba nákupu 70-100 elektrických rušňov o vysokom výkone (najmä náhrada za radu 131 bude veselá, lebo vďaka jej veľkej adhéznej hmotnosti jej výkonovo nemôže na štrbskej rampe konkurovať vlastne žiadna moderná elektrická lokomotíva, hoc so štvornásobným výkonom). Len pre zaujímavosť, keď budeme unifikovať len na jednu radu a došlo by k nákupu príslušného počtu lokomotív zhodné s radou 185/189 DB (taký slušný kompromis cena/výkon) znamenalo by to pre Cargo náklady zhruba 30 miliárd Sk. A kde ich zobrať? Pri súčasnom prístupe to môže znamenať všeličo ...

A preto je namieste otázka, či sa na to radšej nevyfláknuť a neskúsiť eliminovať nevýhody js trakcie modernou technikou v meniarňach a rozvodoch.
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Caesar » 27. Apr 2006 23:12

JoHnZ napísal:Postup má byť nasledovný:

Pri rekonštrukcii koridoru sa bude dávať zapletaný drát na 25 kV s tým, že sa ňom zníži prúdová zaťažiteľnosť, čo bude zrejme znamenať zriadenie dočasných meniarní (žiadny problem, ŽSR disponujú príslušnými zariadeniami, ktoré sú na vagónoch, dajú sa presúvať a ak je niekde na okolí rozvod 25 kV alebo 110 kV nie je problém dočasne zriadiť), takisto pri súčasných meniarňach sa vykoná iba nevyhnutná údržba a bude sa veriť a dúfať, že to tie 40 ročné ortuťové usmerňovače zvládnu ... potom sa zbudujú nové napájacie stanice a jednoho krásneho dňa sa šťukne gombíkom ... a žiadna jednosmerná mašina si tam potom ani neškrtne ...

... pre ZSSK to nebude až taká ťažká strata, nakoľko väčšina rušňov rýdzo 3 kV sú rušne zo záveru II. generácie Škoda, ktoré sú pomerne slušne unifikované a tak by za cenu pod 20 miliónov Sk bola možná ich prestavba ...

... ale takto sa stane polka parku rušňov ZSSK CARGO zo dňa na deň bezcenná a CARGO bude musieť kúpiť nové rušne (na pokrytie súčasnej potreby by pre CARGO "zo dňa na deň" vyvstala potreba nákupu 70-100 elektrických rušňov o vysokom výkone (najmä náhrada za radu 131 bude veselá, lebo vďaka jej veľkej adhéznej hmotnosti jej výkonovo nemôže na štrbskej rampe konkurovať vlastne žiadna moderná elektrická lokomotíva, hoc so štvornásobným výkonom). Len pre zaujímavosť, keď budeme unifikovať len na jednu radu a došlo by k nákupu príslušného počtu lokomotív zhodné s radou 185/189 DB (taký slušný kompromis cena/výkon) znamenalo by to pre Cargo náklady zhruba 30 miliárd Sk. A kde ich zobrať? Pri súčasnom prístupe to môže znamenať všeličo ...

A preto je namieste otázka, či sa na to radšej nevyfláknuť a neskúsiť eliminovať nevýhody js trakcie modernou technikou v meniarňach a rozvodoch.


Mňa hnevá na tomto príspevku ten prístup. Je to pekne opísané, ale záver nie je správny, pretože to je stále tak, že bude to stáť 30 mld. SKK. Pred 10 rokami by to stálo 20 mld. SKK a za ďalších 15 rokov to bude stáť 50 mld. SKK, ale raz sa to bude musieť spraviť. Treba začať zodpovedne postupne napríklad 10 ročnú modernizáciu a vyčleniť každý rok napríklad 2,5 mld. SKK na nákup rušňov. Nestačilo by to, ale bolo by za 10 rokov napríklad 75% spraveného a nebol by potom taký veľký problém, aký sa stále rieši, aj keď de facto nerieši.
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 15:03
Bydlisko:

Odoslaťod johhan » 28. Apr 2006 00:08

JoHnZ:

no neviem či to malo význam, upravovať DC. Pre ŽSR by to bolo zahodenie šance na zjednotenie trakcie. Pre ZSCS by to bolo možno ušetrenie nákupu nových lokomotív o 5 - 10 rokov. Tie lokomotívy majú už svoj vek myslím že doslúžia v priebehu 10-20 rokov. Okrem toho Cargo bude súkromná firma. Prečo by si mala ŽSR komplikovať život kôli jednému z prepravcov. A aj tak kým dojde koridor na východnú hranicu uplynie cca 10 rokov, to je dosť času na prípravu. O 10 rokov bude technika inde. Všetky nové trate budujú na AC. Teda rozvoj technológii na AC trakcii pôjde rýchlejším tempom.
johhan
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 39
Založený: 03. Feb 2005 22:43

Odoslaťod Jarda » 28. Apr 2006 18:30

JoHnZ napísal:Ma to zmysel v tom, ze nasi to budu moct chodit az do MCG (elektrizacna sustava ma byt 25 kV/50 Hz) a ak sa ma nejaky vlak prepriahat tak sa to bude robit na rakuskom uzemi a kilometre budu plynut nam a nie OBB ... tam ide o vyrovnavku kilometrov, specialne do rakuska je v tom znacny bordel, kedze rakusanom cargo v podstate nema ako vyrovnavat vykony (ono sa to zda ze kusok, ale za rok to su stovky/tisice km ...) za ZSSK v kope sa jazdilo cez Marchegg az na Wien - Kledering nasimi dizlami, len tie teraz dostala Spolocnost a Cargo utrelo, tak si pritlacili na ZSR nech im tam natiahne tie draty (a dohodli s OBB, ze ako prejde tak si elektrifikaciu Marcheggu zaplatia oni /OBB/ (uz s vyhladom na prepinatelne napatie rakuske/nase napatie) v ramci priprav na reko tejto trate. Vysledkom bude, ze Cargo si bude moct chodit s laminatom az do Marcheggu a brat odtial vlaky (a opacnym protipolom bude Kitsee + Petrzalka, kde bude cez ranice vozit OBB).


Úprava laminátek na dvoutrakční s rakouskou trakcí není příliš nákladná, takže by si Cargo mohlo upravit lokomotivy a jezdit případně i dál do Rakouska, kdyby je tam ÖBB pouštěly. ČD na základě smluv s ÖBB už náklady tahají z ČB takovými laminátkami do rakouského vnitrozemí.
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 12:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod jano.z » 29. Apr 2006 01:27

Caesar: Technika je porád niekde inde ... tak prečo dopekla maú všetky nové n-systémové mašiny najvyšší písaný výkon pod 3kV DC ...

DC znamená jednoduché mašiny a zložitý traťový aparát
AC znamená jednoduchý traťový aparát a zložité mašiny

Kým traťový aparát je prístupný, dá sa nadimenzovať a môže byť pri ňom nejaká špecializovaná obsluha (1-2 ľudia), ktorí sú na to odborníci a ktorí nerobia nič iné, na mašine je len "chudáčisko" majster, ktorý je síce schopný elektromontér ale na väčšie a záludnejšie poruchy nestačí, pričom zložitejšia mašina je vždy chcípavejšia mašina, na tom nezmení nikto nikdy nič akoukoľvek údržbou (dokázané v západnej európe) či technikou (viď rakúsky Talent, a ono ani ten Taurus zrovna 2x tej spoľahlivosti nepobral, zavše došli na IC do Bratislavy zo dva kúsky s pekným vyše hodinovým meškaním, tu sa zrovna od OBB moc čo učiť nemáme ... teraz ale IC do Ba ťahaju 1014/1114 a tie sú snaď ešte horšie jak naša "elitná" rada 350 ...). Mobilná časť má vždy čo robiť sama so sebou a tak ju treba maximálne zjednodušiť.

Kto, kedy kde a ako príde na to, že CARGO bude súkromná firma (najmä v súvislosti so súčasnou politickou situáciou, keď je vešľmi pravdepodobné, že do vlády sa dostanú strany ktorých záujmom je ponechať CARGO štátne ...). Trúfam si povedať, že peniaze na tieto nové rušne aj tak pôjdu z vrecák ľudí.

Ďalej si myslím, že týmto vyhlásením stratilo CARGO zo svojej prípadnej predajnej ceny riadny kus, pretože každý záujemca je postavený pred to, že do 10 rokov tu bude musieť preinvestovať aspoň 30 miliárd SK do nových lokomotív, bez toho, že by mohol nejak zväčšíť výkony.

Čo s ostatnými traťami? Čo s traťami na pomedzí ostatných štátov? V súčasnej dobe máme iba 2 napäťové styky na hraniciach (1 s maďarskom v Hidásnémethi a 1 s OBB v Petržalke na stanici). Takto si ich vyrobíme ďalšie 4 (2x vs. ČD, 2x vs. PKP). A všetky budú museť obsluhovať naše viacsystémové stroje a v PPS sa bude musieť prepriahať (ČD to majú ku svojim štrekám s napäťovými stykmi stovky kilometrov ďaleko, PKP takéto stroje dokonca vôbec nevlastnia /s tým, že naše dvojsystémové stroje na PKP nikto nepustí, ich ZabZar je na takej úrovni, že veci ako 363,350... tam robia podobné funny veci s technikou, ako u nás taurus, pendolino a spol.). A teda sa natíska otázka, či reelektrifikovať aj ďalšie trate (Plaveč, Čadca, Zwardoň).

Ďalším takým pomerne zaujímavým argumentom sú energetici. S polohou meniarní sa moc hýbať nedá a tak ku nim doviedli energetici rozvody. Napájacích staníc na AC je podstatne (o 75%) menej ako na DC. Pri 90% z meniarní je rozvodňa a dotiahnuté vedenie energetikov z ktorého viac naž 90% odoberajú ŽSR. Zrušenie takéhoto miesta či jeho nutná prestavba (bo tam často ide len 22 kV rozvod, čo je málo) znamená tvrdé penále zo strany energetikov.

... Celé sa to môže predražiť o stovky miliárd korún, ktoré si zaplatíme všetci a môže to silne narušiť plynulosť prepráv ...

Johann: Ty by si sa nenervoval kvôli niekomu, kto ti dáva 85% z výplaty? V nákladnej doprave má CARGO stále viac než 90% podiel a osobná doprava je tu skôr charitatívna činnosť ... odrovnáš CARGO odrovnáš nákladnú železnicu a hurá na cesty. Respektíve CARGO poskupuje po okolitých štátoch vyradené sergeje a bude jazdiť na vysokovýkonné dvojtaktné naftové motory made in former USSR (a aj celá ekológia železnice pôjde do hája)

Jaroslav: Vedle jak ta jedle. Nákladné na peniaze to veru nie je, ale ... Úpravou 240 na radu 340 dochádza ku zníženu výkonu pod 25 kV/50Hz o cca 20%, na rakúskej sústave nedosahuje výkon ani 50% menovitého výkonu rady 240. Normatívom na jednu loko 340 aj na rovinatej rakúskej trati je necelých 500-700 ton (a jak dôjdeme do hôr, na jeden nákladný vlak by sme potrebovali 4-6 rušňov, na každom majstra, každý s kopou zbytočne spálenej elektriky, ... proste ekonomika 0 bodov). Rada 340 ČD väčšinou postáva v depe (jedna zástupkyňa stihla už chudera do tla zhorieť), do Dvořište vozia náklad 240tky klasické lamináty, z Dvořiště do Summerau ťahá dízel a zo Summerau si to už OBB vezme čím má ... ak už aj sú na trati (spoľahlivosť tiež 0 bodov), tak 340 jazdia maximálne so Schlierenmi na osobákoch, aj to len zo Summerau, ďalej ich Rakúšania nechcú pustiť.
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Caesar » 29. Apr 2006 13:25

JoHnZ napísal:Caesar: Technika je porád niekde inde ... tak prečo dopekla maú všetky nové n-systémové mašiny najvyšší písaný výkon pod 3kV DC ...


JoHnZ,

nepochopil si ma. Ty na jednej strane tvrdíš, čo sa všetko môže predražiť atď., na strane druhej píšeš zase o tom, že Cargo bude súkromná firma a že bude musieť veľa investovať a zníži sa jej cena, potom zase napíšeš niečo o pomeroch na železniciach atď. ... ako keby s každým musíš v tejto sekcii nesúhlasiť ...

Pozorne si prečítaj, čo som ja napísal v reakcii na teba. Ty sa snáď bojíš nových technológií ? A môžeš si byť istý, že záujemca o Cargo veľmi dobre vie, že bude musieť investovať a nie len do rušňov. Nerob zo mňa idiota. 8)
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 15:03
Bydlisko:

Odoslaťod jano.z » 29. Apr 2006 16:21

Ja sa nových technológii nebojím, ja sa len bojím toho, že sa narobí kopec dopravných problémov a pritom bude návratnosť obrovskej investície niekde v nekonečne ...

Postupná modernizácia: TO SA NEDÁ!!!!!
Nemôžeš zaviesť 3kV najprv po ZA, potom po Vrútky, Potom po Mikuláš, potom do Popradu, potom do Margecian a potom do Košíc. Ak by si to tak chcel, tak by si v každej stanici musel zabezpečiť kapacity na preprah, zabezpečiť dvojsystémové a dieselové rušne na preprahy, zabezpečiť vhodné prevádzkové ošetrenie týchto rušňov, takisto by si musel nejak začísliť tie turnusy tak aby ti sedeli počty mašín pre obe sústavy aj dvojsystémákov (nehovoriac o tom, že ty tie dvojsystémáky budeš potrebovať ešte inde, na každá vlak budeš potrebovať inú mašinu, v zopár depách budeš mať nasáčkovanú celú elektrickú flotilu nehovoriac o tom, že už na začiatku modernizácie potrebuješ mať nadbytok rušňov na druhú trakciu aby si to mohol pomaly prenášať, potrebuješ na to celé milión ľudí, a opäť by to predražilo modernizáciu o 9 až 10 miestne sumy Sk A TO LEN NA NÁKLADOCH, nič za to nespravíš ... to neni len tak opraviť kúsok, potom zasa kúsok ... a všetky zariadenia čo si tam postavíš ti budú po ukončení akcie nanič.

Už keď, tak nech sa najprv nakúpi vozový park. S tým, čo máme teraz je nepredstaviteľné posunúť 25 kV čo i len do Žiliny (s tým, že Žilina ostane pod 3kV)
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 29. Apr 2006 19:31

JoHnZ,

tak napríklad modernizácia vozňového parku a rušňov a hnacích vozidiel atď. by tiež stála niekoľko miliárd SKK, keď nie viac ako 10 mld. SKK. Postupná modernizácia existuje, to neviem o čom píšeš. Postupne sa modernizuje aj vozňový park, aj koridory, aj sa priebežne modernizujú stanice, aj sa priebežne robí poriadok s dlhami atď.

Píšeš o milióne ľudí a obrovských predraženiach ... nemáš pravdu, z milióna by bolo max. 10 000 (pre tvoju predstavu dnes stavebníctvo v rámci opráv a údržby cestnej siete a SSC atď. zamestnávajú cca. 100 000 ľudí, to nepíšem o technických služnách v mestách atď. ...), takže ano, treba investície a veľké, ale postupne a dá sa to. Všetko sa dá, len ty to nechceš vidieť z neviem akých dôvodov ...

SR musí niečo robiť so železnicami. Lebo je tu Maďarsko, Poľsko, ... možno sú na tom horšie, ale čím dlhšie sa nebude robiť nič, tak tým horšie, SR má malý rozpočet, malé HDP, ... zadĺžené železnice atď. - nie sme na tom dobre a dá sa všetko, len ty to nevieš pochopiť. Máš odpor k novým technológiám ako Transrapid atď. ...

Železnice by sa mali prebudiť, viesť bude vždy cestná doprava ešte veľmi dlho, nie železničná. Nech sa Cargo predá aj za 1 SKK a nech nový investor investuje 1 mld. EUR do rozvoja a nech dá ďalšiu 1 mld. EUR na riešenie dlhov. A potom nech sa štát stará o osobnú dopravu a dotuje ju ročnou sumou niekoľko mld. SKK. Lepšie než nič.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod jano.z » 30. Apr 2006 00:09

Dy:
Neporovnávaj koridorizáciu, moernizáciu strojného parku a zmenu prúdovej sústavy. Sú to veci, ktoré sú niekde úplne inde.Je postupná modernizácia a postupná modernizácia.

Pretože postupná modernizácia aka koridor je taká, že sa trať upraví aby sa tam s ROVNAKÝMI PROSTRIEDKAMI DALO LEPŠIE JAZDIŤ. Zmena prúdovej sústavy naproti tomu takmer úplne VYLUČUJE MOŽNOSŤ JAZDIŤ TAM S TÝM, ČO TAM JAZDILO DOTERAZ. A to je teda sakra rozdiel.

Navyše, železnica nie je cesta. Obchádzka je takmer nemožná a teda náklady spojené s premostením zmeny prudových sústav pri udržaní intenzity dopravy, navyše s pohyblivým styčným bodom sú podstatne väčšie než náklady na obchádzku pri oprave cesty. Trúfam si povedať, že na každý preinvestovaný milón by padlo až 100 000 na tieto bočné náklady. Navyše by to spôsobilo obrovské dopravné komplikcie a zdržania najmä nákladnej dopravy v rádoch hodín (ak nebude k dispozícii dostatočný strojový park striedavej trakcie). Práve preto bol zvolený mnou vyššie popisovaný komplikovaný a nákladný postup jednorazovej zmeny trakčného prúdu (ku ktorému som zabudol dopísať, že vzhľadom k obrovským prúdom, ktoré budú novým vedením pri jednosmernej prevádzke pretekať bude nutné do 10 rokov po zmene sústavy cca. 50-60% trolejového vedenia vymeniť a veľmi často sa budú vyskytovať strhnutia troleja z dôvodu prepálenia vedenia.

Konkurencia? Kde? PKP CARGO má síce pekne natreté vozne, ale má starý a s ohľadom na stav infraštruktúry neobnoviteľný park lokomotív (známy odpredaj 40 zakúpených nových moderných strojov EP11 do Talianska z dôvodu ich neprevádzkovateľnosti na poľských tratiach.) Oragnizácia dopravy je niekde 100 rokov za opicami a niekdajšia silne predimenzovaná infraštruktúra je v tak úbohom stave, že len niekoľko málo hlavných tratí umožňuje jazdu rýchlosťou nad 60 km/h (pre ilustráciu rýchlik Budapest - Bratislava - Žilina - Katowice - Warszawa v celom úseku Zwardon - Warszawa nedosiahne rýchlosť väčšiu ako 100km/h v okolí Warszawy. Takisto drvivá väčšina tratí má rôzne hmotnostné obmedzenia. Údržba je nijaká a aj kedysi slávna magistrála Warszawa - Póznan, ktorá slúžila za vzor nášho a českého koridoru je dnes zhruba v stave v akom bol úsek Turany - Kraľovany na začiatku minulého roka (na trati sa v jeho priebehu robila generálna oprava zvršku, trolejového vedenia i železničných stavieb). Maďari majú zasa vo východozápadnom smere veľmi málo elektrifikovaných tratí, takisto sa na nich dajú dosahovať len veľmi nízke rýchlosti a okrem strojov M62 (sergej vs. CATERPILLAR) nemajú nič silné dieselové. Okrem toho by o spoľahlivosti maďarského strojného parku vedeli kolegovia z juhu veľmi veľa rozprávať a nenašlo by sa tam pochvalné slovo.

To, že dráha je v riadnom srabe vidieť na každom kroku. Robí sa čo sa dá, s ohľadom na možnosti toho ale moc nie je.Nehovorím aby sme zanechali súčasný stav. Modernizáciu treba a treba ju rýchlo, ale nie tak aby sa narobilo viac škody ako osohu.

Inak to s tou modernizáciou je také ako keď sa snažíme dosiahnuť to, že nás vyjde lacnejšie palivo počas cesty tým, že by sme v aute 3x alebo 4x vymieňali motor.

Predaj CARGA za korunu s podmienkou na masívne investície by bol za súčasného stavu zavše veľmi rozumný nápad, ale uvidíme po voľbách (v nich máme na výber - buď sa bude snažiť niekto nabaliť na predaji /čokoľvek nejak pripomínajúce súčasnú vládu, bohochraňuj ešte aj s Prokopovičom/ alebo v železniciach uvidí mastné koryto pre sponzorov a seba /SMER+HZDS/), kde sa opäť bude vyberať "menšie" zlo. Ale 1 mld. EUR na rozvoj je málo. je nutné si uvedomiť, že traťový vozňový park striedavej trakcie (teda radu 210 na posunoch vynímajúc) CARGO tvoria výhradne rušne so sklolaminátovými skriňami (50 ks), ktorých fyzická životnosť je ešte cca. 10 rokov. Fyzická životnosť sa nedá predĺžiť inak než kompletnou výmenou lokomotívnej skrine. Nehovorím ešte o tom, že priemerný vek týchto rušňov je 40 rokov a ich technológie tomu zodpovedajú (digitronové ukazateľe ako špička ľadovca). Inak CARGu ostane v elektrickej trakcii jedine 23 dvojsystémových rušňov 363, ktoré by nepokryli ani 10% dopravných nárokov na elektrifikovaných tratiach.
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 30. Apr 2006 00:28

JoHnZ,

vidím, že máš oveľa väčší prehľad ako ja v oblasti železnic, čo je asi normálne vzhľadom na to, že ja som vždy (99,99% môjho života) bol iba pasažier, cestujúci. Takže sa osprevedlňujem sa svoj "tón"v predcházajúcom príspevku.

Ale buďme konštruktívny:

JoHnZ napísal:Konkurencia? Kde?


Ani CARGO v SR nemá nadvládu v SR na nákladnej železničnej doprave. Rozčlenenie celých železníc je podľa mňa správne robené, ale nasprávne narastá manažment a jeho správanie sa (luxus). Konkurenciu vidím v tom, že za ďalších 15 rokov nič nerobenia nás Maďarsko môže predbehnúť (Poľsko asi nie) a to bude pre takú Ukrajinu zaujímavé. Predsa len je to veľký trh a SR má krátku hranicu. A ďalej konkurencia ako taká aj v ČR, aj v Rakúsku. Tam nie je s čím porovnávať. V ČR je dnes priorita cestná sieť a keď bude železničná, tak nás ČR predbehne veľmi rýchlo.

A nemyslím si, že slovenské železnice ako celok môžu byť konkurenciou pre okolité krajiny. Teda nemyslím si, že by sa nás ČR, Maďarsko alebo Rakúsko obávali ... vzhľadom na to, že naše železnice na tom dobre nie sú po žiadnej stránke a to čo existuje, už na hrane životnosti.

JoHnZ napísal:Predaj CARGA za korunu s podmienkou na masívne investície by bol za súčasného stavu zavše veľmi rozumný nápad ... bohochraňuj ešte aj s Prokopovičom ...


Tak dobre, veď CARGO môže byť predané za zaviazané preinvestovanie 1 mld. EUR a za zaviazené oddlženie vo výške 1 mld. EUR (všetky dlhy) a toto donúti nového investora investovať aj ďalšie miliardy EUR, ale na druhú stranu by to skutočne znamenalo "zbaviť" sa štátneho vplyvu na 100% na celú nákladnú železničnú dopravu, ale na druhú stranu by tu aspoň bola reálna šanca, že za 10 rokov by slovenské železnice boli konkurenciou pre Poľsko aj Maďarsko a "lákadlom" pre Rakúsko a Ukrajinu v prepojení štátov Európy. A tu by aj investor získal naspať svoje investované peniaze ... ale to by sme dnes nesmeli mať pomaly najdrahšie ceny za 1 km používania trate :!: ... a ohľadom Prokopa - dosť ho bolo aj na cestnej infraštruktúre. :twisted:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod jano.z » 30. Apr 2006 00:53

SR má krátku hranicu ... a Maďarsko ešte kratšiu ... faktom je že 60% tranzitu ex. ZSSR - EÚ smeruje práve cez SR. Naše železnice sú na tom dobre v tom, že za socializmu museli byť hlavné ťahy podstatne bohatšie dimenzované ako je treba dnes. A u nás sa v rámci úspor nikdy nesiahlo na ich kapacitné možnosti a pod. A to je teraz našou veľkou výhodou. A navyše, s OBB bola prednedávnom podpísaná dohoda o technickej dôvere. To znamená, že na hraniciach SR-OBB vlaky nepostávajú dve hodiny, pri Nexákoch sa dokonca úplne zrušil pobyt v Žst. BA-východ, ostal len cca. 15 minútový pobyt v Žst. BA - Petržalka, spojený s výmenou rušňov a rušňovodičov, papierovania a jednej zjednodušenej skúšky brzdy.

A práve v tom, že sa tu udržujú nadštandardné vzťahy so všetkými a využíva sa to (v blahej pamäti, keď nemali vozne PKP urobené trval skúšky podľa RIC a išli na OBB sa v Žiline pri preprahu urobila aj dočasná skúška podľa noriem RIC a v Marcheggu sa k tomu potom chovali ako k RIC vozňom a celé to bolo aj je podstatne rýchlejšie než cez ČR ... taká zaujímavosť. Vlak NEx (nákladný expres) zaradený do SPPZ (systém prepravy prednostnej záťaže, taký medzinárodný grafikon urgentných prepráv) má na medzinárodnej relácii Warszawa - Wien cez SR o pár minút kratšiu jazdnú dobu a to ide cez rozkopaný koridor poprípade odklonom cez Bánovce nad Bebravou, Chynorany, Nitru a Nové Zámky, v Poľsku ide po hroooznej trati, ktorá sa nedá porovnávať ani s traťou Košice - Čierna nad Tisou (a to sa tej trati hovorí skanzen a vie sa prečo), ešte aj v Rakúsku ide v podstate po lokálke ... popritom cez ČR i OBB ide stále po hotovom koridore, aj v Poľsku ide po relatívne slušnej hlavnej trati ... a čo z toho ... nehovoriac o tom, že teraz dočasne zaťaženosť podstatne stúpla, keďže trať Hohenau - Angern bude ešte cca. mesiac vyradená z prevádzky pre odstraňovanie následkov povodne.

Pevne verme, že ak sa tam znova nedostane "pán minister Prokokotovič" ("oficiálny," aj manažmentom železníc používaný termín, ale ak admini usúdia, že je to vhodné scenzúrovať, prosím), tak pevne verme, že cena za DC pôjde dole a ŽSR sa odkompenzujú nejakou tou dotáciou (napr. na výkony osobnej dopravy, kedy sa dáva ZSSK diskont z ceny za DC ale nikto ho neprepláca (veľmo zaujímavé, že?).
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Železničná infraštruktúra

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.