Stránka 2 z 29

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 06. Dec 2016 23:31
od jarino
Charakter stavby je jednoznačný – železničná trať so svojou infraštruktúrou. Ide o uzlovú železničnú stanicu. Modernizácia železničného uzla Žilina je nevyhnutná pre vytvorenie tranzitného železničného koridoru v smere sever – juh a východ – západ, spĺňajúceho požiadavky technických špecifikácií pre interoperabilitu konvenčných železničných systémov Európy. Je dôležitým bodom pri prechode prevádzky na ekonomicky výhodnejšiu striedavú elektrickú trakciu s jednofázovým systémom 25 kV, 50 Hz a pre plnohodnotný prechod na dispečerské riadenie zmodernizovaných traťových úsekov. Stavebné a technické riešenie stavby je dané požiadavkami na trate zaradené do siete medzinárodných železničných koridorov, keďže železničný uzol Žilina je križovatkou dvoch vetiev týchto koridorov. Požiadavky sú definované jednak legislatívou EÚ – hlavne Technickými špecifikáciami pre interoperabilitu, európskymi technickými normami a následne harmonizovanými národnými technickými normami a v konečnom rade rezortnými zákonmi a predpismi regulujúcimi stavbu a prevádzku železničných dráh.
Z dôvodu týchto požiadaviek je hlavnou náplňou stavby úplná rekonštrukcia koľají a výhybiek, železničných mostov, nástupíšť, trakčného vedenia so zmenou napájania z jednosmerného na striedavý prúd, železničného oznamovacieho a zabezpečovacieho zariadenia, vybudovanie dispečerského centra pre riadenie vlakov, odstránenie úrovňových priecestí a prechodov a ich náhrada mimoúrovňovými. Všetky nástupiská budú vybudované v zmysle štandardov pre modernizované trate, s výškou nástupnej hrany 550 mm nad úrovňou temena koľajníc. V priestore zrušenej zriaďovacej stanice Žilina v K.ú. Strážov bude zriadená nová zastávka pre cestujúcich s názvom zastávka Žilina odbočka. V zastávke Žilina odbočka sú navrhnuté dve krajné nástupiská s dĺžkou 250 m, s hranami pri koľajach č. 1 a 2 spolu s prístreškami pre cestujúcich. V osobnej stanici Žilina budú 3 ostrovné nástupištia a 1 krajné pri priebežných dopravných koľajach a 2 krajných a 1 jazykového nástupiska pri kusých koľajach nástupištia budú prekryté s bezbariérovým prístupom osôb s obmedzenou mobilitou taktiež aj na zastávke Žilina odbočka. V ŽST Žilina bude vybudované v susedstve existujúcej železničnej stanice nové pracovisko určené pre riadenie dopravy. Najväčšími mostnými objektmi v ŽST Žilina sú rekonštrukcie železničných mostov cez Rajčanku, nový cestný nadjazd v zastávke Žilina odbočka, železničný most cez rieku Váh v Budatíne, železničný most ponad ulicu Kysucká cesta a železničný most ponad predĺženú ulicu 1. Mája v zmysle Územného plánu Mesta Žilina.V rámci predmetnej stavby sa vykonajú protihlukové opatrenia za účelom eliminovania nepriaznivých účinkov hluku z prevádzky železničnej dopravy.

Cestné komunikácie a spevnené plochy sú v stavbe navrhnuté v nevyhnutnom rozsahu, buď ako náhrada za zrušené stavbou, alebo pre prístup a obsluhu nových prevádzok. Okrem týchto objektov budú predmetom stavby účelové komunikácie pre prístup k zastávke Žilina odbočka, k novým verejným podchodom, preložka miestnej komunikácie zabezpečujúcej prístup k rybníkom a chatovej osade v Strážove, preložka parkoviska pri staničnej budove v osobnej stanici a spevnené a manipulačné plochy v okolí prevádzok ŽSR a staničnej budovy ŽST Žilina. Záverečnou činnosťou zhotoviteľa budú vegetačné úpravy. Konkrétne sa zatrávnia svahy nových zemných telies koľají a cestných komunikácií a územie v majetku investora, kde dôjde k odstráneniu existujúcej infraštruktúry (koľaje, budovy, inžinierske stavby). Rovnako sa vykonajú vegetačné úpravy na pozemkoch, ktoré budú slúžiť počas stavby na dočasné depónie zeminy a zariadenia stavenísk.

Doba výstavby je 36 mesiacov. Predpoklad ukončenia prác je rok 2021.
http://www.zsr.sk/slovensky/media-room/ ... ge_id=5062

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 18. Jan 2017 19:55
od jarino
Minulý rok ŽSR dostali povolenie vykupovať pozemky ešte pred DSP. Má sa tým skrátiť doba prípravy tejto stavby.
Je snaha upraviť a skrátiť proces prípravy, navrhovaný je tu: gallery/image_page.php?album_id=67&image_id=35925

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 04. Feb 2017 20:43
od stanley
OMG!! takze to len budu pripravovat vyse 5 rokov ako dobre vidim a pocitam??? to co im je**lo??? ved uz sa mal uzol zilina ist davno realizovat! a oni to chcu natahovat este 5 rokov kym zacnu vobec nieco realne robit??? choré..

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 14. Feb 2017 21:51
od EmBe
Podľa komentov na vlaky.net sa projekt rozdelil a poslali žiadosť na financovanie z CEF-u na úsek Žilina (mimo) - Varín.

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 14. Feb 2017 23:05
od jarino
To dáva zmysel. Časť cez CEF, časť z OP Integrovaná Infraštruktúra. Viď názov projektu zo zoznamu projektov z OP II: ŽSR, Dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina, I. etapa
Počas leta budeme múdrejší, ktoré projekty získali financie.

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 15. Feb 2017 04:14
od stanley
to znamena ze realizacia uzla Zilina sa zacne tento rok?

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 16. Feb 2017 13:23
od jarino
Tento rok nie.
V lete budú známe projekty, ktoré budú financované cez CEF. A potom to bude nasledovať ako minulý rok. Ak si dobre pamätám potom to odobrí parlament, premiéri, podpíšu sa granty a následne vypíšu tendre. Takže ja by som očakával tender budúci rok. Samozrejme, ak tento projekt bude vybratý.

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 05. Jún 2017 22:39
od jarino
Dokumentácia pre stavebné povolenie (DSP) v zmysle zákona č. 50/1976 Z.z. bola vypracovaná a odovzdaná na ŽSR 8/2016. Schvaľovacie rozhodnutie pre DSP vydalo MDVRR SR 1/2017. Dokumentácia pre realizáciu stavby (DRS) bola vypracovaná a odovzdaná na ŽSR 3/2017.

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 08. Okt 2017 14:20
od jarino
K časti projektu, ktorý bude financovaný z CEF:
Completion of Žilina-Teplička station and related railway infrastructure in the node of Žilina
2016-SK-TMC-0219-W
Recommended total eligible costs: €64 553 421
Recommended funding: €50 319 392
Recommended EU support: 77.95%
Start date: February 2017
End date: December 2021
The Action covers the upgrade of the 8,5 km long Váh-Varín-Strečno double-track railway section, in line with TEN-T standards on capacity, safety and interoperability. The Action is located on the Rhine-Danube corridor and it is part of a Global Project that aims to upgrade and develop the Žilina - Košice - Čierna nad Tisou - Ukrainian state border railway line. The Action consists of four activities:
i) public procurement and authorisation procedures
ii) engineering supervision
iii) construction works
iv) project management, communication and audit.
By removing a bottleneck on a pre-identified section, the Action will improve efficiency and quality of rail transport, increasing its competitiveness.

Evaluation remarks:
The relevance of the Action is very good. The Action addresses a bottleneck on the pre-defined Ostrava/Přerov - Žilina - Košice - Ukranian border section of the Rhine - Danube corridor. The maturity is good as political and financial commitments are given and the EIA process is completed. The impact is very good. Based on the CBA, the Action is economically viable. It will not be financially viable without EU funding. The quality is good as the proposal is logical, complete and clear. Overall costs and planning are realistic.

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 08. Okt 2017 14:34
od aquila
to mi pripada ze to je maximalne cast o zeleznicnej stanice po varin, teda bez ZS a bez zmeny v samotnej ziline. . alebo to zle chapem ?

lebo ked sa neurobi reko zeleznicneho uzla, najma na harfach a zeleznicnej stanice, ako si predstavuju prepnutie na AC az po zilinu ?

dalej blba otazka, ale predpokaldam, ze ked sa robilo reko useku brodno - vyssie, tak bol uz predpripraveny na prepnutie na AC ?

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 08. Okt 2017 15:55
od jarino
Áno. Mne to vychádza od mostov ponad Váh ďalej na Varín. Mohlo by sa jednať o UČS 54, čo je priamy úsek trate od Váhu po Varín pozdĺž novej zriaďovačky a UČS 55, čo je krátky úsek od Varína na Vrútky.
Samotná žilina má byť financovaná z OPII. Aj keď ktovie, lebo dávnejšie bola info, že žilina robí nejaké problémy so stavebným povolením. Vraj chceli pretlačiť nejaký most, ja tipujem že lávku ponad stanicu od námestia na štadión do budúceho OC. To je ale iba tipovačka.
Na poslednú otázku neviem odpovedať. V územnom rozhodnutí sa píše, že prechod na AC v úseku ZA - Krásno (UČS 98) je súčasťou tohto projektu. Avšak ďalej sa spomína, že v Čadci sa má postaviť nová transformovňa a celý úsek ZA - CA - SR/ČR prejde na AC.
Ak by uzol Žilina prešiel na AC, meniareň v ZA by sa odstránila a prevozná trakčná meniareň by bola v Dubnej Skale ako záloha k súčasnej meniarni na Dubnej Skale.

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 08. Okt 2017 20:22
od aquila
To bohuzial nie je len nadchod ale seriozny nadjazd/MUK lavobreznej.. Taka klasika.. Darcek pre miestneho oligarchu...

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 08. Okt 2017 20:50
od Mawerick81
a zase nas najmudrejsi,, najvacsi a neviem co este.. naco by sa robila MUK k lavobreznej, ked vychod od centra je porieseny? Uz prestan brat tie lieky,, lebo ked uvidis komara, tak si budes aj o nom mysliet, ze je sucast niecoho co suvisi s hornym slovenskom... uz dlhodobo sa riesi aby zo stanice nesli fanusikovia futbalu cez mesto,, lebo vzdy to znamena odstavit Hviezdoslavovu, podchod pod zeleznicu,, tak sa premysla nad tym, zeby priamo z vlaku isli ludia na stadion.. Nic podobne ako nejaka blba MUK tam nema a nikdy stat nebude.. uz si fakt chory..

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 08. Okt 2017 21:08
od Mawerick81
ok,, je to v uzemnom plane,, ale nikto to nikdy nepostavi,, nebude z coho,, je tam budova zeleznice,, atd,, to nieje len tak ze vymyliet most cez kolaje, kde su tie kolaje jedna vedla druhej,, atd.. nerealny napad

PS: mozno by to pomohlo doprave do centra., ale inak je to blbost

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 08. Okt 2017 22:32
od mireceq
Ja som mal za to, ze AC usek od Puchova sa bude koncit "tesne pred Zilinou" => uzol Zilina zatial ostane na DC.
Totiz ak by sa mal aj uzol zilina prepnut na AC, tak potom by to nedavalo zmysel - to by sa uz rovno cele Slovensko mohlo prepnut na AC.
Dvojicky 131 tahajuce vlaky s uhlim po Bohuminsko-Kosickej drahe by museli zbytocne prepriahat na usek Zilina-CR a taktiez by to muselo asi byt synchronizovane s CR (inak by museli na hranici znovu prepriahat) ?

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 08. Okt 2017 22:49
od jarino
Teraz mi kus nie je jasné, o akých MÚK sa tu bavíme. Pozrel som aj územný plán mesta.
Pokiaľ viem, predĺženie ulice 1.mája popod železnicu je súčasťou projektu.
Ale dávnejšie som zachytil, že Mesto žiada ďalší cestný most ponad stanicu, inak nevydá povolenie.
Či to nie je náhodou toto, ale to sa jedná iba o lávku pre peších: https://myzilina.sme.sk/c/5331011/narod ... lavka.html
Osobne si tú lávku neviem predstaviť, tá stanica bez toho vypadá strašne a s tým by zapadla možno niekde v Kosove. Inde neviem kde by nejaký cestný most cez stanicu bol vôbec aspoň trochu potrebný.

Chvalabohu, že mesto nechce stanicu komplet pod zem, ako sa môžeme v niektorých ich dokumentoch dočítať, lebo to by už bol fakt finančný masaker.

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 08. Okt 2017 23:13
od jarino
Modernizácia samotného uzla sa posúva. Došlo k neočakávaným zmenám po podpise zmluvy s Remingom k vypracovaniu DSP a DRS a po novom má Reming zabezpečiť aj DUR a atď. pre predmet optimalizácie dostavby, kam patria:
- úpravy prevádzkových súborov a stavebných objektov súvisiacich s dostavbou cestného nadjazdu z ul. 1. Mája, ktorým sa nahrádza dostavba železničného mostu sžkm 336,981 pre cestný podjazd;
- úpravy prevádzkových súborov a stavebných objektov súvisiacich s dostavbou predĺženia podchodu pre peších v sžkm 337,261 z ul. Národná za ul. Uhoľná;

Tak zrejme sa jedná o predĺženie ulice 1. mája, kde nebude podchod ale cestný nadjazd.
Stavebné povolenia majú byť najskôr v apríli 2018 a DVZ najskôr koncom júna 2018.

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 09. Okt 2017 07:55
od Mawerick81
oni to fakt chcu urobit? Ako vodic to uvitam,, len co to urobi s premavkou na tej krizovatke s Hviezdoslavovou,, to bude zaujimave

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 09. Okt 2017 12:43
od snowman
Tu máte najnovšie info/vyjadrenie ŽSR o uzle Žilina čiže plánuje sa zrejme aj kompletná rekonštrukcia uzla a následne aj kompletna prestavba / modernizácia železničnej stanice hneď za tým http://www.zsr.sk/slovensky/media-room/ ... ge_id=5643 a o rekonštrukcii samotnej ŽST Žilina sa píše aj tu http://www.zsr.sk/slovensky/media-room/ ... ge_id=5246

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 20. Okt 2017 20:22
od okorec
Nie je niekde mapa toho nadjazdu ponad stanicu z ulice 1. Mája na lavobreznu?

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 21. Okt 2017 14:13
od jarino
Zatiaľ nie. Myslím si, že vzhľadom na priestor sa to moc nebude odlišovať od pôvodného riešenia podjazdom, ktorý je zakreslený tu: http://www.enviroportal.sk/sk_SK/eia/de ... j-zeleznic dokument "Text Zámeru ŽSR - situácia 2" z 15.1.2013.
Problém vidím v tom, že nadjazd križuje nástupištia a asi to nebude estetický zázrak. Pôvodne ŽSR mali zabezpečiť výstavbu železničného mosta, ktorý mal umožniť predĺženie ulice 1.mája. Predĺženie bolo ale iba plánované do budúcnosti. Takto chcú od ŽSR aby postavili most a ani by som sa nedivil, že sa to nejakým spôsobom bude používať ako alternatíva pre SAD a MHD, keď bude uzavretá Kysucká ulica, však to zaplatia ŽSR...

Mesto plánuje z tej cesty pred stanicou spraviť jednosmerku. Prípadne pred stanicou by cestu chceli dať pod terén, čo si pamätám z územného plánu. Kedy to bude, ťažko hovoriť.

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 21. Okt 2017 21:37
od okorec
Nie len SAD a MHD. Ta cesta ma byť pokiaľ mám správne informácie normálne pouzivana, aby sa potom mohla kysucka zavrieť a prerobiť na 4prudovku. Uzol Žilina by sa mal zacat robiť cca za rok... tiež sa ma prerabat autobusová stanica.

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 26. Okt 2017 22:20
od EmBe
okorec napísal: Uzol Žilina by sa mal zacat robiť cca za rok

Ja som tiež počul, že podľa najnovších info, by sa malo začať do septembra 2018 nielen s úsekom ZA (mimo)-Varín, ale aj so samotným uzlom Žilina. Takže neviem, čo vymysleli. Dokončenie do konca 2020. Má niekto viac info, či to teda tak je?

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 26. Okt 2017 23:02
od jarino
Podľa posledného dodatku Reming má Dokumentáciu na výber zhotoviteľa dodať v júni 2018. Takže v septembri 2018 by mohlo byť teoreticky vypísané VO.
CEF uvádza ukončenie v 12/2021.

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 31. Okt 2017 15:10
od aquila
jarino napísal:Zatiaľ nie. Myslím si, že vzhľadom na priestor sa to moc nebude odlišovať od pôvodného riešenia podjazdom, ktorý je zakreslený tu: http://www.enviroportal.sk/sk_SK/eia/de ... j-zeleznic dokument "Text Zámeru ŽSR - situácia 2" z 15.1.2013.
Problém vidím v tom, že nadjazd križuje nástupištia a asi to nebude estetický zázrak. Pôvodne ŽSR mali zabezpečiť výstavbu železničného mosta, ktorý mal umožniť predĺženie ulice 1.mája. Predĺženie bolo ale iba plánované do budúcnosti. Takto chcú od ŽSR aby postavili most a ani by som sa nedivil, že sa to nejakým spôsobom bude používať ako alternatíva pre SAD a MHD, keď bude uzavretá Kysucká ulica, však to zaplatia ŽSR...


tak bude ten podjazd ozaj nahradeny mostom, vid vlaky.net

vlaky.net napísal:Uzol Žilina: Pre požiadavky samospráv sa termíny posúvajú. Stavebné povolenie má byť až v apríli 2018 a Dokumentácia pre výber zhotoviteľa v júni 2018.
Mostný objekt, ktorý mal umožniť predĺženie Ulice 1. mája bude nahradený iným riešením. Po novom predĺženie Ulice 1.mája bude riešené mostom ponad trať a financovať to budú zrejme ŽSR/pôvodne to mal byť podjazd/.


ale toto je presne vec, ktoru by si malo mesto financovat samo ...