MD zverejnilo Plán dopravnej obslužnosti pre železničnú osobnú dopravu ako podklad pre Plán obnovy.
Analýza potvrdila perspektívnosť liniek železničnej osobnej regionálnej dopravy v režime Os alebo REX (v štandarde prímestskej dopravy) vedených po nasledovných tratiach, s ohľadom na mohutnosť prepravného prúdu a schopnosť železnice obslúžiť územie vo svojej línii:
o Trenčín – Žilina
o Žilina – Rajec;
o Žilina – Čadca;
o Žilina – Martin (plánovaná nová linka na uvedenej trase)
o Čadca – Makov;
o Čadca – Skalité (– Zwardoń);
o Prievidza – Horná Štubňa – Vrútky;
o Žilina – Liptovský Hrádok;
● odporúča akceptovať pokračovanie železničnej regionálnej osobnej dopravy na nasledovných úsekoch tratí s ohľadom na okolnosti hodné osobitného zreteľa v prípadoch identifikovaného súhrnného prúdu pod 500 jednosmerných cestujúcich počas pracovného dňa:
o Kraľovany – Trstená (v nadväznosti na technický stav trate)
● vyjadruje pochybnosť o perspektívnosti nasledovných úsekov železničných tratí na ich využitie pre regionálnu železničnú osobnú dopravu
o Liptovský Hrádok – Svit
● identifikuje odôvodnené podozrenie z neperspektívnosti nasledovných tratí pre využitie v segmente vlakov regionálnej osobnej dopravy (detailné odôvodnenie každého prípadu obsahuje text v stĺpci „Odporúčanie a ďalšie komentáre“ prílohy č. 2):
o Čadca – Mosty u Jablunkova
Pre priblíženie železničnej osobnej dopravy jestvujúcemu osídleniu a centrám dochádzky možno odporučiť, aby sa už v tejto fáze začala intenzívne študovať možnosť výstavby nových, resp. optimalizácie polohy jestvujúcich zastávok vlakov regionálnej dopravy, a to najmä v týchto konkrétnych prípadoch:
a. na trati Žilina – Čadca
i. presun zastávky Brodno v úseku Žilina – Kysucké Nové Mesto z jej dnešnej polohy o cca 1,2 km v smere do Žiliny;
ii. vybudovanie novej zastávky v blízkosti priemyselného parku v Kysuckom Novom Meste (cca 1,5 km od Kysuckého Nového Mesta v smere na Žilinu);
iii. presun zastávky Dunajov v úseku Kysucké Nové Mesto – Krásno nad Kysucou o cca 800 m v smere do Čadce;
b. na trati Čadca – Makov
i. zriadenie novej železničnej zastávky v úseku Čadca – Turzovka približne 1,2 km od Podvysokej v smere na Turzovku;
ii. zriadenie novej zastávky medzi tarifnými bodmi Turzovka zast. a Nižný Kelčov;
f. na trati Vrútky – Banská Bystrica – Zvolen vybudovanie novej zastávka cca 2 - 2,5 km od stanice Martin v smere na Vrútky;
Žilina – Rajec Nemožný pravidelný interval Os 30 min - Zriadenie výhybne Konská a modernizácia zabezpečovacích zariadení (dispečerizácia trate)
Čadca – Turzovka Nemožný pravidelný interval Os 30 min - Zriadenie výhybne Raková, modernizácia zabezpečovacích zariadení a zrýchlenie v úseku Raková – Turzovka o 2 min (dispečerizácia trate)
Podľa analýzy potenciálu jednotlivých železničných tratí vo verejnej osobnej doprave (príloha č. 2) nemožno vylúčiť, že tridsaťminútový špičkový takt bude výhľadovo potrebné v predmetnom regióne zaviesť aj trati Čadca – Skalité.
Konštrukcia trás vlakov v cieľovom stave 1. etapy PDO (GVD 2024/25)
Potom je Cieľ optimálneho stavu (horizont 2030) - 15 a 30.minútové intervaly počas dopravných špičiek.
Škoda, že do toho GVD 24/25 nie je na Rajeckej trati hodinový interval celý deň, keďže to súčasná infraštruktúra umožňuje. Potešujúce sú konečne pridané večerné vlaky aj do Rajca aj do ZA.