Železničiarsky glosár - názvy a skratky používané na dráhe

sekcia venovaná železniciam

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod jano.z » 14. Mar 2007 23:04

doprastavak napísal:Poznám jeden železničiarsky pojem koloťuk, hádajte čo to je.

Vozmajster 8)
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Re: Železničiarsky glosár - názvy a skratky používané na drá

Odoslaťod Ister » 17. Máj 2020 11:47

neviem kam to dat, tak to dam sem, popripade to presunte... mozno ste uz na to narazili ale je to docela dobre citanie

https://tunaj.blog.pravda.sk/2017/09/06 ... vne-trate/
Ister
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 287
Obrázky: 13
Založený: 10. Feb 2008 11:32

Re: Železničiarsky glosár - názvy a skratky používané na drá

Odoslaťod lostrail » 17. Jún 2020 16:49

^^
Vidi to asi ako Hurvinek valku. Strasne z toho krici, ze tu svoju "viziu" vytvoril len na zaklade pohladu na mapu a nezohladnil realny stav infrastruktury. Najviac ma pobavila ta trat Trencin - Ziar. Ak by sa postavilo naozaj len tych 28 km trate, nevyriesilo by sa tym NIC. Problem uvrate v Prievidzi by bolo treba zacat riesit az vtedy, ked by tadial niekto isiel projektovat hlavny tah. V sucasnosti je to jedno, kedze neexistuje ziadna vola viest tadialto priame vlaky (co je samozrejme skoda, lebo stred je celkovo zanedbany a cestovanie zeleznicou v podstate nevyuzitelne na pravidelne cesty). Ergo, najskor by sa musela vytvorit nejaka vizia, ake vlaky a kadial by sme chceli viest.

Aby mala ta trat seriozne vyuzitie, nemoze byt len "prepojena". Ludi nebavi dochadzat dopravnym prostriedkom, ktory ide tak rychlo, ako pri nostalgickej jazde. Nechcu obdivovat prirodu, ale chcu sa dopravit do prace porovnatelne rychlo, ako autom. A tu narazame na problem. Celu trat by bolo potrebne zasadne modernizovat, aby mala aky-taky zmysel. Na zaciatku by bolo potrebne zmodernizovat trat a vybudovat kompletne nove ZZ aspon na rychlost 120 km/h, s vyhladovym rozsirenim na vyssie rychlosti. To kvoli tomu, ze len medzi Chynoranmi a Prievidzou aj "rychliky" brzdia pri kazdej vrbe na 40 km/h. Lenze tu uz narazame na problem - ako a kde umiestnit navestidla, aby najskor vyhovovali pre 120 km/h a potom pre povedzme 160 km//h? Dnes je v kurze ETCS, resp. este ERTMS, ale ak by sme navestidla umiestnovali na rychlost 120 km/h, vyssou rychlostou by mohli jazdit len vlaky s prijimacom, a to len v case, kedy by na trati nebol ziaden "stary vlak". Skombinovat vysoku rychlost s jazdou nakladnej dopravy tiez nie je jednoduche aj ked dobre, na tejto trase to s nakladnou vozbou nie je nijako katastrofalne, resp. spravne by som mal napisat, ze je, lebo tych nakladnych vlakov je tam zalostne malo. To vsak nie je vsetko. V Chynoranoch by sa spajali dva vyznamne smery, jeden od NZ/BA a druhy od TN. Rychliky medzi BA a PD su pomerne vytazene a tuto pan autor by tieto priame spoje chcel rusit a nahradit akymsi prestupovanim v Trencine?
Aka by asi vysla navratnost takeho "rychlika" Trencin - Prievidza - Ziar - BB, ked by tu trasu siel po dostavani tych uzasnych 28 km trate 4 hodiny? Skrutkovane kolajnice na drevenych prazcoch, max. rychlost 50 km/h s pocetnymi pomalymi jazdami by urcite kazdeho "potesili". Sam pisal, ze najskor by to fungovalo na existujucej infrastrukture a az neskor by sa to postupne modernizovalo, co je imho uplne opacny postup, aky by mal byt.

Jeho prepocty by fungovali za predpokladu, ze by nebolo treba masivne investicie do zeleznicnej infrastruktury, ktora bola desatrocia zanedbavana. Lenze bez tych investicii sa ziadne "hlavne trate" vytvorit nedaju. Budu to stale len chudobni pribuzni inych modov dopravy. Napr. dnes je jazdna doba rychlika z BA do PD 3 hodiny. Ked idem autom po R1+Ziarsky obchvat+kusok do PD, stihnem do za dve hodiny a to som si brutalne zasiel. Ked idem takmer "pravitkovou" trasou BA - Hlohovec - Chrabrany - obchvat TO - Praznovce - Bosany - Partizanske - Navojovce - Dolne Vestenice - Prievidza, zvladnem to spravidla za 2:10 (ale ovela menej spaleneho benzinu).

Tiez tam napisal, ze do trate BA-KE uz vlastne nie je potrebne vrazit nic na "vytvorenie hlavnej trasy", staci "len" pokracovat v modernizacii. Neviem, ako si to predstavuje - ci modernizacia prebieha zadarmo alebo hocijaku zanedbanu trat mozeme len tak oznacit za "hlavnu trasu" a postavit len useky, ktore jej "chybaju", ale vidno, ze o realnej situacii a prevadzke na zeleznici toho vela nevie.

Ma tam toho viac, co je skoda, lebo inak ta mapka je pekna. Ja by som ju v pohode doplnil aj o severo-juzne smery, ako napr. Zilina - Prievidza - Zbehy - Leopoldov / Luzianky - Nitra (a dalej az do NZ), resp. Vrutky - Sahy, nakolko ten prvy rozhodne nemozno povazovat za slaby a ten druhy je aktualne na tom tak biedne, ako je, lebo z hladiska rychlosti a stavu infrastruktury je to dost biedne (lepsie Turiec ako juzna cast) a chyba rychle medzinarodne napojenie (Polsko / Madarsko), k tomu mozno este vytvoril vnutrostatny tah niekde medzi Liptovom a Breznom s modernizaciou trate do Jesenskeho (v ramci moznosti horskeho tahu), ako aj modernizaciou trate medzi Dolnou Stubnou a BB a zakladnu chrbticovu siet by sme mali.

Tak a teraz naspat do reality - bez masivnej modernizacie existujucich trati su tieto napady len vlhky sen s mokrymi ciarami na mape, bez kontextu. Ano, bolo by super to takto mat, lenze na to by sa musela zmenit mentalita naroda, ktory kolajovu dopravu vseobecne skor trpi, ako ju povazuje za nieco skutocne udrzatelne a pokrokove. To sa u nas tak lahko, mozno ani vobec nezmeni. Aktualne mozeme byt radi za to, ze sa ide modernizovat ZZ medzi Zbehmi a PD, kedze tie mechanicke navestidla na trati uz sa nedaju ani prehodit do opacnej polohy a prevladajuca farba je hrdzava hneda. Mozno by nas nejaky spanielsky podnikatel presvedcil, ze to je vlastne patina a ma to tak byt. Ibaze nie je a nema. A v takej krajine, kde mame nieco taketo, pripadne este mechanicke zavory vo Velkych Bieliciach (dufam, ze coskoro budu minulostou), ideme snivat o tom, ze na tom istom mieste bude 160tka? Come on...

Okrem toho, posledne vyjadrenia myslim hovorkyne zeleznic hovoria o dokonceni modernizacie komplet tahu BA-KE do roku 2045. Takze snivajte s nami...
lostrail
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 432
Založený: 19. Aug 2018 14:42

Re: Železničiarsky glosár - názvy a skratky používané na drá

Odoslaťod milan_KM » 17. Jún 2020 17:31

Keď zanedbáme kompletne chýbajúcu akúkoľvek stratégiu pre železnice (okrem živelnej reko BA-KE) tak je skutočný problém železnice v chýbajúcich prostriedkoch? Alebo financie sú ale po ceste sublimujú?
Lebo ak financie skutočne nie sú tak potom je zle nastavené financovanie organizácie už od samotného počiatku. Pretože stačí si vziať ako príklad SŽDC ako druhú nástupnícku organizáciu po ČSD. Toto je mapa ich investící pre porovnanie:

https://www.stavby.szdc.cz/

Kde sa stala chyba? Prečo je ČR tak hrozne popredu v opravách tratí a nielen to. Prečo České mestá vyzerajú tak výrazne lepšie, prečo si napr Brno dokáže samo financovať opravy ulíc včetne kanalizácie a iných sietí, nielen nagrcať afalt do diery ako na SK.
Vedel by mi prosím niekto vysvetliť tento priepastný rodiel medzi dvoma polovicami jednej bývalej republiky?
milan_KM
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 266
Založený: 05. Mar 2012 23:31

Re: Železničiarsky glosár - názvy a skratky používané na drá

Odoslaťod lostrail » 12. Júl 2020 21:21

^^
Samozrejme. U nas kazdy robi len do vysky svojho platu a s klapkami na ociach, ktore mu presne vymedzuju, co sa ho tyka. Ak su nejake suvisiace veci, ktore treba riesit, ale uz to nema na starosti, tak sa to nevyriesi. Preto sa tu stavaju veci len preto aby sa stavali, ako sa napriklad vybudovala dialnica v strede Einsteinovej, ale ponechal sa len vyjazd z Pristavneho mosta, pripadne Most Apollo bez rezervy pre elektricku, zapadny koridor sa modernizoval bez potrebneho mnozstva kolajovych spojok a tak sa znizila priepustnost, a tak podobne. Cesi su asi lepsi v tom, ze vidia veci v suvislostiach a tak vedia vytvorit zmysluplne riesenia, ale aj procesy, ci metody financovania (ten isty princip sa da aplikovat aj na ne).
lostrail
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 432
Založený: 19. Aug 2018 14:42

Predchádzajúca

Naspäť na Železničná infraštruktúra

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 17 hostí.