Stránka 5 z 7

Re: Širokorozchodná železnica

OdoslaťOdoslané: 10. Júl 2013 12:15
od simonsson75
Hanisku som uvadzal iba ako priklad, kedze je mozne, ze SRT povedie prave tade. Uz som pisal vyssie nieco v tom zmysle, ze SRT nebude ziadnym exteritorialnym koridorom do Viedne, ale obchodnou tepnou, o kolo ktorej vznikne velky investicny potencial, a ocakavat sa to da najma na krizovatkach s paneuropskou dopravnou infrastrukturou. Do Viedne sa moze vozit to, co bude pokracovat dalej do zapadnej Europy, ale naco by sa tam vozilo to, co smeruje do PL, BU, RO, SRB, BiH ci vychodneho HU, pripadne do GR a TR? Treba si uvedomit, ze ohnisko priemyslu v EU sa na dlhu dobu usadi vo vychodnej Europe, tak nevidim dovod, preco vozit na zapad to, co sa moze prelozit a distribuovat na vychode? Nikde na svete to tak nefunguje...

Re: Širokorozchodná železnica

OdoslaťOdoslané: 10. Júl 2013 12:54
od devil
Do Viedne sa moze vozit to, co bude pokracovat dalej do zapadnej Europy, ale naco by sa tam vozilo to, co smeruje do PL, BU, RO, SRB, BiH ci vychodneho HU, pripadne do GR a TR?


hehehe teraz neviem ci toto je myslene vazne alebo ako vtip...kuk na mapu europy, ak si naozaj myslis ze vlacik dovezie tovar npr. do hanisky a tam sa prelozi na kamion alebo iny vlak a pojde do bulharska/polska atd...namiesto toho aby to tam doviezli priamo tak nemam slov.

Treba si uvedomit, ze ohnisko priemyslu v EU sa na dlhu dobu usadi vo vychodnej Europe, tak nevidim dovod, preco vozit na zapad to, co sa moze prelozit a distribuovat na vychode?


mas taky pocit ze zijes v ohniku priemyslu....lebo ja nie.

Re: Širokorozchodná železnica

OdoslaťOdoslané: 10. Júl 2013 13:02
od simonsson75
Projektov za 6giga sa v Európe nebude realizovať päť či šesť, ekonomicky prijateľný môže byť jeden, za podmienok, ktoré som načrtol.

Čuduj sa ďalej, ale podľa Eurostatu je najpriemyselnejším štátom, počítané pomerom cez HDP/obyv. vytvorenom v priemyslenej výrobe, práve SR :-)

Re: Širokorozchodná železnica

OdoslaťOdoslané: 10. Júl 2013 15:48
od konstrukt
devil napísal:
Do Viedne sa moze vozit to, co bude pokracovat dalej do zapadnej Europy, ale naco by sa tam vozilo to, co smeruje do PL, BU, RO, SRB, BiH ci vychodneho HU, pripadne do GR a TR?


hehehe teraz neviem ci toto je myslene vazne alebo ako vtip...kuk na mapu europy, ak si naozaj myslis ze vlacik dovezie tovar npr. do hanisky a tam sa prelozi na kamion alebo iny vlak a pojde do bulharska/polska atd...namiesto toho aby to tam doviezli priamo tak nemam slov.



Je to tak, ako píše Devil.
Tovar smerujúci do Bulharska,Rumunska,Srbska... sa prepravuje cez Maďarsko po ŠRT nejakých cca 35 km od Čopu a tam sa prekladá a tovar smerujúci do Poľska ide rovno z Ukrajiny do Poľska cez ŠRT. Čiže na oboch smeroch tranzitu tovaru sever - juh je úplne neefektivne posielať tovar na Slovensko. A zámerom Ruských a Rakúskych železníc je predĺženie trate do Rakúska, nie budovanie terminálov na Slovensku. A aj keby sa nejaký vybudoval v Haniske,určite nie o rozlohe 200 ha a ešte by zobral robotu aj terminálu v Dobrej, ten by ostal úplne na odpis, pretože je medzi nimi iba nejakých cca 80 km.

Re: Širokorozchodná železnica

OdoslaťOdoslané: 11. Júl 2013 12:34
od paldo
O ŠRT sa hovorilo včera (10.7.2013) aj na Rádiu Slovensko http://slovensko.rtvs.sk/clanok/relacie ... rentPage=1
odporúčam vypočuť :)

Re: Širokorozchodná železnica

OdoslaťOdoslané: 15. Júl 2013 11:44
od simonsson75
konstrukt napísal:Je to tak, ako píše Devil.
Tovar smerujúci do Bulharska,Rumunska,Srbska... sa prepravuje cez Maďarsko po ŠRT nejakých cca 35 km od Čopu a tam sa prekladá a tovar smerujúci do Poľska ide rovno z Ukrajiny do Poľska cez ŠRT. Čiže na oboch smeroch tranzitu tovaru sever - juh je úplne neefektivne posielať tovar na Slovensko. A zámerom Ruských a Rakúskych železníc je predĺženie trate do Rakúska, nie budovanie terminálov na Slovensku. A aj keby sa nejaký vybudoval v Haniske,určite nie o rozlohe 200 ha a ešte by zobral robotu aj terminálu v Dobrej, ten by ostal úplne na odpis, pretože je medzi nimi iba nejakých cca 80 km.


Stavba cca 2.000 km "železničnej vlečky" z Ruska´do Viedne by bol pre investora číry ekonomický nezmysel. V prvom rade, takáto líniová stavba na SK území by mala štatút strategickej, vybudovanej vo verejnom záujme, čo dáva ekonomickým subjektom možnosť využívať ju aj v prípade, že by išlo o čisto súkromnú investíciu. Napr. tak, ako sú T-mobile či Orange povinní prenajať svoju techniku O2 tam, kde ich konkurent nemá pokrytie vlastnou technológiou. Toto garantuje štát a európske právo, bez ohľadu na ruské či iné privátne záujmy. Zhodnotiť takúto investíciu iba prepravou tovarov z Ruska do Viedne je nemožné, odhliadnuc aj od toho, že by sa SR a UA napr. v rámci "joint venture" vzdali transportných poplatkov výmenou za prípadný podiel na zisku v budúcnosti. Exkluzivitu na takejto trati by ruský štátny prepravca mohol dostať na, povedzme, 5 rokov - a to je, myslím, maximum. Nežijeme v 18., ani 19.storočí za čias Stevensona v Anglicku. Takáto investícia sa môže vyplatiť iba vtedy, ak začne žiť vlastným ekonomickým životom. Odhadujem, že príjmy z non-core businessu by museli byť tak 50% z celkového obratu, aby takáto investícia mohla začať po cca 20 rokoch produkovať nejaký zisk.

Re: Širokorozchodná železnica

OdoslaťOdoslané: 25. Júl 2013 09:58
od aquila
viewtopic.php?f=35&t=18408

takze sa budu robit studie, pokial to nevyjde ako sudruh vazny chce, vid Poriadne Predazene Projekty pod jeho gesciou :)

Re: Širokorozchodná železnica

OdoslaťOdoslané: 25. Júl 2013 15:00
od fh
Vážny je ostrieľaný aparatčik a zrejme sa bude pod jeho gesciou pekne excelovať v tabuľkách, pokiaľ to nebude tak ako to niekto chce mať. Dosť že sa skladáme na. viacnásobne predrazenu Pribinu a superpredrazeny obchvat Banskej Bystrice, čo je jeho zasluha. Mýto už škoda spomínať j&t...

Re: Širokorozchodná železnica

OdoslaťOdoslané: 11. Mar 2014 23:04
od maxo
Dovolím si poukázať na krátky rozhovor, kde sa pán Šebej logicky vyjadrí k absúrdnosti celého konceptu rozťahovania širokorozchodnej železnice smerom k nám do EU:
http://tv.sme.sk/v/29398/sebej-slovensk ... j-khl.html

Re: Širokorozchodná železnica

OdoslaťOdoslané: 15. Júl 2016 13:43
od jarino
V decembri má byť spravená tretia štúdia realizovateľnosti.
Pôvodné štúdie potrebnosť tohto projektu za 9 miliárd nedokázali potvrdiť, nie sú dostatočné tovarové toky ani záujem súkromných investorov.
http://dennik.hnonline.sk/ekonomika-a-f ... -slovensko

Re: Širokorozchodná železnica

OdoslaťOdoslané: 17. Júl 2016 13:58
od bodrik
Myslím že tento projekt je z pohľadu vzťahov medzi EÚ, Ukrajinou a Ruskom, momentálne pasé..

Potenciál by som skôr videl v investíciách v trojuholníku Čierna n/Tisou - Záhony - Čop. Tam nasmerovať investície do multimodálnych prekladísk. Dotiahnuť tam kvalitné cesty, zmodernizovať existujúce prekladiská, splavniť Tisu a prekladanie medzi železničnou, cestnou a lodnou dopravou tam môže prebiehať v masívnom meradle, aj bez stavania nejakých širokorozchodných tratí..

Re: Širokorozchodná železnica

OdoslaťOdoslané: 17. Júl 2016 16:04
od eric987
Tak o splavneni Tisi sa zatial zrejme nehovorilo, jja osobne som kedysi cosi pocul ale o splavneni Bodrogu a dolneho toku Latorice, vraj Tisu nemozno splavit. Ak uz chcu veelmi zlepsit napojenie BA / W na siroky rozchod, rozumnejsie by bolo skusit spravit nakladne vozne z dualnym rozchodom (pocul som o rychlovlakoch v Spanielsku co dokazu plynule prekonat rozne rozchody trati) a vyhladovo investovat aj do juznej trasy. Nemyslim tym ani tak elektrifikaciu, skor jej optimalizaciu a lokalne prelozky (asi najviac sa ziada prelozit usek Filakovo - Jesenske; idealne na RS aj za cenu obidenia Filakova).

Re: Širokorozchodná železnica

OdoslaťOdoslané: 23. Júl 2016 22:16
od bodrik
Eric987, kde si počul že nemožno splavniť Tisu? ..splavneniu Tisy pokiaľ ja viem bráni nízky most pri Dombráde. Vieš aj o nejakej inej prekážke?
Čo sa týka Bodrogu, tak ten je splavnený pre vlečné člny po most v Strede nad Bodrogom a pre menšie plavidlá v celej svojej dĺžke, teda po sútok Latorice a Ondavy. Čo sa týka splavnenia Latorice, tam sú veľkou prekážkou chránené územia. To už reálnejšie je to splavnenie Tisy.

Re: Širokorozchodná železnica

OdoslaťOdoslané: 25. Júl 2016 13:25
od eric987
Vraj splaveniu Tisy dalej na SV brani plytcina a nizka hlbka.

Re: Širokorozchodná železnica

OdoslaťOdoslané: 26. Júl 2016 09:13
od Lorenc
eric987 napísal:Tak o splavneni Tisi sa zatial zrejme nehovorilo, jja osobne som kedysi cosi pocul ale o splavneni Bodrogu a dolneho toku Latorice, vraj Tisu nemozno splavit. Ak uz chcu veelmi zlepsit napojenie BA / W na siroky rozchod, rozumnejsie by bolo skusit spravit nakladne vozne z dualnym rozchodom (pocul som o rychlovlakoch v Spanielsku co dokazu plynule prekonat rozne rozchody trati) a vyhladovo investovat aj do juznej trasy. Nemyslim tym ani tak elektrifikaciu, skor jej optimalizaciu a lokalne prelozky (asi najviac sa ziada prelozit usek Filakovo - Jesenske; idealne na RS aj za cenu obidenia Filakova).


Tiež ma napadlo, že širokorozhodná sama osebe je o ničom, mohla by to byť modernizácia súčasnej južnej trasy týmto spôsobom dual gauge. Iste na 160km. https://en.wikipedia.org/wiki/Dual_gauge
Nič zložité hlavne pri pohľade na španielsky úsek pri Huesce, keď sa tam v podstate kladie jedna koľaj navyše.

Nákladné vlaky s duálnou zmenou podvozkov je zložité riešenie. Už pri osobných vlakoch je to celkom sofisitikovaný systém.
Ak by sa uvažovalo s nákupom nejakých slovenských Pendolín: Napr. technológia talgo https://www.youtube.com/watch?v=O9GvqX5m_Pc od 2:21 sekundy by umožnila prevádzkovať našej ŽSSK bezkonkurenčné EC vlaky Kyjev, Lvov,Uzhorod,Košice, ZA, BA- Viedeň/Praha.
Tak ako bolo o ničom lokálne české Pendolino, naše malé krajiny by mali uvažovať cez hranice.

Re: Širokorozchodná železnica

OdoslaťOdoslané: 28. Júl 2016 22:10
od bodrik
Eric987, maďari to radi používajú ako argument, ale v skutočnosti je väčšou prekážkou ten nízky most za Dombrádom, presnejšie pri Tiszakanyár.
Ono, splavnenie toku si vyžaduje investície a maďarom sa do toho nechce, v podstate im takýto stav aký je neprekáža. A ani na to zrejme nemajú financie. Je to však smutné, pretože majú úžasné podmienky pre rozvoj vodnej dopravy, ale totálne v tom zlyhávajú.. žiadna iná suchozemská krajina v Európe nemá taký potenciál pre vodnú dopravu ako má Maďarsko. Vôbec si to ale nevážia, dokonca proti tomu bojujú.. (viď. Nagymaros).
Tisa môže byť pokojne splavnená po Ukrajinu a cez rieku Somoš aj do Rumunska, ale to by najprv maďari museli chcieť a oni zjavne nechcú, tak si hľadajú všakovaké výhovorky, ako je napr. plytkosť rieky a pod..
Aj Dunaj mával kedysi miesta, na ktorých sa dal prebrodiť.. Samozrejme lodná riečna cesta si vyžaduje pravidelné udržiavanie vytýčenej plavebnej dráhy a medzi ne patrí napr. aj bagrovanie dna na potrebnú hĺbku, ale aj iná starostlivosť. Ale ako som už písal, maďari nechcú a potom sa dá samozrejme vyhovoriť aj na plytkosť rieky.. Dá sa nájsť mnoho dôvodov, prečo sa niečo nedá urobiť, ale aby sme dosiahli nejaký pokrok, je nutné nájsť spôsob ako sa to urobiť dá.

Re: Širokorozchodná železnica

OdoslaťOdoslané: 28. Júl 2016 22:23
od bodrik
Lorenc, osobná doprava investície do širokorozchodnej nevráti.
A čo sa týka nákladnej, tak nemyslím si že by bolo správne vzdať sa terajšej možnosti prekladania tovaru na našom území a posunúť ju za naše peniaze rakúšanom.. Ja by som investoval do prekladísk v Čiernej n/Tisou, v Dobrej a v Haniske pri Košiciach a zisk by som tvoril tam, v prekladaní tovaru. My širokorozchodnú na našom území máme, prečo sa máme zbavovať výsady že končí u nás? Čierna nad Tisou je nazývaná "suchozemským prístavom", aspoň to tomu kedysi tak bolo, pre obrovské objemy ktoré sa najmä v minulom režime na tomto megaprekladisku prekladali.. Máme sa toho teraz vzdať, demontovať to tam všetko alebo to nechať zhrdzavieť a spustnúť len preto, že Ruská federácia a Rakúsko by radi videli širokorozchodnú vo Viedni?? Ja si myslím, že dôležité sú Slovenské záujmy a tie existujúce prekladiská by som naopak, modernizoval a zefektívnil, aby som tým prilákal ďalšie objemy tovarov..

Re: Širokorozchodná železnica

OdoslaťOdoslané: 29. Júl 2016 13:42
od Lorenc
bodrik napísal:Lorenc, osobná doprava investície do širokorozchodnej nevráti.

Súhlasím. Myslel som, že ak s tým vôbec počítať tak to riešiť ako modernizáciu južnej trasy z vložením tretej koľaje aj pre osobné a rýchliky na 160km/h. Určite nie ťahať nový koridor.

Tie osobné vlaky s duálnou zmenou podvozkov som myslel len na rýchliky, ktoré by kúpil náš štát ak dáke chce kupovať. A mohli by mať minimálne trasy ako Pendolino
z Prahy / Viedne napr. min do Lvova ale, že by vedeli prehodiť priamo podvozok a prejsť na širokorozchodné trasy. Nezávisle na prípadnej širokorozchodnej na juhu.

Re: Širokorozchodná železnica

OdoslaťOdoslané: 30. Júl 2016 22:53
od Vlados
Prečo sa nehovorí ŠRT do Viedne cez Maďarsko? veď sú plochejší než my

Re: Širokorozchodná železnica

OdoslaťOdoslané: 31. Júl 2016 11:02
od michaelse
preco? lebo len na slovensku su vdacni za takuto temu a projekt ktory sa nebude ralizovat najblizsich 30 rkov ale samozrejme sa to vyuzije na vyplatenie statnych penazi na studie aby firmicky si zarobia a zafinancuju strany ktore aktualne prave vladnu

Re: Širokorozchodná železnica

OdoslaťOdoslané: 01. Aug 2016 14:10
od devil
lebo Sk ma STR po KE a Hu nema ziadny usek SRT.

Re: Širokorozchodná železnica

OdoslaťOdoslané: 01. Aug 2016 14:51
od Lorenc
V decembri sa dozvieme o tom.

Re: Širokorozchodná železnica

OdoslaťOdoslané: 22. Aug 2016 11:24
od richie
Lorenc napísal:Tiež ma napadlo, že širokorozhodná sama osebe je o ničom, mohla by to byť modernizácia súčasnej južnej trasy týmto spôsobom dual gauge. Iste na 160km. https://en.wikipedia.org/wiki/Dual_gauge
Nič zložité hlavne pri pohľade na španielsky úsek pri Huesce, keď sa tam v podstate kladie jedna koľaj navyše.


ad dual gauge .. bolo by to pekne, zial v nasom pripade to je podla mna nerealizovatelne .. pretoze na rozdiel od Spanielska, kde je rozdiel rozchodu viac ako 20cm (1668 mm vs 1435mm), tak na nasej sirokorozchodnej je to rozdiel len 85mm (1520mm vs 1435mm) .. teda tam nemas kam dat tu tretiu kolajnicu ..

a taktiez suhlasim s nazorom (bodrik), ze by sme isli proti sebe pustit prekladku ( a tym padom mozne prijmy z nej) mimo nase uzemie .. radsej tie peniaze investovat do modernizacie prekladiska a pripadne existujucej trate .. a to skor ako sa rozhodnu tu trat postavit cez HU

Re: Širokorozchodná železnica

OdoslaťOdoslané: 23. Aug 2016 23:13
od Lorenc
Tak by sme vymysleli novy typ double rail. Ved ak nema zmysel tak nech sa nerobi. Len som vyslovil nazor zmodernizovat sucasnu juznu trat pridanim aj dvoch kolaji. Hadam tam nechceli napchat dalsiu trasu popri r7.

Re: Širokorozchodná železnica

OdoslaťOdoslané: 24. Aug 2016 11:43
od rado
Netreba ho vymýšľať, na tej stránke vo wikipedii je zobrazený dokonca hneď na prvom obrázku - ak je takýto malý rozdiel medzi rozchodmi (1520 a 1435 mm) tak ten dual-gauge má skrátka 4 a nie 3 koľaje. Ak by teda niekto tú širokorozchodnú naozaj chcel... ;)