Čo sa práve deje na železniciach?

sekcia venovaná železniciam

Moderátor: Moderátori

Čo sa práve deje na železniciach?

Odoslaťod jano.z » 21. Aug 2007 02:31

Občas sa tu rozpráva o tom, čo je na železnici nové, aký kus trate sa práve opravil a do čoho sa investuje. Tieto informácie sú však relatívne útržkovité a nevyjadrujú komplexne všetky udržovacie aktivity železníc. Ak má niekto z čitateľov záujem o získanie aspoň všeobecného prehľadu, môže mu v tom byť nápomocná stránka ŽSR, konkrétne úplný plán výluk (aj takých, ktoré nevyžadujú NAD alebo iné obmedzenia pre cestujúcich). Tento dokument sa nazýva "Plán organizácie výluk" a nachádza sa pod týmito odkazmi:

http://isi.zsr.sk/PovAktualT.xls
http://isi.zsr.sk/PovBuduciT.xls

Je tiež možné sa ku nim dostať zo stránky žsr->marketing->výluky->týždenný plán.

Pre nezainteresovaného však tieto dokumenty môžu pôsobiť ako tabuľka plná obyčajných skratiek a čísel. Preto si povieme niečo o význame jednotlivých položiek. K niektorým pojmom sa ešte vrátim v slovníčku železničných pojmov.

Údaje sú rozdelené poľa jednotlivých oblastných riaditeľstiev dopravy (ORD), ktoré tieto plány zostavujú.

Prvý stĺpec je číslo riadka v tabuľke, komentovať asi nemá zmysel

Druhý stĺpec je tiež nezaujímavý, je to číslo "rozkazu o výluke", čo je dokument popisujúci podrobnosti o organizácii tej konkrétnej výluky

Tretí stĺpec označuje miesto, kde výluka prebieha. Hlavným označením miesta je jeho lokalita (to jest medzistaničný úsek alebo stanica). Za ním nasleduje spresnenie toho, čo je vlastne vylúčené.
- Keď je napísané +TV je vylúčené aj trolejové vedenie (vypnuté napájanie).
- Keď pred TV chýba plus, alebo je rovno napísané len TV, týka sa výluka iba napájania trolejového vedenia. Takýto úsek je možno prechádzať (buď s príprahom motorového rušňa alebo na voľnobeh so stiahnutým zberačom)
- Keď je napísané 6kV,, resp. 6kV+AB je to výluka autobloku (slovník), keď je uvedené nep. resp. nepár., je to výluka polovice stanice.
- V horných riadkoch ŠRT je Širokorozchodná trať a NR je normálny rozchod.
- Keď je tam k.č. a za tým číselká, je to konkrétna staničná koľaj, ak je tam len číslo a je to medzistaničný úsek, jedná sa o rozlíšenie konkrétnej koľaje na dvojkoľajnej trati

Ďalší stĺpec, o druhu výluky (ŽTS - železničné traťové stavby, EE - elektroenergetika, OZT - oznamovacia a zabezpečovacia technika)

Nasleduje najzaujímavejší stĺpec - účel. Ten hovorí o tom, čo sa tam vlastne robí. Existuje niekoľko zaužívaných skratiek a popisov, inak sa tam zhruba napíše, čo sa robí. Tu sú niektoré:
- navár.srdcoviek: Oprava výhybky, vymieňa sa miesto kríženia koľají na výhybke (výhybkách)
- KRTV: "komplexná rekonštrukcia vedení", väčšia oprava trolejového vedenia (výmena výložníkov, troleja, stĺpov alebo rovno celého vedenia)
- KRV: "kompexná rekonštrukcia výhybiek", väčšia oprava výhybky (spravidla jej výmena)
- KRŽZ: "komplexná rekonštrukcia železničného zvršku", väčšia oprava koľají, výmena celých koľajových polí, či rovno generálna oprava trate
- OKLV: "oprava a kontrola ložiska výhybiek", menšia oprava výhybky, výmena pražcov, prídržníc alebo iných súčastí výhybky
- ÚTV: "údržba trolejového vedenia", menšia oprava resp. prehliadka trolejového vedenia, výmena napínacích laniek, napínanie troleja, izolátorov
- ÚÚO: "údržba a úpravy ostatné", rôzne menšie opravy, často bývajú popísané v stĺpci poznámka
- Ú 6kV: "údržba vedenia 6000V", opravy 6000V "dátového kábla" od autobloku
- VK: "výmena koľajových pásov", výmena koľajníc bez výmeny pražcov
- skenery: opravy zariadení kontrolujúcich vozidlá (koľajové váhy, detektory horkobežnosti ložiska, detektory ľudí ralen, ...)
- BK: "brúsenie koľajových pásov", obrusovanie a vyhladzovanie koľajníc, zbavovanie hrdze, ...
- VP: "výmena pražcov", výmena prasknutých betónových, či zhnilých drevenných pražcov za nové
- ZZ: "zabezpečovacie zariadenia", opravy na rôznych druhoch technického zabezpečenia
- OaÚ MO: "opravy a údržba mostných objektov", rekonštrukcie a opravy mostných objektov a prepustov
- OGPV: "opravy geometrie a polohy výhybiek", odstraňovanie nerovností v odbočení výmeny, rozchádzajúceho sa uchytenia výhybky a podobných nedostatkov
- OGPK: "opravy geometrie a polohy koľají", to čo o bod vyššie, ale týkajúce sa priebežných koľají
- zváranie: Opravy stykov koľají, hľadanie uvoľnených spojov a pod.

V ďalších dvoch stĺpcoch je uvedený čas a dni, kedy sa výluka koná. Ak je uvedený nejaký čas a viacero dní, koná sa výluka každý deň práve v tej istej dobe.

Posledným stĺpcom sú poznámky. Tu stojí azda za zmienku text N=dátum, ktorý hovorí o nepretržitej výluke a teda prácach vo veľkom rozsahu, pričom dátum je dátumom ukončenia výluky.
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Naspäť na Železničná infraštruktúra

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.