Prestavba križovatky na kruhovú

sekcia, ktorá sa venuje popisu technických aj netechnických záležitostí, postupov a pojmov dotýkajúcich sa infraštruktúry

Moderátor: Moderátori

Prestavba križovatky na kruhovú

Odoslaťod Jurislav » 23. Júl 2007 14:28

Ako to je, keď sa ide robiť kruhový objazd tam, kde je 2+2 pruhová cesta, ale pred križovatkou sa to rozšírilo na 2+3 (pruh na odbočenie)?
Čo sa spraví s tým 3. pruhom, ak má kruháč d=24m? Koľko pruhový bude?
Obrázok používateľa
Jurislav
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2
Založený: 16. Dec 2006 14:15
Bydlisko: I/18 km 353,748; asi 50m odtiaľ

Odoslaťod Dialniciar » 20. Dec 2007 17:56

Malé okružné križovatky

V posledných niekoľkých rokoch výrazne narastajú požiadavky na realizáciu neriadených, úrovňových malých okružných križovatiek a to ako u novostavieb, tak u rekonštrukcií súčasných prevádzkovaných križovatiek.

Ich veľkou výhodou je záber malej plochy, možnosť estetickej úpravy najmä zeleného stredu križovatky, porovnateľná dopravná výkonnosť s ostatnými typmi úrovňových križovatiek, resp. až dvojnásobná kapacita v porovnaní s jednoduchými priesečnými neriadenými križovatkami, nízke prevádzkové náklady na rozdiel napr. od svetelne riadených križovatiek, vyššia dopravná bezpečnosť spravidla so zanedbateľnými následkami prípadnej dopravnej nehody a nízke zriaďovacie – investičné náklady. Súčasne pôsobia ako retardér na ceste a znížením rýchlosti vozidiel vstupujúcich do križovatky a vystupujúcich z nej, zvyšujú bezpečnosť a znižujú dopravnú nehodovosť nielen v samotnej križovatke, ale i na úsekoch ciest pred a za križovatkou.

Pre tieto výhody je preto tendencia používať ich všade, t.j. univerzálne (samozrejme s výnimkou diaľnic, rýchlostných ciest a rýchlostných komunikácií), čo nemožno považovať za správne.

Malé okružné križovatky sú určené predovšetkým pre križovatky v intraviláne, resp. na cestách pred ich vstupom do miest a obcí, t. j. na hranici intravilánu a extravilánu, keďže ako už bolo uvedené, pôsobia ako retardér a znižujú rýchlosť vozidiel vstupujúcich do miest a obcí. Je možné ich použiť aj v extraviláne na cestách III. triedy i na cestách II. triedy, pokiaľ tieto nie sú zaťažené vysokou intenzitou dopravy s prevládajúcou tranzitnou dopravou.

Nehodia sa na 4-pruhových zberných komunikáciách v intraviláne jednoducho preto, lebo dopravná výkonnosť štvorpruhu je vyššia ako výkonnosť malej okružnej križovatky, ktorá má len jeden jazdný pruh.
Nie sú vhodné na cestách I. triedy v extraviláne, ktoré sú určené pre medzinárodnú a vnútroštátnu tranzitnú dopravu. Zriaďovanie malých okružných križovatiek na cestách I. triedy s cestami nižšieho dopravného významu a s podstatne nižšou intenzitou dopravy má negatívny dopad na narastanie prepravného času cestnej dopravy, ktorý je prioritou najmä pre tranzitnú kamiónovú a nákladnú dopravu. V súčasnej dobe a ešte dlho i v budúcnosti budú cesty I. triedy plniť funkciu nosnej cestnej siete, ktorá zabezpečuje veľkú väčšinu dopravných výkonov odohrávajúcich sa na celej cestnej sieti SR. Iná situácia nastane po vybudovaní celej siete diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré prevezmú z väčšiny dnešných ciest I. tried funkciu medzinárodných cestných ťahov a vnútroštátnej diaľkovej dopravy. Kým sa tak stane, je potrebné zabezpečovať čo najvyššiu priepustnosť ciest I. tried a to v prípade nevyhnutnosti i budovaním mimoúrovňových križovatiek. Malé okružné križovatky v extraviláne na cestách I. triedy sú síce výhodným ekonomickým riešením, ale z uvedených dôvodov nepostačujúcim až nevyhovujúcim dopravným riešením.

Malé okružné križovatky, ktoré boli doposiaľ u nás realizované, boli projektované podľa technických noriem či predpisov susediacich štátov, keďže ešte nebol k dispozícii náš záväzný technický predpis. V súčasnej dobe je už MDPT SR s platnosťou od novembra 2004 vydaný technický predpis pre „Projektovanie okružných križovatiek na cestách a miestnych
komunikáciách“, ktorý zjednocuje projektovú prípravu týchto križovatiek na cestách v správe štátu, NDS a.s., miest, ako i v správe samosprávnych krajov.

Zdroj: SSC
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Re: Prestavba križovatky na kruhovú

Odoslaťod racto » 20. Dec 2007 18:48

Jurislav napísal:Ako to je, keď sa ide robiť kruhový objazd tam, kde je 2+2 pruhová cesta, ale pred križovatkou sa to rozšírilo na 2+3 (pruh na odbočenie)?
Čo sa spraví s tým 3. pruhom, ak má kruháč d=24m? Koľko pruhový bude?


no kruhovy s priemerom 24 metrov je charakterizovany ako miniokružny(miniokružne 0-25m male okružne 25-45 veľke okružne 45 a viac).si si istý že ma taky mali priemer? lebo potom bude musieť byť kruhový len z jedným jazdným pruhom a z križovaním pri stupe a výstupe (tak je charakteristika mini okružných ). Ake to je mesto? ten pruh pre odbočenie je do ľava alebo do prava?
Obrázok používateľa
racto
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 28
Založený: 22. Okt 2007 11:33
Bydlisko: Detva

Odoslaťod Dialniciar » 31. Dec 2008 00:04

Technický predpis od SSC:

Projektovanie okružných križovatiek na cestných a miestnych komunikáciách
http://www.ssc.sk/files/documents/techn ... 004_ok.pdf
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 24. Aug 2009 11:06

Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Re: Prestavba križovatky na kruhovú

Odoslaťod twinkle45 » 31. Okt 2014 06:35

Malé okružné križovatky sú určené predovšetkým pre križovatky v intraviláne, resp. na cestách pred ich vstupom do miest a obcí, t. j. na hranici intravilánu a extravilánu, keďže ako už bolo uvedené, pôsobia ako retardér a znižujú rýchlosť vozidiel vstupujúcich do miest a obcí. Je možné ich použiť aj v extraviláne na cestách III. triedy i na cestách II. triedy, pokiaľ tieto nie sú zaťažené vysokou intenzitou dopravy s prevládajúcou tranzitnou dopravou.
Cut down your exam 300-208 best of luck
twinkle45
nováčik
 
Príspevky: 1
Založený: 31. Okt 2014 06:27

Re: Prestavba križovatky na kruhovú

Odoslaťod bzzi » 31. Okt 2014 11:38

Napr. kruháč medzi Martinom a Sučanmi na I/18 :)
bzzi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 549
Obrázky: 30
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Re: Prestavba križovatky na kruhovú

Odoslaťod bzzi » 22. Nov 2014 14:49

bzzi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 549
Obrázky: 30
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Prestavba križovatky na kruhovú v Kentucky, USA

Odoslaťod KN.SK » 29. Apr 2021 13:03

V americkom štáte Kentucky, západne od Farmers, postavili (malý) kruhový objazd a niektorí si tam nevedeli rady. Vchádzali do neho v protismere a v zlom smere aj vychádzali. Stavebná firma natočila toto
video z drona a článok o ňom, Drivers react to changes as construction of new roundabout in Rowan Co. completes s ďalším videom, videami.
ROWAN COUNTY, Ky. (WKYT) - Over the weekend, a video of traffic at a new roundabout in Rowan County went viral. It’s been viewed and shared thousands of times, but construction officials say there’s a perfectly good explanation behind it.
The video provided by Walker Construction shows cars going the wrong way around a new roundabout design in Rowan County, but if you look closely, you can see flaggers directing traffic that way. The video was concerning for frequent drivers in the area who said the design was never needed, and the old four-way stop worked just fine
“Considering the location right where it’s a big lake and everything and a lot of traffic, it was doing just fine. I’ve seen several first hand accounts that it’s just not going to work out,” said Jason Whisman.
Walker Construction says the video was used to give drivers an idea of what not to do in a roundabout. A new video was posted Monday afternoon that shows the correct way.
“I’ve seen a number of accidents here in the past,” a driver said. “People just don’t pay attention to the stop lights or signs in general. So I think this will do very well, provided people actually read the signs.”
There are signs that show the proper flow—yield to cars coming from your left, enter to the right, and circle until you get to your exit.
The intersection of routes 60 and 801 is also where many campers and boats enter to go to Cave Run Lake. Some have expressed concern that the design will make it hard to get them through. However, it was designed with boats and RVs in mind and a concrete center to make it easier for them to get around.
“It’s going to throw them for a loop. A complete 360. No doubt about it,” Whisman said.
KYTC says the old four-way was replaced with the roundabout because it keeps traffic flowing, and thej are proven safer, especially for busy areas that see thousands of cars a day.
“I’m sure that it’s going to take them awhile to get used to it, but once thej get used to it, I’m sure it’s going to work very well,” a driver told us.
The roundabout is the first one built in northeastern Kentucky. It opened to regular traffic flow Monday evening.

Stav predtým 46687. 1587
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3839
Založený: 08. Máj 2014 11:56


Naspäť na Glosár

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.