od konstrukt » 23. Nov 2007 22:08
Most pri Važci /aj inde/ je stavaný technologiov zmonolitenia na pevnej skruži. Základy skruže tvorí podperná konštrukcia PIŽMO /pilier železničný mostový/,jedna noha tohto pižma udrží približne 8 ton. Pižmo je stavané popri pilieroch budúceho mosta. Je robené presne na výšku, ktorú dá geodet, jednotlivé nohy pižma sú nastaviteľné pomocou skrutkovici. Na toto pižmo sa primontujú rošty a na rošty sa položia oceľové íčka, dakedy sa používali Peinery, ale tie sú oveľa zložitejšie ako systém PIŽMO. Íčka sa ukladajú na rošty podľa mierky,od stredu roštov sa nameria na jednu stranu 4 x po 1 m, 3 x po 1,10 m a 2 x po 1,20 a to isté sa nameria na opačnej strane rošta, čiže od stredu roštu tá istá miera na pravo a potom na ľavo, aby sa rozložila sila pôsobiaca na ocelové íčka, v strede je vždy najväčšia, preto je tam také zahustenie ocelovými íčkami. Na íčka sa položí podlaha zložená z trégrov,preglejok a obytá doskami, na boky sa položia ramenáty, ktoré majú na sebe preglejku, ktorá je tiež obytá doskami. Keď je táto vaňa budúceho mosta hotová, začína sa z armovaním priečnika, čo je vlastne také srdce celého mosta. Súčastne sa pokladá spodná armatúra na dno vane a bočná armatúra na boky ramenátov. Ked je armatúra položená, naťahajú sa po bokoch sandrikové trubky pre laná,spodok sa zabetonuje. Začnú sa do trubiek natláčať oceľové laná na predopnutie mosta. Na beton sa položia tvz. bedne, ktorá vlastne vytvoria budúci profil mostovky po kompletnom zaliatí. Okrem toho je tu množstvo iných prác, ale na vysvetlenieby bola potrebná odborná exkurzia.Po zhotovení bední sa položí posledná vrchná armatúra 32 roxor. Navaria sa tzv. lezne pre vibračnú latu z krorou sa sťahuje čerství beton do roviny. Po zabetonovaní sa musí mostovka polievať, najlepšie zakryť geotextiliou a nechať beton dozrieť mim 1 mesiac, podľa počasia. Potom sa môže most predopnúť a predpínacie laná zaliať cementovým miekom 400 cement. Po predopnutý sa spustí PIŽMO pomocou skrutkovíc a odšaluje sa spodok a vnútro mosta. Je to jedna etapa, 50 m a takto sa pokračuje až do konca. Neviem či to pochopíte, najlepšie by bola odborná exkurzia. Na pochopenie sú v mojej fotogalérii obrázky tohto systému použitého na Branisku a vo Vtižeri a mnoho iných stavieb aj s popisom.
Odbor dopravné staviteľstvo