Multimodálny koridor

sekcia, ktorá sa venuje popisu technických aj netechnických záležitostí, postupov a pojmov dotýkajúcich sa infraštruktúry

Moderátor: Moderátori

Multimodálny koridor

Odoslaťod wazari » 04. Nov 2005 14:03

multimodalny koridor:

Po pade zeleznej opony sa zistilo, ze existujuce dopravne spojenie východ-zapad je nedostatocne (dosledok historickeho vyvoja a izolacie vychodu).
Preto boli zvolane 3 paneuropske dopravne konferencie - Praha (1990 alebo 1991), Kreta (1994) a Helsinky (1997). Ich aktermi boli Europska komisia (EU), Europska hospodarska komisia (OSN) a Europska komisia ministrov dopravy (OECD), plus samozrejme jednotlive staty. Na nich boli ustanovene tzv. paneurópske multimodalne dopravne koridory a paneuropske multimodalne dopravne oblasti.
Multimodálny znamená, že majú sluzit viacerym dopravnym modom - druhom dopravy (cesta, zeleznice, voda).
Na Krete bolo dohodnutych 9 tychto koridorov na uzemi vychodnej polovici Europy, v Helsinkach sa pridal este jeden a 4 paneuropske oblasti.

Zhruba od roku 1990 sa v EU samotnej zacali rozvijat TEN - transeuropske siete v oblasti dopravy (TEN-T), energetiky a telekomunikacii. Kedze sa zacalo schylovat k rozsirovaniu EU o vychodnu cast Europy, ukazalo sa potrebne rozsirit TEN-T aj na vychod, takze v druhej polovice 90-tych rokov zacal tzv. TINA proces (Transport Infrastructure Needs Assessment) pre tieto krajiny. Sekretariat sidlil vo Viedni a v oktobri 1999 vydal finalnu spravu.
TINA siet sa nasim vstupom do EU stala TEN-T.
TINA (TEN-T) siet je vacsia ako paneuropske koridory a nevyhnutne to nemusia to byt ani tie iste trasy.
TINA mala tzv. hlavne a doplnkove trasy. Hlavne trasy su u nas totozne s paneuropskymi dopravnymi koridormi (IV - D2, Va - D1, VI - D3) a doplnkove su u nas navyse voci paneuropskym koridorom - R3 od D1 na juh a cela R4.

A este dodatok: Okrem TEN existuje este aj TEM. Projekt TEM (Trans-European North/ South Motorway Network Project ) patrí k najstarším regionálnym infraštrukturálnym projektom v histórii Európskej dopravy. V roku 1972 vlády Poľska a Maďarska predložili na rokovanie OSN spoločnú žiadosť o pomoc pri príprave a výstavbe projektu Transeurópskej diaľnice Sever - Juh (TEM). Projekt bol prijatý Ekonomickou hospodárskou komisiou Spojených národov a 1. 9. 1977 bol v Ženeve na zasadnutí EHK OSN návrh projektu odsúhlasený a ratifikovaný 10 štátmi. V súčasnosti realizuje projekt TEM 13 členských štátov (Bosna - Hercegovina, Bulharsko, Česká republika, Gruzínsko, Chorvátsko, Lotyšsko, Maďarsko, Poľsko, Rakúsko, Rumunsko, Slovensko, Taliansko, Turecko a Srbsko) a tri krajiny majú štatút pozorovateľa (Švédsko, Ukrajina a Čierna Hora).
Ako pozeram, trasovanie u nas je D1, D2, D3, R4, R3 od D1 na juh a R1 od TT po BB.
Naposledy upravil wazari dňa 22. Júl 2007 14:04, celkovo upravené 2 krát.
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 17:12

Odoslaťod wazari » 05. Máj 2006 11:45

http://www.blizsienaokolo.com/mytologia/MytusTINA.html

so zaujmom som si precital vyssie uvedenu stranku

rad by som k tomu dodal par poznamok

stranka sa zaobera procesom TINA, ale su tam mapky TEN

proces TINA skoncil az dva roky po TEN, SR v pripade TINA iba rozsirilo TEN, ako pisem vyssie, takze kreovanie tras bolo podstatne ine ako je spomenute na blizsienaokolo

to, ze teraz je TINA nejak sro vo Viedni - predpokladam, ze sro iba vyuzila situaciu a nazov - pocas procesu TINA vsak vo Viedni sidlil sekretariat TINA - co boli zastupcovia Europskej komisie (boli 4 ak sa dobre pamatam)

autorovi blizsienaokolo chyba prepojenie Ruzomberok/Martin - Zvolen - Budapest - prave toto prepojenie bolo pridane procesom TINA

co sa tyka Csakyho a zeleznicneho eurokoridoru - tak ten SR ma, skor Csaky sa zaoberal tymto

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=3074 (moj prispevok Po Mar 06, 2006 11:44)
Naposledy upravil wazari dňa 03. Mar 2007 19:36, celkovo upravené 1 krát.
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 17:12

Odoslaťod aquila » 05. Máj 2006 23:36

ono mesik tam ma kopu bludov ... on sa vobec nerozpakuje ani len nad tym, ze na juznom koridore nie je vyuzita poriadna ani ta neelektrifikovana jednokolajka .. a chcel by z toho koridor, ked uz asi 150 rokov je zeleznicny koridor severom ...
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 464
Založený: 03. Feb 2005 19:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod Honda » 14. Feb 2007 21:28

aquila napísal:ono mesik tam ma kopu bludov ... on sa vobec nerozpakuje ani len nad tym, ze na juznom koridore nie je vyuzita poriadna ani ta neelektrifikovana jednokolajka .. a chcel by z toho koridor, ked uz asi 150 rokov je zeleznicny koridor severom ...


K tomuto len jednu praktickú poznámku. Keby bolo Slovensko bohatšia krajina, tak by mohlo investovať do úplne nového koridoru ktorý by išiel juhom: dve kolaje, plne elektrifikované na rýchlosť 220 km/h, vedla dialnica a paralelne aj väčšie energetické sústavy (vedenia) a určite by nastal hospodársky boom cez regióny Nitra, Banská Bystrica a Košice.

Nič neni nemožné, len treba mať peniaze, takže ako to že niekdo by si to želal ako človek tak prečo nie ? Ale závisí to od peňazí. Znovu na príklade Kanady .. celá Kanada sa vyzbierala na mega investície do mesta Toronto a dneska Toronto a okolie tvorí 1/3 HDP Kanady. Ale prirodzený región je Montreal a okolie s ďalšou 1/3 HDP.

Takže toto by som oddelil od seba .. že niekdo chce niekde koridor. Ináč celkovo je koridor na južnom SVK neaktuálny aj ked SVK nemá peniaze lebo je rozdiel mať koridor (2 kolaje, elektrifikácia atď.) a modernizovať ho a nemať koridor a ísť nejaký stavať. Čo sa o dialniciach/R povedať nedá .. nie sú ani na severe (od ZA) ani na juhu (od NR) poriadne postavené.
Canada forever ...
Honda
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 569
Obrázky: 57
Založený: 23. Jan 2007 19:52

Odoslaťod Dialniciar » 12. Mar 2007 13:51

TENs – TRANS-EUROPEAN NETWORKS

- organizácia vznikla v roku 1992, uzavretím Maastrichtskej dohody (články 154-156) členmi Európskej únie,
- v dohode boli definované tri druhy sietí:

TEN-T – Trans-European transport networks
TEN-E – Trans-European energy network
eTEN – Trans-European telecommunications network.

TEN – T : TRANS EUROPEAN TRANSPORT NETWORK

- sú naplánované a naprojektované cestné, železničné, vzdušné a vodné dopravné siete tak aby boli použiteľné pre celý kontinent – Európu
- hlavnými cieľmi sú: spojiť národnú sieť, poprepájať okrajové regióny únie s centrom, zlepšiť bezpečnosť a efektívnosť sietí

- TEN-T sieť obsahuje:

75.200 km ciest
78.000 km železníc,
330 letísk,
270 medzinárodných námorných prístavov,
210 vnútrozemských prístavov,
a dopravné riadiace systémy.
TEN-T vychádza zo siete Pan-Európskych koridorov. Členmi organizácie TEN-T je 25 krajín EÚ.

TEN-T koridory

CEZ SLOVENSKÚ REPUBLIKU PRECHÁDZAJÚ 3 MULTIMODÁLNE KORIDORY:

IV. koridor: Drážďany – Praha – Bratislava – Viedeň – Budapešť – Arad
na území SR: št.hranica CZ/SK, hr.priechod Kúty, okr.Skalica – Malacky – Bratislava – št.hranica SK/H, hr.priechod Rusovce, okr.Bratislava = 80,792 km

V. koridor: Benátky – Koper – Terst – Ľubľana – Budapešť - Užhorod
doplnková trasa V.a: Bratislava – Žilina – Užhorod
na území SR: križ.s D2, I/2, I/61 Bratislava – Trnava – Trenčín - Považská Bystrica – Žilina – Ružomberok - Lipt.Mikuláš - Poprad – Prešov - Košice – Michalovce - Sobrance – št.hranica SK/U, hr.priechod Vyšné Nemecké, okr.Sobrance = 547,848 km.

VI. koridor: Gdaňsk - Grudziadz – Varšava - Katovice – Žilina
na území SR: št.hranica PL/SK, hr.priechod Skalité, okr. Čadca – križ. s I/11, I/18 Žilina = 49,810 km.

DOPLNKOVÁ TRANS-EURÓPSKA SIEŤ:

001: križ.s I/18, I/65D Martin – Žiar n.Hronom – Zvolen – Levice – št.hranica SK/H, hr.priechod Šahy, okr.Levice = 152,988 km
002: št.hranica PL/SK, hr.priechod Vyšný Komárnik, okr.Svidník – križ.s I/18, I/68 Prešov = 73,219 km
003: križ. s I/50, I/68 Košice – št.hranica SK/H, hr.priechod Milhosť, okr.Košice = 22,640 km



TEM – TRANS-EUROPEAN NORTH-SOUTH MOTORWAY PROJECT

http://www.unece.org/trans/main/tem/tem.html

- je jedným z najstarších projektov, najviac rozvíjajúcich regionálnu infraštruktúru, bez precedensu v histórii Európskej dopravy,
- v decembri 1975 v Ženeve bol vytvorený TEM projekt dokument,
- oficiálne sa na projekte Trans-European North-South Motorway začalo pracovať od 1.septembra 1977, s desiatimi zúčastnenými krajinami,

- v súčasnosti je projektu zúčastnených:

13 stredovýchodných a juhovýchodných krajín: Bulharsko, Česká republika, Gruzínsko, Chorvátsko, Litva, Maďarsko, Poľsko, Rakúsko, Rumunsko, Slovensko, Taliansko, Turecko

3 krajiny s pozorovacím postavením: Bosna-Hercegovina, Švédsko, Ukrajina, so zámerom správy a výstavby moderných systémov na diaľniciach a rýchlostných cestách spájajúcich Baltické, Jadranské, Egejské a Čierne more.

TEMSTAT map

Cez Slovenskú republiku prechádza 7 TEM trás, pôvodne boli navrhnuté na základe medzinárodných cestných ťahov „E“.

TEM 1: št.hranica CZ/SK, hr.priechod Skalica – Bratislava – št.hranica SK/H, hr.priechod Rusovce, okr.Bratislava = 80,792 km

TEM 2: št. hranica PL/SK, hr.priechod Skalité, okr. Čadca – Žilina – Bratislava – št.hranica SK/A, hr.priechod Berg, Bratislava = 251,117 km

TEM 3: št.hranica CZ/SK, hr.priechod Drietoma, okr.Trenčín – križ.s D1, I/50 Chocholná, okr.Trenčín = 13,174 km

TEM 4: križ. s I/11, I/18 Žilina – Ružomberok – Lipt.Mikuláš – Poprad – Prešov – Košice – Michalovce – Sobrance – št.hranica SK/U, hr.priechod Vyšné Nemecké, okr. Sobrance = 347,209 km

TEM 5: križ.s I/18, I/69 Ružomberok – Banská Bystrica – Zvolen – Levice – št.hranica SK/H, hr.priechod Šahy, okr.Levice = 146,054 km

TEM 6: križ. s I/50, I/68 Košice – št.hranica SK/H, hr.priechod Milhosť, okr. Košice = 22,640 km

TEM 7: križ. s I/18, I/68 Prešov – Svidník – št.hranica SK/PL, hr.priechod Výšný Komárnik, okr.Svidník = 73,251 km

Trasy medzinárodných cestných ťahov „E“ a „TEM“_SR


Zdroj: SSC, http://www.ssc.sk/user/view_page.php?page_id=1119
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod Jurislav » 22. Júl 2007 13:16

wazari napísal:Ako pozeram, trasovanie u nas je...a R2 od TT po BB
Myslel si R1 alebo R2 od TN? Lebo obidve RC su viacmenej vychod-zapad.
Obrázok používateľa
Jurislav
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2
Založený: 16. Dec 2006 15:15
Bydlisko: I/18 km 353,748; asi 50m odtiaľ

Odoslaťod wazari » 22. Júl 2007 14:22

Jurislav napísal:
wazari napísal:Ako pozeram, trasovanie u nas je...a R2 od TT po BB
Myslel si R1 alebo R2 od TN? Lebo obidve RC su viacmenej vychod-zapad.


dik za pripomienku
Myslel som R1 aj som to opravil

zistil som vsak taky problem:
- mensi - zabudol som uviest R2 od hranic s CR po TN (co uz tusim ani R2 nie je)
- vacsi - ak som vychadzal z mapiek OSN, je tam R1, aj MDPT pouziva mapku OSN; ak som si pozrel mapku SSC (v Dialniciarovom prispevku), tak R1 tam nie je

tak neviem, vedel by som to sice mozno zistit, ale je to na dlhe lakte a myslim pre SR to nezohrava ziadnu podstatnu ulohu
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 17:12

Odoslaťod Jurislav » 22. Júl 2007 16:05

Ešte stále to je R2, ale pravdepodobne vypadne, keď ani české napojenie nebude.
Obrázok používateľa
Jurislav
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2
Založený: 16. Dec 2006 15:15
Bydlisko: I/18 km 353,748; asi 50m odtiaľ

Odoslaťod Ike » 22. Sep 2007 09:59

Dialniciar>este si zabudol VII. koridor, ktory cini Dunaj :wink:
Ike
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 422
Obrázky: 20
Založený: 15. Mar 2006 23:01
Bydlisko: Bratislava

Odoslaťod Jurislav » 22. Sep 2007 10:15

Ike napísal:Dialniciar>este si zabudol VII. koridor, ktory cini Dunaj :wink:

Ten prechádza cez SR :?:
Obrázok používateľa
Jurislav
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2
Založený: 16. Dec 2006 15:15
Bydlisko: I/18 km 353,748; asi 50m odtiaľ

Odoslaťod Dialniciar » 22. Sep 2007 12:18

Ike napísal:Dialniciar>este si zabudol VII. koridor, ktory cini Dunaj :wink:


činí ? alebo ničí :?: :roll:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod Ike » 22. Sep 2007 15:57

činí ? alebo ničí


žial asi oboje... :(

Jurislav> tak neviem, myslim ze Dunaj preteka cez SR :)
Ike
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 422
Obrázky: 20
Založený: 15. Mar 2006 23:01
Bydlisko: Bratislava

Odoslaťod Jurislav » 22. Sep 2007 16:43

Ike napísal:Jurislav> tak neviem, myslim ze Dunaj preteka cez SR :)

Hm no ja som myslel že to je cestný koridor a odhadoval som to skôr na M1 ako cesty cez SR :oops:
Obrázok používateľa
Jurislav
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2
Založený: 16. Dec 2006 15:15
Bydlisko: I/18 km 353,748; asi 50m odtiaľ

Odoslaťod Dialniciar » 25. Sep 2007 13:28

Jurislav napísal:
Ike napísal:Jurislav> tak neviem, myslim ze Dunaj preteka cez SR :)

Hm no ja som myslel že to je cestný koridor a odhadoval som to skôr na M1 ako cesty cez SR :oops:


Tak ho teda presne definuj, Ike.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod Ike » 29. Sep 2007 10:47

No asi pred tyzdnom som z toho mal prednasku a tam ho prednasajuci nedefinoval...

ale predpokladam ze to bude M1, zeleznicna trat ktora M1 kopiruje.. za budupestou pokracuje M5, opat spolu so zeleznicnou tratou.... toto vsetko kopiruje aj rieka Dunaj, kde chodi nakladna lodna doprava... a Dunaj preteka aj cez SK, napriek tomu ze M1 ani zeleznicna trat nie... no ale Dunaj je sucast tohto koridoru, takze v podstate mozme tvrdit ze aj ten 7. koridor preteka cez uzemie SK
Ike
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 422
Obrázky: 20
Založený: 15. Mar 2006 23:01
Bydlisko: Bratislava

Odoslaťod Dialniciar » 02. Okt 2007 23:10

Ike napísal:Dialniciar>este si zabudol VII. koridor, ktory cini Dunaj :wink:


Ale to si si potom zmýlil tému.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod wazari » 03. Okt 2007 18:39

Dialniciar napísal:
Ike napísal:Dialniciar>este si zabudol VII. koridor, ktory cini Dunaj :wink:


Ale to si si potom zmýlil tému.


no, Dunaj je naozaj VII. koridor, aj ked je to len rieka (cize iba vodna doprava)

ja som ho povodne nespomenul, kedze toto jeho oznacenie vcelku velky vyznam v reali nema
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 17:12

Odoslaťod Ike » 03. Okt 2007 21:23

Dunaj je naozaj VII. koridor, aj ked je to len rieka


na uzemi SK ten koridor tvori len Dunaj... inak je sucast viacerych druhov dopravy, preto je multinodalny...

Ale to je uz slovickarcenie... :) mozme ho, ale aj nemusime zaratavat medzi koridori prechadzajuce cez Sk... iste vsak je, ze JE...
Ike
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 422
Obrázky: 20
Založený: 15. Mar 2006 23:01
Bydlisko: Bratislava


Naspäť na Glosár

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.