Diaľnica vznikla v Nemecku za čias Adolfa Hitlera.
Autobahn. Je to
nemecké slovo, ktoré definuje rýchlostnú alebo vysokorýchlostnú cestu. A. Hitler dokonca vybudoval základnú diaľničnú sieť, poveril veľa ľudí, aby dohliadalo na výstavbu diaľnic v celej Nemeckej ríši. Ako
1. diaľnica-autobahn bola otvorená diaľnica spájajúca
Frankfurt a Darmstadt v r. 1935. Dnes má Nemecko cca. 13 000 km diaľnic, kde je prakticky všade neobmedzená rýchlosť, t.j. skutočne na týchto diaľniciach nie je žiadne dopravné obmedzenie v podobe značiek STOP alebo svetelných križovatiek. Obmedzená rýchlosť je len na tých úsekoch, kde sú častejšie dopravné nehody, dlhšie kolóny alebo na miestach, kde prebieha rekonštrukcia.
Treba však povedať, že zároveň vznikol tento pojem -
diaľnica - aj v
USA. V USA sa skupina inžinierov/odborníkov dohodla na tom, čo približne má termín diaľnica obsahovať. Okrem slova diaľnica vznikli aj také termíny ako superdiaľnica. Definícia nebola nikdy úplne jednoduchá ani presná, vyznačovala to, že diaľnica/superdiaľnica/... je multi-cesta určená pre vysokorýchlostné cestovanie veľkými množstvami áut. Ďalej sa presne stanovilo, že pre každý smer jazdy musí byť viac ciest/pruhov a zároveň musia byť oba smery výrazne od seba oddelené, najlepšie vysokými zvodidlami - tu sa potom stanovovalo či betónové alebo plechové/železné/oceľové. Potom vznikali aj dohady o tom, či má byť takáto cesta spoplatnená alebo nie. A pre koho, ak ano. Zároveň sa stanovilo, že niektorí nebudú mať prístup na diaľnicu a tak sa musela postaviť aj paralelná cesta. Najviac to bolo poznať v Texase, kde sa vopred postavili cesty vo veľkom množstve a dnes, 10-tky rokov po, idú popri nich už aj diaľnice.
Nič to však nemení na tom, že
1. diaľnica bola v Nemecku v r. 1935 reálne otvorená presne na všetkych princípoch, ktoré sa stanovovali v USA a ešte mali niekoľko prvkov naviac. V USA sa 1. diaľnica otvorila v Kalifornii 30.12. r. 1940. Diaľnica spojila mestá Pasadena a Los Angeles. Dnes sa táto diaľnica volá Pasadena highway.