Pojmy: hĺbený tunel, NRTM

sekcia, ktorá sa venuje popisu technických aj netechnických záležitostí, postupov a pojmov dotýkajúcich sa infraštruktúry

Moderátor: Moderátori

Pojmy: hĺbený tunel, NRTM

Odoslaťod Diaľničiar » 19. Feb 2005 12:15

Hĺbený tunel:

V niektorých prípadoch je vhodné navrhnúť tunel ako hĺbený z povrchu v celej jeho dĺžke. Obvykle ide o tzv. nadchod pre prírodu alebo biokoridor. Bezproblémový prechod pre zvieratá z jednej strany diaľnice na druhú zabezpečujú navádzacie ploty. V teréne je vyhĺbený zárez. V tomto záreze je vybetónováná železobetónová klenba tunela. Následne je takto vytvorený tunel zasypaný materiálom, ktorý sa nachádzal na mieste pôvodného biokoridoru.
Aj v prípade razeného tunela konfigurácia terénu zvyčajne neumožňuje zahájenie razenia tunela pred vytvorením zárezu a hĺbenej časti tunela v oblasti portálov, pretože nadložie nie je dostatočne pevné a samonosné. Zvyčajne má hĺbená časť tunela dĺžku niekoľko desiatok metrov, výnimočne aj stoviek metrov.


NRTM - Nová rakúska tunelovacia metóda:

Označuje sa aj ako metóda striekaného betónu. Tunel sa razí pomocou vrtnej a trhacej techniky. Na vŕtanie vrtov pre nálože sa používajú vŕtacie vozne s výkonnými hydraulickými vŕtacími kladivami. Vrty sa naplnia priemyselnou trhavinou. Po odstrelení sa rúbanina odvezie z tunela a štôlňa sa mechanicky (strojovo) tvarovo upraví na požadovaný tvar. Alebo sa može použiť strojné rozpojovanie hornín bez použitia trhacích prác (odťažovanie tunelovým bagrom alebo rozrušovanie napr. frézou). Na zabezpečenie výrubu sa zriadi tenké primárne ostenie s hrúbkou 5 - 20 cm. Hlavným nosným prvkom primárneho ostenia je striekaný betón - rýchlo tuhnúci betón. Striekaný betón sa vystužuje 1 až 2 vrstvami oceľových rohoží. Pri razení sa postupuje cyklicky po záberoch s dĺžkou 1,5 až 4,0 m v závislosti od kvality horniny.

Tento materiál pochádza zo stránky www.highways.sk
Diaľničiar
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 298
Založený: 11. Feb 2005 22:40

Odoslaťod Caesar » 08. Máj 2005 22:08

Toto sa mi na Diaľničiarových príspevkoch snáď pačilo najviac. Tá jeho snaha vzdelávať a vysvetľovať všetko, čo sa len dá. Aj keď len často prekopíroval celé texty, ale napriek tomu, aj to je istá snaha a vo viacerých príspevkoch písal len z jeho vedomostí. 8)
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 15:03
Bydlisko:

Odoslaťod Alexander Velky » 29. Jún 2005 21:09

Ano, toto je pravda, svätá pravda.

Diaľničiar dokázal opakovať to, čo povedal aj 1000 krát, ale nie ako ten feroslav, ale s novými a novými argumentami. Toto vedel asi najlepšie ... vysvetľovať aj to, čo už viackrát vysvetlil a vôbec sa pritom nehnevať. :lol:
Obrázok používateľa
Alexander Velky
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 655
Obrázky: 1
Založený: 28. Jún 2005 18:31

Odoslaťod Adaios » 14. Okt 2005 12:36

Alexander Velky napísal:Diaľničiar dokázal opakovať to, čo povedal aj 1000 krát. Toto vedel asi najlepšie ... vysvetľovať aj to, čo už viackrát vysvetlil a vôbec sa pritom nehnevať. :lol:


Presne tak. To bola vlastnost, ktoru nema vela ludi - vysvetlovat stale to iste, az dokial dotycny nepochopi. A vo firme to bolo este lepsie, pretoze on sa takmer vobec nemusel nahnevat - stacilo jedno jeho slovo a uz sa aj robilo ako on chcel, pretoze on mal ten talent ze co povedal a na co myslel, to sa aj stalo na 99,99% a preto mal velmi dobru povest.

Ked sa Dialniciar nahneval, tak bolo velmi ale velmi zle - a to bolo hlavne doma, ale aj vo firme a prezradim, najviac vtedy, ked Alexander mal iny nazor - bol tam vekovy rozdiel a Dialniciar to boli tradicie, Alexander to boli zmeny. A fungovalo to takmer vzdy tak ako chcel Dialniciar, ale tak ze nakoniec nech uz islo o cokolvek zapracoval do svojho nazoru aj ten Alexandrov.

Takze pri predstave, ze Dialniciar bol na tomto fore a dal sem takyto prispevok - to je mozno vam jedno, pretoze prispevok ako prispevok - ale ked sa na tom clovek zamysli, tak Dialniciar tymto prispevkom len "vychovaval tych", co tomu nerozumeju.

No a som v minulosti aj ja. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 21:36

Odoslaťod Jarda » 15. Sep 2006 00:47

NRTM se může různě modifikovat, např. při nestabilním nadloží, kde hrozí závaly, se používá vertikální členění výrubu, jak je to vidět na horní fotografii na stránce http://www.ita-aites.cz/showdoc.do?docid=1380 z výstavby tunelu Mrázovka v Praze.
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 12:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod Jarda » 15. Sep 2006 11:09

Obvykle (tam, kde to geologické poměry umožňují) se nejprve razí kalota v horní části a stříkaným betonem se zajišťuje vrchní část klenby, pak se odtěžují a nastříkávají boky tunelu a nakonec se pod vybudovaným primárním ostěním dotěžuje jádro.
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 12:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod Saget » 15. Sep 2006 13:12

A vie mi niekto napísať - čo je to tunel? Možno som zle hladal, nenašiel som žiadnu presnú definíciu. Alebo teda aj napr. čo je to most, čo je to viadukt atď...
Obrázok používateľa
Saget
diskutujúci
 
Príspevky: 93
Obrázky: 37
Založený: 26. Máj 2005 22:42
Bydlisko: Bratislava - DNV

Odoslaťod Dialniciar » 21. Sep 2006 11:14

Saget napísal:A vie mi niekto napísať - čo je to tunel? Možno som zle hladal, nenašiel som žiadnu presnú definíciu. Alebo teda aj napr. čo je to most, čo je to viadukt atď...


Odpoveď máš aj v IS, aj v konkrétnych témach v sekcii glosár. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4890
http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4938
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod Jarda » 21. Sep 2006 11:18

Jaroslav Štemberk napísal:Obvykle (tam, kde to geologické poměry umožňují) se nejprve razí kalota v horní části a stříkaným betonem se zajišťuje vrchní část klenby, pak se odtěžují a nastříkávají boky tunelu a nakonec se pod vybudovaným primárním ostěním dotěžuje jádro.


Což kdosi na tomto fóru pojmenoval "metóda korytnačka". :)
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 12:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod Honda » 14. Feb 2007 22:01

Jarda napísal:
Jaroslav Štemberk napísal:Obvykle (tam, kde to geologické poměry umožňují) se nejprve razí kalota v horní části a stříkaným betonem se zajišťuje vrchní část klenby, pak se odtěžují a nastříkávají boky tunelu a nakonec se pod vybudovaným primárním ostěním dotěžuje jádro.


Což kdosi na tomto fóru pojmenoval "metóda korytnačka". :)


Korytnačka je presne toto: klenbová konštrukcia zhotovená na dne výkopu upravenom v tvare obvodu kaloty, umožňujúca rýchly spätný zásyp, pod ktorou sa vykonáva razenie. :wink:
Canada forever ...
Honda
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 569
Obrázky: 57
Založený: 23. Jan 2007 19:52

Odoslaťod Honda » 14. Feb 2007 22:05

Pár prekladov hĺbéneho tunela a NRTM (lepšie hladanie infos na internete):

hĺbený tunnel .. cut-and-cover tunnel .. der Tagbautunnel,
der Tunnel in offener Bauweise

Nová rakúska tunelovacia metóda (NRTM) .. New Austrian Tunneling Method (NATM) .. die Neue Österreichische Tunnelbauweise (NÖT)

Presná definícia toho, čo je hĺbený tunel: tunel budovaný hĺbením, t.j. s dočasným odstránením nadložia nad tunelom alebo budovaný na povrchu, avšak neskôr zasypaný; STN 73 7507
Canada forever ...
Honda
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 569
Obrázky: 57
Založený: 23. Jan 2007 19:52

Odoslaťod konstrukt » 14. Feb 2007 22:17

Honda napísal:
Jarda napísal:
Jaroslav Štemberk napísal:Obvykle (tam, kde to geologické poměry umožňují) se nejprve razí kalota v horní části a stříkaným betonem se zajišťuje vrchní část klenby, pak se odtěžují a nastříkávají boky tunelu a nakonec se pod vybudovaným primárním ostěním dotěžuje jádro.


Což kdosi na tomto fóru pojmenoval "metóda korytnačka". :)


Korytnačka je presne toto: klenbová konštrukcia zhotovená na dne výkopu upravenom v tvare obvodu kaloty, umožňujúca rýchly spätný zásyp, pod ktorou sa vykonáva razenie. :wink:
Pomocou prefabrikovanej korytnačky sa začínal raziť Tunel Branisko z východného portálu. Na tejto stavbe sa to použilo prvý krát na Slovensku. Realizoval to Hydrostav,a.s.
Odbor dopravné staviteľstvo
Obrázok používateľa
konstrukt
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 255
Založený: 29. Dec 2006 00:23
Bydlisko: BRATISLAVA

Odoslaťod Honda » 15. Feb 2007 17:57

doprastavak napísal:Pomocou prefabrikovanej korytnačky sa začínal raziť Tunel Branisko z východného portálu. Na tejto stavbe sa to použilo prvý krát na Slovensku. Realizoval to Hydrostav,a.s.


A odvtedy sa to nepoužilo (Horelica, Sitina alebo nejaké prieskumné štôlne) :?:
Canada forever ...
Honda
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 569
Obrázky: 57
Založený: 23. Jan 2007 19:52

Odoslaťod konstrukt » 15. Feb 2007 18:02

Honda napísal:
doprastavak napísal:Pomocou prefabrikovanej korytnačky sa začínal raziť Tunel Branisko z východného portálu. Na tejto stavbe sa to použilo prvý krát na Slovensku. Realizoval to Hydrostav,a.s.


A odvtedy sa to nepoužilo (Horelica, Sitina alebo nejaké prieskumné štôlne) :?:
Zdá sa mi,že na tunely Sitina sa to robilo a na tunely Horelica asi tiež, ale presne to neviem.
Odbor dopravné staviteľstvo
Obrázok používateľa
konstrukt
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 255
Založený: 29. Dec 2006 00:23
Bydlisko: BRATISLAVA


Naspäť na Glosár

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.