Úloha vozovky
Podle materiálu krytu se vozovky dělí na asfaltové, cementobetonové, dlážděné a další, které se ale příliš neuplatňují.
Dlážděné vozovky se dnes nejvíce aplikují na místních a některých účelových komunikacích.
Vozovky z betonové dlažby se navrhují zejména pro dopravně zklidněné místní komunikace (obytné a pěší zóny), resp. pro zastávky městské hromadné dopravy a nebo různé druhy parkovacích a dopravních ploch (čerpací stanice, autosalony a další).
Vozovky z přírodní dlažby nacházejí uplatnění zejména v historických centrech měst. Jejich nevýhodou je především vyšší cena, v některých případech i vysoká propustnost krytu a horší povrchové vlastnosti, hlavně rovnost povrchu.
Nejširší uplatnění mají
vozovky asfaltové, které se používají pro všechny druhy dopravního zatížení. Lze je aplikovat jak pro velmi těžkou dopravu (dálnice, rychlostní silnice, rychlostní místní komunikace), tak i pro komunikace středně nebo málo zatížené (silnice a místní komunikace nižších tříd, účelové komunikace). Asfaltové kryty mají mnoho výhod – např. jejich výstavba je výrazně rychlejší než u krytů z cementového betonu (po pokládce je lze prakticky ihned využívat), oprava a rekonstrukce je méně náročná, rychlejší a bez nutnosti velkého omezení provozu. Při použití moderních asfaltových úprav lze vozovky vhodně uplatnit i pro velmi vysoká zatížení. Důkazem uvedených předností je, že i tak zatížené dopravní plochy, jakými jsou vzletové a přistávací dráhy civilních letišť, se v poslední době realizují s asfaltovým krytem.
Cementobetonové (CB) vozovky se navrhují zejména pro konstrukce vystavené vysokému zatížení – a to buď z hlediska vysoké intenzity dopravního zatížení (kapacitní komunikace typu dálnic), nebo z hlediska třeba i malého počtu, ale extrémně velkých zatížení (překladištní plochy apod.). Proto má více než 50 % dálničních tras v ČR cementobetonový kryt; podobně se CB vozovky navrhují pro některé letištní nebo průmyslové plochy a terminály.
Dnes se nejčastěji uplatňují cesty s krytem z prostého nevyztuženého cementového betonu (jejich výstavba je nejméně náročná). Jejich nevýhodou je ale nutnost vytváření spár, neboť většina poruch v konstrukci vzniká v důsledku dynamických účinků přejezdu vozidel. Další související příčinou vzniku poruch je vnikání vody (špatně utěsněnými spárami) do podkladu, kvůli němuž se časem desky CB krytu vertikálně pohybují. Na styku desek tak mohou vznikat mnohdy i značné (až centimetrové) nerovnosti způsobené poklesem jedné desky vůči druhé. To je nejenom na závadu jízdního komfortu (hluk a otřesy), ale v některých případech to může být i příčinou vážných dopravních nehod.
Pro eliminaci tohoto jevu a zvětšení spolupůsobení jednotlivých desek se dnes již v podstatě výlučně provádějí cementobetonové kryty s vyztuženými spárami. Příčné spáry se vyztužují ocelovými kluznými trny, podélné ocelovými kotvami. Všechny výztužné prvky se ukládají při betonáži finišerem (viz obr. 1). Spáry ve vozovce se poté prořezávají, čistí a těsní vhodnými zálivkovými hmotami, event. v kombinaci s těsnicími vložkami.
Betonové vozovky mají ve srovnání s asfaltovými některé výhody, např. vyšší životnost (30 a více let), možnost vytvářet různou texturu povrchu (snížení hluku), jsou odolné proti trvalým deformacím (nevyjíždějí se v nich podélné koleje) i vodorovným silám (netvoří se příčné vlny), ale také proti působení pohonných hmot a olejů, mají světlý povrch, jsou nehořlavé (nezbytné v tunelech) a z hlediska celoživotních nákladů vycházejí výhodněji. Naopak nevýhodou je, že jejich rekonstrukce je časově náročná.
Z hlediska bezpečnosti silničního provozu jsou kromě únosnosti a rovnosti povrchu důležitým faktorem i dobré protismykové vlastnosti vozovky zajišťující spolupůsobení pneumatiky kola dopravního prostředku a povrchu. Důležitou vlastností je tak především drsnost povrchu tvořená texturou povrchu, která je potřebná pro dostatečně účinné brždění vozidla i pro zajištění jeho stability při průjezdu směrovým obloukem (zatáčkou) – zejména při zhoršených klimatických podmínkách (např. déšť, sníh). Protismykové vlastnosti se vlivem ohlazování koly projíždějících vozidel časem zhoršují a je nutná jejich obnova. Ta je snazší u asfaltových vozovek (zdrsňovacími nátěry). CB vozovky ztrácejí protismykové vlastnosti později, avšak hůře se obnovují.
http://www.silnice-zeleznice.cz/index.php?clanek=559
Canada forever ...