Kohézny fond

sekcia, ktorá sa venuje popisu technických aj netechnických záležitostí, postupov a pojmov dotýkajúcich sa infraštruktúry

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod wazari » 24. Nov 2006 18:43

Dialniciar napísal:wazari,

a čo sa deje s nepoužitými financiami, teraz myslím celkovo, všetky fondy :?:

Lebo to musia byť miliardy EUR ročne. Vracia sa to naspäť členským krajinám :?:


uplne detailne to neovladam, ale zhruba ide o to, ze sa to vrati EU a EU to prerozdeli spat clenskym statom na volne pouzitie - vacsinou to znamena, ze clenske staty musia potom menej prispievat do rozpoctu EU

cize z tejto situacie sa tesia ministri financii, lebo maju mensie vydavky v statnom rozpocte - menej davaju na spolufinancovanie projektov a menej odvadzaju EU
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 17:12

Podmienky financovania z Kohézneho fondu

Odoslaťod Dialniciar » 06. Dec 2006 12:23

Kohézny fond (fond súdržnosti) je určený pre krajiny, ktorých HDP je nižšie ako 90% priemeru Spoločenstva a smeruje podobne ako predvstupový fond ISPA do oblasti dopravy a životného prostredia.

Z Kohézneho fondu možno financovať projekty, etapy projektu, ktoré sú technicky a finančne nezávislé, skupiny projektov alebo schémy projektov životného prostredia a dopravnej infraštruktúry. Ďalej sa môžu financovať aj predbežné a technické štúdie, štúdie uskutočniteľnosti projektu a projekty odbornej pomoci. Zodpovednosť za konečný výber projektov a stanovenie výšky jeho financovania prislúcha Európskej komisii, ktorá každý projekt schvaľuje prijatím zvláštneho rozhodnutia.

Indikatívna alokácia z celkových zdrojov fondu pre jednotlivé členské štáty sa stanovuje na základe počtu obyvateľov, HDP na obyvateľa a s ohľadom na zvýšenie národnej prosperity, ktorá sa dosiahla v predchádzajúcom období, ako aj s ohľadom na rozlohu a ďalšie socio-ekonomické ukazovatele, ako napr. nedostatočnú dopravnú infraštruktúru.

Rozsah financovania zo zdrojov ES môže dosiahnuť 80 - 85 % verejných alebo ekvivalentných výdavkov, vrátane výdavkov orgánov, ktorých aktivity sa realizujú v rámci administratívneho alebo právneho rámca, prostredníctvom ktorého sa považujú za ekvivalentné verejným orgánom. Od roku 2000 možno túto výšku znížiť s cieľom zohľadniť, v spolupráci s členským štátom, odhadované výnosy z projektov a uplatnenie princípu „znečisťovateľ platí“. Predbežné štúdie a projekty technickej podpory sa môžu financovať výnimočne až do výšky 100 % celkových nákladov.

Európska komisia podporuje úsilie členských štátov o čo najvyšší účinok prostriedkov Kohézneho fondu tým, že podporuje väčšie využitie súkromných zdrojov financovania zo strany konečného prijímateľa.

Ak je pomoc poskytnutá pre projekt prinášajúci výrazný čistý zisk, Európska komisia v spolupráci s členským štátom stanoví výšku podpory s prihliadnutím k zisku. Projektom prinášajúcim zisk sa rozumie:

- infraštruktúra, z využívania ktorej vyplývajú poplatky hradené priamo konečnému prijímateľovi
- produktívne investície v oblasti ochrany životného prostredia

Pri financovaní z Kohézneho fondu musia byť splnené nasledovné podmienky:

- celkové náklady každého projektu nemajú byť v princípe nižšie ako 10 mil. EUR. V riadne zdôvodnených prípadoch, berúc do úvahy osobitné okolnosti, môžu byť celkové náklady na projekty nižšie ako 10 mil. EUR
- celková národná alokácia z Kohézneho fondu musí byť rovnomerne rozdelená medzi rezorty životného prostredia a dopravy
- celkové ročné príjmy každého členského štátu zo štrukturálnych fondov spolu s podporou v rámci Kohézneho fondu by nemali prekročiť 4 % HDP členského štátu; žiadny z projektov nemôže byť financovaný zároveň zo štrukturálnych fondov a z Kohézneho fondu
- žiadny z projektov nemôže byť financovaný zároveň prostredníctvom iniciatívy ES a Kohézneho fondu
- žiadny z projektov nemôže byť financovaný zároveň prostredníctvom záručnej sekcie Európskeho poľnohospodárskeho usmerňovacieho a záručného fondu a Kohézneho fondu
- podpora pre opatrenia odbornej pomoci nesmie prekročiť 0,5 % z príspevku Kohézneho fondu
- súčet kombinovanej pomoci z Kohézneho fondu a inej pomoci ES (tých, okrem štrukturálnych fondov, iniciatív ES a záručnej sekcie Európskeho poľnohospodárskeho usmerňovacieho a záručného fondu) poskytnutej pre projekt nesmú presiahnuť 90 % celkových výdavkov na projekt

Príspevky určené na financovanie prostredníctvom Kohézneho fondu sú stanovené Európskou komisiou vo výške špecifikovanej v príslušnom rozhodnutí Európskej komisie. Rozpočtové záväzky EK sa vzťahujú na schválené projekty. Dĺžka platnosti záväzku sa stanoví podľa povahy projektu a konkrétnych podmienok jeho realizácie. Okrem riadne odôvodnených prípadov môže EK zrušiť pomoc na projekt, s ktorého realizáciou sa nezačne do 2 rokov od dátumu schválenia pomoci.

Hlavnými zodpovednými za riadenie projektov a za finančnú kontrolu sú členské štáty. Komisia preveruje, či všetky predpoklady pre financovanie z Kohézneho fondu sú splnené. Patrí sem:

- strednodobé hospodárske a sociálne využitie projektov, preukázané nákladovo-výnosovou analýzou
- príspevok projektu na presadenie politiky Spoločenstva v oblasti životného prostredia a transeurópskych dopravných sietí
- súlad s prioritami stanovenými členským štátom
- súlad projektov s politikami Spoločenstva a logická náväznosť na opatrenia financované zo štrukturálnych fondov
- zaistenie vhodnej rovnováhy medzi oblasťou životného prostredia a dopravnej infraštruktúry

Zdroj: http://www.euractiv.sk/?a=show&cid=221&pid=92&sid=92
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod devil » 08. Dec 2006 10:56

mam otazku

wazari,

je mozne uz po schvaleni OP Doprava Europskou uniou v ramci KF resp. ŠF preskupit peniaze npr. zo zeleznic na dialnice resp. RC :?:
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 101
Založený: 04. Feb 2005 08:32

Odoslaťod wazari » 19. Dec 2006 18:12

devil napísal:mam otazku

wazari,

je mozne uz po schvaleni OP Doprava Europskou uniou v ramci KF resp. ŠF preskupit peniaze npr. zo zeleznic na dialnice resp. RC :?:


neviem, este som podrobne nestudoval novu legislativu
v terajsom programovacom obdobi je to mozne, vcelku "jednoducho", lebo doprava nie je operacny program, iba priorita a dialnice a zeleznice su iba opatrenia - na urovni opatreni to ide, priority uz idu tazsie, a dlho trvaju

v novom programovacom obdobi je Doprava OP a tym sa to vsetko posunie o stupienok vyssie

moj nazor - ked sa to uz raz schvalilo, tak by musel byt riadny dovod, aby SR menila tie alokacie - nepredpokladam
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 17:12

Odoslaťod wazari » 19. Dec 2006 18:14

devil napísal:mam otazku

wazari,

je mozne uz po schvaleni OP Doprava Europskou uniou v ramci KF resp. ŠF preskupit peniaze npr. zo zeleznic na dialnice resp. RC :?:


este doplnim, ze akurat dnes som pozeral navrh ministerstva dopravy (je na pripomienkovom konani), aby sa cast penazi z technickej pomoci presunula na letiska - ale to sa tyka tohto programovacieho obdobia
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 17:12

Re: Podmienky financovania z Kohézneho fondu

Odoslaťod wazari » 19. Dec 2006 18:17

Dialniciar napísal:Kohézny fond (fond súdržnosti) je určený pre krajiny, ktorých HDP je nižšie ako 90% priemeru Spoločenstva a smeruje podobne ako predvstupový fond ISPA do oblasti dopravy a životného prostredia.



Ono sa tam robi dost casto chyba, ma to byt HNP
viem, ze bolo (mozno stale aj je) takto zle prelozene do slovenciny aj Nariadenie EU o Koheznom fonde
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 17:12

Re: Podmienky financovania z Kohézneho fondu

Odoslaťod Honda » 15. Feb 2007 17:32

wazari napísal:
Dialniciar napísal:Kohézny fond (fond súdržnosti) je určený pre krajiny, ktorých HDP je nižšie ako 90% priemeru Spoločenstva a smeruje podobne ako predvstupový fond ISPA do oblasti dopravy a životného prostredia.



Ono sa tam robi dost casto chyba, ma to byt HNP
viem, ze bolo (mozno stale aj je) takto zle prelozene do slovenciny aj Nariadenie EU o Koheznom fonde


A jaký je rozdiel medzi HNP a HDP :?:
Canada forever ...
Honda
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 569
Obrázky: 57
Založený: 23. Jan 2007 19:52

Re: Podmienky financovania z Kohézneho fondu

Odoslaťod wazari » 15. Feb 2007 17:51

Honda napísal:
wazari napísal:
Dialniciar napísal:Kohézny fond (fond súdržnosti) je určený pre krajiny, ktorých HDP je nižšie ako 90% priemeru Spoločenstva a smeruje podobne ako predvstupový fond ISPA do oblasti dopravy a životného prostredia.



Ono sa tam robi dost casto chyba, ma to byt HNP
viem, ze bolo (mozno stale aj je) takto zle prelozene do slovenciny aj Nariadenie EU o Koheznom fonde


A jaký je rozdiel medzi HNP a HDP :?:


produkt národný hrubý (= HNP, angl. GNP) - súhrn všetkých finálnych výrobkov a služieb vyrobených s použitím národných výrobných faktorov nielen na domácom území, ale aj v zahraničí.

HDP zahrňuje príjmy zarobené na územií danej krajiny, pričom nie je podstatné, kto vlastní výrobné prostriedky. Ako príklad môžeme uviesť zahraničnú firmu, ktorej všetky príjmy sa počítajú do HDP Slovenskej republiky. HDP je v porovnaní s hrubým národným produktom (HNP) lepším meradlom krátkodobej štátnej výroby. HNP je užitočnejšie pri analýze pôvodu zdrojov a využitia príjmov.
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 17:12

Re: Podmienky financovania z Kohézneho fondu

Odoslaťod Honda » 15. Feb 2007 17:54

wazari napísal: produkt národný hrubý (= HNP, angl. GNP) - súhrn všetkých finálnych výrobkov a služieb vyrobených s použitím národných výrobných faktorov nielen na domácom území, ale aj v zahraničí.

HDP je bez toho zahranicia


.. tak toto som nepochopil .. :roll:

Jakože keď nemecký VW investuje na SVK tak táto investícia sa bude počítat do nemeckého HNP :?: A zároveň do našho HDP :?:
Canada forever ...
Honda
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 569
Obrázky: 57
Založený: 23. Jan 2007 19:52

Re: Podmienky financovania z Kohézneho fondu

Odoslaťod wazari » 15. Feb 2007 18:01

Honda napísal:
wazari napísal: produkt národný hrubý (= HNP, angl. GNP) - súhrn všetkých finálnych výrobkov a služieb vyrobených s použitím národných výrobných faktorov nielen na domácom území, ale aj v zahraničí.

HDP je bez toho zahranicia


.. tak toto som nepochopil .. :roll:

Jakože keď nemecký VW investuje na SVK tak táto investícia sa bude počítat do nemeckého HNP :?: A zároveň do našho HDP :?:


doplnil som definiciu do svojho povodneho prispevku aj s prikladom
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 17:12

Re: Podmienky financovania z Kohézneho fondu

Odoslaťod Honda » 15. Feb 2007 18:12

wazari napísal:doplnil som definiciu do svojho povodneho prispevku aj s prikladom


Ano, všimol som si, ale aj tak by ma zaujímala odpoveď na túto otázku:

Jakože keď nemecký VW investuje na SVK tak táto investícia sa bude počítat do nemeckého HNP :?: A zároveň do našho HDP :?:
Canada forever ...
Honda
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 569
Obrázky: 57
Založený: 23. Jan 2007 19:52

Re: Podmienky financovania z Kohézneho fondu

Odoslaťod wazari » 15. Feb 2007 18:23

Honda napísal:
wazari napísal:doplnil som definiciu do svojho povodneho prispevku aj s prikladom


Ano, všimol som si, ale aj tak by ma zaujímala odpoveď na túto otázku:

Jakože keď nemecký VW investuje na SVK tak táto investícia sa bude počítat do nemeckého HNP :?: A zároveň do našho HDP :?:


ano
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 17:12

Odoslaťod Dialniciar » 20. Feb 2007 22:11

Podľa mňa je toto pre vyjadrovanie v rámci EÚ zbytočné. Najväčšie investície zo všetkých krajín má zrejme Nemecko, ale tomu to nijako nepomôže, pretože už má svoju životnú úroveň vysoko nad priemerom.

Ja by som sa držal údajom HDP, alebo wazari v čom konkrétne pre Kohézny fond je lepší údaj HNP (ja samozrejme viem, čo to je :wink: ) :?:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod wazari » 20. Feb 2007 22:47

Dialniciar napísal:
Ja by som sa držal údajom HDP, alebo wazari v čom konkrétne pre Kohézny fond je lepší údaj HNP (ja samozrejme viem, čo to je :wink: ) :?:


no, z mojho hladiska je mi to jedno, dolezite je, co je v nariadeni EU a tam je HNP

je to tam asi preto, ze lepsie odraza bohatstvo statu ako HDP a tym padom aj moznosti investovat do velkych infrastrukturalnych projektov z vlastnych zdrojov
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 17:12

Odoslaťod Dialniciar » 20. Feb 2007 22:53

wazari napísal:je to tam asi preto, ze lepsie odraza bohatstvo statu ako HDP a tym padom aj moznosti investovat do velkych infrastrukturalnych projektov z vlastnych zdrojov


Ale veď % financovania Európskou úniou sa nemení, väčšinou sa vždy dáva to najvyššie, nie ?
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod wazari » 20. Feb 2007 23:03

Dialniciar napísal:
wazari napísal:je to tam asi preto, ze lepsie odraza bohatstvo statu ako HDP a tym padom aj moznosti investovat do velkych infrastrukturalnych projektov z vlastnych zdrojov


Ale veď % financovania Európskou úniou sa nemení, väčšinou sa vždy dáva to najvyššie, nie ?


teraz neviem, ci dobre chapem

uroven HNP sluzi na to, ci dany stat vobec dostane peniaze z KF

ak hej, tak ich dostane bud na cele obdobie (7 rocne), alebo ak pocas toho obdobia prekroci tu uroven, tak mu mozu byt aj stopnute myslim - po evaluacii v polovici obdobia

a druha vec je, ake percenta z KF dostane konkretny projekt
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 17:12

Odoslaťod Dialniciar » 20. Feb 2007 23:30

wazari napísal:
Dialniciar napísal:
wazari napísal:je to tam asi preto, ze lepsie odraza bohatstvo statu ako HDP a tym padom aj moznosti investovat do velkych infrastrukturalnych projektov z vlastnych zdrojov


Ale veď % financovania Európskou úniou sa nemení, väčšinou sa vždy dáva to najvyššie, nie ?


teraz neviem, ci dobre chapem

uroven HNP sluzi na to, ci dany stat vobec dostane peniaze z KF

ak hej, tak ich dostane bud na cele obdobie (7 rocne), alebo ak pocas toho obdobia prekroci tu uroven, tak mu mozu byt aj stopnute myslim - po evaluacii v polovici obdobia

a druha vec je, ake percenta z KF dostane konkretny projekt


Aha. Tak ty chápeš dobre, to len ja tieto detaily som nepochopil vôbec dobre. Ďakujem za zodpovedanie dokonca až troch otázok, ani nie všetkých položených a zároveň ďakujem za vyvedenie ma z omylu. :wink:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod wazari » 02. Apr 2007 14:19

Kohézny fond po novom

http://www.euractiv.sk/regionalny-rozvo ... d-po-novom

23.03.2007
Kohézny fond je relatívne mladý fond. S novým programový obdobím od 1. januára 2007 sa preň upravili niektoré pravidlá na európskej úrovni.

Kohézny fond (KF) je jedným z mladších eurofondov a vznikol v 90. rokoch 20. storočia ako zvláštny fond solidarity na pomoc štyrom najmenej prosperujúcim členským štátom: Grécku, Portugalsku, Írsku a Španielsku.

Týmto najmenej prosperujúcim štátom s HDP na obyvateľa nižším ako 90% priemeru EÚ mal pomôcť zapojiť sa do hospodárskej aj menovej únie. Portugalsko Hoci bolo Portugalsko zakladajúcim členom NATO NATO je medzivládna organizácia združených krajín s úlohou chrániť slobodu a bezpečnosť svojich členov politickými a vojenskými prostriedkami.viac na www.EuropskaUnia.sk » do európskej integrácie sa mohlo plne zapojiť až po páde salazarovskej diktatúry v 70. rokoch 20. storočia.viac na www.EuropskaUnia.sk » Grécko Grécko vstúpilo do EÚ po zložitom vývoji - po druhej svetovej vojne nasledovala občianska vojna (1944-49), reštaurácia monarchie, vojenská diktatúra (1967-74) a až potom vytvorenie parlamentnej demokracie.viac na www.EuropskaUnia.sk » Írsko Írsko patrilo medzi najchudobnejšie krajiny Európy, vďaka viacerým špecifikám však dokázalo plne využiť výhody členstva a dostať sa na ekonomicky medzi špičkových európskych hráčovviac na www.EuropskaUnia.sk »i Španielsko Španielsko má najväčšie príjmy z cestovného ruchu spomedzi všetkých európskych krajín.viac na www.EuropskaUnia.sk »dokázali vďaka jeho pomoci splniť prísne Konvergenčné kritériá Aby sa zaručilo udržateľné zbližovanie potrebné pre výkon Hospodárskej a menovej únie (EMU), zmluva stanovuje päť konvergenčných kritérí, ktoré musia byť splnené každým členským štátomviac na www.EuropskaUnia.sk »a stali sa súčasťou eurozóny, kde Írsko je dokonca na 2. mieste v rámci HDP EÚ-27.

Otázky

*
Ktoré štáty čerpajú z Kohézneho fondu

Vzhľadom na to, že hrubý domáci produkt (HDP) na obyvateľa Slovenska nedosahuje 90% priemeru EÚ (nižší ako 60%), ostávame v rokoch 2007-2013 naďalej oprávnení so všetkými našimi regiónmi uchádzať sa o tieto prostriedky KF. V EÚ-27 sa jedná sa o regióny v nasledovných krajinách: Bulharsko Bulharsko muselo tesne pred koncom predvstupového procesu čeliť hrozbe odloženia vstupu do EÚ o rok v prípade, že nestihne implementovať požadované reformy.viac na www.EuropskaUnia.sk » Česká republika Česká republika vstúpila do EÚ spolu so Slovenskom v máji 2004. Česká republika a Slovensko majú dlhú históriu spolužitia v jednom štáte.viac na www.EuropskaUnia.sk » Estónsko Estónsko je najmenším z pobaltských štátov. Nezávislosť od ZSSR získalo v roku 1991, ruské jednotky odišli však až v roku 1994. V roku 1994 vstúpilo, spolu so Slovenskom, do EÚ i NATO.viac na www.EuropskaUnia.sk » Grécko, Cyprus Cyprus je ostrovný štát rozdelený od roku 1974 na dve časti – tureckú a grécku. Doterajšie pokusy (v minulosti predovšetkým OSN, dnes najmä EÚ) o jeho zjednotenie stroskotali.viac na www.EuropskaUnia.sk » Lotyšsko Podobne ako ostatné dve pobaltské krajiny (Estónsko, Litva), Lotyšsko dosiahlo nezávislosť od ZSSR v roku 1991, ruské jednotky odišli v roku 1994. Členom Únie i NATO sa stalo spolu so Slovenskom v roku 2004.viac na www.EuropskaUnia.sk » Litva Litva je postkomunistickou pobaltskou krajinou, ktorej sa podarilo vstúpiť do EÚ spolu s ďalšími deviatimi krajinami v zatiaľ najväčšej vlne rozširovania v histórii Únie.viac na www.EuropskaUnia.sk » Maďarsko Maďarsko je jednou z nových členských krajín, do Európskej únie vstúpilo rovnako ako Slovensko v máji 2004.viac na www.EuropskaUnia.sk » Malta Malta vstúpila do EÚ v máji 2004, nepatrí však do skupiny postkomunistických krajín. Modernú politickú nezávislosť získala až v roku 1964.viac na www.EuropskaUnia.sk » Poľsko, Portugalsko, Rumunsko Rumunsko musí po vstupe do EÚ 1. januára 2007 splniť podmienky v oblasti reformy súdnictva, boja proti korupcii a organizovanému zločinu, v opačnom prípade mu hrozia sankcie, vrátanie zadržania finančnej pomoci EÚ.viac na www.EuropskaUnia.sk » Slovinsko Slovinsko bolo prvou z častí Juhoslávie, ktorá začiatkom 90. rokov vyhlásila samostatnosť. Na rozdiel od iných krajín regiónu sa mu podarilo osamostatniť pomerne pokojne.viac na www.EuropskaUnia.sk »

Členským krajinám, ktoré by boli oprávnené, ak by sa kritérium 90% priemeru HDP na hlavu prepočítalo na EÚ-15 a nie EÚ-25 (príprava na roky 2007-2013 prebiehala ešte bez započítavania pristupujúcich krajín Balkánu), bola poskytnutá prechodná pomoc, ktorá sa postupne znižuje. To sa týka toho času už iba Španielska. Oprávnenosť členských štátov na podporu z Kohézneho fondu sa prehodnotí v roku 2010 na základe údajov Spoločenstva o HND pre EÚ 25.

* Rozpočet fondu

V rokoch 2000 až 2006 bol pre KF stanovený rozpočet 18 miliárd eur, Slovenská republika mala z fondu na skrátené programové obdobie 509,7 miliónov eur. Pre 2007-2013 Únia schválila Kohéznemu fondu takmer 69,6 mld. eur, pričom Slovensko Slovensko vstupovalo do predvstupového procesu, v porovnaní s inými krajinami regiónu, ako outsider. Po parlamentných voľbách v roku 1998, ktoré prakticky ukončili obdobie problematických slovensko-európskych vzťahov, sa výrazne zrýchlilo tempo realizácie reforiem vyžadovaných Európskou úniou a Slovensko tak mohlo vstúpiť už v máji 2004.viac na www.EuropskaUnia.sk »môže čerpať takmer 3,9 mld. eur. (vyše 132 mld. korún pri/kurz marec 2007).

Prerozdelenie prostriedkov Kohézneho fondu, ako aj ďalších prostriedkov kohéznej politiky 2007-2013 nájdete tu.

Hlavným rozdielom oproti štrukturálnym fondom je to, že jeho základnou bunkou je štát. Je určený na podporu veľkých infraštruktúrnych investícií v oblasti dopravy a životného prostredia s nákladmi nad 25 miliónov eur. Fond podporuje oblasti životného prostredia a transeurópskych sietí. Má prispievať spolu s ERDF/EFRR v rámci viacročných investičných programov, ktoré sú riadené decentralizovane, než na základe schvaľovania jednotlivých projektov na úrovni Komisie.

* Oblasti podpory

Pomoc z fondu sa poskytuje na základe potrieb investícií a infraštruktúry osobitných pre každý členský štát na akcie v týchto oblastiach:

* a) transeurópske dopravné siete, najmä prioritné projekty spoločného záujmu vymedzené v rozhodnutí č. 1692/96/ ES;
* b) životné prostredie v rámci priorít politiky Spoločenstva v oblasti ochrany životného prostredia podľa politiky a akčného programu v oblasti životného prostredia.

Fond môže pôsobiť aj v oblastiach, ktoré súvisia s trvalo udržateľným rozvojom a jednoznačne prospievajú životnému prostrediu, t. j. energetická efektívnosť a obnoviteľné zdroje energie a v oblasti dopravy mimo oblasti transeurópskych sietí, železničná, riečna a námorná doprava, intermodálne dopravné systémy a ich vzájomná interoperabilita, riadenie cestnej, námornej a leteckej dopravy, environmentálne vhodná mestská doprava a verejná doprava.

* Veľké projekty

V prípade životného prostredia náklady prevyšujú sumu 25 miliónov eur a 50 miliónov eur v ostatných oblastiach (ďalej len „veľké projekty“). Schválenie týchto projektov financovaných z KF podlieha Európskej komisii a členský štát o nich Komisiu náležite informuje.

* KF na Slovensku v rokoch 2007-2013

V rokoch 2007-2013je pomer prostriedkov z KF na Slovensku priaznivejší v prospech dopravnej infraštruktúry – 2,33 mld eur/60%) oproti prostriedkom pre životné prostredie (1,57 mld eur/40%). Kohézny fond spolufinancuje dva najväčšie operačné programy Národného strategického referenčného rámca 2007-2013 – Operačný program Životné prostredie (1,8 mld. eur) a Operačný program Doprava (3,21 mld. eur). Riadiacimi orgánmi pre uvedené programy sú Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR a Ministerstvo životného prostredia SR.
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 17:12

Odoslaťod wazari » 27. Júl 2007 22:27

tuna
http://www.build.gov.sk/mvrrsr/index.ph ... mment=3088

je na strankach ministerstva vystavby material na pripomienkovanie


Návrh Správy o rizikách a navrhovaných opatreniach v rámci implementácie projektov Kohézneho fondu k 31. máju 2007

ako vidno z nazvu, vztahuje sa to k 31. 5. a zatial sa tam nespomina problem na 3 useku M-J s verejnym obstaravanim ( http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=7442 )

dlho to tam vystavene nebude, ale po zapracovani pripomienok to vystavia znovu a potom zmenim link
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 17:12

Predchádzajúca

Naspäť na Glosár

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.