Svedsko - Sweden, Finsko - Finland

všeobecná diskusia o diaľniciach a RK v EÚ (okrem SR a ČR)

Moderátor: Moderátori

Re: Svedsko - Sweden, Finsko - Finland

Odoslaťod devil » 29. Jan 2021 15:18

pisalo sa tu ake maju maju dialnice vo svedsku. tak na wikipedii je strucny prehlad a s mapkou

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_m ... _in_Sweden

Motorväg su dialnice, Motortrafikled tiez aj ked su to mozno nejake RC. mötesfri znamena smerovo rozdelene bud 2+2 alebo 2+1

hustota zaludnenia podla regionov. pre porovnanie Sk ma 110 o/km2. najredsie zaludnene okresy okolo 50 o/km. svedsko ma 25 o/km2. stredna a severna cast sa neda porovnat ani s nasimi najmenej zaludnenymi regionmi. na juhu je husto zaludnene okolie stockholmu, malmo a goteborgu. zvysok juhu iba 10-60 o/km2.
https://imgur.com/ftsKSUb

takze tie modre su normalne dialnice ako 2+2 a to je zaklad na juhu na vacsine hlavnych tahov. dlhsie 2+1 je len na orebro-goteborg. mimo hlavnych tahov dalej sa striedaju 2+2/2+1/1+1.

hranicny prechod do norska tiez plny profil a samozrejme aj ten most do danska
https://www.google.com/maps/@59.0931643 ... 384!8i8192
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 134
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Svedsko - Sweden, Finsko - Finland

Odoslaťod rado » 29. Jan 2021 19:34

devil napísal:Motorväg su dialnice, Motortrafikled tiez aj ked su to mozno nejake RC. mötesfri znamena smerovo rozdelene bud 2+2 alebo 2+1

Bude to tak, podľa tohoto webu majú motortrafikled označenie s autíčkom:
:arrow: https://trafiko.se/faktabank/motorvag-motortrafikled

Mötesfri vyzerá byť všeobecný termín, ktorý označuje akúkoľvek smerovo rozdelenú cestu vrátane motorvägar, motortrafikleder, aj 2+1 vägar.
Obrázok používateľa
rado
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Švedsko - Sverige, (Fínsko - Suomi)

Odoslaťod KN.SK » 30. Jan 2021 23:43

Mötesfri väg = "Cesta bez stretov" 1531
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3813
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Svedsko - Sweden, Finsko - Finland

Odoslaťod Igi » 31. Jan 2021 20:02

Hlavne to časom bude jediná cesta s trochu normálnou povolenou rýchlosťou:
https://sverigesradio.se/artikel/7333133
Ale tak raz tú nulu úmrtí na cestách dosiahnu, aj keby traktory padali:
https://en.wikipedia.org/wiki/Vision_Zero
Igi
nováčik
 
Príspevky: 1
Založený: 12. Okt 2019 14:42

Re: Svedsko - Sweden, Finsko - Finland

Odoslaťod badger-FB » 24. Máj 2022 21:06

Prečo Rusku prekáža tak moc možné členstvo Fínska v NATO. Inak je to aká náhoda, že tu je taká téma s 2 štátmi a obidva sú "len" v EU. A zrovna taká aktuálna téma. Bez ohľadu na to či sa do NATO dostanú, tak si dovolím napísať toho viac, ako sa je možno dočítať, že "ide o predĺženie hranice NATO s RF" a o "sile fínskej armády".

Základom je pozrieť sa do mapy. Kde leží Fínsko a s čím kde susedí v rámci Ruska;
Obrázok
Potom treba poznať základnú štruktúru ruskej armády a jej infraštruktúry. Nepredpokladám, že by väčšina užívateľov tieto poznatky mala ...

Pre Rusko je ťažiskom polostrov Kola.

Fínsko je hneď vedľa. (s ich možnosťami) Pre Rusko je základ obrany - aktívna hrozba útoku jadrovými zbraňami. Tie pôsobia ako najväčšie odstrašenie (NATO odstrašuje prítomnosťou v členských krajinách v rámci bojových zoskupení a článkov zaistenej spolupráce etc.) Ruský jadrový arzenál je sám o sebe silný a pre ruské slabiny v podobe veľkých a pustých území je to nevyhnutnosť. Táto jadrová infraštruktúra má ale nejaký základ a pochopiteľne je najjednoduchšie brániť aj útočiť podľa možností lepšie na západe. Na východe Ruska sú zariadenia, ale ruské mestá tam nie sú, nie tie podstatné a zase západné pobrežie Amerík ako potenciálne riziká sú vzdialené a je tam dáždnik USA. (teraz neriešim typy ru- rakiet) Na západe Ruska je blízko EU/NATO a aj ruská aglomerácia obyvateľstva.

Putin svojou agresiou voči Ukrajine dosahuje dlhodobé zhoršenie samotného Ruska z pohľadu jeho záujmov. V obavách o vstup UA do EU (vstup do NATO nebolo na programe) tým hrozí doteraz nemysliteľné Fínsko. Doktrína Ruska je aká je, to rozoberať nejdem. V zásade sa riadia tým za aký čas je možnosť odpáliť raketu s jadrovou hlavicou až do Moskvy. Proti tomu podnikajú kroky. Toto trvá odkedy to tak je možné.

Celá ruská oblasť je za polárnym kruhom. Západná časť polostrova Kola má najhustejšiu vojenskú infraštruktúru pre jadrové zariadenia. Ruská arktická flotila je v prístave Murmansk. Tam je aj hlavná základňa jadrových ľadoborcov, ktoré prerážajú Arktídu. Sú tam početné základne jadrových ponoriek vyzbrojené najmodernejšími medzikontinentálnymi hlavicami, ktoré dokážu doslova dostať sa na druhú stranu sveta. Okrem toho je na tomto území hustá sieť ruských vojenských leteckých základní so strategickými bombardérmi s jadrovým arzenálom s dlhým doletom ako Tupolev Tu 160, Tu 122N a Tu 95.

Polostrov má aj ďalšie vojenské prostriedky a masívne rozmiestnenú armádu, ktorá stráži obrovské nerastné bohatstvo, od baní na nikel po meď, ale sú tam aj vodné elektárne a rybársky priemysel.

Problém Ruska je ale v slabom spojení celej tejto mimoriadne dôležitej oblasti so zvyškom krajiny. :idea: :!:

Celý polostrov Kola spája s materským srdcom krajiny len jediná cesta celoročnej zjaznosti a jedna železnica. Z Murmanska na rázcestie nad Petrohradom vedie 700 kilometrov dlhá cesta, ktorá bola až DOTERAZ za geopolitických pravidiel a podmienok celkom bezpečná. Sily NATO (možné sily NATO aj bez jadrových hlavíc) mohli ohrozovať a môžu ohrozovať toto ruské územie len zo severu z Nórska, (kuk hore na mapku) ale táto východisková pozícia nebola príliš perspektívna na necelých 30 km širky vstupnej hranice. Aj keď má Nórsko extra program ochrany práve tejto oblasti, ale ochrany, nie program pre vpád. Rusko vníma hrozby zo svojho uhlu pohľadu.

Lenže v prípade Fínska by sa zásadne zmenila bezpečnostná štruktúra Ruska. Podľa tejto nórskej oblasti Rusko už dávno nasadilo 2 divízie svojej pozemnej armády na stráženie svojho severného strategického krídla. To je 50 tisíc vojakov, ktorí dávajú signál pre NATO, aby nedráždilo v Nórsku zbytočnými provokáciami a zdôrazňovalo sa tým citlivosť vnímania blízkosti území NATO pri Rusku na severe Európy.

Znamená to, že vstup Fínska do NATO zbúra bezpečnostnú rovnováhu polostrova Kola a celé toto územie pozdĺž fínských hraníc sa stáva až nemožné ubrániť podľa ruskej koncepcie hrozieb v tomto ponímaní. Sily NATO by mohli kedykoľvek odrezať z Fínska ruské dopravné cesty do Murmanska na minimálne stovke miest naraz a zase podľa ruskej logiky s akou pristupujú k obrane voči NATO by celú zónu s hranicami a tieto dopravné cesty chrániť skoro 1 milión vojakov a to je nemožné. NATO by pritom podľa Moskvy nemuselo použiť väčšiu armádu, stačilo by niekoľko menších sabotážnych skupín (obrátené garde, čo doteraz robí Moskva inde) by dokázalo v tejto extrémne zalesnenej územnej oblasti odrezať železničnú, cestnú. komunikačnú aj elektrickú infraštruktúry a bez stopy zmiznúť medzi borovicami. Tým by sa najväčší vojenský a jadrový potenciál Ruska úplne odrezal od zvyšku krajiny a tá by bola v existenčnom ohrození.

Fínsko podpísalo s UK zmluvu o ochrane, kým do NATO vstúpi. Takže rétorika Moskvy posledné týždne je o tom, že by Moskva mohla odpáliť pár rakiet na UK na pár elektrární (nerobím si srandu) a odstaviť aj UK. Tak premýšľa Rusko svojimi mediálnymi výstupmi. Fínsko už Rusov raz vyhnalo ... v zimnej vojne 1939/1940, ktorej priebeh napokon presvedčil Hitlera, že porazí Moskvu. V skratke ale ide o to, že Fínsko odstúpilo hlavne územia na svojom JV, len minimalisticky bol kladený nárok na sever a stred. Sovietsky Zväz samozrejme vojnu nevyhlásil, to sa len Stalin rozhodol, že niečo dosiahne. Takže Fínsko skúsenosť má. :idea: Odvtedy sa ale zmenila koncepcia fínskej armády aj povinnej služby. A bola idea, že sa zmenilo chovanie Moskvy. Predstava vstupu Fínska do NATO budí v Moskve až paniku. Vo výsledku sa tak ale ocitnú jadrové hlavice možno aj tam, kde ich dnes Rusko (asi) nemá. Pointa pre vysvetlenie bola inde, no súvislosti je nevyhnutné chápať obojstranne.

Vstup Švédska by umocnil túto hrozbu z pohľadu logistiky celého severu, pretože Švédsko je inak zaľudnené a má ďalší prepojovací potenciál. Hoci jeho výdavky na zbrojenie sú v polovici minima NATO.

Turecku prekáža skôr Švédsko než Fínsko, aj čo sa týka doterajších prekážiek, ktoré ale možno pôjde odstrániť na tlak USA a ústupky voči Erdoganovi. Ten je stratég sám o sebe. Využíva oslabenú pozíciu Moskvy pre svoje hry v Sýrii. (NATO v Sýrii Moskve tiež nevyhovuje aj keď to nie je o NATO, ale o Turecku as tureckej menšine žijúcej v Sýrii). Prezident Chorvátska, ruský proaktivista avizuje, že je proti vstupu týchto krajín do NATO. To je ale tiež skôr dopad miestnej politiky (urazený prezident vs. premiér).

Bez ohľadu na to, aký by bol vývoj, tak takéto sú súvislosti. Pred vpádom Ruska na Ukrajinu bola podpora pre vstup do NATO okolo 30-35%. Dnes je 2x taká. Pretože zmluvy a dohody sú pre Moskvu ničím ... Načasoval si to Putin sám. Na rozdiel od vývoja na UA sa dá skôr odhadnúť udržanie záujmu vstupu do NATO pre tieto krajiny.

A zase tu zohráva priamy vplyv iba hrozba odrezania dopravnej infraštruktúry a nemožnosť ju ochrániť. Čím sa oslabí zvyšok Ruska ... a vôbec nejde "až o tisíc km spoločnej hranice", to je až "druhoradý aspekt".

súvislosti NATO a UA so SR s prítomnosťou ruskej armády na UA: https://www.dialnice.info/viewtopic.php ... 15#p248515 (dlhšie čítanie)
Obrázok používateľa
badger-FB
diskutujúci
 
Príspevky: 142
Obrázky: 2
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Svedsko - Sweden, Finsko - Finland

Odoslaťod 110mat110 » 28. Máj 2022 12:08

Technicka otazka: potrebujem v lete retaze do vybavy na sever Finska/Norska? Zvykne tam byt sneh v prechodoch? Nerobi mi problem den pockat ak nahle nasnezi. Pojdem osobakom a na letnych gumach
110mat110
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 267
Založený: 30. Júl 2019 12:56

Re: Svedsko - Sweden, Finsko - Finland

Odoslaťod badger-FB » 08. Jún 2022 16:19

Táto povinnosť sa vzťahuje na autá od 3,5t. Otázka je dobrá, pretože niektoré trasy sú typicky ešte aj v auguste s vysokými "stenami". Ako je to presne v Nórsku s reťazami neviem. Aby si nebol prekvapený, regióny Nórska zápasia práve teraz so suchom, vyschnuté jazerá (a to nie že Oslo, ale aj 300+ km od Osla severne, tak úplný sever to nie je, záleží kam ideš). Ale letné pneu by sa v Nórsku nemali používať na zimných cestách so snehom a ľadom. Hroty nie sú v lete povolené. Treba dbať na hĺbku dezénu aj v lete. Neviem teraz presne údaj. Nórsko sa riadi mimo ohraničených dátumov po koniec marca až apríla pre niektoré regióny takou univerzálnou vetou, že ak si to počasie a podmienky povrchu vozovky vyžadujú, tak zimné pneumatiky (s hrotmi) a reťaze sa môžu používať aj po uplynutí týchto dátumov. Nie je tým dané, že by sa museli používať, ale za to ruku do ohňa nedám.

Reťaze sú vo Fínsku nelegálne aj v zime, takže otázka na leto je zbytočná. ;) Treba mať prakticky čo aj u nás, povinný je hasiaci prístroj, aj žiarovky aj baterka. Fínsko má pomerne dosť zabudovaných radarov a vysoké sankcie nad 20+ km/h oproti MPR. Zimné pneu v lete povinné nie sú, v zime sa doporučujú s hrotmi, v lete sú s nimi zakázané.
Obrázok používateľa
badger-FB
diskutujúci
 
Príspevky: 142
Obrázky: 2
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Predchádzajúca

Naspäť na Diaľnice a RK v EÚ

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.

cron