pokúsil som sa prebehnúť weby k tomu čo sa bude stavať, rozširovať, rekonštruovať, je to sťažené, lebo jedno je konceionár, jedno je štát, zrušil sa NIF, zmenili sa nejaké práva ministerstiev, niektoré odkazy sú nefunkčné, moja obmedzená maďarčina

, ešte som narazil na dodatok, v ktorom ešte niečo štát spraví ale prevedie to na koncesionára, kvôli ekonomickej situácii, aby ten model vydržal, ale platí, že rok 2023 je chudobný na výstavbu po rokoch expanzie (ako keby to u nás bolo lepšie

)
Po niekoľkých rokoch a stovkách kilometrov cestných úsekov sa domáca sieť rýchlostných ciest tento rok nerozšíri, prebiehajúce investície budú ukončené v rokoch 2024 a 2025. Bude však veľa rekonštrukcií, ktoré už nebude vykonávať Magyar Közút, ale Magyar Concessziós Infrastructure Fejlsztó Zrt.
Obdobie veľkých diaľničných a diaľničných stavieb sa v Maďarsku skončilo, vyplýva z údajov dostupných na webovej stránke zaniknutej spoločnosti National Infrastructure Development Co., Ltd., v tomto roku prvýkrát po mnohých rokoch domáca sieť rýchlostných ciest sa nebude rozširovať. Zatiaľ čo štát nemôže kvôli zmrazeniu investícií spustiť nové projekty, odovzdanie prebiehajúcich investícií sa bez výnimky očakáva v rokoch 2024 a 2025:
- plánované dokončenie 20-kilometrového diaľničného úseku M6–Boly–Ivándárda v januári 2024 (ide o najväčšiu šancu, že bude dokončený ešte tento rok, premávka na ňom však môže začať až neskôr),
- Odovzdanie posledného, záverečného úseku diaľnice M44 spájajúcej Békešskú Čabu medzi Szentkirály a M5 si bude musieť podľa prísľubov počkať do začiatku roka 2025.
- 4-kilometrový úsek rýchlostnej cesty M85 medzi hranicou Šopron a križovatkou Fertőrákos by mohol byť dokončený na jeseň 2024,
- Nájazd do Kaposváru bude dokončený po odovzdaní stále chýbajúceho 10-kilometrového obchvatu Látrány vo februári 2024, takže aj toto sa posunie na budúci rok.
Do roku 2025 si vláda dala za cieľ napojiť všetky mestá so župnými právami na sieť rýchlostných ciest. Až v posledných rokoch sa spojili Kaposvár, Békešská Čaba, Szolnok, Eger, Szombathely, Šopron či Salgótarján. Zalaegerszeg a Esztergom však také šťastie nemali,
NIF na jeseň 2021 zrušilo verejné obstarávanie na stavbu M76 a v prípade M100 už bol vyhlásený víťazný zhotoviteľ, no práce sa nemohli začať z dôvodu zastavenia investície.Tento rok budú hrať hlavnú úlohu rekonštrukcie diaľnicMagyar Koncessziós Infrastruktura Fejlsztő Zrt., ktorá k prvému septembru minulého roka prevzala prevádzku 1237-kilometrového úseku rýchlostnej cesty, začína tento rok práce s rekonštrukciou: podľa prísľubov zrovná so zemou 300-400 kilometrov M1, diaľnice M3 a M7. No nielen rekonštrukčné práce, ale aj rozšírenia sa plánujú na najbližších 35 rokov. MKIF na našu otázku minulý rok odpovedal, že by chcel začať s rozšírením úseku diaľnice M1 medzi Bicske a Tatabánya dvakrát na tri jazdné pruhy, čo by sa mohlo uskutočniť v roku 2023. Po Bicske to mal robiť štát, ale nateraz nemôže začať.
MAPA plánovaných prác:
https://cdn.vg.hu/2022/11/rcQeNDvuVr3xK ... cwZWM1.jpgMapa z leta 2022 ukazuje, že úsek M3 medzi Gyöngyös a M0 (64,5 kilometra) sa môže do roku 2030 rozšíriť na 2 x 3 jazdné pruhy. Rozšírenie jazdných pruhov sa môže uskutočniť do roku 2028 aj na úseku M0-Balatonvilágos (74,4 kilometra) na M7. Na M1 sa v rokoch 2027 a 2030 plánuje rozšírenie liniek Bicske a Győr.
MKIF pripravuje aj ďalšie expanzie na rýchlostných cestách. To sa môže uskutočniť na M1 až po štátnu hranicu do roku 2031. Budú tiež obnovené, ako napríklad na M4, M44, M35, M7 alebo M86.
Nový koncesionár ovláda väčšinu diaľnic. Polovicu siete zrekonštruuje, 1/5 rozšíri a 272 km nových postaví. Štát mu za to platí podstatnú časť vybraného mýta.
Prvého septembra prevzal Magyar Koncessziós Infrastruktura Fejlsztő Zrt. (MKIF) prevádzku a údržbu 1 237 kilometrov existujúcich rýchlostných ciest od Magyar Közút Nonprofit Zrt. Spoločnosť podľa prísľubov počas nasledujúcich 11 rokov zrekonštruuje 538 kilometrov existujúcej cesty. Okrem toho postaví 272 kilometrov nových diaľnic a rozšíri existujúcu sieť o 273 kilometrov nových jazdných pruhov.
Čo sa pripravuje do výstavby týmto koncesionárom:
- výstavba M81 zameraná na odľahčenie M0 v dĺžke 102 kilometrov od Komáromu, dotýkajúcej sa Székesfehérváru po Sárbogár.
- trasa, už známa ako M8, povedie zo Sárbogárdu, dotýkajúc sa diaľnice M6, cez Dunaj do severnej časti Kecskemétu s dĺžkou 76 kilometrov.
- Podľa plánov bude dokončený 31-kilometrový úsek M3 medzi Vásárosnamény a Beregdaróc, čím sa M3 dostane aj na štátnu hranicu.
- Postaví sa aj 61-kilometrový úsek M4 z Kisújszállás do Berettyóújfalu, čím sa stane po celej dĺžke M4.
M81 by mohla byť dokončená v roku 2033, M8 v rokoch 2031-2032 a severný cíp M3 v roku 2030. M4 môže dosiahnuť svoju plnú dĺžku v rokoch 2029-2030.
Na základe nepriaznivej situácie sa spravil ešte dodatok. Štát spraví investície na 160 km a prevedie ich pod nového koncesionára. Teda čo štát chcel, to aj spraví, ale starať sa o to nebude. Nový koncesionár sa má o diaľnice starať 35 rokov. Nikde nie je napísané, že sa mu to podarí. Štát má v rukách výber mýta a keď sa rozhodne ho dať zadarmo, tak môže, ale musí nájsť platby za kilometre.
A čo teda môže štát vo svojej aktivite robiť? (tých asi 160 km)
- úsek M0-Bicske, ktorý môže byť dokončený do roku 2027 na M1 s 2 x 3 pruhmi, ak by sa začalo v 2024, ak nie tak sa to posúva
- rozšírenie M6 k štátnej hranici do roku 2024,
- úsek Szentkirály–Lakitelek (39 kilometrov) na M44 na roky 2024 a 2026,
- na M4, úsek Törökszentmiklós–Kisújszállás (36 kilometrov) do roku 2026,
- na M49, úsek Mátészalka–Csenger (45 kilometrov) do roku 2029,
- 36-kilometrový úsek medzi Vásárosnamény a Záhony na M34 sa očakáva do roku 2027.