Branco napísal:Dobré informácie, síce staršie, z roku 2005, aktuálne dodám, že výstavba iónskej diaľnice /Ionian highway/ sa začala túto jeseň.
Aktuálne:
Velké stavební projekty v Řecku [nové]
Problematice velkých stavebních projektů je v Řecku každoročně věnována konference "Velké stavební projekty". Její letošní ročník, který se konal 5. prosince 2006, byl orientován na spolufinancované projekty. Jelikož výstavba infrastruktury v Řecku nabízí veliké možnosti pro účast též českých firem, vydává od prosince 2006 OEÚ ZÚ Athény nový informační zpravodaj pod názvem "Infrastructure News", který bude v angličtině shrnovat články řeckého tisku o nejvýznamnějších stavebních projektech.
Rozvoj infrastruktury je v Řecku už po řadu let bouřlivý. Souvisí jak s realizací rozsáhlých projektů financovaných z 2. a 3. Rámce podpory Společenství a z kohezního fondu, tak s realizací olympijských projektů. Po olympijských hrách 2004 došlo k dočasné depresi podpořené také nedostatkem státních prostředků na investice.
V úterý 5. prosince 2006 se konal 11. ročník konference „Velké stavební projekty“;, letos věnovaný spolufinancovaným projektům zejména z oblasti infrastruktury. Pořadatelem konference je koncern Kalofolias (mimo jiné vydavatel ekonomického deníku Expres).
Na konferenci vystoupil náměstek ministra životního prostředí, urbanizace a veřejných prací pro resort veřejných prací prof. Th. Xanthopoulose, který vyzdvihl dosavadní úspěchy vlády v oblasti veřejných projektů, které podle jeho názoru vyplývají ze skutečností, že:
Řecko si v posledních letech vybudovalo silný potenciál stavebních firem.
Po dlouhém období tápání, kdy se Řecko potýkalo s problémem nabídek s nadměrnou slevou, byl vytvořen efektivní legislativní rámec jak pro zadávání projektové i realizační části veřejných zakázek, tak pro jejich spolufinancování ze soukromých projektů.
Náměstek konstatoval, že výsledky letošního roku naznačují, že resortu stavebnictví se podařilo překonat post-olympijskou depresi. Jedním ukazatelů je nárůst cen subdodávek. Vyzdvihl význam spolufinancovaných projektů, jejichž prostřednictvím jsou ročně realizovány soukromé investice v hodnotě cca 1 mld.€ a které umožňují státu překlenout nedostatek prostředků na veřejné investice. Náměstek vyjádřil přesvědčení, že práce pro stavební koncerny (zejména pro ty, které jsou schopné projekt částečně financovat a následně provozovat) bude dostatek. Na období příštích 5 let již dozrávají projekty v hodnotě 8 mld.€.
K problematice velkých spolufinancovaných projektů se na konferenci vyjádřili také zástupci podnikatelů – prezident Svazu stavebních firem nejvyšších kategorií G. Syrianos a představitelé velkých řeckých stavebních koncernů (AKTOR – D. Koutras, prezident a gen.ředitel, PANTECHNIKI – K. Sarantopoulos, vicepresident a generální ředitel, J&P AVAX – K. Kouvaras, alternující prezident) z jejichž vystoupení vyplynulo několik zajímavých závěrů:
Problémy, které se v Řecku projevily při rozjíždění 1.generace spolufinancovaných projektů (athénská magistrála Attiki Odos, Most Rio–Antirio, Athénské mezinárodní letiště) jsou postupně překonávány. Získané zkušenosti potvrdily jejich rozvojový přínos.
V rámci 2.generace spolufinancovaných projektů budou realizovány velké silniční magistrály (např. Korinth–Tripoli–Kalamata–Sparta, Korinth-Patra, magistrála Nonia Odos, úsek Malikos–Klidi na dálnici dálnice Athény–Soluň atd.), tunel v Soluni atd. V příští desetiletce by se mělo jednat o projekty v hodnotě 40 mld. €. Zazněly názory, že 2.generace by měla být rozšířena o nové kategorie spolufinancovaných projektů z oblasti obnovitelných zdrojů energie či telekomunikací. Prezident PANTECHNIKI navrhl realizovat touto formou protipovodňovou ochranu Athén s tím, že obyvatelé za ni budou odvádět drobný pravidelný poplatek.
Předpokladem efektivnosti spolufinancovaného projektu je:
se značným předstihem vypracovat projekt a vyřešit otázky vlastnictví půdy,
při prověřování životaschopnosti projektu respektovat náhled obyvatel, protože oni jsou hlavním gestorem návratnosti,
průběžně sledovat vývojové perspektivy (např. u komunikací nové rozšíření s ohledem na předpokládaný hospodářský vývoj oblasti a na počet obyvatel, na změny vyvolané technologickým vývojem vozidel, paliv, povrchu, atd.), což zatím pokulhává,
měla by existovat dlouhodobá komplexní vývojová studie infrastruktury s horizontem 40–50 let.
V posledních letech se v důsledku opatření na snížení rozpočtového deficitu výrazně snížil objem státních prostředků na veřejné investice. (výdaje Programu veřejných investic ve vztahu k HDP: 2001 5,9 %, 2002 4,9 %, 2003 5,4 %, 2004 5,7 %, 2005 4,2 %, 2006 4,3 %)
Při realizaci 1. generace projektů byla nezbytná účast silných zahraničních stavebních společností (zejm. francouzských a německých firem). Do 2. generace si již řecké firmy troufají sami. V této souvislosti je pravděpodobné, že se zaměří na výhodné subdodávky.
Všichni mluvčí se shodli v názoru, že pokud je projekt životaschopný, je dobře navržen a lze ho provozovat tak, aby bylo možné za jeho provoz vybírat poplatek zajišťující soukromému investorovi návratnost, pak realizace formou spolufinancování ze státních, soukromých a event. unijních zdrojů je jednoznačně přínosem. Potvrdily to i závěry studie Institutu pro ekonomické a průmyslové průzkumy (IOBE) týkající se názoru stavebních firem na problematiku spolufinancovaných projektů, které byly v průběhu konference prezentovány.
Jak vyplývá z výše uvedeného, nejvýznamnější řecké stavební a investiční skupiny jsou již natolik finančně a technicky silné, že se snaží odpoutat od dosavadní praxe dominance zahraničního partnera v konsorciích, které se hlásí do nejvýznamnějších výběrových řízení. Tito zahraniční partneři většinou zajišťovali potřebné subdodávky z okruhu firem, se kterými dlouhodobě spolupracují, což vyústilo ve velký podíl subdodávek z jejich země. Avizovaná změna tedy otevírá příležitost pro výraznější průnik na řecký trh i ze zemí, jako je ČR.
Při vědomí tohoto trendu začal od prosince 2006 OEÚ ZÚ Athény vydávat dvouměsíčník, který obsahuje výtahy z nejzajímavějších novinových článků o infrastrukturních projektech, přeložené z řečtiny do angličtiny. Infrastructure News je umístěn na internetových stránkách ZÚ Athény v sekci Trade and economy, případní zájemci zejména z řad české podnikatelské veřejnosti a relevantních institucí se mohou obrátit na OEÚ ZÚ Athény a v takovém případě jim Infrastructure News bude elektronickou cestou bezplatně zasílán.
Došlo tak k rozšíření dosud vydávaných měsíčníků, věnovaných energetice a cestovnímu ruchu (již 2x20 vydání, 51 pravidelných odběratelů a za poslední rok více než 350 vstupů do měsíčníků, vyvěšených na internetových stránkách ZÚ). ZÚ Athény uvítá komentáře a návrhy čtenářů.
Komentář ZÚ
Dosavadní vývoj ukazuje (a konference to opět potvrdila), že investice do řecké infrastruktury budou pokračovat. Navíc se zdá, že řecké stavební firmy postupně od hledání velkého partnera s know-how a kapitálem přejdou k subdodavatelům. Je tedy třeba, aby se české firmy znovu zamyslely nad prostorem pro spolupráci s řeckými partnery. O vývoji budeme dále informovat.
K seznámení s největšími řeckými stavebními koncerny doporučuje ZÚ navštívit stránky Association of Technical Companies of the Highest Classes (řecká zkratka STEAT), jejichž anglická verze obsahuje seznam členů i se spojením na ně.
Zdroj:
http://www.businessinfo.cz/cz/clanky/re ... 795/42639/