Stránka 1 z 2

Portugalsko - Portugal

OdoslaťOdoslané: 15. Okt 2005 00:36
od eucitizen
Chyba to tu tam zadavam portugalsku spolocnost Brisa:

http://www.brisa.pt

OdoslaťOdoslané: 17. Okt 2005 12:06
od Branco
Díky za linku, je tam, okrem iného dobrá mapa diaľničnej siete v Portugalsku.
Tento štát stále dostáva významné príspevky od EU a vidno to aj na infraštruktúre - nedávno otvorený most Vasco de Gama v Lisabone...

OdoslaťOdoslané: 17. Okt 2005 18:42
od Adaios
Ano, Branco, Portugalsko vie od EU peniaze dostat na vsetko, na co treba.

A Portugalci to dokazuju velmi kvalitnymi projektami, ale maju aj vybornu moralku. V Portugalsku pred niekolkymi rokmi spadol most. Sam od seba. Obycajny cestny most. Nikto nezomrel. Vysledok: Odstupil minister dopravy. :wink:

OdoslaťOdoslané: 19. Okt 2005 22:18
od expwy
Ja pridávam ďalšie portugalské diaľničné spoločnosti:

Auto-estradas do Atlântico
http://www.aeatlantico.pt/

AENOR - Auto-Estradas do Norte, SA
http://www.aenor.pt/index2.html

OdoslaťOdoslané: 29. Okt 2005 14:24
od Branco
Ja ešte pridám foto z portugalských diaľníc:

Most v Porte:
Obrázok

Ďalší most v Lisabone:
Obrázok

a záber z diaľníc v Portugalsku:
Obrázok

Portugalsko

OdoslaťOdoslané: 30. Okt 2005 16:39
od Adaios
Ja pridam este jeden link:

Portugese Road authority - http://www.dgv.pt/

OdoslaťOdoslané: 16. Jan 2006 22:27
od Adaios
Fotogaleria uz obsahuje aj foto z dialnic v Portugalsku:

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=617
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=636

Vsetky foto dialnicnej siete v Portugalsku najdete vzdy tu:

http://www.dialnice.info/album_cat.php?cat_id=100

OdoslaťOdoslané: 26. Jan 2006 21:14
od Adaios
Do Fotogalerie som pridal foto z hlavneho mesta Lisabon v Portugalsku, zaber na centrum + dialnicu:

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=741

OdoslaťOdoslané: 06. Mar 2006 18:01
od Branco
Mapa diaľníc v Portugalsku: http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=1023. Keďže vysvetlenie napriek aktuálnosti mapy chýba, červenou sú zakreslené diaľnice a oranžovou rýchlostné komunikácie.

OdoslaťOdoslané: 19. Mar 2006 20:56
od Adaios
Portugalsko vstupom do EU velmi rychlym a vyraznym tempom zlepsilo celkovy stav hospodarstva v state. Tym bolo potrebne a aj realizovane investovat globalne aj do celej infrastruktury v krajine - dopravna, bytova, ochrana zivotneho prostredia, energetika. A EU pomohla velmi vyrazne aj polnohospodarstvu a celkovo Portugalsko ziskalo aj cez cestovny rozvoj a vinarstvo a dalej aj namornu dopravu.

Portugalsko dnes ma pomerne dobre vybudovanu dopravnu infrastrukturu. Aj v hlavnom meste, aj v dalsich vacsich mestach a aj je krajina dobre prepojena a v podstate aj celkom dobre napojena (alebo len bude) na jediny susedny stat - Spanielsko. Pomerne vela ludi si zdvihlo zivotnu uroven cez lacnejsie uvery atd. - zivotna uroven vyrazne stupla.

Uplne charakteristickym znakom rozvoja dopravy bol pripad ked pred niekolkymi rokmi spadol v Portugalsku cestny most. ... Nasledkom bolo odstupenie ministra dopravy. Tomu sa hovori charakter a zodpovednost. A dnes je predsedom komisie EU byvaly premier Portugalska.

V krajine boli realizovane rozne projekty a vela sa ich aj planuje ale podstatna cast zo vsetkych je dnes uz splnena :arrow:

1. Lepsie prepojit krajinu modernou dialnicnou a zeleznicnou sietou.
2. Spojit krajinu s Spanielskom cez velmi dobru cestnu a zeleznicnu siet.
3. Vysoka priorita sa kladie na rozvoj a modernizaciu letisk a pristavov a tento bod je rovnako dolezity ako tie predchadzajuce.

Financovanie - hlavne EU. Tymto programom Portugalsko dalo jasne najavo ze je dolezite uplne vsetko a stat spravi vsetko pre to aby EU financovala maximum. Stalo sa.

Dnes sa k financovaniu pridava aj stat pretoze prijmy sa vyrazne zvysili a aj PPP sa pomaly vyuziva. A aj ked ma dnes Portugalsko rozne problemy s rozpoctami tak krajina ma viac postaveneho ako nepostaveneho a rozne velke projekty sa dnes planuju hlavne v zeleznicnej sieti.

OdoslaťOdoslané: 11. Jún 2006 17:05
od Dialniciar
Portugalsko má vybudovanú vynikajúcu sieť cestných komunikácií, za používanie diaľnic sa musí platiť. Najvyššia povolená rýchlosť na diaľniciach je 120 km/h, na hlavných cestách 90 km/h, v mestách a obciach 50 km/h. Pokuty za dopravné priestupky sú vysoké. Za prekročenie povolenej rýchlosti sa účtuje pokuta vo výške od 60 do 1200 eur. Oficiálne povolený limit alkoholu v krvi je 0,5 promile. Za prekročenie tohto limitu vodiča penalizujú peňažným trestom od 240 do 1800 eur podľa obsahu alkoholu v krvi. Vysoké pokuty čakajú aj na tých, ktorých pristihnú pri jazde bez bezpečnostných pásov. Sankcia sa v tomto prípade pohybuje od 120 do 600 eur za každú nepripútanú osobu.

Stavebníctvo a cestná doprava v Portugalsku za rok 2005

OdoslaťOdoslané: 13. Dec 2006 12:47
od Dialniciar
Stavebníctvo:

Portugalské stavebnictví je poměrně vyspělé a nabízí široké pole nabídky výrobků zvláště pro dokončující práce ve stavebnictví. Portugalská nabídka je světově známá svými přírodními kameny, konkrétně mramorem a žulou, které jsou ceněny výše než dřevo a korek. V těžbě přírodních kamenných produktů je Portugalsko na 5. místě ve světě. Portugalsko je největším světovým výrobcem korku, který se ve stavebnictví využívá k obkladům podlahy, stropů a zdí. Korek je výborný estetický, akustický a tepelný izolátor. Vývoz stavebních materiálů dosahuje 1,2 miliardy EUR.

Portugalské firmy v poslední době po provedené vnitřní koncentraci a konsolidaci spojují své síly se zahraničními koncerny a jsou schopny získávat velké stavební zakázky ve výstavbě silnic, dálnic, železnic, mostů a tunelů. V případech takové výstavby se pravidelně spojují s místními partnery a mají o podobnou spolupráci a zakázky zájem i v ČR. Ze strany českých úřadů i podnikatelských kruhů je zatím registrován velmi váhavý přístup. Zajímavé je komplexní řešení problematiky takové investice zajištěním financování a provozování na základě koncese včetně stoprocentní údržby a garance. Portugalská firma BRISA, která se v některých zemích spojuje se stavebním koncernem Somague/Sacyr, se v ČR zúčastnila (zatím) úspěšně soutěže na zavedení mýtného v rámci nabídky vedené Kapschem.

Stejně jako v roce 1998, kdy světová výstava EXPO 98 v Lisabonu znamenala významný impuls pro portugalské stavebnictví, byl i rok 2004 pro tento obor významný výstavbou 8 nových a kompletní přestavbou dvou starších fotbalových stadionů v celé zemi, stejně jako dokončení infrastruktury v souvislosti s Mistrovstvím Evropy v kopané. Odhaduje se, že ME 2004 představovalo přínos pro portugalskou ekonomiku v oblasti 800 mil EUR. Další podobný impuls pro stavebnictví zatím na obzoru není.


Doprava:

V oblasti infrastruktury patří Portugalsko společně s Řeckem mezi nejméně rozvinuté země EU. Z tohoto titulu je v posledních letech většina prostředků z různých fondů EU určena na její posílení. Dotace pomohly především výrazně zlepšit stav komunikací, dopravy a bankovnictví. Největší zpoždění vykazovalo Portugalsko v oblasti infrastruktury a životního prostředí.

Silniční síť měla 12 010 km, z toho 12,4% základní sítě, 50,1% doplňkové (národní) sítě a 37,5% krajské (regionální) sítě.

Zdroj: http://www.businessinfo.cz/files/2005/s ... ko1106.doc

OdoslaťOdoslané: 08. Apr 2007 16:25
od Dialniciar
Portugalsko v súčasnosti stavia väčšinu nových diaľnic cez PPP. Podobne väčšinu hlavných ciest opravuje cez PPP, i keď to je už skôr ako splátka úveru.

OdoslaťOdoslané: 09. Apr 2007 02:31
od Branco
^ Adoas však tvrdí niečo iné:
Adaios napísal:Dnes sa k financovaniu pridava aj stat pretoze prijmy sa vyrazne zvysili a aj PPP sa pomaly vyuziva.

OdoslaťOdoslané: 09. Apr 2007 10:25
od Dialniciar
Branco napísal:^ Adoas však tvrdí niečo iné:
Adaios napísal:Dnes sa k financovaniu pridava aj stat pretoze prijmy sa vyrazne zvysili a aj PPP sa pomaly vyuziva.


Ibaže toto bolo. Veď boli podpísané aj nové kontrakty. Portugalský štátny rozpočet sa prepadol hlboko pod 3% deficitu a to, čo dáva na diaľnice, tak to ide na doplatky v rámci tzv. tieňového mýta. A keď sme pri Adoasovi, tak J&P Avax vlastní v Portugalsku už 2 väčšie stavebné firmy. PPP Aliancia v Ríme mimo iného udelila Portugalsku v PPP stupeň B+, v stavebníctve B- ...

OdoslaťOdoslané: 09. Apr 2007 14:55
od Branco
Dialniciar napísal:Ibaže toto bolo. Veď boli podpísané aj nové kontrakty. Portugalský štátny rozpočet sa prepadol hlboko pod 3% deficitu a to, čo dáva na diaľnice, tak to ide na doplatky v rámci tzv. tieňového mýta. A keď sme pri Adoasovi, tak J&P Avax vlastní v Portugalsku už 2 väčšie stavebné firmy. PPP Aliancia v Ríme mimo iného udelila Portugalsku v PPP stupeň B+, v stavebníctve B- ...


Adoas napísal:A aj ked ma dnes Portugalsko rozne problemy s rozpoctami tak krajina ma viac postaveneho ako nepostaveneho a rozne velke projekty sa dnes planuju hlavne v zeleznicnej sieti.


Nejde tu skôr len o dostavbu diaľničnej siete - menšie úseky, veľké projekty boli financované s podporou EU.

OdoslaťOdoslané: 09. Apr 2007 15:06
od Dialniciar
Branco napísal:Nejde tu skôr len o dostavbu diaľničnej siete - menšie úseky, veľké projekty boli financované s podporou EU.


1/3 cestných projektov bola financovaná cez PPP (akejkoľvek formy) od r. 2001 do r. 2005, cez 40% v r. 2006 a novými kontraktami a poklesom financií z iných zdrojov (čo je normálne vzhľadom k dostavanosti mnohých projektov) je to dnes na úrovni 54% akejkoľvek formy PPP. Teda všetko, čo nie je klasické: postav a ja ti za to zaplatím do 3 mesiacov, resp. do otvorenia. :idea:

Najväčšie projekty boli aj v Portugalsku financované cez EÚ a štátny rozpočet. Od r. 2006 je to však doplnené aj o PPP, pretože peňazí z eurofondov je stále menej, podobne rozpočet musí škrtať.

Ale to bolo a ja píšem o tom, čo je dnes:

Dialniciar napísal:Portugalsko v súčasnosti stavia väčšinu nových diaľnic cez PPP. Podobne väčšinu hlavných ciest opravuje cez PPP, i keď to je už skôr ako splátka úveru.


Chytil si ma za slovíčko, ale nemáš v ňom pravdu a ja neustúpim z tohto tvrdenia. Aj Mota Engil dnes realizuje v Portugalsku stavby cez PPP. Veď mnohé sa nedostavali a stavajú sa len preto, že firma poskytuje menšie úvery priamo na výstavbu. To, čo fungovalo v SR od r. 1996 do r. 2004, len neoficiálne dnes funguje v 17 štátoch sveta, ale oficiálne cez pevné zmluvy.

OdoslaťOdoslané: 09. Apr 2007 15:26
od Branco
Poznáš dôvod zvýšeného podielu PPP v diaľničnej výstavbe tejto krajiny, niečo si už spomenul v predchádzajúcom príspevku. Na druhej strane úroveň motorizácie v krajine je na chvoste EU, krajinou tiež takmer neprechádza medzinárodný tranzit, Portugalsko má hranice len so Španielskom a hranice tvorí zhruba na 50 % pobrežie Atlantiku.

OdoslaťOdoslané: 09. Apr 2007 15:30
od Dialniciar
Branco napísal:Poznáš dôvod zvýšeného podielu PPP v diaľničnej výstavbe tejto krajiny, niečo si už spomenul v predchádzajúcom príspevku. Na druhej strane úroveň motorizácie v krajine je na chvoste EU, krajinou tiež takmer neprechádza medzinárodný tranzit, Portugalsko má hranice len so Španielskom a hranice tvorí zhruba na 50 % pobrežie Atlantiku.


A preto sa diaľnice budujú pomalšie, čo sa zlepšilo radikálne, je stav cestnej siete. Evidencia každého objektu a presný stav ciest. Technický aj rôzne koncepcie.

Portugalsko od vstupu do EÚ modernizovalo hlavne prístavy a letiská. Ale nezabudlo ani na cesty a diaľnice - prepojenie so Španielskom je dôležité. A to už nehovorím o obrovských investíciách do cestných sietí hlavného a ďalších veľkých miest.

Portugalsko má slušnú ponuku firiem pre výstavbu cez PPP a má všetky dôvody tak stavať: veľké deficity štátneho rozpočtu a klesajúce výnosy z EÚ (stále viac sa do EÚ dáva ako od nej dostáva), no a potreba diaľnic je nutná, lebo stúpa tranzit Španielsko-Portugalsko.

OdoslaťOdoslané: 05. Máj 2007 11:58
od Jurislav
Portugalsko má max. povolenú rýchlosť na diaľnici 120, na rýchlostnej ceste 100, mimo mesta 90, v obci 50. Šoférovať môžete s 0,2 promile alkoholu v krvi.

OdoslaťOdoslané: 05. Okt 2007 21:31
od Branco
Monitoring hlavných ťahov portugalskej diaľničnej siete do roku 2008

Na piatich diaľniciach, ktorých operátorom je spoločnosť BRISA je od septembra tohto roku v prevádzke automatický systém monitorovania prevádzky. A10, Valença (A3), Figueira of the Estuary (A14), Borba (A6) a S. Bartolomeu de Messines (A2) predstavujú týchto päť spomínaných úsekov.

V krátkodobom horizonte BRISA plánuje inštalovať 550 kamier na monitoring diaľničnej siete. Systém bol vyvinutý v spolupráci s vedeckým inštitútom v Coimbre. V každej kanere je inštalovaný procesor, ktorý odošle informáciu operačnému centru firmy BRISA. Program má za úlohu detekovať akékoľvek neštandardné správanie účastníkov cestnej premávky. Kamery budú automaticky snímať situácie v prípadoch, ak auto na diaľnici zastane, ide príliš pomaly, v prípade dopravnej zápchy, existencie cudzích objektov na diaľnici, apod... Systém má názov SISTEMA AVISAR, bude do konca roku 2007 v skúšobnej prevádzke a do konca roka 2008 sa podľa plánu majú týmto telematickým systémom pokryť všetky diaľnice, prevádzkované spoločnosťou BRISA.

V Portugalsku sa počet smrteľných úrazov na diaľniciach firmy BRISA znížil zo 70 v roku 2004 na 41 v roku 2006, na druhej strane však počet nehôd na 100000 prejazdených kilometrov sa v rovnakom období zvýšil zo 49 na 54.

Spoločnosť BRISA vlastní a prevádzkuje 1106 km portugalskej diaľničnej siete, čo predstavuje ca. 48% celkovek dĺžky diaľničnej siete v krajine.

OdoslaťOdoslané: 10. Nov 2007 20:40
od Branco
Portugalsko má viac ako 2000 km diaľníc a toto číslo ani zďaleka nie je konečné. Stále sa intenzívne stavia, rozširovanie dĺžky diaľničnej siete potrvá minimálne do roku 2015. Aktuálnym projektom je napr. druhý diaľničný obchvat Lisabonu.

Plánovanie diaľničnej siete je založené na programe Plano Rodoviário Nacional - PRN 2000 /Národný plán rozvoja diaľníc/, ktorý definuje ťahy, ktoré sa majú zmeniť na diaľnice v blízkej, či neskoršej budúcnosti.

Tu je linka na aktuálnu mapu existujúcich a plánovaných diaľníc podľa PRN2000. IT/Itinerários Principais/ znamená hlavné ťahy, IC /Itinerários Complementares/ vedľajšie, resp. doplňujúce ťahy.

Pridávam ešte linky na ďalšie koncesné spoločnosti v Portugalsku: :arrow:

Norscut - koncesionár novootvorenej A24: http://www.norscut.com

Lusoponte - koncesionár lisabonských mostov Vasco da Gama a mostu 25. apríla: http://www.lusoponte.pt

Jazda v Lisabone - video

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2008 01:01
od Branco
Takmer jednohodinové video z jazdy po Lisabone, vrátane jazdy po 18 km moste Vasco da Gama. Ďalšie prechádzané úseky je okruh 2ª, diaľnice A12, IC32, IC21, A2 a most 25. apríla: :arrow:

http://video.google.com/videoplay?docid=7355659527720972133

OdoslaťOdoslané: 02. Júl 2008 13:06
od patriot
Portugalsko ma dnes cca. 2000 km dialnic. Celkovy plan je 3200 km, ktore planuje dokoncit najneskor v r. 2020.

OdoslaťOdoslané: 17. Máj 2009 18:51
od Branco
Po portugalských diaľniciach nejazdí veľa našincov, bližšie k moru to máme do Chorvátska, Bulharska,Talianska... Z týchto záberov na youtube sa mi najviac páči posledné video, moderné diaľnice plus pekná scenéria, A21 a A8.

IC 19 Lisabon - Sintra:
http://www.youtube.com/watch?v=0mNG0L_3E5k

A2 v Lisabone:
http://www.youtube.com/watch?v=G5L7Zh0hauM

A12 Setubal-Montijo:
http://www.youtube.com/watch?v=aFyvh_QH2Rw

A21 a A8:
http://www.youtube.com/watch?v=ioOAE0lBOWU