Odoslané: 17. Júl 2007 00:39
Stručné informácie o Grécku za rok 2006:
Z hľadiska vnútorného pohybu osôb a nákladov je v Grécku najdôležitějšia cestná doprava, ktorá umožňuje spojenie aj s málo osídlenými a obtiažne prístupnými oblasťami krajiny. Dĺžka cestnej siete bola v roku 2005 cca. 117 tisíc km. Doterajšia kvalita cestnej siete nebola vysoká. Hlavní podiel tvoria cesty 2.triedy (cca 80%). V posledných rokoch však prebieha realizácia rozsiahleho projektu prestavby a dostavby diaľničnej siete, ktorý by do roku 2013 mal viesť k predĺženiu z existujúcich cca. 1000 km diaľnic na 2400 km. Kostru cestného systému tvorí "National Road", ktorá je postupne prebudovávaná na diaľnicu „PAThE“ (názov je zložený zo začiatočných písmen najväčších miest, ktorými prechádza), spájujuci Patru, Atény, Larisu a Soluň s macedónskou hranicou. Pripravuje sa predĺženie tejto diaľnice v smere na juh Peloponézu, teda z Patry do Kalamaty a z Atén do Sparty. Súčasne sa dokončuje rozsiahly projekt diaľnice „Egnatia“, ktorá križuje Severné Grécko v smere k tureckým hraniciam s napojením na susedné krajiny.
V Grécku je 38 civilných letísk, z toho 16 medzinárodných (Atény, Iraklio /Kréta/, Rodos, Soluň, Korfu, Chania /Kréta/, Kos, Zakynthos, Kefalonia, Samos, Mytilini, Chios, Aktio, Mykonos, Santorini, Limnos). Leteckú dopravu obsluhujú dve hlavné grécke letecké spoločnosti: Olympic Airlines a Aegean Airlines.
Dĺžka železničnej siete je cca. 2571 km (z toho 764 km elektrifikovaných), západná časť krajiny je prakticky bez železnice. Z európskych fondov rozšírených o národné financie se realizuje rozsiahly program modernizácie gréckych železníc. Pokračuje elektrifikácie trate Atény-Soluň, plánuje sa železničné prepojenie najvýznamnejších prístavov krajiny Patra-Atény-Soluň a hraničného prechodu Evzoni, pripravujú sa prekladiská a centrá kombinovanej dopravy. Pred OH 2004 bola v Aténach dokončená prvá časť predmestskej železnice spájujúca centrum s medzinárodným letiskom, v r. 2005 bola táto železnica predĺžená v smere na Korinth, pokračuje stavba prípojky na Chalkidu. Železnice patria štátu a spravuje ich štátna spoločnosť OSE (Hellenic Railways Organization).
Námorná doprava tvorila v r. 2006 podiel na HDP vo výške 3,5% a zamestnávala cca. 3,5 ľudí, ktorí mohli pracovať. Gréci zostávajú v námornom loďstve na 1. mieste na svete so zhruba 8,5% svetových lodí.
V Grécku sú traja hlavní operátori mobilných sietí (COSMOTE, VODAFON, TIM).
Stavebníctvo tvorilo v r. 2006 podiel na HDP celkovo 8,84%, čo bol rast oproti roku 2005 o +1,4%. Medziročný rast bol zaznamenaný o +28,04% oproti r. 2005.
Podobne je v r. 2006 v Grécku najnižšia nezamestnanosť od roku 1998, na úrovni 8,9%, čo je pokles oproti roku o 2005 o -1%.
Základné finančné ukazovatele za rok 2006:
- HDP spolu: 194,2 mld. Eur
- príjmy št. rozpočtu 49,95 mld. Eur
- výdavky št. rozpočtu 58,513 mld. Eur
- schodok št. rozpočtu
- celkový verejný dlh 104,6%
Z hľadiska vnútorného pohybu osôb a nákladov je v Grécku najdôležitějšia cestná doprava, ktorá umožňuje spojenie aj s málo osídlenými a obtiažne prístupnými oblasťami krajiny. Dĺžka cestnej siete bola v roku 2005 cca. 117 tisíc km. Doterajšia kvalita cestnej siete nebola vysoká. Hlavní podiel tvoria cesty 2.triedy (cca 80%). V posledných rokoch však prebieha realizácia rozsiahleho projektu prestavby a dostavby diaľničnej siete, ktorý by do roku 2013 mal viesť k predĺženiu z existujúcich cca. 1000 km diaľnic na 2400 km. Kostru cestného systému tvorí "National Road", ktorá je postupne prebudovávaná na diaľnicu „PAThE“ (názov je zložený zo začiatočných písmen najväčších miest, ktorými prechádza), spájujuci Patru, Atény, Larisu a Soluň s macedónskou hranicou. Pripravuje sa predĺženie tejto diaľnice v smere na juh Peloponézu, teda z Patry do Kalamaty a z Atén do Sparty. Súčasne sa dokončuje rozsiahly projekt diaľnice „Egnatia“, ktorá križuje Severné Grécko v smere k tureckým hraniciam s napojením na susedné krajiny.
V Grécku je 38 civilných letísk, z toho 16 medzinárodných (Atény, Iraklio /Kréta/, Rodos, Soluň, Korfu, Chania /Kréta/, Kos, Zakynthos, Kefalonia, Samos, Mytilini, Chios, Aktio, Mykonos, Santorini, Limnos). Leteckú dopravu obsluhujú dve hlavné grécke letecké spoločnosti: Olympic Airlines a Aegean Airlines.
Dĺžka železničnej siete je cca. 2571 km (z toho 764 km elektrifikovaných), západná časť krajiny je prakticky bez železnice. Z európskych fondov rozšírených o národné financie se realizuje rozsiahly program modernizácie gréckych železníc. Pokračuje elektrifikácie trate Atény-Soluň, plánuje sa železničné prepojenie najvýznamnejších prístavov krajiny Patra-Atény-Soluň a hraničného prechodu Evzoni, pripravujú sa prekladiská a centrá kombinovanej dopravy. Pred OH 2004 bola v Aténach dokončená prvá časť predmestskej železnice spájujúca centrum s medzinárodným letiskom, v r. 2005 bola táto železnica predĺžená v smere na Korinth, pokračuje stavba prípojky na Chalkidu. Železnice patria štátu a spravuje ich štátna spoločnosť OSE (Hellenic Railways Organization).
Námorná doprava tvorila v r. 2006 podiel na HDP vo výške 3,5% a zamestnávala cca. 3,5 ľudí, ktorí mohli pracovať. Gréci zostávajú v námornom loďstve na 1. mieste na svete so zhruba 8,5% svetových lodí.
V Grécku sú traja hlavní operátori mobilných sietí (COSMOTE, VODAFON, TIM).
Stavebníctvo tvorilo v r. 2006 podiel na HDP celkovo 8,84%, čo bol rast oproti roku 2005 o +1,4%. Medziročný rast bol zaznamenaný o +28,04% oproti r. 2005.
Podobne je v r. 2006 v Grécku najnižšia nezamestnanosť od roku 1998, na úrovni 8,9%, čo je pokles oproti roku o 2005 o -1%.
Základné finančné ukazovatele za rok 2006:
- HDP spolu: 194,2 mld. Eur
- príjmy št. rozpočtu 49,95 mld. Eur
- výdavky št. rozpočtu 58,513 mld. Eur
- schodok št. rozpočtu
- celkový verejný dlh 104,6%