Stránka 1 z 12

Rumunsko - Romania, Bulharsko - Bulgaria

OdoslaťOdoslané: 02. Nov 2005 18:23
od Adaios
V tejto teme sa budem zatial venovat "len" Rumunsku.

Ponukam linku na ministerstvo dopravy, presnejsie konkretne len na tu cast, ktora sa venuje cestam a dialniciam:

http://www.andnet.ro/index_EN.htm - stranka je hned po anglicky. :wink:

Tu najdete vsetko, co chcete vediet o Rumunskych cestach a dialniciach aj ine potrebne info k danej problematike. :wink:

Bulharsko - Bulgaria

OdoslaťOdoslané: 04. Nov 2005 18:54
od Adaios
Rozhodol som sa pokracovat aj v tejto teme. Budem sa venovat statu, ktory sa snazi spolu s Rumunskom dostat do EU. Bulharsko.

Uvadzam oficialnu stranku Ministerstva dopravy, hned po anglicky:

http://www.mtc.government.bg/en/About_M ... istry.html , samozrejme, jazyk sa da zmenit :wink:

Z obsahu:

http://www.mtc.government.bg/en/Transpo ... ogr_EN.htm

http://www.mtc.government.bg/en/Transpo ... s/pan4.htm

...

Na tejto stranke najdete vsetko, co hladate v cestnej infrastrukture. :wink:

Osobne odporucam. 8)

A snad len doplnim, ze Moldavsko do EU zatial nejde, ale prihliadam na to, ze tato krajina ma velmi blizko k Rumunsku. Moldavsku sa vsak budem venovat neskor. :lol:

Dve trasy transrumunskej diaľnice

OdoslaťOdoslané: 12. Nov 2005 12:29
od Branco
V júni devil doplnil do fotogalérie výhľadový stav diaľníc v Rumunsku:
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=99

V linkách a dokumentoch je tiež linka MH na transylvánsku diaľnicu:

http://www.autostradatransilvania.ro/




V Rumunske momentálne prebieha diskusia o priorite diaľničného prepojenia. V hre sú dve trasy:
Prvá je z Oradey do Brašova a Bukurešti:
http://www.autostradatransilvania.ro/www/images/photos/_editor__editor_tehDataGif_tehnicaldata.gif

a druhá z Nadlacu cez Sibiu do Pitesti a Bukurešti:

http://www.mt.ro/images/autostrazi_engleza/img006.jpg



Výstavbu transylvánskej diaľnice má na starosti firma Bechtel, ktorá po výstavbe chorvátskej diaľničnej siete presunula svoje kapacity práve do Rumunska.

Informácie z http://forum.sara.free.fr/viewtopic.php?t=1610:

Romania's Transylvania Motorway Project Halted Due to Unpaid Bills
15/06/2005

Výstavba transsylvánskej diaľnice bola zastavená v júni z dôvodu nezaplatených faktúr.

"Upozornili sme našich partnerov, že nedostatok peňazí môže viesť k zváženiu, či pokračovať vo výstavbe, alebo nie" povedal Bogdan Sgarcitu, manažér pre vzťahy s verejnosťou Bechtelu Romania.

415km dlhá diaľnica má spájať Brasov, Targu Mures, Cluj and Oradea, a prepájať stredné Rumunsko s EU. Výstavba sa začala pred rokom a plánovaný dátum ukončenia je 2012, celkové náklady cca 2.7 miliardy USD. Avšak dátum spojazdnenia diaľnice môže byť ohrozený.

Zastavenie prác na 90 dní vyvolalo protesty. Sto pracovníkov sa zhromaždilo pre úradom starostu v Kluži a subdodávatelia sa sťažujú, že ich plány sú ohrozené.

Podľa vyjadrenia rumunskej vlády, oddialenie platieb je z dôvodu nedostatku financií v štátnom rozpočte. Naviac, ako tvrdia oficiálni predstavitelia z Bukurešti, EU neodsúhlasila projekt tiež z dôvodu, že nesleduej líniu paneurópskeho koridoru. Preto bude mať projekt, spájajúci Bukurešť so Sibiu, Deva, Lugoj, Timisoara a Arad prioritu," uviedol ministerský predseda Calin Popescu-Tariceanu.

Konfrontovaný s faktom, že transylvánska diaľnica nebude spojazdnená do roku 2015, vláda zmäkčila svoje stanovisko. "Budeme budovať obe diaľnice v rovnakom čase a rozhodli sme sa odblokovať platby Bechtelu" uviedol ministre dopravy. Zdôraznil však, že objem peňazí, uvažovaný pre projekt v roku 2005, bol znížený zo 360 mil. USD na 213 mil. USD.

Oficiálne miesta zaplatili 12 mil. USD, ostáva ale zaplatiť 95 mil. USD. "Zaplatíme tieto nedoplatky a ďalšie faktúry na základe kontrahovania 122 mil. USD externej pôžičky", uviedol minister dopravy Gheorghe Dobre počas tlačovej konferencie.

Rumunsko má v súčasnosti 228km použiteľných diaľníc and ďalších 200km v rôznych štádiach výstavby. Veľa pozorovateľov verí, že nedostatok dopravnej infraštruktúry je prekážkou pre zahraničných turistov a investorov.

OdoslaťOdoslané: 12. Nov 2005 15:27
od Adaios
Branco,

velmi pekne ti dakujem za spolupracu v tejto teme. Skutocne komplexne si zhrnul Rumunsko od planov, cez vystavbu az po rozne problemy. Dakujem ti ako aj ostatnym za pomoc pri dialniciach vo svete. Aj ked sa snazim doplnat info, tak je toho velmi vela a snazim sa hlavne zakladat nove staty. Aj ked ten svet, kde su dialnice, uz tu na 95% je hotovy.

Konkretne k Rumunsku. Aj my evidujeme rozne problemy s peniazmi, ktore sa ale dali ocakavat uz na zaciatku. Rumunsko ma malo dialnic, musi stavat dalsie, nema na to ale dost penazi (este horsi stav nez v krajinach V4), preto aj ten plan, ze za 10 rokov by malo nieco byt. Okrem toho su slabe aj cesty ostatne atd. Platby ktore su, su hlavne z poziciek atd. Je ten vyvoj niekde v strede co sa vystavby a planov tyka, hlavne su problemy aj s EU. Niekde som cital, ze maju pomoct trochu financne aj USA, ale doteraz to nemam potvrdene ci to bolo realne. Problemy tu su a dost znacne. Bechtel nema zaujem stavat, niekde, kde nedostane zaplatene. Stavia dobre, rychlo, lacno a efektivne aj ked nie je v danej krajine ako zakladna a pobocky atd. ale vyzaduje presne platby. V HR problemy neboli ziadne. :wink:

OdoslaťOdoslané: 12. Nov 2005 19:55
od wazari
ja som pocul, ako to tu uz bolo spomenute, ze EU to nechce podporit kvoli tomu, ze je to mimo koridorov a ze aj vyber Bechtelu bol velmi diskutabilny z hladiska verejneho obstaravanie - tusim sa to na fore uz pisalo, ano, tu je to:
http://www.dialnice.info/viewtopic.php? ... ht=bechtel

OdoslaťOdoslané: 14. Nov 2005 23:42
od Caesar
Bechtel má takýchto problémov viac. On vstupuje viac na rizikové trhy, alebo tam, kde je momentálny BOOM a je tam menej veľkých hráčov a dokáže stavať, ale pri tomto postupe vyžaduje platby načas. Cenu ja hodnotiť nebudem. Ale trasy diaľnic môže EÚ kritizovať, otázkou je, či to nie je lobbing veľkých európskych firiem, ale to je tiež len moja úvaha. 8)

OdoslaťOdoslané: 26. Nov 2005 16:56
od Adaios
Bechtel je cisto trhova firma, americka firma, ktora ma svoje postupy pri vystavbe.

Stavia v mnohych statoch presne tak ako chcu miestne vlady, ale casto stavia tak, ze je tejto firme jedno, ci to pojde cez narodny park alebo to pojde mimo nejaky koridor atd. a casto tato firma stavia drahsie - ale zase zalezi len na danej vlade co dovoli. Niekedy stavia aj lacnejsie, ked je treba.

V Chorvatsku aj v Rumunsku boli a su problemy s EU ohladom niektorych stavieb, ktore Bechtel realizuje, ale na 95% je na vine samotny stat (vlada) v danom state. Nie Bechtel a nie EU.

Ak chce HR a Rumunsko vstupit do EU, tak sa musia prisposobit pravidlam EU. V pripade dialnice v HR Zagreb-Split sa neda stanovit nejaky koridor - az teraz sa da tato 350 km dlha dialnica urcit za koridor.

Rumunsko ma teraz problemy s peniazmi, lebo EU nechce dat peniaze na dialnicu, ktora ide mimo koridorov. A su tam aj dalsie podozrenia, ale to treba chapat s istou rezervou, lebo v EU je silny stavebny (europsky) lobbing.

A je samozrejme normalne, ze toto je system vystavby, Bechtel vstupi na trh, da pracu 5-10 000 ludom, stavia, ale chce peniaze pravidelne a podla zmluvy. Da sa raz nezaplatit, pride vyzva, ... nezplati sa a ani dalej sa nezaplati - tak tu sluby nepomahaju, firma robi razne kroky, je ochotna aj prepustat a aj odist z trhu. Mozno aj preto je uspesna po celom svete. Je totiz tazke stavat napriklad v Europe, kde je stavebnych firiem dost vela a aj dost vela velkych stavebnych firiem - to je dokaz, ze stavebnictvo taha cele hospodarstvo akejkolvek krajiny. :wink:

OdoslaťOdoslané: 29. Dec 2005 22:57
od Leonidas
Nová pravidla při cestování do Bulharska od 1.1.2006:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2412

OdoslaťOdoslané: 02. Jan 2006 20:59
od Adaios
Leonidas napísal:Nová pravidla při cestování do Bulharska od 1.1.2006:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2412


Aj tu je vidiet pristup Bulharska k EU. :wink:

OdoslaťOdoslané: 23. Jan 2006 15:43
od Branco
Vďaka novovytvorenému odseku Balkán vo fotogalérii :wink: pridávam foto z diaľníc v Buharsku:

Cestná doprava v Sofii:
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=712

Nie je typická diaľnica, dáva však predstavu o rannej špičke v bulharskom hlavnom meste.

Obrázky zo severnej diaľnice Sofia-Pleven:

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=714

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=715

a foto z južnej diaľnice Sofia-Plovdiv /Trácka diaľnica/:

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=713

Obe diaľničné ťahy ešte nie sú skompletizované. V posledných rokoch sa však ukončili úseky z Varny a Burgasu, ktoré však predstavujú zatiaľ len časť diaľničnej siete. Spolu s prepojením Varna - Burgas má v budúsnosti vyniknúť diaľničný trojuholník Soafia-Varna-Burgas-Plovdiv-Sofia. Bulharsko má tiež v pláne vybudovať rýchlocestné, prípadne diaľničné prepojenie od Sofie ku gréckej hranici.

OdoslaťOdoslané: 24. Jan 2006 15:33
od Adaios
Dialnicne prepojenie Grecka a Bulharska sa zo strany Bulharska planuje uz dost dlho ale stale to nie je priorita (chyba aj dialnicne spojenie regionov) a hlavnym dovodom su chybajuce peniaze. :wink:

OdoslaťOdoslané: 24. Jan 2006 19:08
od eucitizen
A z Greckej strany ako to vyzera?

OdoslaťOdoslané: 24. Jan 2006 19:36
od Adaios
eucitizen napísal:A z Greckej strany ako to vyzera?


Nerozumiem. :roll:

OdoslaťOdoslané: 25. Jan 2006 01:06
od eucitizen
Ako je na tom Grecka strana s prepojenim na Bulharsko? Nemal by to byt dlhy usek, len vlastne pripojka na dialnicu medzi TR a Solunom, ak sa nemylim.

OdoslaťOdoslané: 25. Jan 2006 19:50
od Adaios
eucitizen napísal:Ako je na tom Grecka strana s prepojenim na Bulharsko? Nemal by to byt dlhy usek, len vlastne pripojka na dialnicu medzi TR a Solunom, ak sa nemylim.


Grecko robi vsetky aktivity teraz naraz a max. rychlo tak aby existovalo spojenie kazdeho statu s Greckom. Albansko, Macedonsko (FYROM), Bulharsko a Turecko. Tieto staty budu najprv napojene pomocou kvalitnych ciest (ak dnes nie su) a aj pomocou dialnic (tam kde uz su dobre cesty).

Tento projekt rozvoja severneho Grecka je v ramci projektu (dalsie projekty ktore su paralelne k tomuto) Egnatia Odos. Nakoniec je to prave tato dialnica ktora spoji viac ako 1/3 Grekov. V ramci nej sa stavaju napojenia na dalsie susedne staty, rozvijaju sa letiska a pristavy a tak aj cele hospodarstvo v celom regione.

Grecko nema problem investovat do dialnicneho spojenia s Bulharskom ale nema vyznam stavat skor dialnicu kym aj Bulharsko tak nespravi, pretoze GR ma na svojej strane statu dostatocnu cestnu siet. :wink:

OdoslaťOdoslané: 25. Jan 2006 23:25
od eucitizen
Ale je nejaka medzinarodna dohoda medzi GR a BG o tomto dialnicnom spojeni? Vies je stale malo info co sa tyka vystavbu a rozvoju infrastruktury na Balkane, tak bol by to zaujmave keby boli dane viac info. O Albansku sa napriklad nic nevie,, aj ked vraj tam je nieco ako dilnica.

OdoslaťOdoslané: 26. Jan 2006 21:22
od Adaios
Priamy odkaz na celu kategoriu dialnic v statoch Balkanu (okrem Chorvatska):

http://www.dialnice.info/album_cat.php?cat_id=102

OdoslaťOdoslané: 10. Feb 2006 21:26
od wazari
Leonidas napísal:Nová pravidla při cestování do Bulharska od 1.1.2006:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2412


uz ich zrusili pre EU a to druhe bude asi EZVO, nie EHS

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2834

OdoslaťOdoslané: 21. Feb 2006 21:03
od Adaios
Rumunsko a Bulharsko su kritizovane EU ze velmi slabo investuju do infrastruktury a v ramci dialnicnej siete ignoruju pravidla trasovania v EU.

Moldavsko je celkovo kritizovane za svoj postoj aj oproti EU aj oproti Rusku.

Akekolvek opatrenia tychto stavov oproti EU musia byt riesenie vzdy len v sulade s EU a ked nie tak potom tieto staty nemaju pravo stat sa clenom EU alebo dnes dostavat nejake peniaze. :wink:

OdoslaťOdoslané: 03. Mar 2006 17:29
od Branco
Do fotogalérie sú pridané obrázky z rumunských diaľníc:

Diaľnica Bukurešť-Pitesti, postavená ešte v sedemdesiatych rokoch, v posledných rokoch ale čiastočne modernizovaná:
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=991


A most na novšej diaľnici Bukurešť-Constanta /čiernomorské pobrežie/, postavenej v rokoch deväťdesiatych, ktorá má byť kompletná v roku 2008:
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=990

OdoslaťOdoslané: 03. Mar 2006 20:35
od Adaios
Rumunsko ma financne problemy v stavani dialnicnej siete a je kritizovane EU pretoze nestavia v ramci EU koridorov ale pekne foto Branco. :wink:

OdoslaťOdoslané: 28. Mar 2006 15:04
od Branco
Mapka súčasnej diaľničnej siete Bulharska je vo fotogalérii:
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=1089

Bulharsko v posledných rokoch postavilo ca. 40 km úsek severnej diaľnice západne od Varny, ako aj menší úsek pri Burgase.
Bulharský minister dopravy chce kompletnú trácku (južnú) diaľnicu Sofia-Burgas do roku 2013.

A informácie o exitoch na bulharských diaľniciach existujúcich a plánovaných, ako exitoch ostatného sveta nájdete na http://www.motorways-exitlists.com/ :wink:

OdoslaťOdoslané: 04. Máj 2006 20:16
od Branco
Bulharské ministerstvo dopravy: južná /trácka/ diaľnica bude hotová v roku 2010, vroku 2007 má byř vybraný koncesionár pre diaľnicu Sofia-hranica s GR:
http://www.sofiaecho.com/article/two-bulgarian-highway-projects-to-be-concluded-by-2010/id_13530/catid_23

OdoslaťOdoslané: 22. Máj 2006 21:48
od Branco
Novinky ohľadom transilvánskej diaľnice A3, správa z apríla tohto roku:
V zmuve Bechtel-rumunské ministerstvo dopravy boli spravené niekoľké úpravy. Tie hlavné sa týkajú zálohových platieb, Bechtel má dostať na konci každého kalendárneho roka zálohovú platbu do výšky 30 % ročnej hodnoty plánovaných stavebných prác. Celková hodnota kontraktu bola tiež upravená z viac ako dvoch miliárd USD znížená o ca. 126 miliónov dolárov.
Diaľnica A3 Brašov-Bors mala byť ukončená v roku 2012, ofociálne miesta však nevylučujú predĺženie stavby z dôvodu prípadných finančných problémov. Obnovenie výstavby A3 sa očakáva v priebehu niekoľých týždňov.

Celý článok vo francúzštine je na linke:
http://www.roumanie.com/Entreprises_roumaines-contrat_Bechtel_autoroute_Transilvania_financement_travaux-A1006.html

Napriek týmto skutočnostiam je táto rumunská diaľnica, aspoň podľa web stránky http://www.autostradatransilvania.ro najväčším diaľničným projektom v Európe.

OdoslaťOdoslané: 22. Máj 2006 22:18
od Dialniciar
Branco napísal:Novinky ohľadom transilvánskej diaľnice A3, správa z apríla tohto roku:
V zmuve Bechtel-rumunské ministerstvo dopravy boli spravené niekoľké úpravy. Tie hlavné sa týkajú zálohových platieb, Bechtel má dostať na konci každého kalendárneho roka zálohovú platbu do výšky 30 % ročnej hodnoty plánovaných stavebných prác. Celková hodnota kontraktu bola tiež upravená z viac ako dvoch miliárd USD znížená o ca. 126 miliónov dolárov.
Diaľnica A3 Brašov-Bors mala byť ukončená v roku 2012, ofociálne miesta však nevylučujú predĺženie stavby z dôvodu prípadných finančných problémov. Obnovenie výstavby A3 sa očakáva v priebehu niekoľých týždňov.

Celý článok vo francúzštine je na linke:
http://www.roumanie.com/Entreprises_roumaines-contrat_Bechtel_autoroute_Transilvania_financement_travaux-A1006.html

Napriek týmto skutočnostiam je táto rumunská diaľnica, aspoň podľa web stránky http://www.autostradatransilvania.ro najväčším diaľničným projektom v Európe.


Najväčší diaľničný projekt v EÚ (teda nie v Európe) je už známa Egnatia Odos, diaľnica v Grécku, na ktorú sa napájajú ďalšie významné novopostavené viacpruhové cesty a hlavné cesty, letiská, prístavy atď.ň

A okrem toho je všeobecne známe, že Rumunsko neplatilo načas firme Bechtel a táto chcela už dokonca odísť.

Toľko moje zdroje. :lol: