Chorvatsko - Croatia

všeobecná diskusia o diaľniciach a RK v EÚ (okrem SR a ČR)

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod joe1024 » 16. Sep 2008 13:45

Aha, tak uz chapem tu A1-tku. Tych 80/100 tam bolo cely cas aj teraz (aj ked bolo uplne sucho), ale aj ked som siel default 130kou, tak som si pripadal ako brzda premavky :-)
Na druhej strane, v Madarsku sli vsetci disciplinovane 130kou (aj ked tam, tiez na par miestach bola 100-ka, ale obvykle kvoli ostrym zakrutam). V Chorvatsku som si 180 ist netrufol, ani nebol dovod, kedze sme vyrazali rano.

Ako je to vlastne s tymi ISD znaceniami ? Nie je ku kazdemu nejaky centralny ovladaci komp, kde je mozne kedykolvek zmenit nastavenie, myslim v realnom case ? Vzdy som si myslel, ze zmenit tam udaj nemoze trvat viac ako 5 minut. Ale zjavne to tam svieti uz peknych par mesiacov (aspon podla toho co tu citam).

K tomu Zadaru este, co si vlastne myslel tym, ze nie je velmi na severe ? Mne to pride ako najblizsie primorske letovisko od dialnice (tusim len nieco okolo 25 km z dialnice).



Este k tym HR dialniciam - su nejake teroreticke plany na inu dialnicu napriec HR zo severu na juh ? Povedzme viac na vychode, ktora by zjednodusila pristup na najjuznejsie pobrezie HR (Dubrovnik) ? Hoc aj cez Bosnu (tam ale netusim ako su na tom cesty) ?
joe1024
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 855
Založený: 10. Jan 2008 12:40

Odoslaťod B; » 16. Sep 2008 14:30

joe1024 napísal:K tomu Zadaru este, co si vlastne myslel tym, ze nie je velmi na severe ? Mne to pride ako najblizsie primorske letovisko od dialnice (tusim len nieco okolo 25 km z dialnice).


Myslim tym, ze Istria je na severe

Pozri si chorvatsku A5 ( napr. www.hac.hr)
Obrázok používateľa
B;
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 29
Založený: 04. Feb 2005 10:55
Bydlisko: Doma :-) v EU

Odoslaťod zoky » 16. Sep 2008 14:47

Plany na spojenie centralnej europy s juznym Jadranom su. Vystavba na europskom koridore Vc (Budapest, Osijek, Sarajevo, Ploce) pokrocila. Chorvati na svojej A5 koncom tohto alebo v buducom roku otvoria dalsich 32km a tak napoja na dialnicnu siet (A3 na koridore X) mesto Osijek. Zvysnych 30km po hranice s HU sa budu stavat az to bude rentabilne, tj. ak Madari dokocia svoju M6. Madarom zostava este nejakych 100km.
Problemom je ale Bosna. Kedze je to hornata krajina, 350km dialnica by stava viac ako 6 miliard EUR aj s dovodu potreby skoro 80km tunelov a 35km mostov a viaduktov.
HR stavia aj posledny usek koridoru Vc od hranic s Bosnou po pristav Ploce, dialnica oznacena A10.
zoky
nováčik
 
Príspevky: 9
Založený: 27. Jún 2007 17:24

Odoslaťod joe1024 » 16. Sep 2008 15:29

80 km tunelov ?

Tak tuto otazku na fore zopakujem znova tak o 20 rokov :-)

Ale vdaka za info.
joe1024
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 855
Založený: 10. Jan 2008 12:40

Odoslaťod patriot » 16. Sep 2008 19:40

joe1024 napísal:Este k tym HR dialniciam - su nejake teroreticke plany na inu dialnicu napriec HR zo severu na juh ? Povedzme viac na vychode, ktora by zjednodusila pristup na najjuznejsie pobrezie HR (Dubrovnik) ? Hoc aj cez Bosnu (tam ale netusim ako su na tom cesty) ?


Načo stavať dneska ako prvé cez Bosnu, keď po A1 sa dá plynule dostať 19 km za Split a 1.1.2010 plynule až po Makarsku ?

To už by som sa skôr zameriaval na problematiku dostavby A1 po Čiernu Horu. :idea:

B;, joe1024: existujú pulty napájané po veľa desiatkach km, takže preto tie "nepresnosti" ... ja mám skúsenosti, že keď je sucho, veselo sa dá ísť 130 km/h a nikto to nepokutuje. To ISD odporúča ... a neviem o stacionárnych radaroch mimo estakád na obchvate Zagrebu a tuneloch. 60 km kolóna kým sa rozpustí trvá asi 5-6h, ak ďalej nepribúdajú autá tempom vyšším, ako je cesta schopná zvládnuť.

Mýtnice ("búdky") sa myslím pridávali priamo na A1 okolo 40 km obchvatu Zagrebu, ktorý je zadarmo, ale ďalšie zjazdy sa neriešili. Proste ide o to, že využiteľnosť úplne všetkých naraz je možno 30x v roku, potom je aj tak 50-60% neotvorených. Tak na čo ich mať viac :?: Ak chceš prechádzať bez zdržania, kúp si ako ja karticu ENC. :P 8)
1M eur nestojí, určite, ale 1-2 mil. Sk istotne áno a navyše - kam ich dáš, keď tam už nie je miesto na vozovke ? - celkové náklady by boli vysoké a je to nerentabilné. Im za to tie kolóny stoja. HR ani neplánuje elektronické mýto, lebo im po diaľniciach jazdí málo kamiónov, výnimka je diaľnica Záhreb-Belehrad.
patriot
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 256
Založený: 19. Máj 2008 20:52

Odoslaťod joe1024 » 16. Sep 2008 20:50

V tuneloch maju radary ? Zaujimave. Tam totiz stale dodrziavam 80ku (aj ked idem mimo nich hoc aj 180), ale som tam zjavne jediny. Tipujem, ze miestni tam prefrcia tak 140-kou. Jeden stacionarny radar ma cestou meral na benzinke, ale zhodou okolnosti som siel len cca 140 - podla tachometra (cize realne tak 134), a to boli zjavne lenivi ma zastavit, lebo len kyvol rukou :-)

K tym mytniciam - mrzi ma, ze to maju na haku, obzvlast ked je to take mizive promile nakladov, ale co uz. Zase, co clovek moze cakat od Chorvatov, ze. Sluzby vo vseobecnosti su tam katastrofalne (aspon kde som bol ja okolo Zadaru). Zaujimave, ze to Nemcom nevadilo - tych tam bolo jak nas..no a mileradi tam pustali eurace. Mozno boli vychodni...


Cize, ak clovek nechce infarktovat, tak ma ist v noci a riskovat mikrospanok - to je fakt uzasne. Ina alternativa asi nie je :-(


To ENC nie je iba pre nakladne auta ? Da sa to kupit aj na jednorazovu cestu ?

B; : Ked som teraz pozeral na mapu na nete, tak Zadar vyzeral, ze bol fakt pomaly v strede, ale tu automapu, co som kupil na benzinke, tam to vyeralo, ze je temer uplne na severe, tesne pod cipom hranice so SLO. Takze, som sa sekol. Ale zase, to bola chorvatska mapa, takze vlastne sa ani necudujem, ze bola nepresna :-)

BTW, tato diskusia je perfektna, uz som sa dozvedel kopec zaujimavosti, urcite viac nez po 3 dnoch googlovania o chorvatsku.
joe1024
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 855
Založený: 10. Jan 2008 12:40

Odoslaťod B; » 17. Sep 2008 09:03

patriot napísal:B;, joe1024: existujú pulty napájané po veľa desiatkach km, takže preto tie "nepresnosti" ... ja mám skúsenosti, že keď je sucho, veselo sa dá ísť 130 km/h a nikto to nepokutuje. To ISD odporúča ... a neviem o stacionárnych radaroch mimo estakád na obchvate Zagrebu a tuneloch.


Preco si myslis, ze ISD odporuca?
Ked svieti 80 km/h kruhova biela s cervenym ramom tak je to hadam zakazova znacka.
Maju ine znacky?

Ked som aj isiel bola 80/100 od krizovatky s A6 pri Karlovaci (Bosiljevo)
az cca po Benkovac.
Pricom po prechode cez Sveti rok sa pocasie prudko zmenilo, ale znacky pokracovali
Obrázok používateľa
B;
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 29
Založený: 04. Feb 2005 10:55
Bydlisko: Doma :-) v EU

Odoslaťod patriot » 17. Sep 2008 19:18

B; napísal:Preco si myslis, ze ISD odporuca?
Ked svieti 80 km/h kruhova biela s cervenym ramom tak je to hadam zakazova znacka.
Maju ine znacky?

Ked som aj isiel bola 80/100 od krizovatky s A6 pri Karlovaci (Bosiljevo)
az cca po Benkovac.
Pricom po prechode cez Sveti rok sa pocasie prudko zmenilo, ale znacky pokracovali


Ale veď samozrejme, že keď svieti 80 km/h - 100 km/h, tak máš tak ísť. ISD je samozrejme nad zvislým dopravným značením. Ale z praktických skúseností jednoducho viem, že keď je jasné počasie, vozovka je suchá a na ISD svieti niečo iné ako je 130 km/h a nejde o úseky, ktoré majú ostré zákruty (od H-SLO k Zagrebu), tak kľudne môžeš ísť 130 km/h a žiadny policajt pokutu za to nedáva. Nerobia takéto naschvály. :idea: Ja ale nikoho nenútim, aby porušoval rýchlosť, ale ak by si tam cestoval aj počas roka, tak by si sám videl, že ty by si bol sám, čo by to dodržiaval a videl by si aj policajtov na motorkách ísť okolo teba a nič ti za to nespravia. 8) Proste pohodička.

Ja čo viem, tak HR má iné zapojenia meteorologických zariadení a iné systémy zmien na rozloženie na celú sieť, lebo sa na tom šetrilo. Takže ak niekde prší, oznamy na ISD idú oveľa ďalej, než tak koľkokrát je. Obdobný "detail" ako slabá ochrana nadjazdových mostových pilierov alebo slabá sieť kvalitných odpočívadiel atď. Proste sa spojil bod A (Zagreb) s bodom B (Split) a ešte dlho potom sa riešia ďalšie veci ako dostavba odpočívadiel, nové ISD, vyvyšovanie kamenných zábran proti vetru atď.
patriot
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 256
Založený: 19. Máj 2008 20:52

Odoslaťod patriot » 17. Sep 2008 19:26

joe1024 napísal:V tuneloch maju radary ? Zaujimave. Tam totiz stale dodrziavam 80ku (aj ked idem mimo nich hoc aj 180), ale som tam zjavne jediny. Tipujem, ze miestni tam prefrcia tak 140-kou. Jeden stacionarny radar ma cestou meral na benzinke, ale zhodou okolnosti som siel len cca 140 - podla tachometra (cize realne tak 134), a to boli zjavne lenivi ma zastavit, lebo len kyvol rukou :-)

To ENC nie je iba pre nakladne auta ? Da sa to kupit aj na jednorazovu cestu ?


V tuneloch majú Chorváti podľa denníka Dalmacija mobilné radary. To je taká krabička, ktorá tam bežne svieti na ISD ako 80 km/h, ale zároveň dokáže vodiča odmerať. V dlhších tuneloch je radar na mieste pre odparkovanie pokazeného auta a v týchto miestach aj domáci rýchlosť dodržiavajú. Ja tadiaľ jazdím často a nie som jediný.

Ja mám modul ENC za 1241 Kn, zľavu za prejazd 8% a mám osobné auto do 3,5t, ale musím absolvovať 500 km diaľnic za mesiac. Platí to vždy vopred, takže ak jeden mesiac mám menej a hneď ďalší najazdím dosť tak aby bola norma splnená, zľava ide automaticky. Tá zľava má akože zvýhodňovať to, že si si kúpil zariadenie a nečakáš na mýtniciach. Prezident HAC-u prisľúbil masovejšiu ponuku pre všetky osobné autá do 3,5t do konca roka 2009 asi pred mesiacom v TV. :wink:
patriot
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 256
Založený: 19. Máj 2008 20:52

Odoslaťod joe1024 » 17. Sep 2008 21:04

Takze zatial nic pre tych co tam idu raz rocne. Na druhej strane, keby to mal kazdy, tak to vlastne zneguje vyznam, lebo sa vsetci budu tlacit na ENC mytnici :-)

Vdaka za tip na staticky radar, aj ked pred tunelmi mam respekt a idem tam vzdy pomaly. Ale mozno to pomoze niekomu inemu, co to tu len cita.
joe1024
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 855
Založený: 10. Jan 2008 12:40

Odoslaťod Cestár » 17. Okt 2008 09:10

Cestár
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 308
Založený: 14. Okt 2008 20:19

Odoslaťod zoky » 22. Okt 2008 11:51

Dnes slavnostne otvoria dialnicu A6 Zahreb-Rijeka. Dialnica dlha 146,5 km bola dokoncena na plny profil. Investicne naklady boli vo vyske 661,5mil. Eur.
Dnes tiez odovzdaju na uzivanie aj usek Goričan - Letenye a most Mura spajajuci dialnice A4 Zagreb-Goričan a M7 Budimpešta-Letenye.
Tymto je na plny profil dokoncena dialnica Budapest-Zahreb-Rijeka na paneuropskom koridore Vb. Z celkovej dlzke 496 km, v Chorvatsku sa nachadza 265 km. Prace na useku Gorican-most Mura stali viac ako 7mil. Eur a most Mura v dlzke 216 m 8mil Eur.

[url]http://www.hrt.hr/index.php?id=48&tx_ttnews[tt_news]=18391&tx_ttnews[backPid]=38&cHash=c12ede4593[/url]
zoky
nováčik
 
Príspevky: 9
Založený: 27. Jún 2007 17:24

Odoslaťod Dialniciar » 19. Nov 2008 20:49

Po diaľnici z Budapešti do Rijeky. Takmer päťstokilometrový úsek možno prejsť za päť hodín: http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=11183
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

... aktuálny stav ...

Odoslaťod Dialniciar » 19. Nov 2008 21:22

Diaľnica A5 Beli Manastir - Osijek - BiH, úsek Osijek-Dakovo

Dĺžka úseku: 31,2 km
Nadväznosť: napojenie na úsek Dakovo-Sredanci
Počet objektov: 28 (7 mostov, 3 viadukty, 1 podjazd, 17 nadjazdov)

tomuto dosť dobre nerozumiem :roll:
Ukupna duljina objekata na trasi iznosi 750 m.


MÚK: 3 (Osijek, Josipovac, Čepin)
Odpočívadlá: 2 (Dakovo sever, Beketinci)
Stredisko údržby: pri MÚK Čepin
ISD: Čepin, Osijek

Obrázok

Generálny zhotoviteľ: Konstruktor – inženjering d.d. Split
Podzhotovitelia a partneri: Viadukt d.d. Zagreb, Hidroelektra niskogradnja d.d. Zagreb, Strabag AG, Cesta Varaždin d.d., Zagorje Tehnobeton d.d. Varaždin, Osijek-Koteks d.d. Osijek i GIU Slavonska niskogradnja (Cesting Osijek, Gravia Osijek, PZC Slavonski Brod, Cestar Slavonski Brod, Cestorad Vinkovci i Vibrobeton Vinkovci).

Dátum dokončenia prác: 20.12.2008

Obrázok

Dokončené sú práce na monitoringu podzemných vôd, pracuje sa na ďalších zakázkach v oblasti vodohospodárskej politiky v rámci ďalekonosných sústav, robia sa prekládky sietí a ukončuje sa kanalizácia, ktorá značne tento úsek predražila oproti priemerom v krajine (stále nedosahuje cena na 1 km cenu za 1 km u nás).

Obrázok

Momentálne sa ešte napájajú všetky ISD na elektrickú sieť, kontrolujú sa všetky systémy a prvky ovládania bezpečnosti a stavu vozovky, dopravy a počasia.

Obrázok

Na všetkých 15 miestach je ukončený archeologický prieskum.

Obrázok

Zdroj: www.hac.hr
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Zimná služba v Chorvátsku

Odoslaťod Dialniciar » 19. Nov 2008 21:34

Od 1.11.2008 začala v Chorvátsku zimná služba pre údržbu diaľnic.

HAC tak pristúpila k 24h monitoringu a služieb v rámci diaľničnej siete. Na túto zimu sú k dispozícii 3 nové terénne autá s najmodernejšou výbavou a taktiež séria 19 nadstávb (korby na nákladné autá).

Obrázok

HAC udržiava cca. 768 km diaľnic, s tým, že v decembri 2008 sa otvára ďalších 47 km, čo znamená 20,5 mil. m2 asfaltového povrchu. HAC má na tento rok posilnenú spoluprácu so 65 súkromnými vozidlami v prípade akútnej potreby.

Obrázok

Všetky sklady posypových materiálov a chemických posypových materiálov sú plné na 100% a v prípade potreby sú zaistené dodávky aj počas zimy.

Od 1.11.2008 zároveň funguje meteorologická služba už aj na jednotlivých dispečingoch HAC, čo urýchľuje možnosti údržby a znižuje závislosť na iných meteorologických službách. Na 800 km diaľnic tak pripadá automaticky aj celá sieť meteorologických prvkov, spolu presne 80 sleduje naraz stav teploty vzduchu, teploty vozovky, silu a smer vetra).

Obrázok

Zimná služba potrvá do 31.3.2009.

Zdroj: www.hac.hr
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod eucitizen » 19. Nov 2008 21:53

No Dialniciar, neviem ta veta je divna. V preklade to znamena ze celkova dlzka objektov na trase je 750 m ...zeby tam chybala jedna 0?
Obrázok používateľa
eucitizen
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 04. Feb 2005 00:43

Odoslaťod Dialniciar » 19. Nov 2008 21:58

Je to aj v originálnom texte ... možno tam majú chybu.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod eucitizen » 19. Nov 2008 22:00

hej videl som to, to nebolo voci tebe ale voci textu :)
Obrázok používateľa
eucitizen
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 04. Feb 2005 00:43

Odoslaťod Dialniciar » 05. Jan 2009 22:33

Toto je radosť tých Chorvátov sledovať ... :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=11367

Jeden z viaduktov a priľahlý terén:
Obrázok

Podľa novín Slobodna Dalmacija sa otvoril 43 km dlhý úsek, podľa oficiálnej stránky cestárskeho webu je to 40 km. :roll:

A to znovu pripomínam, že to je krajina, v ktorej ubehlo len 13 rokov od 5-ročnej vojny. :idea:

Kratšia správa k tomuto aj tu: http://www.hac.hr/index.php?task=inf&id ... 2148&page= .

A po malom hľadaní som zistil, že som to preložil dobre: http://www.chorvatsko.cz/aktual/081230_ ... ravca.html . :wink:

Taktiež je v prevádzke aj krátky úsek na diaľnici A10 od hraníc s Bosnou a Hercegovinou do Ploče. Úsek Kramatići - Čeveljuša v dĺžke 7,5 km predstavuje 7,5 km I. etapy výstavby medzi prístavom a diaľničným uzlom Ploče. Tu boli náklady na výstavbu oveľa vyššie (v prepočte na 1 km) a síce 882.982.850,83 kún bez DPH. Je to preto, že tu je viac náročných objektov: 6 viaduktov, 3 tunely atď., spolu 26% dĺžky. Zatiaľ sú na 2+2 pruhy 4 km, ostatná časť je postavená na 1/2 profil.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 05. Jan 2009 22:38

V r. 2009 sa v rámci A1 predpokladá:

*otvorenie druhej tunelovej rúry na tuneli Mala Kapela
*otvorenie druhej tunelovej rúry na tuneli Sv. Rok
*začiatok výstavby 27 km úseku na A1 na území polostrova Pelješac
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 06. Jan 2009 15:52

Ďalšie informácie k novému úseku na A1:

http://www.mmpi.hr/default.aspx?id=5412 - Ministerstvo mora, dopravy a infraštruktúry HR

Pohľad na diaľnicu
Obrázok

Jeden z 2 presypaných tunelov ponad A1 - biokoridor:
Obrázok
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 13. Jan 2009 16:43

Hrvatske ceste, d.o.o. :arrow:

http://www.hrvatske-ceste.hr

Naša obdoba SSC. :idea: :arrow:

V súčasnosti stále realizuje 3 obrovské projekty:

Obchvaty Splitu
Obchvaty Rijeky
Projekt most a tunel Pelješac (skráti cestovanie o 50 km)

http://www.mmpi.hr/default.aspx?id=413
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 13. Jan 2009 16:45

Kvôli finančnej kríze sa dostane na projekt Pelješackého mostu v r. 2009 o 200 mil. HRK menej, teda len 300 mil. HRK (cca. 1,2 mld. SKK). Most sa stavia ďalej, ale pomalšie. :arrow:

http://www.mmpi.hr/default.aspx?id=5378
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 14. Jan 2009 17:22

Hrvatske autoceste d.o.o. (HAC) majú na starosť diaľnice A1 (dionica Bosiljevo-Ravča), A3 (Bregana – Lipovac), A4 (granica RH - Goričan – Zagreb), A5 (Đakovo – Sredanci). Spolu 814,09 diaľničných km. K tomu 65 diaľničných križovatiek (a iných mimoúrovňových križovatiek) a 73 odpočívadiel. :idea:

Ostatné diaľnice spravujú 3 súkromné spoločnosti:

Bina Istra :arrow: http://www.bina-istra.hr/
Autocesta Rijeka-Zagreb :arrow: http://www.arz.hr/
Autocesta Zagreb-Macelj :arrow: http://www.azm.hr/
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 14. Jan 2009 17:28

Veľmi zaujímavý materiál: Stratégia turistického rozvoja 2009-2019 :arrow:

http://www.mmpi.hr/UserDocsImages/61_01.pdf

*predkladané na vládu to bolo v decembri 2008
*schválené parlamentom to bolo v januári 2009
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RK v EÚ

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 19 hostí.