K týmto údajom, ktoré som napísal ešte dodám trocha
ŠÚ SR.
NÁKLAD: Máj 2023 + trendy od 2022Objem nákladnej prepravy v máji dosiahol 19,8 milióna ton tovaru, čo predstavovalo medziročne pokles o 13,2 percenta.
V medziročnom porovnávaní
pokračoval pokles objemu prepraveného tovaru od júla 2022. Na celkový pokles mala výrazný vplyv najmä hlavná zložka odvetvia – cestná doprava, ktorá tvorila trojštvrtinový podiel na prepravenom objeme tovaru.Po cestách sa prepravilo medziročne o 8 percent menej tovaru. Rovnako preprava
po železnici zaznamenala
medziročný pokles o 7,1 percenta, menší objem tovaru sa medziročne previezol už druhý mesiac po sebe. Váhovo najmenšia zložka – ostatná doprava zaznamenala medziročný pokles o 13,4 percenta.
Výkony v nákladnej doprave, ktoré zohľadňujú aj prepravné vzdialenosti, v máji predstavovali 3,4 miliardy tonokilometrov, zaznamenali tak pokles oproti rovnakému obdobiu minulého roka o 3,1 percenta. Napriek medziročne nižšiemu objemu prepraveného tovaru cestná doprava zaznamenala v máji rast výkonov o 0,5 percenta.
Jej výkonnosť rástla druhý mesiac vplyvom dvojciferného rastu výkonov v neverejnej doprave, v máji o 13,7 percenta. Naproti tomu, železničná doprava zaznamenala medziročný prepad výkonov o 11 percent.
OSOBNÁ DOPRAVA: Máj 2023 + trendy od 2022Počty cestujúcich medziročne vzrástli o 9,5 percenta na 60,4 milióna prepravených osôb.
Dvojciferne rástla cestná doprava, a to vplyvom výrazne vyššieho využívania MHD. Mestskou hromadnou dopravou sa v máji prepravilo medziročne o 28,1 percenta viac cestujúcich, čo predstavovalo rekordnú hodnotu viac ako 37,5 milióna cestujúcich.
ostatná cestná doprava bez MHD zaznamenala dvojciferný pokles cestujúcich o 16,3 percenta. Zvýšený záujem dosiahla aj preprava po železnici, o 3,8 percenta. Pokles zaznamenala vodná doprava, letecká doprava a skladové a pomocné činnosti.
Výkony osobnej dopravy, ktoré zohľadňujú aj dĺžku ciest, v máji dosiahli 807 mil. osobokilometrov, v porovnaní s vlaňajškom boli vyššie o takmer 8 percent. Prepravné výkony naďalej rástli, po ceste boli vyššie o 12,8 percenta a železnici o 3,2 percenta.
Preto klesol výber mýta, preto evidentne ľudia aj presadli z áut do verejnej dopravy. Iba údaje za apríl-máj naznačujú, že by 2. polrok mohol byť v mýte priaznivejší. Či to bude stačiť na vyrovnanie poklesu z 1. polroka sa uvidí, keďže v lete sú celozávodné dovolenky a obmedzenia pre tranzit, no črtá sa silná sezóna osobnú dopravu, čo by sa na známkach mohlo viac odraziť.
To, že prečo sa prepravuje tak výrazne menej nákladu je ťažko vysvetliť, keď nevidíme celoročné výsledky (budú v polroku ´24) za priemysel a stavebníctvo u nás. Možno sa viac rušia nočné smeny, reálne sa menej vyrába (menej sa vyváža (viz Rusko) do Číny, lebo tam je silný nástup EV. Na západe sa tiež prepravuje menej nákladu oproti roku 2019, ale nie o 8% menej, no niekde medzi 2 až 4%. Nášmu priemyselu tiež stále niečo chýba. Napríklad vo VW to boli naposledy obyč. bezp. pásy, pre ktoré stáli celé série áut vonku ...
Z tohto treba vychádzať voči tomu, aké budeme mať príjmy zo spoplatnenia našej infraštruktúry. Platí sa aj za žel. cestu.