devil napísal:to moze byt tym, ze som neratal dva roky dobu vystavby ale ratal som to ako hodnotu ku dnu dostavby, teda dva roky minus. Co sa tyka udrzby a generalky, tak som to odhadol na cca 80 mil rocne (co som prestrelil evidentne) a ta generalka netusim, to je cisto z brucha.
trochu som to laicky pocital, no v kazdom pripade mi to vyslo viac ako su terajsie naklady ale s udrzbou a generalkou to moze vyjst tak isto. samozrejme za predpokladu ze splatky nebudu najskor vyssie a potom nizsie, tym by casova hodnota penazi zavazila menej, a za predpokladu ustrazenia tych zmluv. pri 3nasobnej cene to uz ale vyzera dost zle.
devil, ked si hodis do excelu funkciu:
- Kód: Vybrať všetko
=PV(3%;30;1,4)
tak ti vyjde cislo present value. To je jednoduche, pretoze platby su konstantne...
Pre stavbu + udrzbu statom je to uz zlozitejsie, treba pouzit funkciu NPV, kde zadas seriu hodnot a discount factor. To je ale mozne oblbnut, kedze predpokladame, ze udrzba bude kazdy rok rast o inflaciu a zaroven to o inflaciu budeme ocistovat, cize efekt je, ze mozes dat konstantne 50 mil rocne. Okrem toho ratam kazdych 10 rokov s mensou opravou v hodnote 500 mil. a na konci s generalkou povedzme 5 mld. (tych 10 bolo prestrelenych). To su podla mna realne cisla. Kedze sa nebudeme trapit diskontovanim, pretoze vsetko vsetko budeme ratat v sucasnych cenach, tak mas potom jednoduchu matematiku: 21 mld + (0,05mld*30R) + 2*0,5mld + 5mld = 28,5 mld.
Takto nejako som to ratal ja ... Samozrejme sa mozeme skriepit, ci bude generalka 5 mld v dnesnych cenach alebo 3 alebo ci nebude treba riesit povrch skor, resp castejsie ... ci to bude beton, alebo asfalt ... v kazdom pripade je jasne, ze PPP pri najnizsej ponuke vychadza porovnatelne s riesenim cez stat.
Ja mam na to taky nazor, ze ministerstvo teraz povedalo, ze ponuky su vyssie ako ocakavali aby ziskali pri rokovaniach s potencionalnymi koncesionarmi manevrovaci priestor. V zasade vsak minimalne najnizsia ponuka predstavuje porovnatelnu zataz pre statny rozpocet, len rozlozenu do 30 rokov rovnomerne oproti vysokej investicii na zaciatku pri statnom stavani. To je jediny rozdiel, z financeho hladiska nezanedbatelny.
Samozrejme ako som spomenul, zasadne veci su v rizikach, dodatocnych platbach, narokovatelnosti penale pri neplneni zmluvy, atd ... nase konstrukcie su velmi laicke