Nie je spravne si mysliet ze PPP vyriesi vsetky problem v dialnicnej oblasti. Tym myslim ze SR nie je krajina ktora si moze dovolit PPP na velky rozsah, na vela narocnych dialnicnych stavieb. Co je to vela je otazka - ale ja by som odhadol stavebne naklady na urovni 100 mld. SKK je podla mna hranica na dalsich 15 rokov. To je pre radikalnych pravicovych ekonomov ktori si myslia ze trh vsetko vyriesi - co nie je pravda a v oblasti PPP trh dokaze byt prave aj PPP zniceny.
Nie je spravne podpisat zmluvu a potom od nej odstupovat - to je len tak pre moznych politikov ktori si to tu citaju. Nech to bude akakolvek vlada - nedostupovat, ale snazit sa zmenit podmienky - na tom sa da stavat vzdy.
Nie je spravne nezaclenit PPP a nechat na vystavbu dialnic sumu mensiu ako 30 mld. SKK rocne.
PPP sa rozsiruje na celom svete - pretoze cely svet "bojuje" s vysokymi cenami ropy a vobec hlada sa sposob ako vyrobit viac energie a ako s nou setrit a cely svet "bojuje" s reformami zdravotnictva a dochodkov - pretoze ludia ziju dlhsie ale dlhsie aj v dochodkovom veku a to zatazuje statne rozpocty bez ohladu na to aka vlada vladne.
Infrastruktura sa stavia na 40-50 rokov, tolko vydrzi - dokaze odolat - bez akychkolvek vacsich oprav. Potom treba napriklad na dialnici vymenit podlozie, aj vrchnu vrstvu atd. a vacsinou aj zlepsit parametre. Posledna velka vojna skoncila v r. 1945 a uz je cas modernizovat dialnicne siete v kazdej vyspelej krajine v EU, aj v USA atd. Je to problem pre kazdu vladu - pretoze treba na zeleznice, cesty, letiska, vodne cesty pretoze svet okrem toho vsetkeho co som napisal uz je zalozeny na prepracovanom logistickom systeme pretoze sa nevyraba na sklad, pretoze vsetko vyrabaju pocitace a vsetko je automatizovane, ludia musia byt viac vzdelani, to viac stoji stat, ktori to musi podporovat - pretoze vela ludi nema na lepsie vzdelanie ale bez toho by boli nezamestnani - ... vyspele krajiny pochopili ze sa treba spojit a je tu EU/OECD/NAFTA/G7-8/... a aj OPEC atd. a samozrejme aj rozne dalsie G ktore zdruzuju Afriku, Aziu, Oceaniu atd. - kde je nejaky spolocny rozpocet zalozeny na solidarite bohatych - aby sa chudobni mali lepsie aby nebola extremna chudoba a nenavist a aby nebol terorizmus a aby sa lepsie dohodli ceny ropy atd. a aby jednoducho sa financovali tie najnarocnejsie projekty ktore su nutne stale viac ale stale viac na ne jednotlive staty/vlady nemaju dostatok penazi. Dnes aj firmy uz sa spajaju tie najvacsie, vznikaju fuzie v hodnotach 20-50 mld. USD/EUR a to od farmaceutiky, chemickeho priemyslu, oceliarenstva, ropnom priemysle, ... a riesia sa danove sustavy, male krajiny maju 0% dane alebo len 5% dane ale len preto ze su male - nemusia mat automatizovane tovarne, logistiku - maju vypelu dopravu ale v malom rozsahu ... a jednoducho je cas potrebnosti investovat cca. 100 mld. EUR do len modernizacie dialnicnej siete v EU. Ako to financovat ked su to 2/3 celorocneho rozpoctu EU, ked Nemecko, Francuzsko, Portugalsko, Madarsko, Grecko atd. nemaju samotne dostatok penazi
Ako financovat dalsie oblasti
Nastava potreba investovat v celej EU na modernizaciu zeleznic 150 mld. EUR ale kde na to vziat peniaze ked aj bytova politika vyzaduje investovat 400 mld. EUR len na modernizaciu
Ako
EU ma svoje ciele - ale nevie sa na nich dohodnut a prichadzaju dalsie ciele - politicke, vstup Turecka, Chorvatska, Rumunska, Bulharska, Ukrajiny do EU ako a kedy z coho financovat zakladne body ako infrastruktura, regionalny rozvoj, zivotne prostredie, socialna oblast (kurzy nie davky) a polnohospodarstvo
USA ma svoje ciele - boj proti terorizmu, energetika, infrastruktura, obrovske deficity statneho rozpoctu, obrovske vydavky vlady na army a rastuca extremna chudoba (30 mil. Americanov je chudobnych - bezdomovci, ... ale USA ma nizke dane a menej investuje do tejto oblasti). Ako to financovat vsetko naraz a dnes
Japonsko ma svoje ciele - dochodkova reforma, rastuce dlhy, zemetrasenia. Ako to spravit ked rastu energie, ked rastu naklady na obnovu nakladnej a odolnej infrastruktury
Rusko ma svoje ciele - zvysit rozpocet hlavne cez ovladnutie ropneho a plynarenskeho priemyslu, aj tazba zlata atd. - a zvysit investicie vsade - doprava, army, ... ale cielom je aj silne Rusko - riesit Dagestan, Chechenia ...
Afrika ma svoje ciele - riesit HIV, ked 60% krajin ma velke problemy s HIV - az 1/4 obyvatelov uz prichadza na svet s tymto virusom ... zdravotnictvo a hlad treba riesit a problemy s vela obyvatelmi ...
...
Rozdiel medzi vyspelym a chudobnym svetom nie je takmer ziadny v jednej oblasti - kazdy ma perfektne vypracovane plany ako co riesit - kolko penazi bude treba dalsich 10-20 rokov na kazdu oblast. To je v poriadku - ale na to treba vykon v ekonomike kazdeho statu aby bolo z coho financovat "spolocne projekty" inak sa to neda.
V dialniciach prichadza zmena. Pomaly prichadza pretoze to nie je jednoducha zmena. O cene nema vyznam sa rozpravat - PPP je dlhom, leasingom ktory ale vyspely svet za oficialny dlh nepovazuje, podobne ako ani rozne dialnicne spolocnosti - su to "kryte" dlhy vyspelym svetom aby sa dalo investovat a "tvarit sa" ze vsetko je OK v kazdej ekonomike - keby to tak bolo tak je PPP vsade. Nie je - pretoze kazda krajina vie ze tym ze to je "tolerovane predrazenie" tak velmi opatrne vyuziva tieto moznosti. Doteraz nemusel nikto ale dnes uz je to velmi potrebne - dochodky, reformy, dlhy - kazdy dlhuje kazdemu, ale to neprekaza zatial nikomu. Co by bolo keby USA, EU atd. vyhlasili "bankrot"
Nejaka kriza atd. - ale bankovnictvo a rozne meny by na tom boli najhorsie. Preto globalizacia, preto silne spolocenstva, preto vela planov a preto stale vacsie problemy s chudobou a bohatstvom. Dnes ropa je nastroj - vojny. Nie prosperity. Podobne voda v niektorych oblastiach, je nas 6 mld. a bude nas v r. 2050 9 mld. a bude nas viac - mozno nejake epidemie atd. zastavia narast ludi, mozno bude aj pokles, mozno sa Zem "zrazi" atd. - ale na "mozno" sa neda spolahnut - my sme tu teraz.
Priekopnik PPP je stat s nazvom - Spojene Kralovstvo Velkej Britanie a Severneho Irska (GB). Zacalo to uz dost davno a dokonca aj v zelezniciach. Problamaticka osobna doprava - stratova, ludia chcu viac rychlost, viac elegancia, viac luxux, ale je to strata - tak to bude PPP podoba. Privatizacia zeleznice - osobnej dopravy v GB prislo do takeho stadia ze sukromny vlastnik musel dosahovat zisky a tak investoval do rychlosti - ale nedalo sa - prepustil ludi, zrusil niektore spoje, zvysil cenu listkov atd. - vysledok bol
- vlaky jazdili dlhsie nez predtym, nemali nadvaznost, bolo menej liniek - a pozitivny efekt nebol nikde ani pre stat - ani pre PPP. Vlada musela zeleznice odkupit. Zlyhanie
Nie - poucenie - prichadza aj 2. privatizacia zeleznic - vysledok bol taky isty. A zeleznice v GB su dnes na tom dost vzadu nez priemer EU - ...
Dialnice a PPP. Rozdielom dialnic a pouzitia PPP je v tom ze PPP ma sancu vybudovat dialnicu tak aby bola v zisku - ale nie za 10 rokov ale za min. 20 a niekedy az 50 rokov. V tomto je vyhoda pre stat ze preplatenie bude dlhodobeho efektu a pre PPP ze je cas na navratnost nie prvych 10 rokov ale nasledujucich 20 rokov. Rizika su v zmluvach - na jednej strane odborne teams za PPP a na druhej strane vacsinou max. len niekolko poradcov a expertov na dohodnutie zmluvy. Musi to tak byt - ide o vela. Aj pre stat ale hlavne pre tych co budu 10 rokov v strate. Len investuju. Pri roznych dlzkach je otazkou aj nasledna udrzba - vzdy plati ze za 40-50 rokov treba zasadne modernizovat - tomuto sa chce PPP vyhnut a tak spravi vsetko pre to aby PPP trvalo max. 30-40 rokov co je aj isty max. cas v dnesnom "moznom nebezpecnom a neistom svete". Treba si uvedomit niekolko dolezitych faktov
1. Vzdy budu exitovat aj take firmy ktore budu chciet len "vytazit" z PPP a ktore budu vzdy podla mna