Moderátor: Moderátori
Diaľničiar napísal:Spôsob financovania diaľnic je všade vo svete rovnaký. Tým hlavným investorom by mal byť a aj je v konečnom dôsledku štát. Pretože aj keď stavia súkromný kapitál, tak štát spláca a splatí viac.
Diaľničiar napísal:Ja som za to, aby štát dával na výstavbu diaľnic aspoň 25 mld.sk S touto sumou sa už dá stavať aj D1 a aj R1+R2 a obchvaty miest. Nie je to na opravu ciest, ešte tak max. na opravu D a R. Z tých 25 mld.sk by dával štát 15 mld.sk a 10 mld.sk by išlo z fondov EÚ a úverov.
Diaľničiar napísal:Prípadne by sa tá suma dala doplniť aj zo súkromného kapitálu, ale ten je pre štát (podotýkam pre štát, nie pre staviteľa ani investora) najnevýhodnejším spôsobom, ešte horším ako vziať si úver, aj keď teraz sme v EÚ a sú tu kritériá pre neprekračovanie schodku rozpočtu nad 3% HDP ročne, preto aj vznikla Národná diaľničná spoločnosť, pretože ona si bude síce brať úvery na výstavbu diaľnic, ale tento dlh sa nebude oficiálne započítavať do štátneho dlhu SR. Konkrétne v r. 2005 si má vzieť úver vo výške 4 mld.sk.
feroslav napísal:Diaľničiar napísal:Spôsob financovania diaľnic je všade vo svete rovnaký. Tým hlavným investorom by mal byť a aj je v konečnom dôsledku štát. Pretože aj keď stavia súkromný kapitál, tak štát spláca a splatí viac.
Toto nie je pravda. Existujú aj súkromné diaľnice bez príspevku štátu, alebo za účasti štátu ako jedného z rovnoprávnych akcionárov. Talianske diaľnice sú od samého počiatku súkromné. Francúzske diaľnice boli spočiatku štátne, dnes je prevažná väčšina v súkromných rukách - akciové spoločnosti s účasťou či bez účasti štátu, ale podľa obchodného práva, viď stránku Association des Sociétés Francaises d'Autoroutes et d'Ouvrages http://www.autoroutes.fr/
Pravda je, že ak štát chce kamuflovať finančné toky, prostredníctvom PPP (public-private partnership) tak dokáže urobiť lepšie, než kebhejednal priamo na vlastné triko.Diaľničiar napísal:Ja som za to, aby štát dával na výstavbu diaľnic aspoň 25 mld.sk S touto sumou sa už dá stavať aj D1 a aj R1+R2 a obchvaty miest. Nie je to na opravu ciest, ešte tak max. na opravu D a R. Z tých 25 mld.sk by dával štát 15 mld.sk a 10 mld.sk by išlo z fondov EÚ a úverov.
Toto je typický postoj stavbára, čo čaká na kontrakt - dajte viac peňazí a budete šťastní. Iný postoj zaujme daňový poplatník - nech platí ten, čo jazdí a zaplaťte si to z mýtneho. Iný postoj zaujme motorista, alebo sused vlastník pozemku pri diaľnici. Toto je dobré si uvedomiť, lebo to vysvetlí mnohé.Diaľničiar napísal:Prípadne by sa tá suma dala doplniť aj zo súkromného kapitálu, ale ten je pre štát (podotýkam pre štát, nie pre staviteľa ani investora) najnevýhodnejším spôsobom, ešte horším ako vziať si úver, aj keď teraz sme v EÚ a sú tu kritériá pre neprekračovanie schodku rozpočtu nad 3% HDP ročne, preto aj vznikla Národná diaľničná spoločnosť, pretože ona si bude síce brať úvery na výstavbu diaľnic, ale tento dlh sa nebude oficiálne započítavať do štátneho dlhu SR. Konkrétne v r. 2005 si má vzieť úver vo výške 4 mld.sk.
Na túto tému viď http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=446
Ak štát jedná ako jeden z akcionárov podieľajúcich sa na výnosnom podniku, investuje a počíta si zisk. Ak je štát v pozícii Slovenskej republiky s potrebou kamuflovať bankrot koncepcie výstavby diaľnic a chce, aby to všetko zaplatil súkromný kapitál, ale výstavba má katastrofálne IRR a teda celkové ekonomické vyhliadky, všetko vyzerá inak. Tak, ako to načrtol Diaľničiar, česť jeho pamiatke.
Caesar napísal:Diaľničná výstavba na Slovensku napreduje stále pomaly.
Mám pre vás otázku, že akým spôsobom by sa podľa vás mala výstavba diaľnic financovať?
Pri všetkých možnostiach sa automaticky počíta aj s fondami EÚ.
wazari napísal:Trosku zareagujem na mel-a.
S tym PPP to nevidim az tak optimisticky (ako vhodneho zdroja financovania). Prvy priznak je uz to, ze z povodneho PPP zameru ministerstva dopravy sa uz vypustilo zopar usekov - vychod a Ruzomberok. PPP bude treba aj splacat, myto na to stacit nebude (v dohladnej dobe urcite nie), takze zo statneho rozpoctu. No a tam sa urcite nevezme zo skolstva alebo zdravotnictva, ale z dialnicneho balika - hlavne ked budeme musiet strazit 3% deficit statneho rozpoctu. Kedze sa to rozlozi na dakych 30 rokov, nebude to "az" taka palka, ale peniazmi na dialnice to zamava.
No a EU fondy. Tie su vzdy iba doplnok. Celkovo by sme v blizkej buducnosti mali asi dostat z EU viac penazi ako doteraz (este nikto nevie kolko), otazne je, kolko z nich pojde na cesty. Teraz je tam penazi na 3 roky na 5 usekov (velmi zjednodusene povedane). Na tych 7 rokov tam bude na 15 usekov? A este som pocul, ze sa uvazuje niektore useky pri Ziline preplatit spatne z fondov EU, co znizi EU balik v buducom obdobi a ktovie, co sa stane s usetrenymi peniazmi.
Preto som hlasoval za SR + uvery.
kaviarista napísal:Caesar, tak s tymto modelom by som na 95 perc. suhlasil.
Problem by bol ale ten, ze ak by namiesto 35 mld. bolo v reali vyclenenych napr. 28 mld. , nekratili by sa financie proporcionalne, ale niektorym usekom by boli odobrate financie v plnej vyske, inym nie. To by bola najvacsia hrozba pre spravodlivost navrhu.
A ja osobne tym 35 mld. neverim, aj ked samozrejme by som si prial aby tomu tak bolo.
Andrej napísal:Uvidíme, aké sa namerajú tento rok intenzity na úsekoch D1, kde sa plánuje PPP. Ak bude ďalej pokračovať vysoký nárast vozidiel na týchto úsekoch, nebude potom potrebné až toľko doplácať a predraženie nebude také veľké. Preto som hlasoval za financovanie diaľnic štátom, EÚ, úvermi aj PPP.
Tomu krachu PPP v Maďarsku však nechápem - výšku mýtneho si nemôže určiť štát, ak je zaviazaný doplácať rozdiel? Veď potom si zhotoviteľ úseku môže určiť akékoľvek mýto ...
čavo napísal:Caesar,
Všimol som si, že PPP by bolo splácané z mýtneho systému a diaľničných známok. Ale nenašiel som tam informáciu, z akého balíka peňazí by boli splácané klasické úvery.
For All,
z akého balíka peňazí sa vlastne teraz splácajú pôžičky na cestnú infraštruktúru, prípadne špaciálne diaľnice?
čavo napísal:Vďaka.
Našiel som si tam odpoveď, že sa vlastne nepožičiavajú peniaze na nejaký účel, ale proste na preklenutie schodku štátneho rozpočtu a tak sa k tomu aj stavia pri splácaní.
Úvaha: Rád by som vedieť, kedy sa vlastne dlhy splatia, keďže sa ani neuvažuje o prebytku.
To nebola otázka, ale len taký povzdych.
Naspäť na Public Private Partnership (PPP) + financovanie projektov
Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.