1. balík projektov PPP

sekcia venovaná financovaniu nielen diaľnic, ale aj ostatných projektov s hlavným zameraním na Public Private Partnership

Moderátor: Moderátori

Re: 1. balík projektov PPP

Odoslaťod Andrej » 14. Dec 2010 18:04

Toto uz vyzera na definitivny koniec sporov o 1. balik PPP
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky uzavrelo s koncesionárom takzvaného prvého balíka PPP, spoločnosťou Slovenské diaľnice dohodu o urovnaní. Ministerstvo sa vzdalo svojho nároku na pokutu v súvislosti s finančným neuzatvorením projektu, vo výške 10 miliónov Eur a koncesionár sa vzdal svojho nároku na úroky z omeškania vzťahujúce sa na platbu za prípravné práce vo výške cca 355 tisíc Eur. Obidve strany sa súčasne zriekli akýchkoľvek nárokov v súvislosti s koncesnou zmluvou v budúcnosti.

viewtopic.php?f=35&t=14688
A este k tomu môzu slovenske firmy bojovat aj o useky 3. balika. Zeby zhoda okolnosti, ze sa dohodli tesne po pade PPP3?
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: 1. balík projektov PPP

Odoslaťod pohodak » 14. Dec 2010 19:42

snad uz prestanu vymyslat a postupia aj dokumentaciu
Everything that can be counted does not necessarily count; everything that counts cannot necessarily be counted.
pohodak
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 0
Založený: 20. Apr 2006 13:49
Bydlisko: PK

Re: 1. balík projektov PPP

Odoslaťod Ondra O.K. » 15. Dec 2010 08:54

Na druhou stranu uznejte ze 10 milionu vs. 355 tisic Eur je trosku nevyvazeny pomer dohody..
Obrázok používateľa
Ondra O.K.
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 573
Obrázky: 112
Založený: 28. Aug 2006 14:58

Re: 1. balík projektov PPP

Odoslaťod aquila » 15. Dec 2010 09:56

az moc ... co uz bolo to len bububu ..
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Re: 1. balík projektov PPP

Odoslaťod Andrej » 15. Dec 2010 10:11

Ani by som nepovedal, kedze 10 mil.€ by MDVRR nevysudilo ani keby sa postavili na hlavu.

Treba dufat, ze po tejto dohode si uz nebudu navzajom hadzat polena pod nohy a tendre aj stavby prebehnu co najhladsie.

Btw, myslim, ze tuto temu ani teraz netreba zamykat. Vasne uz opadli a aspon môzeme v buducnosti porovnavat, o kolko lacnejsie vyjdu tieto stavby v rezii statu.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: 1. balík projektov PPP

Odoslaťod Andrej » 13. Jan 2011 13:06

Zrejme definitivne uzavretie pripravnych prac za I. balik:

http://www.e-vestnik.sk/Vyhladavanie/Oz ... tail/20203

ODDIEL V. VÝSLEDOK PLNENIA ZMLUVY
V.1. UZATVORENÁ ZMLUVA
V.1.1. Názov a označenie zmluvy
Koncesia na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu diaľnice D1 Dubná Skala - Ivachnová, Jánovce - Jablonov, Fričovce - Svinia, projekt PPP, Koncesná zmluva č. 75/280/2009
V.1.2. Dátum uzatvorenia zmluvy
15. 4. 2009
V.3. SPLNENIE ZMLUVY
V.3.1. Plnenie zmluvy bolo ukončené dodaním predmetu zmluvy
Nie.
Ak plnenie zmluvy nebolo ukončené dodaním predmetu zmluvy, uveďte dôvody a spôsob ukončenia zmluvného vzťahu alebo zrušenia zmluvy: Plnenie zmluvy bolo ukončené z dôvodu nesplnenia odkladacích podmienok, ktoré boli ustanovené v Koncesnej zmluve.
V.3.2. Pôvodná zmluvná cena
Hodnota s DPH: 3 310 582 000,0000

Skutočne zaplatená cena za predmet zmluvy
Hodnota s DPH: 37 991 260,5200 EUR

Odôvodnenie rozdielu medzi pôvodnou zmluvnou cenou a skutočne zaplatenou cenou za predmet zmluvy: Suma, ktorú verejný obstarávateľ uhradil Koncesionárovi bola za prípravné práce, ktoré na stavenisku prebehli.
V.3.3. Trvanie zmluvy
Trvanie: v intervale.
Začiatok: 15. 4. 2009
Ukončenie: 31. 8. 2010


ĎALŠIE INFORMÁCIE
Zmluva bola ukončená predčasne z dôvodu nesplnenia odkladacích podmienok Koncesnej zmluvy.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: 1. balík projektov PPP

Odoslaťod badger-FB » 19. Máj 2022 21:40

Diaľnica D1, 1. etapa, Slovensko

https://bankwatch.org/public-private-pa ... 1-slovakia

Kontroverzia o diaľnici D1 prišla z dvoch uhlov pohľadu: po prvé, keďže kritici PPP tvrdili, že je predražené, a po druhé, predkladateľ projektu sa rozhodol nepostupovať po trase odporúčanej v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie, namiesto toho si vybral trasu, ktorá by mala vplyv na chránených území Natura 2000.

Projekt mala financovať EBOR aj EIB, ale v dôsledku žiadostí občianskej spoločnosti Európska komisia projekt preskúmala a nebola schopná dať EIB súhlas na poskytnutie pôžičky.

Finančná uzávierka projektu sa opakovane odďaľovala av lete 2010 sa nová slovenská vláda, ktorá projekt v každom prípade kritizovala, rozhodla neudeliť ďalšie predĺženie termínu financovania. PPP sa zrútilo a cesta sa teraz môže stavať z verejných zdrojov, avšak obavy o životné prostredie zostávajú.

    Kľúčové problémy:
    - nízka hodnota za vynaložené prostriedky
    - možná manipulácia porovnávacieho výpočtu verejného sektora
    - nedostatok prenosu rizika po
    - konflikte fázy výstavby s ochranou prírody

Prehľad

Projekt PPP D1 I. etapa slovenských diaľnic na Slovensku sa snažil prepojiť ekonomicky bohatšiu západnú časť Slovenska s menej rozvinutou východnou časťou.

Európska investičná banka (EIB) schválila pôžičku na projekt v decembri 2008, ale do leta 2010 ešte nedostala schválenie projektu od Európskej komisie. V apríli 2010 EBOR schválila pôžičku na projekt vo výške 250 miliónov EUR, pričom sa očakáva, že zvyšok financovania poskytne osemnásť komerčných bánk.

Nasledujúce nedostatky v projekte však spôsobili, že projekt bol na Slovensku predmetom značnej kontroverzie a nakoniec viedli ku kolapsu PPP.

Nedostatky projektu

Obrovské – a rastúce – náklady
V štvrtom dodatku ku koncesnej zmluve bola nominálna cena PPP na 30-ročnú životnosť zmluvy 9,128 miliardy EUR v porovnaní s už aj tak značne značnou pôvodnou cenou 7,822 miliardy EUR .

Pre slovenské verejné rozpočty to predstavovalo výraznú záťaž. Oficiálny dlh verejnej správy Slovenska bol v roku 2010 približne 40 percent, no podľa Inštitútu INEKO by to pripočítaním balíkov PPP diaľnic D1 a R1 presiahlo 50 percent.

Do PPP či nie do PPP?

V apríli 2009 boli zverejnené údaje Ministerstva dopravy SR porovnávajúce komparátor verejného sektora (PSC) s variantom PPP pre projekt. Zistila výhodu implementácie PPP tesne nad 5 percent.

Bez zverejnenia rozsiahlejšieho dokumentu, na ktorom sa zakladalo, sa niektoré z použitých predpokladov javia ako veľmi pochybné, najmä „skorší nástup vybraných sociálno-ekonomických výhod“ v rámci PPP, čím sa k možnosti PPP zjavne pridáva hodnota 593 miliónov EUR. .

Vyzerá to veľmi optimisticky. Rovnako nie je jasné, ako ministerstvo dospelo k číslu 221 miliónov eur na presun rizika.

V marci a apríli 2010 sa odôvodnenie PPP stalo ešte chabejším. V apríli vyšiel v elektronickej verzii magazínu Trend článok o tom, ako výpočet PSC z ministerstva financií zverejnený v marci – pred rokovaním vlády o schválení zvýšenia cien v projekte – je v rozpore s údajmi ministerstva dopravy, o ktorých sa údajne založené.

Z tabuľky ministerstva dopravy vyplynulo, že variant PPP by aj v prípade schválenia štátnej záruky Európskou komisiou stál o 20 percent viac ako PSC. Čísla ministerstva financií však ukázali nevýhodu PPP len 0,93 percenta (so štátnou zárukou).

Sú tu dva problémy: po prvé je alarmujúce, že slovenská vláda rozhodovala na základe údajov, na ktorých sa dve ministerstvá zrejme nezhodujú . Rozdiely v tabuľkách sú najmä v nákladoch na výstavbu JKM; nepretržitá údržba PSC; nedostatok prenosu rizika v PSC; a refinancovanie výhod z variantu PPP. Keďže zverejnená verzia ministerstva financií je pre PPP priaznivejšia, zdá sa pravdepodobné, že bola zmanipulovaná tak, aby bola príjemnejšia pre osoby s rozhodovacou právomocou.

Po druhé, ak vezmeme aj pôvodné čísla ministerstva dopravy, v údajoch z predchádzajúceho roka je niekoľko veľkých zmien, ktoré neboli vysvetlené:

- „skorší nástup vybraných sociálno-ekonomických výhod“ v PPP vzrástol z 593 miliónov EUR na 665 miliónov EUR,
- dve kategórie údržby v PBV sa zvýšili zo 129 miliónov EUR na 176 miliónov EUR a zo 192 miliónov EUR na 253 miliónov EUR,
- vyššie uvedené zisky z refinancovania boli v roku 2009 vyčíslené na 61 miliónov EUR, čo sa takmer zdvojnásobilo na 114 EUR v roku 2010,
- na druhej strane vo verzii PPP zmizli vo verzii z roku 2010 očakávané zrážky za nedostupnosť (76 mil. EUR), 19 mil. EUR za počiatočnú platbu podľa koncesnej zmluvy a 221 mil. EUR za prenos rizika v roku 2009.

Alarmujúce je, že slovenská vláda rozhodovala na základe údajov, na ktorých sa dve ministerstvá zrejme nezhodujú.

Celkovo vzrástla verzia PPP z 2,14 miliardy EUR na 3,228 miliardy EUR, zatiaľ čo PSC vzrástla z 2,255 miliardy EUR na 2,682 miliardy EUR. Nezahŕňa to ani porovnanie celkových nákladov na dostupnosť PPP za 30 rokov (9,128 miliardy EUR) s celkovými nákladmi JKM vrátane nákladov na financovanie.

Vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny pri konfrontácii s rozdielmi medzi číslami ministerstva financií a ministerstva dopravy nevedel prísť s vysvetleniami a tému len oprášil s tým, že existuje viacero verzií analýz a že nevedel si spomenúť, ktorá analýza bola postúpená vláde na schválenie.

V októbri 2011 denník SME informoval, že Polícia SR začala trestné stíhanie pre pokus podvodu proti Petrovi Havrilovi, vtedajšiemu riaditeľovi sekcie projektového manažmentu na ministerstve dopravy. Podľa médií bol Havrila zodpovedný za manipuláciu s údajmi v analýze.

Konflikty s legislatívou ochrany prírody Natura 2000

Porušenie smernice EÚ o EIA a slovenského zákona o EIA neuvedením spôsobu, akým bolo zohľadnené záverečné stanovisko k EIA
Záverečné stanovisko o hodnotení vplyvov na životné prostredie odporúčalo variant B1 (tunel Korbel'ka), pričom nakoniec bol schválený mierne upravený variant B2 (povrchový tunel).

Z textu územného rozhodnutia však nie je možné zistiť, ako a či povoľujúci orgán zohľadnil obsah záverečného stanoviska. Je to v rozpore s článkom 8 smernice Rady 85/337/EHS, ako aj s § 38 slovenského zákona o EIA.

Nízke riziká pre koncesionára

Keďže diaľnica mala byť vedená prostredníctvom systému poplatkov za dostupnosť, koncesionárovi po dokončení stavby nehrozilo takmer žiadne riziko. Príjem od štátu by bol v pevnej výške, dal by alebo zobral nejaké výkonnostné pokuty, pričom koncesionár by musel vykonávať len údržbu a odpratávať sneh.

Nedostatočné hodnotenie Nature 2000

Schválená povrchová trasa ohrozuje charakteristické biotopy v oblasti Šútovo Rojkov (CHÚ Malá Fatra, Veľká Fatra a Váh), vrátane sťahovavých a zimujúcich vodných vtákov, netopierov, obojživelníkov a veľkých šeliem.

Vplyvy na lokality sústavy Natura 2000 povrchovou trasou v úseku Turany – Hubová boli hodnotené v štúdii Peťková & Mika (2007), ktorú si objednalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR.

Táto štúdia však bola ostro kritizovaná následnými nezávislými hodnoteniami (napr. Topercer et al 2009, Volf 2010) ako vážne chybná a založená na neúplných, metodicky nesprávnych a nesprávne interpretovaných zdrojoch informácií. Neskúma napríklad Rojkovské rašelinisko samostatne, napriek jeho jedinečným vlastnostiam, opomenulo spomenúť niekoľko chránených typov biotopov a stanovuje len niekoľko slabých zmierňujúcich opatrení.

Okrem toho rozhodnutia prijaté príslušnými slovenskými orgánmi ukazujú, že neprijali žiadne kompenzačné opatrenia pre projekt a že zmierňujúce opatrenia boli implementované len čiastočne. Od mája 2012 zostáva tento problém nevyriešený.

Odkaz na celý dokument už nie je funkčný.
https://bankwatch.org/documents/PPPs/PP ... torway.pdf
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Predchádzajúca

Naspäť na Public Private Partnership (PPP) + financovanie projektov

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.