Jarda napísal:Důležité bude, zda se toto tempo podaří udržet, aby to nebylo pak zase na začátku příštího desetiletí jako na začátku tohoto.
V dopravnej infraštruktúre sa vždy menia obdobia extrémneho investovania a nejakých škrtov v rámci celej EÚ. Takto to proste je.
Francúzsko - predaj diaľničných spoločností.
Veľká Británia - opakovaná privatizácia železníc.
Španielsko - pozastavenie prudkého rozvoja diaľníc do r. 2007, aby sa zvýšili financie na r. 2008, kedy reálne Španielsko dostane z EÚ menej financií.
Nemecko - šetrenie na nových diaľničných úsekoch.
Taliansko - zastavenie veľkých dopravných projektov.
Nasadenie PPP do cestnej infraštruktúry a teda šetrenie z rozpočtov krajín v:
Švédsko,
Írsko,
Maďarsko (nezvládnuté oddelenie PPP od rozpočtu),
Portugalsko,
Veľká Británia.
Napriek tomu vo Francúzsku je extrémna stavba: Viadukt Millau a do modernizácii TGV sa investujú ročne miliardy eúr.
Podobne v Madride v Španielsku sa investuje do rozšírenia metra.
Taliansko vo väčšom investuje do opráv existujúcich železničných tratí, diaľnic a ciest.
Potom sú v Európe krajiny, ktoré diaľniciam prikladajú obrovskú váhu už viac ako 5 rokov súvisle:
Chorvátsko - aj PPP, aj štátny rozpočet, aj úvery
Česká republika - bez PPP štátny rozpočet, úvery, eurofondy
Rakúsko
Litva
Slovinsko
Ale vieme povedať, že Chorvátsko plánuje spomalenie a skôr investície do 1/2 profilov, respektíve do základnej cestnej siete, do cestných obchvatov.
Vieme povedať, že ČR si tempo udrží min. ďalšie 2 roky, lebo má veľa úsekov rozostavaných, dobre financovaných.
A sú krajiny, kde je diaľničná výstavba "na spadnutie" do veľkých stavieb:
Slovensko
Grécko - prakticky koniec éry Egnatia Odos, aj Rion-Antirion stojí (megalomanstvo), ale rastie potreba nových diaľničných prepojení
Rusko - plán 13 mld. eúr do r. 2018
Poľsko
V Európe je dnes rozostavaných takmer 5 000 km diaľníc a takmer 8 000 km rýchlostných ciest alebo viacpruhových ciest. A sú tu stavby, ktoré pretínajú Alpy v hodnotách za desiatky miliárd eúr alebo projekt na spojenie Afriky a Európy, kde sa už 1 miliarda eúr preinvestovala na štúdiách.
Raz je krajina v hoŕnom rebríčku, raz v dolnom rebríčku, ale keď je dobrá príprava a stabilné financovanie, tak je len hore. Len musia byť diaľnice prioritou v rámci dopravy a tá je prioritou v Európe už 60 rokov.
Porovnanie: India dala postaviť za 8 rokov 6 000 km diaľnic. A v pláne má ďalších 22 000 km, ale reálne na to už dnes nemá. Takže je dole v rebríčku. Čína je na výslní. Maroko sa tam dostáva.
V USA sa dnes zase naopak takmer 4 000 km diaľníc opravuje. To je rekord, naopak je stagnácia v novej výstavbe. Dobiehajú megaprojekty ako obchvat New Yorku (12+12 pruhov s novými exitmi), pripravuje sa projekt za 200 mld. USD v Texase, prebieha výstavba v Bostone.
V Kanade sa plánujú obrovské investície do základnej cestnej siete, rozostavia sa takmer 1 500 km nových ciest a v pláne je 6 000 km ciest opraviť.
Európu toto obdobie čaká - viac opráv ako nových stavieb, za cca. 15 rokov.
V Afrike je dnes naopak celkovo rozostavaných 25 000 km ciest. Stavia trans-africká magistrála. A dnes sa rozrástla o druhú, takže budú 2, jedna sever-juh, druhá západ-východ. Finančne túto stavbu čiastočne (1% nákladov) kryjú USA a EÚ kryje tiež 1% nákladov v podobe inžinierov.
Latinská Amerika dnes zažíva boom v cestnej doprave. Rozostavaných je takmer 14 000 km ciest.
ČR si tempo udrží do r. 2009 aj keby dnes škrtla niektoré nové investície. Je tu politicka nestabilita, takže to hrozí. Ale je to predčasné hodnotiť.