Odoslané: 13. Jan 2009 14:09
Aha, fakt ty si myslel údržbu. Tak to je ťažko predpovedať ... dá sa to samozrejme matematicky vyrátať na počet km, ale skôr sa to ráta na plochu povrchov, počet objektov, typ objektov atď. ... stroj netreba meniť po 8 rokoch, ale je to vhodné lebo si uvedomte, že nákladné auto najazdí za rok aj 150.000 km (v zime to tvorí 2/3). Takže po tých 8 rokoch je často nevyhnutné vymeniť za nové - nižšie náklady na servis, pohonné látky atď.
Slovensko: údržba a najnutnejšie opravy: 1,5-2 mld. SKK na 500 km D/R. Na 2000 km plných profilov by to bolo cez 10 mld. SKK. V ČR to o moc viac nebude.
Hlavne, keby aj ČR musela dať v r. 2020 na údržbu a základné opravy hoci 10-14 mld. Kč ročne, tak mýto na to zarobí buď na 100% alebo na 70-80%. A postupom času to bude len a len lepšie a v prospech ziskovosti.
Záver: joe, ty nemôžeš posudozvať ani taký stav, že diaľnice si na seba zarobia, aj keby sa nič nestavalo a je to obrovská sieť riešená mýtom - problémy USA a Nemecka sú dnes také, že sa nestavia moc nových úsekov, ale sa musia rozširovať pôvodné alebo dávať do zeme alebo meniť 50 ročné betónky či 20 ročné asfaltky. Diaľnice tu nie sú priamo na tvorbu zisku: je to stavba a tá si stále žiada svoje náklady na prevádzku a údržbu a menšie a väčšie opravy. A podľa toho, ako ju chceš mať tak aj na prípadné informačné systémy a technologické prvky riadenia, ovládania a sledovania. Diaľnice však priamo aj nepriamo podporujú a vplývajú na hospodárstvo a na bezpečnosť cestnej premávky.
Aj tak ale musíš najprv poznať podmienky a prostredie ... ČR je so SR neporovnateľná.
Chorváti majú nejakých 1200-1300 km diaľnice (z toho asi 150 km na 1/2 profil), ktoré spravuje jedna štátna organizácia (HAC) a 3 súkromné organizácie, z toho 1 na 40% vlastnená HAC-om. Ich náklady na údržbu sú ročne asi 1,2 mld. HRK (cca. 5 mld. SKK). Chorváti majú viac tunelov ako my, viac estakád ako my. Viac zárezov. Menej odpočívadiel, menej prístupových komunikácií, menej stredísk údržby, viac informačných a technologických prvkov, stovky ľudí vyberajúcich mýto, aj elektronický systém výberu (ENC). Od Karlovacu nadole majú lepšie počasie ale zas náročnejšie na údržbu estakád (námraza pre silný chladný vietor). Majú nižšie ceny pohonných látok. Preferujú AB kryt pred CB krytom. Stará (belehradská) diaľnica je na 25% so zlým povrchom (niečo ako naša D2 okolo Malaciek alebo stará D1 pri LM). Tie 3 súkromné si na údržbu zarobia. Tá štátna si zarobí iba na A1, všetky ostatné úseky musí dotovať štátnym rozpočtom.
Slovensko: údržba a najnutnejšie opravy: 1,5-2 mld. SKK na 500 km D/R. Na 2000 km plných profilov by to bolo cez 10 mld. SKK. V ČR to o moc viac nebude.
Hlavne, keby aj ČR musela dať v r. 2020 na údržbu a základné opravy hoci 10-14 mld. Kč ročne, tak mýto na to zarobí buď na 100% alebo na 70-80%. A postupom času to bude len a len lepšie a v prospech ziskovosti.
Záver: joe, ty nemôžeš posudozvať ani taký stav, že diaľnice si na seba zarobia, aj keby sa nič nestavalo a je to obrovská sieť riešená mýtom - problémy USA a Nemecka sú dnes také, že sa nestavia moc nových úsekov, ale sa musia rozširovať pôvodné alebo dávať do zeme alebo meniť 50 ročné betónky či 20 ročné asfaltky. Diaľnice tu nie sú priamo na tvorbu zisku: je to stavba a tá si stále žiada svoje náklady na prevádzku a údržbu a menšie a väčšie opravy. A podľa toho, ako ju chceš mať tak aj na prípadné informačné systémy a technologické prvky riadenia, ovládania a sledovania. Diaľnice však priamo aj nepriamo podporujú a vplývajú na hospodárstvo a na bezpečnosť cestnej premávky.
Aj tak ale musíš najprv poznať podmienky a prostredie ... ČR je so SR neporovnateľná.
Chorváti majú nejakých 1200-1300 km diaľnice (z toho asi 150 km na 1/2 profil), ktoré spravuje jedna štátna organizácia (HAC) a 3 súkromné organizácie, z toho 1 na 40% vlastnená HAC-om. Ich náklady na údržbu sú ročne asi 1,2 mld. HRK (cca. 5 mld. SKK). Chorváti majú viac tunelov ako my, viac estakád ako my. Viac zárezov. Menej odpočívadiel, menej prístupových komunikácií, menej stredísk údržby, viac informačných a technologických prvkov, stovky ľudí vyberajúcich mýto, aj elektronický systém výberu (ENC). Od Karlovacu nadole majú lepšie počasie ale zas náročnejšie na údržbu estakád (námraza pre silný chladný vietor). Majú nižšie ceny pohonných látok. Preferujú AB kryt pred CB krytom. Stará (belehradská) diaľnica je na 25% so zlým povrchom (niečo ako naša D2 okolo Malaciek alebo stará D1 pri LM). Tie 3 súkromné si na údržbu zarobia. Tá štátna si zarobí iba na A1, všetky ostatné úseky musí dotovať štátnym rozpočtom.