„Do víkendu zmizíme ze silnice, hotovo ale není.“ Babiš s Ha

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

„Do víkendu zmizíme ze silnice, hotovo ale není.“ Babiš s Ha

Odoslaťod bzzi » 01. Okt 2021 14:04

„Do víkendu zmizíme ze silnice, hotovo ale není.“ Babiš s Havlíčkem otevřou D1, pak se bude opravovat dál

https://denikn.cz/714377/do-vikendu-zmizime-ze-silnice-hotovo-ale-neni-babis-s-havlickem-otevrou-d1-pak-se-bude-opravovat-dal/

Ředitelství silnic a dálnic v sobotu oficiálně dokončí modernizaci dálnice D1. Oprava hlavní silniční tepny trvala osm let a do provozu ji týden před volbami slavnostně uvedou ministr dopravy Karel Havlíček a premiér Andrej Babiš. Na některých úsecích přitom práce v okolí dálnice potrvají i v dalších měsících a v příštím roce se části D1 znovu uzavřou.

Rekonstruované jsou nyní už jen dva úseky – desetikilometrový mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi a necelých patnáct kilometrů na Vysočině mezi Velkým Beranovem a Měřínem. Druhý z úseků je dokončení dál, dělníci jsou ale přesvědčení, že do víkendu bude vše připravené.

Stále však není jisté, jak zahájení provozu proběhne. Ministerstvo dopravy o tom ještě neinformovalo, mluvčí resortu František Jemelka Deníku N ve čtvrtek pouze řekl, že bližší informace poskytne do konce dne. Později se už neozval.

Podrobnější avízo na webu nemá ani Ředitelství silnic a dálnic. Jeho šéf Radek Mátl pouze serveru Seznam Zprávy řekl, že otevření proběhne „bez větší slávy“, byť za premiérovy účasti.

„Do pátku musíme z dálnice zmizet,“ říká jeden z pracovníků na úseku mezi Velkým Beranovem a Měřínem, který s kolegy pracuje na odtokovém kanálu vedle dálnice. „Dnes tady budeme hotoví,“ ukazuje na kolegy, kteří dokončují montáž zábradlí nad kanálem.

„Ale předpokládáme, že práce zde potrvají možná až do konce prosince, jen nebudeme pracovat na dálnici, ale vedle ní,“ vysvětluje pracovník, který dohlíží na skupinu asi sedmi dělníků. Pro řidiče to bude znamenat, že provoz na dálnici bude již bez omezení.

Kvůli blížícímu se otevření úseku prý nijak nemuseli zvyšovat pracovní tempo. I v posledních dnech jde podle něj vše víceméně podle plánu. „Kdybychom to nestihli, není to nic, k čemu bychom se nemohli vrátit,“ dodává.

Zda budou práce skutečně pokračovat případně až do konce roku, Deník N zjišťuje u mluvčího ŘSD Jana Rýdla.

Podobných skupin je v posledních dnech na dálnici několik – s nákladními auty, nakladači různých velikostí, ale i lopatami a krumpáči dokončují práce, pro které je potřeba přístup z dálnice.

Také proto je na posledních dvou úsecích uzavřený odstavný pruh a omezená rychlost. Protože ale řidiči v daných úsecích příliš nezpomalují, netvoří se zde kolony, jako se to dělo v místech, kde museli dělníci dříve pruhy zúžit. Na obou úsecích je již povrch dálnice dokončený a uzavření odstavného pruhu je potřebné pouze pro dokončovací práce.

Další skupina dělníků za pomoci bagru připravuje škarpu pro instalaci plotu proti zvěři. „Do konce týdne to stíháme. Kam půjdeme poté, nevíme,“ říká lámanou češtinou jeden z dělníků, který se s kolegy za hodinu přesune na další úsek dálnice, kde je ještě nutné dokončit svodidla.

Řada dalších skupin již pracuje úplně mimo dálnici, a to právě na stavbách, které bylo kvůli rekonstrukci D1 nutné buď vybudovat nově, nebo opravit. Jedním z takových případů je dálniční most u obce Věžnice na Jihlavsku, pod kterým stále probíhá rekonstrukce, na kterou se v příštích dnech přesunou i další dělníci.

Velká část jich stále pracuje také na řadě propustků pro potoky vedoucí pod dálnicí. „Sami nevíme, kdy to bude hotové, to se musíte zeptat šéfa. Ale podívejte se na to, to nebude hned,“ říká jeden z dělníků pracující pod úsekem mezi Velkým Beranovem a Měřínem.

Podobně odpověděla také jiná skupina pracovníků, která se z horní části dálnice na opravu propustku přesunula nedávno. Silničáři přitom z Vysočiny nezmizí. Jakmile projde opravená D1 kolaudací, začne se s rekonstrukcí místních silnic. Ty sloužily jako objízdné trasy ve chvílích, kdy byla D1 neprůjezdná. Nových silnic by se tak mohl dočkat například Větrný Jeníkov.

Při jízdě po D1 zaujme také 24. kilometr. Tam na řidiče čeká snížení rychlosti a zúžení, důvodem je přejezd přes most Šmejkalka. Ten součástí rekonstrukce dálnice nebyl, jeho oprava se plánuje až v následujících letech, kdy řidičům znovu znepříjemní provoz. Oprava začne nejdříve v příštím roce, hotová by měla být v roce 2024.

Ještě před deseti lety se počítalo s tím, že most z období protektorátu projde rekonstrukcí jako jeden z prvních, k tomu ale nedošlo. Špatný stav konstrukce odhaluje nejen rozbitý povrch vozovky, ale také cedule pod mostem, které upozorňují na možnost pádu sutin.

S omezeními budou muset v následujících letech počítat také lidé, kteří míří až do Brna. Deset kilometrů před druhým největším českým městem totiž bude probíhat rozšiřování dálnice na tři pruhy. První etapa proběhne příští rok a bude se týkat 194. až 196. kilometru. Celkem má rozšiřování dálnice trvat osm let, během nichž bude provoz částečně omezený.

Krátce před oficiálním ukončením modernizace museli silničáři řešit také problém na 66. a 67. kilometru, kde popraskala již opravená vozovka. Důvodem byl nevhodný technologický postup společnosti Eurovia. Firma během dvou týdnů nesrovnalosti napravila.

Dálnice se opravovala od roku 2013, původně se počítalo s dokončením v roce 2018. Celkové náklady na rekonstrukci činí 24 miliard korun, což je po započtení inflace částka, se kterou ŘSD počítalo od začátku.
bzzi
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 473
Obrázky: 23
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.