Rychlejší Česko na obzoru: příští rok se rozestaví až 100 ki

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

Rychlejší Česko na obzoru: příští rok se rozestaví až 100 ki

Odoslaťod aquila » 21. Nov 2022 12:50

Rychlejší Česko na obzoru: příští rok se rozestaví až 100 kilometrů dálnic. Do kterých úseků se „kopne“?

Už brzy se začne s výstavbou klíčových dálnic. Příští rok vyjedou stroje na pět úseků D35, která má výrazně odlehčit D1. Ta dostane svou poslední část.
Michal Pavec
Letošní i příští rok bude pro řidiče dietní. Zbrusu nových dálnic, po nichž se projedou, přibude v obou letech dohromady jen něco málo přes 50 kilometrů. O to větší kontrast je to s ambiciózním plánem dopravních tepen, jež Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v příštím roce rozestaví.

Nepůjde o žádné nedůležité úseky, ale o klíčové dálnice: bezmála stovku kilometrů, které pomůžou na jihu i východě Česka. Ale zejména trvale přetížené D1. Pro lepší představu: na její části mezi Brnem a Prahou projede na některých úsecích i 75 tisíc aut denně a v případě nehody tam vznikají i mnohahodinové kolony.

Ještě letos mají začít práce na úplně posledním chybějícím úseku D1. Na stavební povolení čeká deset kilometrů mezi Přerovem a Říkovicemi. Finální „razítko“ má přijít z ministerstva dopravy. „Rozhodnutí rozkladové komise je na dohled, padnout má do konce listopadu,“ potvrdil serveru Lidovky.cz ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Když bude verdikt pozitivní, začnou tam práce ještě letos. „Stavět se dá i v zimním období, zejména na začátku. Jde o kácení nebo skrývky ornice,“ popsal Radek Mátl, šéf ŘSD. Kompletní D1 může být do konce roku 2025.

Dálnice
Symbolické je, že v příštím roce vyrazí stavební stroje hned na pět budoucích úseků dálnice, jež má významným dílem převzít zátěž D1. Podle odhadů z ní D35 spojující východ Čech se severem Moravy odčerpá až třetinu dopravy.


Rozestavět se má příští rok bezmála 40 kilometrů. Hodně důležité to bude u Vysokého Mýta, kde skoro každý den ve špičce kolabuje doprava. U dvou dálnic pak stavbaři začnou budovat úseky vedoucí k hranicím – na jihočeské D3 z Nažidel na Dolní Dvořiště a na hradecké D11, kde se napojí na vznikající polskou dálnici.

Co se týče otevření nových dálničních úseků, řidiči by se měli dočkat už za měsíc. To by měl jít podle plánů do provozu úsek dálnice D35 na východě Čech mezi Časy a Ostrovem: bezmála 15 nových kilometrů, včetně výjimečného mostu nad železniční stanicí v Uhersku. Budoval se po částech, které se pak v jednu chvíli natočily k sobě a spojily, aby nebyl nijak narušený provoz na kolejích.

Tato severní alternativa D1 tedy dostane po loni otevřeném úseku od Hradce Králové do Časů další navazující část.

Pro dálnice jsou důležité opakované opravy, říká šéf silničářů Mátl. Údržba D1 se podle něj zanedbávala

„Stavba D35 měla mít prioritu už v 90. letech minulého století,“ podotkl už před časem pro Lidovky.cz dopravní expert Roman Budský. Není jediný, kdo v podstatě všem vládám vyčítá zanedbání této extrémně důležité komunikace. Vzhledem ke zhoršujícímu se stavu D1 musela právě tato dálnice dostat v minulém desetiletí přednost před D35. Konkrétně takzvaná modernizace, tedy v podstatě její kompletní osm let trvající přestavba, jež trasu z Prahy do Brna proměnila v místo, kterému se šoféři kvůli omezením raději zdaleka vyhýbali.

D35 spojující Hradec Králové, Olomouc a Lipník nad Bečvou prožívá velký rozmach až v posledních několika letech, kdy se na její projektování a stavbu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) výrazně zaměřilo. Po výše zmíněném úseku z Časů do Ostrova se příští rok začne stavět hned pět nových dílů v délce bezmála 40 kilometrů.

Jak to je konkrétně: „Stavby Hořice–Sadová, Vysoké Mýto – Džbánov a Janov–Opatovec mají vydaná stavební povolení. Koncem letošního roku vypíšeme výběrová řízení na zhotovitele. Společně s úsekem Ostrov – Vysoké Mýto a tunelem Homole předpokládáme zahájení prací v roce 2023,“ popsal generální ředitel ŘSD Radek Mátl s tím, že na návazné úseky směr Morava se mají stavbaři vydat v letech 2024 a 2025.

U Přerova panuje optimismus
Na úseky Opatovec – Staré Město a Staré Město – Mohelnice (dohromady 34,8 km) schválila v srpnu vláda využití PPP projektu. Tedy systému, kdy stavbu dálnice hradí soukromá firma a stát ji po dokončení splácí, například prostřednictvím mýtného. Premiéru zažívá PPP projekt na pokračování D4 za Příbramí, kdy soukromé sdružení DIVia zatím bez viditelných zádrhelů pracuje na 32 kilometrech nové dálnice. Do rukou státu by ji měl odevzdat v roce 2024.

Celkem se má v příštím roce začít stavět na dálničních úsecích, jejichž délka dá dohromady vzdálenost 98,4 kilometru. Případně i více, pokud bychom k tomu připočetli i poslední úsek D1 mezi Přerovem a Říkovicemi – tam panuje všeobecný optimismus, že se do země kopne ještě letos.

Stavba už sice měla vydané stavební povolení, ale přišlo k němu sedm rozkladů: odvolalo se například hnutí Děti země, které často napadá územní i stavební rozhodnutí na dálnice.

Klíčová dálnice pro Česko je blíž. Vidíme velkou ochotu prodávat, popisuje šéf ŘSD výkupy pozemků

Proti ale byli i obyvatelé, kterých se dotkne trasa dálnice. Někteří si například stěžovali, že jim ŘSD nabízí za zboření domu málo peněz. Zasednout k vyhodnocení desítek stran odvolání musela rozkladová komise ministerstva dopravy. Na základě jejího doporučení rozhodne o jejím osudu ministr Martin Kupka (ODS). K tomu, jak celá věc dopadne, se ale vyjadřovat nechtěl.

Komise sice nemá žádný termín, dokdy musí o posledním úseku D1 rozhodnout, všeobecně se ale má za to, že by se tak mělo stát v nejbližších dnech, nejvýše týdnech. „Počítáme se zahájením stavby ihned po nabytí právní moci stavebního povolení na hlavní trasu. Pro zahájení v letošním roce bychom potřebovali, aby rozkladová komise rozhodla nejpozději začátkem prosince,“ podotkl Radek Mátl z ŘSD.

Silničáři pracují na vyvlastnění posledních pozemků nutných pro stavbu. Na starosti by ji mělo mít konsorcium Strabag a IDS Olomouc, které zvítězilo v tendru s cenou 6,9 miliardy korun. K podpisu smlouvy ale dojde až poté, co stavební povolení nabude právní moci – tedy pokud tak Kupkův resort rozhodne.

„Bude to rok, kdy se začne stavět více důležitých úseků. Určitě bych zmínil D11 od Trutnova ke státní hranici. U jihočeské D3 (úseky Kaplice–Nažidla a Nažidla – státní hranice – pozn. red.) bojujeme s výsledkem podrobného geologického průzkumu. Bude záležet na průběhu soutěže. Začneme se stavbou buď pozdě na podzim, nebo na jaře 2024,“ obává se ministr Kupka. ŘSD však s rozjetím stavby těchto úseků počítá napevno pro příští rok.

Praha si ještě počká
V roce 2023 se budou stříhat i pásky, ačkoliv jen skromně. Ministerstvo dopravy muselo krotit příliš optimistického premiéra Petra Fialu (ODS).

„Celkově letos otevřeme více než 25 kilometrů nových dálnic, v příštím roce pak více než 40 kilometrů,“ sliboval. Tento předpoklad sice úplně vyloučen není, ale muselo by se urychlit dokončení druhé části stavby na D48 mezi Bělotínem a Rybím, kde stavbaři řeší možné sesuvy. Další zrychlení by pak mohlo nastat na dálnici D55 mezi Babicemi a Starým Městem na Uherskohradišťsku.

Proč za nebezpečné předjíždění nebude hrozit odebrání řidičáku? Ministr vysvětluje nové tresty pro řidiče

Co je realistické: dokončit se určitě má 14,6 kilometru dálnice D3 mezi Hodějovicemi a Třebonínem, tedy jedna z částí obchvatu Českých Budějovic. Dále 6,1 kilometru na obchvatu Loun na dálnici D7 a pět kilometrů na první části dálnice D48 mezi Bělotínem na Přerovsku a Rybím na Novojičínsku.

Co naopak ještě bude trvat: vzhledem ke komplikacím zejména u posuzování vlivu na životní prostředí bude ŘSD teprve podávat novou žádost o územní rozhodnutí pro středočeskou D3, která se napojí na již hotové či vznikající jihočeské úseky. Začátek stavby je v nedohlednu. Řešit se budou i žaloby na další část Pražského okruhu. Konkrétně jde o 12,6 kilometru dlouhou – a klíčovou – část, která spojí sjezdy z dálnic D1 a D11. Optimistická vize je, že se na jihovýchodním okraji metropole začne stavět v roce 2024.

https://www.lidovky.cz/domov/dalnice-vy ... _domov_hma
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.